De-psychologie-en-invloed-van-kleurenmarketing-op-ons-onderbewustzijn-

Als we het hebben over het beïnvloeden van mensen, dan is het gebruikmaken van kleurenmarketing wel een van de belangrijkste marketingtechnieken. Zoals veel marketeers weten, kun je door middel van mediapsychologie het koopgedrag van de consument aansturen door in te spelen op hun onderbewustzijn. Benieuwd hoe jij jouw doelgroep kunt beïnvloeden door middel van kleurenmarketing? Lees dan dit artikel.

#1 Waarom kleurenmarketing

We hebben er ieder moment van de dag mee te maken. Of we nou onze kleren aantrekken, tv-kijken, via onze smartphone of mobiele telefoon op het web surfen of op de snelweg rijden en billboards tegenkomen. Overal komen wij kleuren tegen. Deze kleuren zijn vaak samengesteld door marketeers die weten hoe ze ons kunnen beïnvloeden door kleurenmarketing. Kleurenmarketing heeft namelijk invloed op onze emotie en gedrag. Deze invloed speelt voornamelijk in op ons onderbewustzijn, een plek die voor ons marketeers van belang is.

“Kleuren zijn het eerste wat wij herinneren van een product gevolgd door vormgeving, nummers en woorden.”

#2 De waarde van kleuren

Kleurenmarketing kan op veel verschillende manieren worden toegepast en voor verschillende doeleinden. Wat hierbij wel belangrijk is om te weten, is dat kleureninvloed verschilt per land.

  • Een website met neutrale kleuren zoals wit en zwart komt duurder en professioneler over;
  • Een website met de kleuren rood en geel zorgt voor wantrouw en afkeer;
  • Donkere kleuren worden vaak geassocieerd met waarde en rijkheid;
  • Kleuren zoals rood en oranje kunnen zorgen voor meer omzet.

#3 Leeftijd, persoonlijkheid en geslacht

Niet alleen verschilt de kleureninvloed per land, ook verschilt de kleureninvloed op de leeftijd van een persoon, de persoonlijkheid en het geslacht.

Leeftijd

De leeftijd heeft een grote invloed op welke kleuren wij aantrekkelijker vinden. Hoe ouder iemand wordt, hoe donkerder hij dingen gaat zien. Om ervoor te zorgen dat je een oudere doelgroep eerder aantrekt, kun je daarom beter gebruik maken van lichtere kleuren. Lichtere kleuren komen aantrekkelijker over.

Persoonlijkheid

Waarschijnlijk ben je wel bekend met het onderstaande model. Iedereen heeft een andere persoonlijkheid en daarom ook voorkeur voor andere kleuren. Mensen die eerder willen opvallen zullen bijvoorbeeld sneller lichtere kleuren gebruiken.

introvert extravert unstable stable model

 

Geslacht

In onderstaande infographic van Kissmetrics zie je het verschil tussen de voorkeur in de kleur voor mannen en vrouwen.

Kleurenmarketing - man vs vrouw

#4 Psychologische effecten van kleur

Kleurenmarketing kan een belangrijke rol spelen op psychologische effecten. Denk hierbij aan het begeleiden van mensen naar een doel door in te spelen op hun onderbewustzijn. Om meer duidelijkheid te krijgen over de psychologische effecten van kleuren adviseer ik je om onderstaande Infographic van Kissmetrics door te nemen en daarna enkele voorbeelden.

Kissmetric kleurenpsychologie en kleurenmarketing

Call To Action Buttons

Het valt mij bij veel websites op, dat mensen geen rekening houden met de kleur van hun buttons. Rood en oranje zijn de meest gebruikte kleuren voor buttons. Dit komt ook doordat rood zorgt voor het versnellen van ons hartritme en oranje een agressieve kleur is. Een belangrijke regel bij de kleur van buttons is:

De button moet een contrasterende kleur hebben ten opzichte van de achtergrond. Tweet deze quote

Bleek en verzadigd vs hoog verzadigd

Kleuren op jouw website zoals grijs, lichtblauw en créme kunnen ervoor zorgen dat jouw website betrouwbaar, welwillend, competent en voorspelbaar overkomt. Hoog verzadigde kleuren zoals bijvoorbeeld paars, rood en geel komen over als promotioneel en agressief en zorgen er daarmee voor dat men de website minder snelt vertrouwt.

Leesbaarheid

Een fout die ik nog vaak op websites tegenkom is het probleem, dat ik de tekst niet goed kan lezen op de website of dat de navigatiebuttons onduidelijk zijn. Het probleem is eenvoudig op te lossen. Zorg ervoor dat je kleuren gebruikt van een hoger kleuren luminantie ratio. Denk hierbij aan kleuren zoals donkerblauw of zwart. Als we kijken naar een gemiddeld persoon dan geeft hij of zij de voorkeur aan donkere teksten lezen op een lichte achtergrond.

kleuren luminantie ratio

#5 Kleur van jouw logo

Tijdens mijn masterclass heb ik het vaak gehad over de kleuren van jouw logo. Vaak maken wij een logo zonder dat wij goed nadenken over de kleuren die wij hierin gebruiken. Toen ik mijn logo heb laten ontwerpen, heb ik goed nagedacht over de kleuren van mijn logo en gekeken wat ik nou daadwerkelijk wil uitstralen. Als spreker, consultant en trainer is het voor mij van belang dat ik gezien wordt als betrouwbaar en als autoriteit. Dit is dan ook de reden waarom ik heb gekozen voor de kleur blauw. De kleur blauw zie je bij mij overal terug, van website en drukwerk tot aan mijn blauwe jasje en zelfs de belettering op mijn auto.

Onderstaande infographic laat duidelijk zien hoe bedrijven gebruik hebben gemaakt van de kleuren in hun logo.

Kleurengids van bedrijven

Mijn mening tot slot

Ik ben van mening dat kleurenpsychologie een grote invloed heeft op ons onderbewustzijn. Het is echter van belang dat je goed in kaart brengt wie jouw doelgroep is. Hierbij moet je dus denken aan: land, geslacht, leeftijd, persoonlijkheid en andere demografische gegevens. Ook moet je een strategie en doel realiseren rondom de kleuren. Door kleurenmarketing doordacht te gebruiken ben ik er van overtuigd dat je daadwerkelijk meer omzet kunt halen dan je op dit moment doet.

Maak jij al gebruik van Kleurenmarketing?

Maak jij al gebruik van kleurenmarketing of ben je door dit artikel gemotiveerd om er mee te starten? Laat je reactie hieronder achter.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *