[info_box title=”TITLE”]Donderdag 28 juni vond de Fusion Marketing Experience plaats in Antwerpen. Op het podium en als enige spreker Brian Solis. Brian verzorgde een 3 uur durende workshop waar hij normaal minstens 3 dagen voor nodig had, maar desondanks dat was het een adembenemende workshop. De workshop was verdeeld in 3 onderwerpen waarvan je vandaag kunt lezen over onderdeel 1: The Connected Consumer[/info_box]

Voor mensen die even zijn vergeten wie Brian Solis is: hij is de schrijver van het boek Engage en The End Of Business As Usual en is een digital annalist, socioloog en futurist die werkt voor Alltimeter Group.

Om 8:00 waren we uitgenodigd voor het ontbijt en 30 minuten later stond de welbekende Brian Solis op het podium om te beginnen met zijn workshop.

P2P = People to People

De zaal was gevuld met 400 mensen. Bij de vraag wie er een bedrijf of merk volgt op social media, gingen de meeste vingers de lucht in. Het werd al snel duidelijk dat niet alleen consumenten zich bevinden op social media, maar ook bedrijven. Om het nog duidelijker te maken vertelde Brian over de mythe dat alleen jonge mensen gebruik maken van social media. Dit is volledig onjuist want iedereen maakt gebruik van social media. En als we kijken zien we juist bij de ouderen momenteel een stijgende lijn. Wij allen zijn mensen en wij zijn allen actief op social media als persoon maar ook als ondernemer, consument, eigenaar of bedrijf.

Social media demographic

Het is dus erg belangrijk dat je als bedrijf je klant leert kennen. Brian gaf hierbij het voorbeeld van Starbucks. Brian heeft niet voor Starbucks gewerkt, maar uit eigen initiatief de 1 miljoen Starbucks-fans geanalyseerd. Hierbij liet hij verschillende data zien, zoals de levensstijl en op welke locaties de mensen zich bevonden. Hij verzamelde deze informatie door te luisteren naar mensen die deze informatie openbaar deelden.

De Connected Consumer en Disconnected Consumer

Vele bedrijven staan nog in de kinderschoenen van social media. Waar het bij de meeste bedrijven om draait is het binnen halen van zoveel mogelijk likes aan de hand van campagnes waar ze bijvoorbeeld een Ipad weggeven. Maar hebben zoveel likes wel een waarde? Grote bedrijven met vele likes hebben immers een verlaagde engagement (conversatie). Ze verliezen hun persoonlijke gezicht omdat ze zo groot zijn. Daarnaast is het de vraag of wij nog wel interesse hebben in deze campagnes, want steeds meer mensen gaan zich ergeren aan de illegale like en deel campagnes. Wij openen immers onze deuren voor de bedrijven als we meedoen aan de actie om bijvoorbeeld een Ipad te winnen. 

Much of today’s social media is actually anti-social…and this brings about the end of Social Media 1.0

Social media campagnes

Als ik de vraag aan jou zou stellen: “ken jij de Connected consumer?”, zou jij mij dan een antwoord kunnen geven? Misschien jij wel, maar vele bedrijven kennen de connected consumer niet! De connected consumer is een persoon die altijd connected is met jouw bedrijf via zijn computer, tablet en mobiele telefoon. De connected consumer houdt niet van websites bekijken, maar van social media platformen om het bedrijf in de gaten te houden. De connected consumer deelt interessante informatie met zijn vrienden en die delen het weer met zijn vrienden .

Your Audience is now an audience of audiences with audiences.

Je praat niet met één persoon, want je praat ook met zijn / haar vrienden. Daarin schuilt de kracht van de presentatie van Brian Solis.

Brian liet weten dat vele presentatoren een rood hoofd zouden krijgen als tijdens hun presentatie 80% van de mensen met hun mobiele telefoon in de hand zou zitten. Maar dat is juist goed, want deze mensen delen jouw presentatie, jouw quotes met andere mensen in hun netwerk.

 You’re not just talking TO them, but talking THROUGH them.

Actieve klas met laptops en apples

Je begrijpt nu hoe belangrijk het is dat je weet wie jouw connected consumer is, en hoe je met deze consumer communiceert.

 Strategies must engage and trigger the social effect.

Echter weten vele bedrijven dat niet en dat doet leiden tot een disconnected consumer.

 

Richt jezelf op de connected consumer

Nu je weet wie de connected consumer is, is aan jou de taak om je connected consumer te bereiken.

De volgende statistieken laten zien dat veel bedrijven geen wederzijdse dialoog hebben met hun connected consumer. Als je het mij vraagt, is het juist geweldig als je mensen hebt die vol liefde praten over jouw bedrijf. Deze mensen moet je juist bedanken en stel dat het negativiteit is of dat ze een vraag stellen, dan moet je dit oplossen en zul je zien dat je de life-time van de connected consumer vergroot.

Connected Consumer Retweets en reacties

 

Online behavior is changing: Attention moves to a “social” dashboard

Als je dacht dat jouw advertenties nog steeds een grote impact hebben op je doelgroep, dan heb je het helaas mis. Omdat wij als consumenten steeds vaker gebruik maken van online diensten, trainen wij onze hersenen op wat content is en wat advertenties zijn. Hierdoor gaat onze aandacht voornamelijk naar de teksten en niet meer naar de advertenties. Onderstaande eye tracking scans geven dat goed weer.

Social dashboard, reclame psychologie

Hier ligt voor ons –als marketeers- een taak om campagnes en content te ontwikkelen die consumenten weet te bereiken. We dienen te weten waar hun focus naar toe gaat en hoe ze deze informatie tot zich nemen. Daarnaast is het belangrijk dat elk stukje content dat we delen een waarde heeft naar onze consumers toe. We moeten een landschap creëren waarin de connected consumer zichzelf thuis voelt. Een landschap waarin het voor de connected consumer makkelijker is om zijn mening te delen met zijn vrienden. Een landschap waarin we waarde creëren voor de connected consumer  en hen belonen voor hun goodwill. Het is tijd voor Generation C: The Connected Customer

Dit artikel is geschreven in opdracht voor DutchCowboys. Ik wil hun nogmaals bedanken dat ik aanwezig mocht zijn op deze inspirerende dag.

[info_box title=”TITLE”]Ik ben erg benieuwd naar jouw mening over The Connected Consumer. Laat je mening hieronder achter. [/info_box]

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *