The Social Conference - Richard MIllington - Sociale wetenschap gebruiken om activiteit van mensen te verhogen

[info_box title=”TITLE”]Richard Millington gaf 14 februari een inspirerende sessie tijdens The Social Conference in Amsterdam. De sessie ging over hoe je sociale wetenschap gebruikt om de activiteit van mensen te verhogen. Het was een interessante sessie, waarbij ik vele nieuwe dingen heb geleerd. Graag neem ik je mee in de wereld van Richard Millington.[/info_box]

Er ontstaan steeds meer sociale netwerken. Waar eerst alleen Hyves hip was, hebben we nu ook andere kanalen zoals Facebook, Twitter, LinkedIn, Pinterest, Foursquare, Ning en vele anderen. Allemaal hebben ze een eigen uitstraling en een eigen doelgroep. Op basis van de duidelijke vormgeving en uitstraling maken mensen de keuze voor de kanalen waarop ze actief willen zijn. Een zakelijk gebruiker zal  eerder kiezen voor LinkedIn terwijl een creatieve moeder liever Pinterest gebruikt. Maar hoe bereiken we deze juiste keuze? Stel dat je een eigen community wilt starten, hoe zorg je dan voor de juiste doelgroep? Hoe zorg je ervoor dat mensen lid worden en niet binnen enkele seconden jouw community verlaten? Dit en meer ga ik je nu uitleggen.

Een community bestaat uit een groep mensen die sterk met elkaar verbonden is/wil zijn.
Als we een community willen opbouwen, dan zijn de volgende vier elementen van belang: Membership, Influence, Satisfying Needs & Emotional connection. Elk van deze elementen heeft zijn eigen taak.

Membership

Als je een community start is het van belang dat je de juiste doelgroep bereikt. Daarom moet je focussen op een specifieke doelgroep. De community moet gesloten zijn en dat houdt in dat alleen die mensen lid mogen worden, die voldoen aan de door jou omschreven specifieke doelgroep. Door alleen deze mensen toe te laten tot de community,  merk je al snel dat mensen closer worden met elkaar. Dit komt omdat ze op elkaar lijken. En mensen die op elkaar lijken, vertrouwen elkaar sneller.

Niet alleen is het van belang dat je goed let op wie je toelaat tot de community, maar ook dat je mensen vraagt naar hun mening. Met hun mening (feedback), kun je ervoor zorgen dat de community voldoet aan hun eisen waardoor je nog beter de specifieke doelgroep bereikt. En zorg ervoor dat je eerlijk bent tegen je community. Deel je grootste fouten en of problemen waar je tegen aanloopt. En zorg ervoor dat jijzelf en de mensen die je in dienst neemt, zichzelf sterk betrokken voelen met de community. Oftewel: als je een community hebt voor bouwvakkers, neem dan niet een slager aan die de community gaat beheren.

Specifieke community doelgroep

Influence

Zelf ben ik een grote fan van psychologie en al helemaal als het gaat over beïnvloeden. De digitale wereld is niets anders dan de offline wereld. Mond-tot-mond reclame is er altijd geweest en zal er altijd zijn. Of dit nou offline of online is, wij vinden altijd wel een weg om elkaar te beïnvloeden, zonder dat wij het zelf ook maar doorhebben. En voor een community geldt dit ook.

Als je mensen wilt motiveren, zorg er dan voor dat iemand meer exposure krijgt, als hij/zij een goed bericht schrijft. Dit kun je doen door de beste berichten te plaatsen op de hoofdpagina. Maar ook door bijvoorbeeld de biografie van de schrijver onderaan het artikel te zetten (net zoals op dit blog).

Mixcloud - Persoonlijke biografie

Satisfying needs & Emotional connection

Bij een community heb je altijd bepaalde onderwerpen waarop vele mensen inspelen. Door deze onderwerpen te markeren en centraal te presenteren, zorg je ervoor dat nieuwe mensen zich al snel sterk aangetrokken voelen tot deze onderwerpen en daardoor neemt de kans toe dat ze lid worden van jouw community. Daarnaast neemt de kans op emotionele connectie toe, door mensen de mogelijkheid te geven om zichzelf te uiten: dit door hun eigen onderwerpen te starten, waardoor ze hun passie kunnen delen met andere mensen die dezelfde passie hebben.

Persoonlijke informatie delen over passie

 Belangrijke punten van een goede community

Tijdens de sessie vertelde Richard:

Mensen sluiten zich aan bij een community met een reden, maar ze nemen deel voor een ander – Tweet deze quote

Zorg er daarom voor dat je weet waarom mensen lid worden van jouw community. Een reden kan bijvoorbeeld zijn, dat mensen op zoek zijn naar meer informatie over een bepaald onderwerp of dat ze tegen een probleem aanlopen waarop ze antwoord willen hebben. Zorg er daarom voor dat jouw hoofdpagina duidelijk omschrijft waarom mensen lid moeten worden.

Walmart moms - social community

Social Needs

Zorg ervoor dat mensen zich sterk betrokken voelen met jouw community.  Zo sterk betrokken dat het een onderdeel van hun leven wordt. De community zal hun eigen imago versterken, zal zorgen voor het gevoel van eigenwaarde en zal het idee geven dat ze meer online vrienden hebben.

Social community needs

Laat mensen ook off-topic gaan. Hiermee bedoel ik: als ze jarig zijn, geef hen dan het recht tot het aanmaken van een nieuw onderwerp zoals “Ik ben jarig”, of “het spel: Tel tot 50”. Deze off-topic onderwerpen zorgen ervoor dat mensen elkaar nog beter leren kennen. Daarnaast zullen ze actiever zijn omdat ze dingen doen die ze leuk vinden.

When people join your community, socialise them – Tweet deze quote

Wij mensen zijn kuddedieren. Dus worden wij eerder lid van een groep die succes heeft dan van een groep die niet succesvol is. Oftewel: je gaat  eerder bij een stel mooie vrouwen zitten dan bij een groep uit-de-neus-peuterende-vrouwen. Maak daarom duidelijk aan nieuwe mensen hoe actief jouw community is. Dit kun je doen door het vermelden van het aantal discussies op de hoofdpagina.

 Social media - top discussies

[info_box title=”TITLE”] Heb je met veel enthousiasme dit artikel gelezen? Dan raad ik je aan om onderstaande slides van de presentatie door te nemen. Daarnaast ben ik erg benieuwd naar jouw mening over dit artikel. En ik ben ook benieuwd of jijzelf een eigen community hebt of een beheerder bent van een community. [/info_box]

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *