7 tips om de grip op jouw marketing te behouden

Verlies jij ook de grip op jouw marketing? Het valt mij in ieder geval wel op dat dit fenomeen bij veel bedrijven speelt. Eigenlijk is het niet zo gek, want de digitale ontwikkelingen gaan ontzettend snel, misschien wel te snel om het bij te houden. Daarom heb ik niet alleen dit artikel over het behouden van de grip op jouw marketing geschreven, ik heb er ook een whitepaper over geschreven die je hier kunt aanvragen.

Maar voordat je het whitepaper aanvraagt, adviseer ik jou eerst om onderstaande tips door te nemen.

Behoud grip met een goede strategie

Nee, ik ga je vandaag niet leren hoe je een goede strategie opzet. Wat ik je wel ga leren, is wat de juiste volgorde is in het strategietraject zodat je de grip niet verliest. Een strategie opzetten is immers niet het probleem. Vaak is het de uitvoering waarop het spaak loopt.

#1 Een strategie gericht op jouw doelgroep

In de afgelopen 7 jaar heb ik met veel verschillende bedrijven gewerkt en ze geholpen op het gebied van online marketing. Wat mij opviel was het fenomeen “natte vingerwerk” en excelsheets met lange lijsten aan kanalen die het bedrijf zou kunnen inzetten. Gek genoeg werden strategieën vaak vanuit eigen beleving opgezet in plaats van gericht op hun eigen doelgroep.

“Ja Facebook, Instagram, YouTube en Pinterest zijn kanalen waar ik dagelijks gebruik van maak. Deze kanalen moeten wij ook inzetten voor onze marketing!”

Dit was één van de meest voorkomende reden die ik moest aanhoren binnen bedrijven.

Waar het fout ging? 

De bedrijven dachten vanuit de eigen behoefte en niet vanuit de behoefte van hun eigen doelgroep. Laat staan dat ze op de hoogte waren van de customer journey en hiermee rekening hielden in hun marketingstrategie.

Vaak werd er gedacht vanuit kanalen in plaats van: naar welke informatie zoekt onze doelgroep en in welke fase doen ze dit?

  • Aandacht
  • Oriëntatie
  • Evaluatie
  • Aankoop
  • Ervaring

Dit zijn de fases van de customer journey. Per fase moet je goed inzichtelijk hebben welke kanalen er ingezet dienen te worden. Wanneer je dat voor jezelf duidelijk hebt, dan heb je een strategie die gericht is op jouw doelgroep. Een strategie waarbij je weet welke kanalen je wekelijks inzet en waarom je deze kanalen inzet. En daarbij welke doelstellingen en kpi’s erbij horen.

Dat is ook punt #2…

#2 Doelen en kpi’s

Een wekelijkse meeting met je medewerkers is leuk.., enkel moet je wel goed weten wat je doelen en kpi’s zijn. Bedrijven verliezen al snel de grip op hun marketing wanneer ze niet weten welke doelstellingen bij welke kanalen horen. Vaak worden alle kanalen afgerekend op het aantal conversies wat ze maandelijks binnenhalen. Nu je het zo leest, denk je misschien; ‘Ja, maar Wouter, op die manier kijk ik niet naar mijn kanalen.”

Toch ben ik ervan overtuigd dat wanneer jij 2 maanden actief bent op social media en het jou geen nieuwe klanten oplevert, dat jij vraagtekens bij het resultaat gaat zetten.

En hier gaat het dan snel fout. Niet ieder kanaal dat jij inzet moet het doel hebben om nieuwe klanten te genereren. Sterker nog, dat zal never nooit gebeuren.

Laten we als voorbeeld nemen: het schrijven van artikelen (bloggen). Wat zouden nou een juiste doelstelling en bijbehorende kpi’s zijn? In ieder geval geen conversies…

Voorbeeld bloggen: doelstelling en kpi’s

Wanneer je aan de slag gaat met bloggen dan zou een goede doelstelling zijn: naamsbekendheid en zichtbaarheid. Deze doelstelling kun je dan ook direct in de customer journey plaatsen bij “oriëntatie”.

Welke kpi’s hier goed bij passen?

  • Aantal bezoekers
  • Terugkerende bezoekers
  • Time on site

Bovenstaande 3 kpi’s onderbouwen  jouw doelstelling “naamsbekendheid” goed. Wanneer je dus aan de slag gaat met bloggen, dan weet je in ieder geval vanaf vandaag naar welke statistieken je wel moet kijken.

Bewustwording van online marketingactiviteiten

Bewustwording van wat en waarom je iets online doet is ontzettend belangrijk. Kijk daarom ten eerste goed naar de customer journey van jouw klant. Van welke kanalen maken zij gebruik in welke fase? Hoe ga jij als bedrijf aanwezig zijn via deze kanalen en welke bijbehorende doelstellingen en kpi’s horen daarbij?

Wanneer je dit voor jezelf duidelijk hebt, treed er bewustwording op. Je rekent hierdoor niet ieder kanaal meer af op keiharde conversies, maar weet goed wat de rol van ieder kanaal is in de customer journey.

Als je het op deze manier aanpakt, ben je een stap dichterbij bij het behouden van grip op je marketing.

#3 Online dashboard voor je doelen en kpi’s

Het hebben van doelen en kpi’s is enkel interessant wanneer je ook gebruikmaakt van een online dashboard waarmee je deze kunt bijhouden. Google Data Studio is een interessante optie wanneer je op dit moment een keuze moet maken voor een online dashboard. Het voordeel van dit dashboard is dat je al jouw kanalen hieraan kunt koppelen. Je hoeft dus niet continu in te loggen op al jouw kanalen die je inzet om de statistieken te bekijken. Nee, je hebt enkel 1 dashboard nodig, dat je zelf inricht met de meest belangrijke doelen en kpi’s. Hierdoor bespaar je tijd en kun je tijdens je wekelijkse of maandelijkse sessies met je team ook snel zien wat de stand van zaken is.

Ga dus snel gebruikmaken van een online dashboard zoals Google Data Studio, als je dat nog niet doet. Zo behoud je de grip op je marketing, weet je wat de resultaten zijn en kun je bijsturen indien nodig.

#4 Marketingkalender

Maak je zelf gebruik van een marketingkalender of kijk je dag na dag wat je online activiteiten zijn? Er zijn voldoende bedrijven die iedere dag kijken wat hun online activiteiten zijn. Niet slim, want wanneer je online resultaat wilt boeken moet je minstens één maand vooruit werken. Zo creëer je namelijk voor jezelf overzicht, bepaal je welke activiteiten er plaats gaan vinden en heb je voldoende tijd om alles op te zetten.

Als je het op deze manier aanpakt, kun je iedere week goed in de gaten houden of de activiteiten bijdragen aan het doel dat je wilt behalen.

Deze week heeft bij mij het thema “Marketing Grip”. Alles wat ik online doe heeft hiermee te maken. Mijn video’s, dit artikel en andere online activiteiten zijn hieraan gerelateerd. Bij mij duurt een thema “één week” maar het zou bijvoorbeeld ook 1 maand kunnen zijn. Het is mijn doel om in deze week mijn nieuwe whitepaper onder de aandacht te brengen. Omdat ik dit voor mezelf duidelijk heb, kijk ik aanstaande zondag wat deze week het effect was van de ingezette kanalen omtrent het aanvragen van de nieuwe whitepaper.

#5 Wekelijkse / maandelijkse brainstormsessie

Plan vaste dagen voor brainstormsessies, die zijn ontzettend belangrijk om de grip op je marketing te behouden. Ik zie het nog te vaak dat sessies worden afgezegd vanwege andere dingen die “belangrijker zijn”.

In deze sessie pak je de doelstellingen, kpi’s en resultaten erbij. Ga samen kijken of jullie op schema lopen en of alle activiteiten netjes uitgevoerd worden. Stuur bij wanneer kpi’s niet behaald worden en zorg ervoor dat iedere medewerker verantwoordelijk is voor zijn eigen kpi’s (punt 6)

#6 Iedere medewerker verantwoordelijk voor eigen kpi’s

Wanneer meerdere medewerkers verantwoordelijk zijn voor de online marketing, geef iedere medewerker dan ook zijn eigen kpi’s. Hierdoor kun je wekelijks tijdens de brainstormsessie snel schakelen en het zorgt ervoor dat iedereen alert is.

Vaak zie ik binnen bedrijven nog dat medewerkers niet weten wat de doelstellingen en kpi’s zijn binnen de marketingactiviteiten. Het is dan lastig voor ze om te weten of ze hun werk wel of niet goed doen. Ze kijken dan al gauw alleen naar harde conversies in plaats van dat ze werken voor doelstellingen en kpi ’s die er echt toe doen (punt 2). Wanneer je voor iedere medewerker duidelijk maakt wat hun kpi’s zijn, zullen ze ook veel meer plezier hebben in hun werk. Ze hebben dan immers voor zichzelf inzichtelijk wat de resultaten zijn van hun inzet.

#7 Strategieactiviteiten minimaal 2 maanden volhouden

Na één maand al zeggen of iets wel of niet werkt, is simpelweg onmogelijk. Wanneer je aan de slag gaat met het inzetten van online marketing dan moet je het minimaal 2 maanden de tijd geven. Mijn advies gaat eigenlijk nog eerder naar 4 maanden.

Waarom? Een goed voorbeeld is een strategie van mijzelf. Dagelijks benader ik namelijk 1 directeur waarmee ik nog geen connectie heb. Mijn doel van deze benadering? Het inplannen van een kennismakingsgesprek. Toen ik hiermee begon was mijn eerste maand behoorlijk waardeloos, want: 0 afspraken.

Gek genoeg behaalde ik de tweede maand 5 afspraken, die alle 5 nieuwe klussen opbrachten. Had ik dus gekeken naar slechts 1 maand, dan was ik hoogstwaarschijnlijk al gestopt en was ik 5 klussen misgelopen. Online marketing heeft meer tijd nodig dan slechts 1 maand.

Wil je de grip niet kwijtraken?

Natuurlijk wil je de grip op je marketing niet kwijtraken. Daarom is mijn advies om de tips in dit artikel direct te implementeren in je huidige marketing.

Wil je meer weten?

Lees dan mijn whitepaper waarin ik de 5 meest voorkomende situaties beschrijf waarin bedrijven de grip op hun marketing verloren. De whitepaper bestaat uit 7 pagina’s met niet enkel concrete voorbeelden, maar ook een actieplan dat je direct kunt uitvoeren. Wel zo handig natuurlijk, want ondernemers consumeren veel informatie maar passen deze niet toe in de praktijk.

Ik wil niet dat jij de grip op jouw marketing verliest. Klik daarom hier voor meer informatie over de whitepaper.

Succes!

 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *