Met pijn en plezier in 4 stappen aandacht trekken

Hoe trek jij eenvoudig de aandacht van jouw doelgroep? Ik ben ervan overtuigd dat dit een vraag is die minimaal 1x per week door jouw hoofd spookt.

Wanneer je niet goed weet hoe je de aandacht trekt van jouw doelgroep, dan is de kans groot dat je vele euro’s en tijd investeert in iets wat alleen veel stress, irritaties en frustraties oplevert.

En raad eens.., je ziet de geïnvesteerde euro’s oplopen en het rendement nul blijven. Komt dit je bekend voor en wil je weten hoe je de aandacht trekt van jouw doelgroep mét rendement? In dit artikel behandel ik hoe je dat in 4 stappen doet.

Zo moet het niet!

Er zijn vele verschillende manieren en kanalen om de aandacht te trekken van jouw doelgroep. Vaak is dat ook nog niet eens zo duur. Enkel zit hier direct ook een hele grote valkuil. De valkuil om te denken van: “Ach, ik kan best € 50 euro investeren in socialmedia-adverteren en de advertentie binnen 2 minuten opzetten en lanceren. Het kost immers toch bijna niks!”

Fout gedacht! Sterker nog: je gooit niet alleen geld weg omdat je onvoldoende aandacht besteedt aan je socialmedia-advertentie, met een ondoordachte campagne irriteer je de mensen die je wilt bereiken. Te vaak worden er  jargon en te lange lappen tekst gebruikt.

Hoe het wel moet?

Dat ga ik je nu uitleggen

Dieper gaan dan een “persona”

Van wie wil jij de aandacht via internet? Enkel met een omschrijving als: geslacht, leeftijd, woonplaats, functie, levensstijl en andere personagegevens kom je er niet.

Als je echt de aandacht wilt van jouw doelgroep, dan moet je weten waar zij ’s avonds wakker van liggen. Tijdens mijn mastermind, kreeg ik van mijn businesscoach de bevestiging hoe belangrijk het is om te weten waar daadwerkelijk de pijn van je doelgroep zit.

Zoals mijn businesscoach het zo mooi zegt: “We zijn allemaal emotionele wezens en geen rationele mensen”. En daarin geef ik hem helemaal gelijk!

99% van onze waarneming gebeurt via het onderbewustzijn en 1% via het bewustzijn. Jaja, sommige mensen zeggen dat het anders is, maar dat verandert niet dat wij emotionele wezens zijn.

Je wilt dus altijd het emotionele wezentje aanspreken wanneer je de aandacht wilt trekken van jouw doelgroep.

Je vraagt je nu hoogstwaarschijnlijk af: hoe spreek ik nou het emotionele wezentje aan?  Goed nieuws…dat ga ik je nu vertellen!

[ctt template=”5″ link=”vgAja” via=”yes” ]”We zijn allemaal emotionele wezens en geen rationele mensen”.[/ctt]

#1 Pijn & Plezier

Wat je online ook doet, de boodschap die je de wereld gaat inblazen heeft tot doel de aandacht te trekken van jouw doelgroep. Dat kan gaan om mensen die jou nog niet kennen of mensen die jou al wel kennen. Laten we ervan uitgaan dat je de aandacht wilt trekken van mensen die jou nog niet kennen. Hoe zorg je er dan voor dat ze jouw boodschap gaan lezen?

Een klap in het gezicht? Auw, ja, dat is behoorlijk pijnlijk en daar trek je zeker weten de aandacht mee als je dat op straat doet.

Online is dit niet anders. Je wilt immers mensen bereiken die jou écht nodig hebben. Nou eerlijk gezegd.., ze hebben jou niet nodig. Ze hebben wel een oplossing nodig voor het probleem, de pijn, de slapeloze nachten die ze hebben.

Welke manier van benadering is dan beter?

Optie 1: Koop mijn afslankprogramma en raak binnen 7 dagen al jouw vet kwijt.

Optie 2: Ben jij op dit moment niet tevreden als je in de spiegel kijkt? Schaam jij je voor je lichaam en voel je jezelf onzeker? Zit het bezoekje aan het zwembad, strand of sportschool er ook niet meer in?  Goed nieuws! Jij kunt vanaf volgende maand weer tevreden voor de spiegel staan, je gelukkig voelen en met een zelfverzekerd gevoel naar het zwembad of strand gaan. Hoe? Door nu te kiezen voor ons 3-delige afslankprogramma: 1) Wat eet ik nu echt? 2) Genieten en afvallen tegelijk. 3) Een gezonde toekomst.

Zie je wat het verschil is in bovenstaande 2 opties?

De eerste optie is een echte “Wij van WC-eend”. Met de tweede optie spreek je echt het emotionele wezentje aan. Deze techniek heet ook wel het “Pijn-en-plezierprincipe”

De opbouw van Pijn en Plezier

Zoals je in het voorbeeld hierboven ziet, wil je in je communicatie altijd gebruikmaken van het pijn-en-plezierprincipe. Simpelweg omdat mensen emotionele wezens zijn en geen rationele mensen. Je kunt je wel focussen op een rationeel verhaal in vaktaal / jargon, maar de kans is dan zeer groot dat mensen je bericht zien en weer verder gaan met hun leven. Daarom is het van belang om de opbouw van het pijn-en-plezierprincipe goed te beheersen. Dat ziet er als volgt uit:

Pijn:

  • Wat is de externe pijn van je doelgroep?
  • Wat is de interne pijn van je doelgroep?
  • Wat is de philosophische pijn van je doelgroep

Voorbeeld pijn:

  • Extern: Ben jij op dit moment niet tevreden als je in de spiegel kijkt?
  • Intern: Voel jij je onzeker, verdrietig en schaam je jezelf?
  • Philosophische: Zit het bezoekje aan het zwembad, strand of sportschool er ook niet meer in?

Plezier:

  • Wat is het externe plezier van je doelgroep?
  • Wat is het interne plezier van je doelgroep?
  • Wat is het philosophische plezier van je doelgroep?

Voorbeeld plezier:

  • Extern: Jij kunt vanaf volgende maand weer tevreden voor de spiegel staan.
  • Intern: Je voelt je gelukkig en zelfverzekerd.
  • Philosophische: Je gaat weer naar het zwembad of strand in je mooie bikini!

Wanneer je bovenstaande tactiek integreert in je marketingbericht, neemt de kans op het trekken van de aandacht flink toe!

#2 Wat heb je te bieden?

Na het trekken van de aandacht door middel van het pijn-en-plezierprincipe, moet je nu komen met een goed voorstel. Belangrijk is daarom dat je een voorstel doet dat totaal niet saai is en tevens simpel genoeg om te snappen. Een voorstel waarmee je de interesse wekt van je doelgroep op onderbewustniveau en waarbij het rationele eenvoudig zegt: Let’s do this! Zoals mijn voorbeeld wat ik hierboven gaf: Mijn 3-delige afslankprogramma.

Super gaaf toch!? Uiteraard is het een voorbeeld, maar je ziet hoe eenvoudig bovenstaande 3 stappen eruitzien. Geen jargon, geen lange zinnen. Just straight to the point!

Klinkt eenvoudig toch? Uiteraard is het niet direct appeltje-eitje, want er zit nog een hele strategie achter een goed aanbod. Daar ga ik nu niet te diep op in. Mijn advies voor nu is: Keep it simple and awesome!

#3 Krachtige woorden

Wanneer je jouw pijn-en-pleziertactiek wilt upgraden, dan zijn krachtige woorden, ook wel powerwoorden genoemd, een goede toevoeging. Met powerwoorden maak je jouw tekst nog een stukje krachtiger, waardoor die voor het oog ook eerder zal opvallen. Jouw boodschap moet immers eerst opvallen, voordat mensen hem lezen.

Met de juiste powerwoorden kun je hier voor zorgen! Ik kan nog flink wat alinea’s verder typen over powerwoorden, maar adviseer je gewoon om mijn artikel 167 powerwoorden en 5 krachtige teksttechnieken die aandacht trekken te lezen.

#4 Snufje van Robert Cialdini

De finishing touch van jouw boodschap is het toevoegen van een snufje Robert Cialdini. Als je nog niet bekend bent met de 6 krachtige wapens van Robert Cialdini…lees dan dit artikel.

De krachtige wapens van Robert Cialdini leveren bij mijn klanten altijd vrucht op. 50.000 mensen die het afslankprogramma hebben gekocht, klinkt altijd nog beter dan nul.

Of 2 dagen van een openingsactie waar je enkel € 20 betaalt voor de afslankcampagne klinkt beter dan een openingsactie van € 20 euro. (creëren van urgentie)

Kijk daarom goed welk wapen van Robert Cialdini je toe kunt voegen. Voorkom echter wel dat het een Tell-sell-campagne wordt.

Put it to the mix!

Pijn-en-plezierprincipe, een goed voorstel, krachtige woorden en een snufje van Robert Cialdini, stop deze in je blender en je hebt een héérlijke mix van een boodschap die de aandacht trekt. Voeg uiteraard nog een “korreltje zout toe”, want je moet mijn advies nooit zwart op wit overnemen.

That’s life! Deze tactiek is enorm krachtig, maar je moet zelf testen en nog eens testen. Zoom in op de pijn van je doelgroep en zorg dat ze zich gehoord voelen. Handel uit liefde en laat zien dat je daadwerkelijk een oplossing hebt!

Wees geen “online-marketing wannabe”, maar meen het écht! Zo zul je in ieder geval niet eindigen als 1 van die wannabe’s die dagelijks rondzwerven op socialmedia-kanalen met bullshitboodschappen ;-)

Wil je ook geen dagelijkse marketing stress meer?

Stress wil je niet, want dat is verschrikkelijk! Meld je daarom hieronder aan voor mijn online marketing round-up. Ik garandeer je dat je dan binnenkort nog slechts 1/10 van je tijd bezig bent met marketing en 9/10 van de tijd met jouw passie.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *