7 belangrijke tips voor het optimaliseren van jouw e-mailmarketingcampagnes

Behoort e-mailmarketing tot één van de online-marketingkanalen van jouw bedrijf en ben jij van mening dat de Return On Investment (R.O.I). omhoog moet? Neem dan dit artikel door waarin ik je belangrijke tips geef voor het verhogen van de e-mailmarketing R.O.I.

Inleiding e-mailmarketing

Ik hoef je er waarschijnlijk niet van te overtuigen dat e-mailmarketing nog steeds booming is, of toch wel? Kijkende naar ons consumerende gedrag, openen wij dagelijks meerdere malen onze inbox.

De Nederlander ontvangt gemiddeld 96 e-mails per week. Daarvan zijn er 39 commerciële e-mails en 25 persoonlijke

Ik hoor echter steeds vaker van mensen om mij heen dat ze e-mailmarketing niet willen inzetten, omdat ze dagelijks te veel niet-relevante nieuwsbrieven ontvangen. Dat dit een fout is die ligt aan de kant van de verzender staat vast. Maar dit mag niet de reden zijn om e-mailmarketing over het hoofd te zien. Want met e-mailmarketing bereik je jouw doelgroep die geaccepteerd heeft om jouw informatie te ontvangen en daarmee val je iemand dus niet lastig.

Ben jij van mening dat je meer uit e-mailmarketing kunt halen maar je weet niet hoe? Volg dan mijn onderstaande tips op.

#1 Maak gebruik van een e-mailmarketingtool

Nog steeds ontvang ik veel e-mails die verzonden zijn vanuit een e-mailclient zoals Outlook. Mocht jij deze manier ook hanteren dan gaan wij daar vandaag verandering in aanbrengen. Het versturen van een nieuwsbrief via een e-mailclient zoals Outlook brengt veel problemen met zich mee.

E-mailmarketing met bijvoorbeeld Outlook

  • De kans dat de nieuwsbrief in de spamfolder komt is erg groot.
  • Je kunt de nieuwsbrieven niet personaliseren.
  • Geen mogelijkheid tot het A/B testen van nieuwsbrieven.
  • Geen toegang tot statistieken.

E-mailmarketing met een e-mailmarketingtool

  • Nieuwsbrief komt vrijwel altijd aan in de inbox.
  • Mogelijkheid tot het personaliseren van de nieuwsbrief.
  • Uitvoeren van A/B testen.
  • Toegang tot belangrijke statistieken.

Welke e-mailmarketingtool?

Er zijn vele verschillende e-mailmarketingtools op de markt. Elke e-mailmarketingtool heeft zijn eigen voordelen en nadelen. Om jou op weg te helpen, deel ik hierbij mijn 2 favoriete e-mailmarketingtools.

E-mailmarketingtool Mailchimp

Mailchimp is een professionele e-mailmarketingtool waarbij je de mogelijkheid hebt om te kiezen voor een gratis of betaald abonnement. Met het gratis abonnement heb je toegang tot alle functionaliteiten die voor startende e-mailmarketingactiviteiten van belang zijn. Mocht je na enkele campagnes meer uit e-mailmarketing willen halen, dan adviseer ik je om gebruik te maken van de betaalde Mailchimpversie.

E-mailmarketingtool Campaign Monitor

Campaign Monitor is een professionele e-mailmarketingtool die ik adviseer aan bedrijven die budget klaar hebben liggen voor hun e-mailmarketingactiviteiten. Als we Mailchimp vergelijken met Campaign Monitor, dan is Mailchimp meer geschikt voor de startende e-mailmarketingactiviteiten en Campaign Monitor voor de gevorderde e-mailmarketingactiviteiten.

#2 Personaliseer jouw e-mailmarketingcampagnes

Uit onderzoek is gebleken dat gepersonaliseerde e-mails beter presteren dan niet gepersonaliseerde e-mails. Door het personaliseren van een e-mail voelt de lezer zich speciaal. Door het verwerken van de naam in het onderwerp van de e-mail krijgt de lezer het gevoel dat hij een e-mail ontvangt van een vriend in plaats van een bedrijf dat aan hem wil verkopen. Tevens is gebleken dat wanneer je de naam in het onderwerp plaatst, de  Click Trough Rate (CTR) toeneemt.

Hoe vaak je iemand zijn naam kan noemen in een e-mail? Dat is geheel afhankelijk van de doelgroep die je wilt bereiken.

Mijn advies: Verwerk alleen de naam in het onderwerp van de e-mail en eventueel in de openingszin.

E-mailmarketing click trough rate naam in onderwerp

#3 Afzender moet een persoon zijn

Als je wilt dat mensen jouw nieuwsbrief eerder openen, dan kun je er het beste voor zorgen dat mensen het gevoel hebben dat ze een e-mail ontvangen van een echt persoon in plaats van een robot. Vaak ontvang je namelijk nieuwsbriefcampagnes van bedrijven in plaats van echte personen.

Uit onderzoek is gebleken dat nieuwsbriefcampagnes afkomstig van bijvoorbeeld [email protected] eerder in de spamfolder terechtkomen als nieuwsbriefcampagnes die afkomstig zijn van bijvoorbeeld wouter[at]wouterkleinsman.nl.

Persoonlijk valt het mijzelf ook op dat als ik bijvoorbeeld zie dat ik een e-mail ontvang van  “Sandra”, ik hem sneller bekijk en open dan als ik een e-mail ontvang van “bedrijfsnaam”.

e-mailmarketing echt persoon

#4 Een perfecte onderwerpregel

Zoals ik in het begin al aangaf ontvangen wij dagelijks veel e-mailberichten. Daarom is het van belang dat je goed nadenkt over de onderwerpregel. De onderwerpregel is het belangrijkste onderdeel van jouw nieuwsbriefcampagne. Als hij niet interessant of relevant genoeg is, ligt je nieuwsbriefcampagne binnen enkele seconden in de prullenbak. Benieuwd hoe je een perfecte onderwerpregel opstelt?

6 stappen voor een perfecte onderwerpregel

  1. Wees nuttig en specifiek:  Maak duidelijk dat de nieuwsbrief relevant en nuttig is voor de lezer.
  2. Identificeer jezelf: Vermeld je meest herkenbare merk product in de onderwerpregel of iets anders wat jou identificeert.
  3. Actualiteit en urgentie: Maak gebruik van actuele onderwerpen en maak eventueel gebruik van urgentie wanneer nodig.
  4. Call to action: Maak gebruik van een vraag in de onderwerpregel. “Wist jij dit al over Facebookmarketing?”
  5. A/B testen: Test welke onderwerpregel het beste presteert zodat je deze vaker kunt gebruiken.

Belangrijk: Zorg ervoor dat je onderwerpregel niet meer dan 50 tekens bevat. Volgens een onderzoek van Mailchimp, is de CTR het hoogste wanneer je tussen de 28-39 tekens gebruikt.

Emailmarketing open rate

#5 Maak gebruik van de PRE-Header

Ben je bekend met de pre-header? Dat is de tekst die naast de onderwerpregel staat. Oftewel de tekst die je alvast kunt lezen voordat je de e-mail opent. Een veelgemaakte fout is dat mensen de pre-header vergeten waardoor er vaak komt te staan “Kun je deze e-mail niet lezen? Bekijk hem online”.

e-mailmarketing Pre header

Door slim gebruik te maken van de pre-header kun je ervoor doen zorgen dat mensen de e-mail eerder openen. Denk hierbij aan een tekst waarmee je aandacht trekt van de lezer.

#6 Optimaliseer voor mobiel

Volgens onderzoek wordt 38% van alle e-mails geopend via de mobiele telefoon. Zorg er dus voor dat wanneer je een nieuwsbriefcampagne opzet, je deze altijd test op jouw smartphone en tablet. Via Mailchimp en Campaign Monitor is het ook mogelijk om jouw nieuwsbriefcampagne hierop te testen.

38% van alle e-mails worden geopend met een mobiele telefoon. In 2017 zal dit percentage stijgen naar 78%

#7 Monitoren en analyseren

Door gebruik te maken van een e-mailmarketingtool zoals Mailchimp of Campaign Monitor, heb je de mogelijkheid tot het inzien van de e-mailmarketingstatistieken. Aan de hand van deze statistieken leer jij jouw lezers beter kennen en aan de hand van die statistieken kun je ervoor zorgen dat jouw volgende nieuwsbriefcampagne nog effectiever en succesvoller is als de vorige.

Belangrijke e-mailmarketingstatistieken:

  • Wat is de beste dag en tijd voor het versturen van mijn nieuwsbrief?
  • Op welke links wordt geklikt?
  • Wat vinden ze wel en wat vinden ze niet interessant?
  • Welke lezer is het meest actief?

Klaar voor het optimaliseren van jouw E-mailmarketingcampagnes?

Ik ben erg benieuwd of de tips in dit artikel jou kunnen helpen bij het optimaliseren van jouw E-mailmarketingcampagnes. Laat je reactie hieronder achter.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *