5 tips voor landingspagina's die wel converteren

Veel bedrijven maken gebruik van landingspagina’s om zoveel mogelijk traffic naar hun website te genereren. Deze pagina’s zijn echter vaak ontwikkeld met de focus op het genereren van bezoekers in plaats van daadwerkelijke conversies. Om ervoor te zorgen dat je daadwerkelijk conversies uit jouw landingspagina’s gaat halen, heb ik dit interessante artikel geschreven met belangrijke tips.

Wat is een landingspagina

Vaak hoor ik om mij heen dat mensen twee verschillende betekenissen hebben voor een landingspagina. Voordat ik je tips ga geven over het opzetten van een goede landingspagina, maak ik je eerst duidelijk wat voor een soort landingspagina’s je hebt.

Zoekmachinepagina

Een landingspagina die een tekst bevat met de focus op een bepaald zoekwoord, met de doelstelling om zoveel mogelijk mensen via de zoekmachine naar de desbetreffende pagina te lokken.

Zoekmachine-landingspagina OMODA

Campagnelandingspagina

Een landingspagina die speciaal is opgemaakt voor een campagne. Door middel van bijvoorbeeld social-mediacampagnes of advertenties breng je deze pagina onder de aandacht van jouw doelgroep.

Conversiepagina

#1 Bepaal je doelstellingen en Key Performance Indicators

Zoals je hierboven al zag zijn er verschillende soorten landingspagina’s. Iedere landingspagina heeft zijn eigen doelstellingen. Om ervoor te zorgen dat je een effectieve landingspagina ontwikkelt, moet je eerst op papier zetten wat je doelstelling(en) zijn. Hieronder enkele voorbeelden van doelstellingen met daarbij de behoren Key Performance Indicators (KPI’s). De KPI’s zijn te analyseren met Google Analytics.

Genereren van aandacht en naamsbekendheid

Je doelstelling is dat je wilt dat mensen jou beter kunnen vinden via de zoekmachine van Google. Je maakt hierbij een landingspagina waarbij de focus ligt op een bepaald zoekwoord waar mensen veel op zoeken. Daarnaast wil je dat als mensen op de landingspagina uitkomen, ze verder zoeken op jouw website.

Voorbeeld KPI’s:

  • Aantal unieke bezoekers
  • Aantal paginaweergaven na bezoek van landingspagina
  • Gemiddelde sessieduur
  • Bouncepercentage (bezoekers die de website bezoeken en direct weer verlaten)

Bezoeker aanzetten tot actie

Je doelstelling is dat je wilt dat mensen op jouw landingspagina uitkomen, waarna ze een bepaalde handeling verrichten. Denk hierbij aan het achterlaten van hun e-mailadres, downloaden van een kortingscoupon, contact opnemen of aanschaffen van een product.

Voorbeeld KPI’s:

  • Aantal unieke bezoekers
  • Gemiddelde sessieduur
  • Bouncepercentage
  • Aantal behaalde acties

#2 Weet wie jouw doelgroep is

Je kunt geen landingspagina ontwikkelen als je niet weet wie jouw doelgroep is. In het boek Cultures and Organizations: Software of the Mind wordt per land duidelijk gemaakt hoe wij mensen van elkaar verschillen en wat de behoeftes zijn van de verschillende culturen.

Enkele belangrijke aspecten van een doelgroep zijn: leeftijd, persoonlijkheid en geslacht. In mijn artikel: De psychologie en invloed van kleurenmarketing op ons onderbewustzijn laat ik zien waarom het van belang is om deze gegevens te weten. Als je de belangrijke doelgroepaspecten in beeld hebt gebracht, is het van belang dat je op doelgroepniveau rekening houdt met:

  • Behoefte van de doelgroep
  • Kleurgebruik van de pagina
  • Afbeeldingen die je gaat gebruiken
  • Tone of voice

#3 Overtuig de bezoeker

Dagelijks worden we overspoeld met vele reclames. Het is dus jouw taak om de bezoeker te overtuigen. Er zijn verschillende psychologische technieken hoe je dit kunt aanpakken. Ik behandel er hieronder 3.

Meer leren over overtuigen? Lees dan het boek: Invloed – De zes geheimen van het overtuigen.

Verkoop de droom

Als je de bezoeker wilt aanzetten tot actie, dan kun je het beste de droom verkopen. Praat dus niet over jouw product maar laat weten wat de waarde van het product is. “A great party starts with a great invitation!”

Landingspagina - Verkoop de droom

Sociale bewijskracht

De meeste mensen op deze wereld zijn kuddedieren. Een leuk voorbeeld zie je hieronder in een Youtubefilmpje over sociale bewijskracht.

Als je mensen dus wilt overtuigen moet je bewijzen dat meerdere mensen hetzelfde hebben gedaan. Hierdoor zul je zien dat mensen sneller geneigd zijn om ook de actie uit te voeren. Enkele voorbeelden:

  • Al meer dan 100.000 abonnees
  • Al meer dan 100 tevreden klanten
  • Dit artikel is al 120.000 keer gedownload
  • Deze mensen gingen u voor

Sociale bewijskracht landingspagina

Autoriteit

Wij mensen zijn vaak gevoelig voor autoriteiten. Denk maar eens aan die tandpastareclame waarbij je mensen in witte jassen hun verhaal ziet doen. Via jouw landingspagina kun je hier ook gebruik van maken. Denk bijvoorbeeld aan een call to action die zegt: Vraag nu naar de mening van een expert.

Autoriteit beinvloeden landingspagina

#4 Maak gebruik van duidelijke call to actions

Aan de hand van jouw doelstellingen kun je de landingspagina voorzien van verschillende call to actions. Een call to action is een techniek om mensen aan te zetten tot actie en kan er op verschillende manieren uitzien. Hieronder behandel ik belangrijke aspecten van een effectieve call to action. De informatie is ook na te lezen op: Unbounce.com

Omkadering

Door gebruik te maken van een omkadering zul je zien dat de call to action (hieronder een formulier) meer naar voren komt.

Omkadering van een call to action

Kleur en contrast

Kleuren kunnen gebruikt worden om een bepaalde emotie op te roepen. Oranje is een kleur die ons aanzet tot actie maar ook staat voor warmte, vriendelijkheid en duidelijkheid. Een goede kleur dus voor een call to action. Daarnaast is het verschil in contrast van belang zodat het formulier ook daadwerkelijk naar voren komt.

Aanrader

Neem dit artikel door:

 De psychologie en invloed van kleurenmarketing op ons onderbewustzijn

Call to action voorzien van kleur en contrast

Aanwijzen

Om het oog naar de call to action te krijgen, kun je gebruik maken van een aanwijzer. Een aanwijzer kan er op verschillende manieren uitzien:

  • Een persoon die naar de call to action kijkt en of wijst.
  • Een pijl die de call to action aanwijst.

Aanwijzen van de call to action

Ruimte

Geef de call to action voldoende lucht en ruimte. Hierdoor zorg je ervoor dat hij nog meer opvalt

Call to action ruimte geven

Benaming

Uit verschillende testen die ik heb gedaan, blijkt dat het van groot belang is dat je de knop een duidelijke omschrijving meegeeft. Een knop waarbij mensen een product aanschaffen moet niet heten: “Submit” maar moet je bijvoorbeeld noemen “Schaf mijn product aan”. Deze kleine wijziging kan grote gevolgen hebben.

Benaming voor de CTA

 #5 Meten is weten

Zorg er voor dat je de landingspagina in de gaten houdt. Houd wekelijks of maandelijks de statistieken in de gaten aan de hand van de opgestelde KPI’s. Uiteraard kun je ook kijken of de landingspagina moet worden aangepast. Dit kun je doen door middel van een heatmap of A/B-testen waarbij je verschillende soorten pagina’s maakt en dan test welke pagina zorgt voor het beste resultaat. Meer over heatmap en A/B-testen kom je binnenkort te weten via mijn blog.

Heatmap - KLM

Klaar voor het opzetten van landingspagina’s?

Ik ben erg benieuwd of de tips in dit artikel jou kunnen helpen bij het opzetten van de landingspagina’s. Laat je reactie hieronder achter.

1 antwoord

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *