6 tips voor transformatie van businessmarketing naar social online marketing

Online marketing is de afgelopen jaren sterk veranderd. Waar bedrijven zich eerst aan het focussen waren op businessmarketing, zie je nu steeds meer bedrijven focussen op social online marketing. Met andere woorden: voorheen waren bedrijven druk bezig om in hun communicatie hun bedrijfslogo’s en panden te laten zien, nu zie je steeds vaker dat de medewerkers in de spotlights komen te staan. Om je vanaf vandaag te helpen bij het focussen op social online marketing, deel ik hieronder 6 belangrijke tips .

Inleiding

Als we kijken naar social online marketing is er één hoofdreden om socialer te communiceren: mensen geloven / doen eerder zaken met mensen waarop ze lijken. Dit is dan ook de oorzaak van de enorme transformatie in de manier van online communiceren. Als we het hebben over social online marketing, dan hebben we het eigenlijk over het maken van een mindshift. We moeten niet meer aan onszelf denken, maar we moeten ons gaan focussen op de doelgroep en hoe wij met ze op een sociale manier in contact kunnen komen. Let’s get started!

Edelman-Trust-Barometer-2014-People-to-Trust

 

#1 Stel je medewerkers voor

Er vanuitgaande dat je een website hebt, is het van belang dat je op deze website jouw medewerkers gaat voorstellen. Op dit moment zijn er helaas nog steeds te weinig websites waarop het team wordt voorgesteld. Ik ben zelf altijd nieuwsgierig naar welke mensen bij het bedrijf werken. Helaas wordt ik vaak nog teleurgesteld omdat er enkel een logo staat met een bedrijfstekst. Een gemiste kans want foto’s van medewerkers kunnen het eerste vertrouwen winnen of een eerste stap zijn richting sociale connectie.

Een mooi voorbeeld is de website van TeamCreative. Elke medewerker wordt persoonlijk via deze website voorgesteld.

Teamcreative - medewerkers - social online marketing

#2 Referenties van klanten

Qua theorie werkt het verwerken van referenties van klanten op jouw website bijna hetzelfde als het voorstellen van jouw medewerkers. In onze customer journey zijn wij altijd zoekende naar een beoordeling van andere mensen over het bedrijf waarmee wij zaken willen doen. Door het verwerken van een referentie met daarbij een foto van degene die de referentie gaf, is er de kans dat de oriënterende bezoeker zichzelf herkent in die persoon. Terugblikkend naar de Edelman barometer, zien we dat 62% van de mensen andere mensen geloven die op hen lijken. Profiteer hiervan en zet een strategie op die zich focust op het binnenhalen van tevreden referenties.

sociale online marketing - referenties moneybird

#3 Sociale call to action buttons

Wanneer een bezoeker actief is op jouw dienstpagina, dan is de paginadoelstelling: de bezoeker gaat contact met jou opnemen voor het maken van een kennismakingsgesprek. Om de drempel te verlagen, adviseer ik je om een foto van een medewerker te verwerken bij dit contactformulier. Het straalt vertrouwen uit en de eerste stap naar het maken van een sociale online connectie neemt hierdoor toe. De bezoeker weet namelijk met wie hij contact gaat opnemen.

sociale online marketing - contactformulier

 

#4 Sociale online marketing berichten

Communiceren met jouw doelgroep via de social-mediakanalen is nog nooit zo eenvoudig geweest. Het is bij vele bedrijven echter nog niet duidelijk dat de kans op sociale connectie toeneemt wanneer zij medewerkers en klanten meer in de spotlights zetten. Ik heb het hierbij dan over het gebruiken van afbeeldingen waar mensen op staan in plaats van objecten en of gebouwen. Denk hierbij aan:

Het gebruikmaken van een object in combinatie met een medewerker

sociale online marketing - coolblue

Klantenreferentie in de spotlights in combinatie met foto klant

sociale online marketing - Hi

Kijkje achter de schermen in combinatie met foto medewerkers

social online marketing - Teamcreative

#5 Support met een sociale touch

Hoe vaak komt het wel niet voor dat je tegen een probleem aanloopt en dat je het gevoel hebt alsof je tegen een robot staat aan te praten? Vaak krijg je een voorgeprogrammeerd antwoord op jouw vraag, wat jouw ergernis doet toenemen. Probeer dit als bedrijf vanaf vandaag anders aan te pakken. Maak gebruik van een medewerkersfoto of eindig een social-mediabericht met een naam of initialen. Een leuke insteker indien mogelijk doet ook wonderen.

sociale online marketing t-mobile

#6 E-mailmarketing met sociale touch

Uit een eerder geschreven artikel over optimaliseren van jouw e-mailmarketingcampagnes liet ik zien hoe het personaliseren van een nieuwsbrief op basis van het aanspreken van de lezer op zijn naam, de kans tot interactie vergroot. Door het verwerken van een foto van een van jouw medewerkers kun je een nieuwsbrief ook persoonlijker maken. Ook hiermee ben je weer een stap dichter bij het maken van een sociale online connectie.

e-mailmarketing coolblue

Klaar voor de transformatie businessmarketing naar social online marketing?

Ik ben erg benieuwd of de tips in dit artikel jou kunnen helpen bij de transformatie businessmarketing naar social online marketing. Laat je reactie hieronder achter.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *