Bereik je doelgroep snel met de mogelijkheden van online adverteren

Ben jij aan het twijfelen over het adverteren via de traditionele mediakanalen of via de online-marketingkanalen (online adverteren)? Wil jij de juiste doelgroep bereiken en alleen betalen voor mensen die daadwerkelijk geïnteresseerd zijn? Ja? Dan helpt dit artikel jou bij het maken van de juiste keuze.

Inleiding

Nog steeds zie ik veel bedrijven online adverteren via de onjuiste kanalen. Grote investeringen worden gedaan voor het bereiken van een doelgroep die nauwelijks tot niet aanwezig is op het kanaal waarvoor het bedrijf heeft gekozen. Konden ze weten dat hun doelgroep niet actief was via dit kanaal? Ja, dat konden ze inderdaad weten. Met deze reden wil ik jou dan vandaag ook leren hoe je er wel voor zorgt dat jouw advertentiebudget effectief en doelgroepgericht wordt ingezet.

Adverteren via traditionele mediakanalen is dood?

Als je mij één ding niet hoort zeggen is het wel: adverteren via de traditionele mediakanalen is dood. Adverteren via de traditionele kanalen kan nog steeds erg effectief zijn, als je maar weet of jouw doelgroep daar actief is. Zo zie ik vaak dat bepaalde gemeentekranten het nog erg goed doen als de boer van zijn tomaten af wil. Maar laten we ook de oudere doelgroep niet vergeten die dagelijks nog de krant afspeurt. Of wat dacht je van de spaarzegels van de supermarkt?

Adverteren via de traditionele mediakanalen werkt wel, als je maar goed in kaart brengt of je doelgroep gebruikmaakt van de de kanalen die je wilt inzetten en daarnaast is het altijd van belang dat je het goed meetbaar maakt.

Adverteren via online-marketingkanalen is gerichter

Je kunt hoog of laag springen, maar online adverteren via de online-marketingkanalen is gerichter. Via het internet laten wij mensen veel demografische gegevens en gedragspatronen achter waardoor online-marketeers eenvoudig de juiste doelgroep kunnen bereiken. Het voordeel naast het feit dat je vrijwel lasergericht kunt adverteren, is dat je het bij online adverteren vaak hebt over: Kost per klik (CPC) of Kost per duizend impressies (CPM). Hierdoor zorg je er al snel voor dat je veel geld kunt besparen en dat het geld dat je investeert, geïnvesteerd wordt in mensen die affiniteit met of interesse in jouw bedrijf of product hebben.

Welk online-marketingadvertentiekanaal moet ik gebruiken?

Je hebt vele opties op het gebied van adverteren via de online-marketingkanalen. Voordat jij jouw keuze maakt, is het van belang dat je weet wat het looppad van jouw digitale doelgroep is. Om dit digitale looppad in beeld te brengen, adviseer ik je om eerst dit artikel te lezen. Nadat je in kaart hebt gebracht via welke kanalen jouw doelgroep actief is, kun je uit onderstaande lijst de juiste online-marketingadvertentiekanalen kiezen.

#1 Facebookmarketing

Met meer dan 9.200.000 gebruikers in Nederland is Facebook-adverteren een interessant kanaal om op te adverteren. Dagelijks communiceren vele mensen met elkaar via het kanaal en dat zorgt er dan ook voor dat Facebook iedere dag de gebruikers nog beter leert kennen. Door alle gegevens die wij delen op Facebook, denk maar eens aan de demografische gegevens die je zelf invult (geslacht, leeftijd, woonplaats, familie, hobby’s e.d.), kunnen marketeers ons steeds beter bereiken. Zelf kan ik er nog uren over doorpraten, maar de onderstaande video laat in 5 minuten zien wat de kracht van Facebookadvertenties is.

Voor wie?

Adverteren op Facebook is voor iedereen interessant. Of je nou een startende ondernemer bent of een groot bedrijf, de investering die je moet doen voor adverteren op Facebook is nihil. Denk maar eens aan € 0,30 per klik en vaak zijn deze bedragen nog wel lager. Daarnaast kun je zelf aangeven wat je advertentiebudget is en kun je indien je niet tevreden bent op ieder moment jouw Facebookadvertentie stopzetten. Één klant van mij startte met een budget van € 200,- en binnen 6 dagen had hij er een omzet uitgehaald van boven de € 13.000 euro.

Voordelen en mogelijkheden

Via Facebook heb je vele mogelijkheden op het gebied van adverteren.

  • Klikken genereren naar de website;
  • Een bericht op jouw Facebookpagina boosten;
  • Meer bekendheid geven aan jouw Facebookpagina;
  • Het promoten van een app die mensen rechtstreeks via Facebook kunnen downloaden;
  • Promotie van een evenement of coupon.

Succesvolle case: Scoren met Facebook advertenties

#2 LinkedIn

Met meer dan 4.600.000 Nederlandse gebruikers op LinkedIn, is dit het meest interessante kanaal als je in de Business-to-Businessmarkt zit. LinkedIn wordt dagelijks gebruikt door vele directeuren, maar ook door marketeers en medewerkers. Net zoals bij Facebook deel je met LinkedIn vele persoonlijke en demografische gegevens. Hierdoor kun je eenvoudig en lasergericht de juiste doelgroep bereiken.

Voor wie

Adverteren op LinkedIn is voor iedereen interessant, zelfs voor de startende ondernemer. Bij LinkedIn moet je rekening houden met een klik-prijs tussen de 1 – 2 euro. Vergeleken met Facebook lijkt dit misschien veel, maar doordat je lasergericht kunt targetten en vaak de B2B-business meer oplevert, vind ik persoonlijk dat dit bedrag nog wel meevalt.

Voordelen en mogelijkheden

  • Lasergericht adverteren op basis van: titel, functie, bedrijfstak, bedrijfsgrootte en aantal dienstjaren;
  • Mogelijkheid tot het promoten van een bericht;
  • Tekst en/of beeldadvertenties;
  • Videoadvertenties.

#3 Twitter

Met meer dan 3.900.000 Nederlandse gebruikers op Twitter, is het een interessant kanaal om op te adverteren. Of jouw markt nu Business-to-Consumer is of Business-to-Business. Beide doelgroepen zijn actief via Twitter.

Voor wie

Sinds kort is het adverteren via Twitter mogelijk voor iedereen. Bij het adverteren op Twitter moet je rekening houden met een kost per interactie (reactie, retweeten, volgen e.d.) vanaf € 0,20. Hierdoor is adverteren op Twitter dus voor iedereen interessant.

Voordelen en mogelijkheden

  • Targetten op basis van: trefwoorden, mensen die interactie zijn aangegaan met televisieprogramma, interesses en volgers en op basis van e-maillijst;
  • Promoten van jouw Twitteraccount om meer nieuwe volgers te krijgen;
  • Promoten van jouw website;
  • Promoten van een applicatie;

#4 Adwords

Adwords staat ook wel voor het adverteren op het welbekende Google. Het adverteren via Adwords bestaat al vele jaren en wordt nog steeds gebruikt door veel bedrijven. Ik geef marketeers geen ongelijk om te adverteren op Adwords. Dagelijks maken veel mensen gebruik van de Googlezoekmachine om dat te vinden waarnaar zij op zoek zijn. Door middel van het inschakelen van Google Adwords, vergroot jij de kans op zichtbaarheid van jouw bedrijf als mensen zoeken naar hetgeen wat jij te bieden hebt.

Voor wie

Doordat het adverteren via Adwords al vele jaren mogelijk is, is de concurrentie vele malen groter dan bij adverteren via Facebook. Het nadeel hiervan is dat adverteren via Adwords prijzig is. Mocht je een verzekeraar zijn en wil jij adverteren op het woord “geld-lenen”, dan kan het al snel zijn dat je meer dan € 5,- per klik moet betalen. Als startende ondernemer zit je niet op deze bedragen te wachten. Maar als midden-bedrijf of groot-bedrijf kan adverteren via Adwords wel interessant zijn. Belangrijk hierbij is dat dagelijks de advertenties in de gaten worden gehouden zodat geld niet weggegooid wordt.

Voordelen en mogelijkheden

  • Advertentie vertonen bovenaan in Google;
  • Bezoekers zijn al in zoekmodus (ze zoeken dus al naar een product / dienst);
  • Google-advertentieteam dat ondersteuning biedt;
  • Vele mogelijkheden op het gebied van budgetbiedingen;

#5 Remarketing

Remarketing is geen kanaal maar Remarketing is een vorm van adverteren en is mogelijk via veel verschillende online-marketingkanalen. Persoonlijk vind ik Remarketing één van de sterkste manieren van adverteren waarbij je vrijwel alleen potentiële klanten bereikt.

Wat is Remarketing

Bij Remarketing geef je aan dat je alleen mensen wilt bereiken die op jouw website zijn geweest. Door middel van een “Remarketing-pixel” die je plaatst op jouw website, kan Facebook bijvoorbeeld zien dat jij zojuist op mijn website bent geweest en dat jij daarom een advertentie van mij te zien krijgt op Facebook. Remarketing werkt niet alleen bij Facebook maar ook bij online-marketingkanalen zoals: Adwords, Twitter, LinkedIn en andere kanalen. Het voordeel is dat je met Remarketing dus alleen mensen benadert die al eens op jouw website zijn geweest. Oftewel je bereikt potentiële klanten en je betaalt alleen als ze op jouw advertentie klikken.

Voor wie is Remarketing

Remarketing is voor iedereen interessant. Zoals ik hierboven al aangaf, bereik je voor 99% potentials die op zoek waren naar een dienst of product die jij hebt. Bij Remarketing moet je rekening houden met een minimale kost per klik van € 0,20.

Voordelen en mogelijkheden

  • Adverteren in de vorm van een afbeelding of animatie;
  • Je bereikt voor 99% potentiële klanten;
  • Mensen die klikken zijn high-potential (ze waren al potentieel en zijn door de klik nogmaals potentieel)

Maak jij al gebruik van de online-advertentiemogelijkheden?

Ik ben erg benieuwd of jij al gebruikmaakt van de online-advertentiemogelijkheden.. Laat je reactie hieronder achter.

Klik hier voor meer informatie over online adverteren

3 antwoorden
  1. Julie
    Julie zegt:

    Hoi Wouter, super al deze tips! Heel verhelderend. Heb nu nog wat hulp en advies nodig, Hoeveel kost het om jou in te huren voor het opzetten van een succesvolle campagne?
    Ik hoor het graag. Groeten Julie

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *