9 redenen waarom jouw Online-marketingplan faalt

Bezig met het inzetten van online marketing voor jouw onderneming of bedrijf maar het levert jou nauwelijks iets tot niks op? De reden hiervoor kan zijn dat je een breuk in jouw online-marketingplan hebt. Wil je dit probleem oplossen? Neem dan dit artikel door waarin ik 9 succesfactoren behandel van het online-marketingplan.

1. Je hebt geen missie

Je online-marketingplan kan falen omdat je niet weet wat de missie van jouw bedrijf is. Zonder missie is het moeilijk om focus te houden omdat je niet weet welk probleem jij voor jouw doelgroep oplost. Je moet er dus achter komen wat het hoofdprobleem van jouw doelgroep is en hoe jij aan de hand van jouw producten/diensten het probleem oplost. Deze missie heb je vervolgens nodig voor de onderstaande punten.

Online-marketingplan: You cant' steal second with one foot on first

2. Je kent de pijnpunten van jouw doelgroep niet

Je online-marketingplan kan falen omdat je niet weet wat de pijnpunten van jouw doelgroep zijn. Vaak zijn de pijnpunten van jouw doelgroep anders, dan je hebt omschreven in jouw missie. Om achter de pijnpunten van jouw doelgroep te komen, kun je de volgende methodes uitvoeren:

  • Interview je bestaande / nieuwe klanten.
  • Noteer de vragen die mensen aan jou stellen via bijvoorbeeld: telefoon en social-mediakanalen.
  • Maak gebruik van Google Trends om te kijken waar mensen naar op zoek zijn via het web.
  • Maak gebruik van Google Analytics om te kijken via welke zoekwoorden mensen op jouw website komen.

Online-marketingplan: No matter what you do, you are in the problem solving business

3. Je hebt geen content-marketingmissie

Je online-marketingplan kan falen omdat je geen content-marketingmissie hebt. Zonder content-marketingmissie faalt jouw online-marketingplan voor 100%. Waarom? Jouw gehele online-communicatieplan maakt onderdeel uit van jouw missie, maar ook van jouw content-marketingmissie. Zonder deze content-marketingmissie kun jij niet wekelijks communiceren met jouw doelgroep omdat je niet weet wat hun problemen zijn en op welke (content)manieren jij hun probleem gaat oplossen.

Zet jouw eigen content-marketingmissie op:

  1. Wie is jouw doelgroep?
  2. Wat voor soort informatie ga je delen?
  3. Wat is het gewenste resultaat?

Content marketing missie

Online-marketingplan: Content marketing is the backbone of communications

4. Je hebt geen online-marketingstrategie

Je online-marketingplan kan falen omdat je geen online-marketingstrategie hebt. Het niet hebben van een online-marketingstrategie, is hetzelfde als blindelings gooien met stenen en hopen dat je iets raakt. In jouw online-marketingstrategie staan in ieder geval omschreven:

  • Jouw doelgroep.
  • Jouw doelstellingen / Key Performance Indicators.
  • Kanalen waar jouw doelgroep zich  oriënteert.
  • Strategie voor ieder kanaal.

Content-marketingplan: A goal with no plan is just a wish

5. Je weet niet via welke kanalen jouw doelgroep zich oriënteert

Je online-marketingplan kan falen omdat je niet weet via welke kanalen jouw doelgroep zich oriënteert. Een fout die vele bedrijven maken is, dat ze niet weten via welke kanalen hun doelgroep zich oriënteert. Vaak kijken ze naar hun concurrent en op basis daarvan zetten ze dezelfde kanalen in. Ze denken dat als de concurrent het doet, het wel goed moet zijn. Deze aanpak klopt dus geheel niet. Als je online marketing echt effectief wilt inzetten, dan moet jij je eerst gaan verdiepen in jouw doelgroep en het digitale looppad opzetten.

Klik hier voor het opzetten van het looppad van jouw digitale doelgroep

Online-marketingplan: You don't build a business - You build people - And then people build the business

6. Je bent niet consistent genoeg

Je online-marketingplan kan falen omdat je niet consistent bent. Marketing gaat om consistentie en uithoudingsvermogen. Alles wat jij online doet behoort tot jouw brand-identity. Ben jij online slordig en niet consistent? Dan koppelen mensen dit ook aan jouw bedrijf zelf. Zorg er daarom voor dat je gebruik maakt van een campagne-kalender zodat je maandelijks een goed overzicht hebt van alle online-activiteiten. Door het houden van overzicht blijf je altijd consistent bezig en laat je een online kanaal niet doodbloeden.

Online-marketingplan: Your brand is what people say about you when you're not there

7. Je houd de statistieken en resultaten niet bij

Je online-marketingplan kan falen omdat je de statistieken en resultaten niet bijhoudt. Een welbekende uitspraak is: Meten = Weten! Iedere maand heb jij de mogelijkheid om aan de hand van de statistieken en resultaten inzage te krijgen in jouw doelgroep. Door het iedere maand beter leren kennen van jouw doelgroep, kun je ervoor zorgen dat je de juiste berichten publiceert en kun je ervoor zorgen dat jij producten/diensten ontwikkelt waar jouw doelgroep om vraagt. Tevens is het belangrijk om te weten hoe jouw online-marketingkanalen presteren en kun je indien nodig de koers bijstellen.

Online-marketingplan: Nobody grew taller by being measured

8. Je denkt op korte termijn

Je online-marketingplan kan falen omdat je op korte termijn denkt. Je mag er niet vanuit gaan dat je binnen 1 maand resultaat boekt. Vele klanten van mij zijn pas zaken met mij gaan doen na 4 – 5 maanden. De reden hiervoor is simpel. Jouw doelgroep neemt eerst de tijd om jouw bedrijf te leren kennen, na het leren kennen van jouw bedrijf moet er eerst een behoefte zijn en die behoefte moet uiteindelijk worden omgezet naar een actie. Daarom is het van belang om het looppad van jouw digitale klant in zicht te hebben.

Online-marketingplan: Fitting in is a short-term strategy, standing out pays off in the long-run

9. Je corrigeert je online-marketingplan niet

Je online-marketingplan kan falen omdat je jouw online-marketingplan niet corrigeert wanneer nodig. Als jij bezig bent met het uitvoeren van jouw online-marketingplan, dan mag jij er niet vanuit gaan dat dit optimaal presteert. Aan jou de taak om maandelijks te kijken wat eventuele valkuilen zijn in jouw online-marketingplan en hoe je deze verbetert. Vergeet tevens niet dat in deze tijd de oriëntatie van jouw doelgroep bijna maandelijks kan veranderen.

Online-marketingplan: Success doesn't just come and find you, you have to go out and get it!

Aan de slag met Online Marketing?

Ik ben erg benieuwd of de tips in dit artikel jou kunnen helpen bij het inzetten van Online Marketing. Laat je reactie hieronder achter.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *