5 fouten die je nooit wil maken met remarketing

Maak je gebruik van remarketing of ben je van plan om er gebruik van te gaan maken? Zorg er dan voor dat je enige kennis van zaken hebt, zodat je niet jouw advertentiebudget aan het weggooien bent. Om weggegooid geld te voorkomen, behandel ik in dit artikel 5 fouten die je nooit wilt maken met remarketing.

Inleiding

Wanneer ik om mij heen kijk en ook wanneer ik als online-marketingspreker aanwezig ben bij een evenement, krijg ik vaak de opmerking van mensen te horen dat ze het hele remarketingverhaal zat zijn, zowel als consument als het bedrijf zelf dat gebruikmaakt van remarketing. De redenen die ik vaak hoor lijken veel op elkaar:

  1. Ik krijg continu remarketingbanners te zien ook al ben ik niet meer geïnteresseerd
  2. Heb het product al aangeschaft maar zie de remarketingbanner nog steeds
  3. Klanten klikken wel op mijn remarketingbanner maar zijn daarna direct weer weg

En zo zijn er eigenlijk nog wel vele andere redenen die ik om mij heen hoor. Vaak, en al helemaal als ik kijk naar bovenstaande redenen, wordt remarketing slecht ingezet door bedrijven die er gebruik van maken. De reden? Er is onvoldoende kennis in huis of remarketingcampagnes zijn opgezet en er wordt daarna niet meer naar omgekeken.

Hieronder staan 5 tips die ervoor zorgen dat jij deze fouten niet gaat maken om je zo te helpen bij het opzetten van een succesvolle remarketingcampagne.

#1. Het niet bepalen van je doelstellingen

Wanneer je succesvol gebruik wilt gaan maken van remarketing, is het eerst van belang dat je weet wat voor doelen jij nou daadwerkelijk wilt bereiken. Op het gebied van remarketing kun je verschillende soorten doelstelling hebben. Denk hierbij aan:

  1. Vergroten van je naamsbekendheid
  2. Traffic genereren naar de website
  3. Verhogen van je maandelijkse omzet

Het is van belang om te weten wat jouw doelstelling is, zodat je op deze manier jouw remarketingcampagne kunt opzetten.

  • Naamsbekendheid vergroten – Hierbij is het van belang dat je bij de vormgeving van de remarketingbanner duidelijk jouw huisstijl / logo naar voren laat komen. Als er gekozen kan worden tussen kost per klik of kost per duizend impressies, dan kun je bij deze doelstelling het beste gebruikmaken van kost per duizend impressies.
  • Traffic generen naar de website – Wanneer je enkel wilt dat mensen doorklikken naar jouw website, dan is het beter om in de vormgeving rekening te houden met een algemeen verhaal over wat je producten of diensten zijn dan in te zoomen op één product. Je doelgroep ziet maar één banner, dus zorg ervoor dat ze aan de hand van deze ene banner goed weten wat ze allemaal kunnen vinden op jouw website.
  • Verhogen maandelijkse omzet – Bij deze doelstelling wil je jouw bezoeker zo gericht mogelijk benaderen met een banner en tevens deze bezoeker sturen naar een pagina die geoptimaliseerd is voor conversie. Met gericht benaderen met een banner wordt bedoeld: dat men een banner ziet met jouw product of dienst waar hij naar aan het zoeken is.

Mijn extra advies

Wanneer je jouw doelstellingen bepaalt, kun je aan de hand van deze doelstellingen ook maandelijks eenvoudiger in de gaten houden wat voor een rendement jij uit jouw remarketingcampagne haalt. Dit kun je het beste doen door gebruik te maken van Google Analytics. Je kunt dan eenvoudig het rendement in de gaten houden. Denk hierbij aan:

  • Naamsbekendheid – aantal weergaven van jouw remarketingcampagne
  • Traffic genereren naar de website – aantal kliks op de advertentie
  • Verhogen maandelijkse omzet – aantal leads via jouw website.

#2. Je bezoekers eindeloos blijven irriteren

Ik weet bijna wel zeker dat jij ooit wel eens flink bent geïrriteerd door een bedrijf dat jouw dagelijks benaderde met zijn remarketingbanners ook al was jouw laatste bezoek op zijn website een maand geleden, haha! ;-) Dit is één van de meest voorkomende fouten die bedrijven maken en hopelijk ga jij deze fout niet maken. Zorg er direct bij het begin al voor dat je jouw potentiële bezoekers niet gaat irriteren met jouw remarketingbanners en stop met benaderen van deze doelgroep wanneer zij niet meer geïnteresseerd zijn in jouw diensten of producten. Hoe kom je daar achter?

Het stoppen met het irriteren van jouw bezoekers

Wanneer jouw online-marketingactiviteiten niet worden uitgevoerd door een online-marketingbureau, is het van belang dat je goed inzichtelijk krijgt hoe lang een bezoeker erover doet om je klant te worden. Wanneer je in de consumentenbusiness zit kan dat bijvoorbeeld tussen de 1 à 7 dagen zijn en bij business to business bijvoorbeeld tussen de 1 à 3 maanden. Enkel door duidelijk inzichtelijk te maken hoe de customer journey van jouw klant eruitziet, kom je erachter hoeveel tijd de klant nodig heeft voor het doen van zijn aanschaf. Wanneer je weet hoe lang jouw bezoeker de tijd nodig heeft, kun je op basis van deze gegevens jouw remarketingcamapgne opzetten.

Bij ieder kanaal lees: Google-, Facebook- en Twitterremarketing, kun je aangeven hoe lang je wilt dat een bezoeker jouw remarketingcampagnes te zien krijgt. Hierbij is het dus van belang dat je het aantal dagen dat een bezoeker de tijd nodig heeft voor het doen van zijn aankoop verwerkt in de instellingen van jouw campagne. Op deze manier zorg je ervoor dat je bezoekers die niet meer geïnteresseerd zijn ook niet langer dan noodzakelijk benadert cq irriteert met jouw remarketingbanners.

Mijn extra advies

Wanneer je gebruikmaakt van Google Remarketing zorg er dan voor dat je jouw remarketinglijsten opstelt via Google Analytics. Door alle gegevens die Google Analytics opslaat heb je veel meer mogelijkheden bij het benaderen van jouw doelgroep, dan wanneer je jouw remarketinglijsten opstelt via Google Adwords zelf.

Klik hier voor meer informatie.

#3. Vergeten bij het opzetten van doelen / goals

In het punt hierboven hebben we het gehad over het stoppen met het irriteren van jouw bezoekers. Dit kun je naast het uitvoeren van punt 2 versterken door gebruik te maken van deze tip.

Het maakt niet uit van welk online-marketingkanaal je gebruikmaakt, het is altijd van belang dat je duidelijk jouw doelen / goals definieert. Wanneer je namelijk jouw doelen duidelijk definieert, en dan bedoel ik de daadwerkelijke conversie (bezoeker neemt contact op, vraagt jouw dienst aan of koopt jouw product), kun je ten eerste beter het rendement analyseren van jouw campagnes, maar op basis van deze informatie kun je ook jouw remarketingcampagnes aansturen.

Dit artikel vind je interessant

Maak je online-marketingcampagnes meetbaar met deze slimme technieken

Case voorbeeld Festivalremarketing

Tijdens mijn social-mediasessies als spreker vertel ik vaak over het eenvoudige voorbeeld van een festival dat slim gebruik weet te maken van remarketing. Wanneer jij hun website hebt bezocht en je hebt je ticket nog niet besteld, dan zul je gedurende de week daarna via verschillende websites en tevens social-mediakanalen een remarketingbanner zien met daarbij een duidelijk call to action om alsnog jouw ticket te kopen. Wanneer je op dat moment of een ander moment jouw ticket bestelt via hun website, verandert de banner met de promotie van het ticket, in een banner ter promotie van hun festivalmuntjes. Een slimme remarketingcampagne als je het mij vraagt!

Mijn extra advies

Wanneer je een slimme remarketingcampagne wilt opzetten, moet je altijd jouw doelen definiëren. Wanneer je deze doelen hebt gedefinieerd, kun je eenvoudig aangeven dat wanneer een bezoeker het doel heeft behaald (product gekocht, contact opgenomen, dienst aangevraagd) hij de remarketingbanner niet meer ziet. Uiteraard kun je daarnaast net zoals de case hierboven een slimme upsell campagne verzinnen om meer uit jouw nieuwe klant te halen.

Klik hier voor het opstellen van jouw doelen

#4. Remarketing op iedere pagina

Het opnieuw benaderen van jouw potentiële klanten op basis van remarketing is een slimme en tevens leuke methode van adverteren wanneer het positief uitpakt. Enkel moet je niet te enthousiast worden bij het opnieuw benaderen van jouw klant door het toepassen van remarketing op iedere pagina van jouw website.

Stel enkel remarketing in op de belangrijkste pagina’s waarbij je weet dat jouw bezoeker een bepaalde interesse heeft in jouw diensten of product. Als online-marketingspecialist voer ik voor een aantal grote bedrijven die vele verschillende producten hebben, hun remarketingcampagnes uit. Ik heb de woorden “vele verschillende producten” even onderstreept omdat ik hier iets meer over wil vertellen.

Het is namelijk zo dat deze bedrijven vele verschillende producten hebben, maar remarketing is niet interessant voor al hun producten. De reden hiervoor is dat het ene product zichzelf eenvoudig verkoopt via internet, maar dat het andere product zich enkel laat verkopen wanneer een accountmanager langskomt bij deze bezoeker. Het toepassen van remarketing is op dat moment dan enkel slim voor de producten die zich laten verkopen via het internet en niet waar de accountmanager aan te pas moet komen. Dit zou namelijk het weggooien zijn van ons online-marketingbudget en dat is juist iets wat je probeert te voorkomen.

Mijn extra advies

Wanneer je aan de slag gaat met het opzetten van jouw remarketingcampagnes is het goed om van te voren duidelijk inzichtelijk te hebben welke producten en diensten zich wel en niet laten verkopen via het internet. Deze informatie kun je ophalen via Google Analytics, maar uiteraard kun je ook bij jezelf nagaan hoeveel tijd en moeite het kost om deze producten en of diensten aan te brengen bij de klant. Stel daarna een remarketingcampagne op voor de producten en diensten waarvan het vrijwel zeker is dat deze zich laten verkopen via het internet. Uiteraard kun je de andere producten ook onder de aandacht brengen door middel van een remarketingcampagne, maar houd dan uiteraard wel goed de statistieken in de gaten of deze campagnes wel rendement opleveren in plaats van enkel verlies.

#5. Bezoeker sturen naar de verkeerde pagina

Als laatste tip wil ik het met jou hebben over het sturen van de bezoeker naar de verkeerde pagina. Het klinkt als een fout die niet veel wordt gemaakt, maar toch zie je vaak dat een bedrijf via remarketing alle bezoekers doorstuurt naar zijn homepagina. Dit is iets wat je altijd moet vermijden.

Wanneer een bezoeker actief is geweest op één van jouw product- of dienstpagina’s dan wil je hem uiteraard terugkrijgen naar jouw website, maar dan moet je er wel voor zorgen dat je hem terugstuurt naar de pagina waar hij behoefte aan heeft. En eigenlijk nog beter, je wilt dat je de bezoeker terugstuurt naar de pagina waar hij behoefte aan heeft + dat deze pagina is geoptimaliseerd voor conversie. Wat namelijk vaak gebeurt, is dat je via jouw mobiele telefoon een remarketingcampagne ziet, erop klikt en dat deze pagina dan niet is geoptimaliseerd voor mobiel of dat er gewoon geen rekening is gehouden met de behoefte van bezoekers. Pagina’s zijn vaak onduidelijk, waardoor het voor de bezoeker niet duidelijk is wat hij nou daadwerkelijk moet doen op deze pagina.

Houd daarom de statistieken in de gaten

Er is maar één manier om erachter te komen of jouw remarketingcampagne goed werkt en of je de bezoeker naar de juiste pagina stuurt. Dit is door de statistieken goed in de gaten te houden en om via Google Analytics te kijken wat het bouncepercentage van jouw website-pagina is. Bouncepercentage staat voor het percentage bezoekers dat op jouw pagina is geweest maar daarna direct weer deze pagina heeft weggeklikt.

Wanneer je dus een remarketingcampagne uitvoert en de bezoekers naar een pagina stuurt met een hoog bouncepercentage, is het eerst van belang dat je gaat kijken hoe je deze pagina beter inricht op basis van de behoefte van jouw bezoeker en naar aanleiding daarvan deze pagina optimaliseert. Pas daarna stuur je jouw bezoekers naar deze pagina.

Mijn extra advies

Zoals ik in punt 1 al omschreef, is het eerst goed om te weten wat jouw doelstellingen zijn, zodat je vanuit daar weet naar welke pagina jij jouw bezoeker wilt toesturen. Wanneer je er zeker van wilt zijn dat jouw pagina is geoptimaliseerd voor conversie dan adviseer ik jou om het onderstaande artikel door te nemen.

5 tips voor landingspagina’s die wel converteren

En nu aan de slag

Ik hoop dat je aan de hand van deze 5 tips meer rendement uit jouw remarketingcampagnes kunt halen en dat het voor jou duidelijk is geworden welke fouten je moet proberen te voorkomen. Belangrijk is echt dat je probeert jouw bezoeker zo min mogelijk te irriteren en dus enkel remarketing inzet om jouw doelgroepen te helpen en te stoppen met helpen wanneer zij jou niet meer nodig hebben. Het te lang en onjuist gebruikmaken van remarketing kan er tevens voor zorgen dat je jouw online reputatie en tevens brandreputatie flink omlaag haalt. En dat wil je uiteraard niet.

Hulp nodig met remarketing?

Mocht je een vraag hebben of wil jij jouw mening delen over remarketing. Laat dan jouw reactie hieronder achter. Uiteraard kan ik jou als online-marketingspecialist ook helpen bij het opzetten en beheren van jouw remarketingcampagnes. Interessant? Klik dan hier.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *