[info_box title=”TITLE”]Op 22 november 2012 was ik aanwezig bij de Emerce Performance die ging over performance based online advertising. Het was een interessante dag waarover ik verschillende artikelen heb geschreven.[/info_box]

Tijdens de Emerce Performance was er een paneldiscussie over Cookies: Wat te doen met de opt-out consumenten? De paneldiscussie werd gevoerd door: Wouter Hulst, Matthijs Keij, Jonas de Groot, Phileas Fox & Martin van der Meij.

De cookie-wet wordt in januari 2013 nog meer aangescherpt. Maar vergeet niet, dat de cookie-wet momenteel al is ingevoerd. Wat moeten we ermee doen? En lopen we hierdoor kansen mis om onze doelgroep nauwkeuriger te bereiken? Cookies geven immers de informatie die iedere online marketeer wil hebben. Dit en overige punten worden hieronder besproken.

Even een snelle opfrisser. De cookie wet betekent dat website bezoekers moeten aangeven of ze cookies accepteren of niet. Als een bezoeker aangeeft dat hij dit niet wil, dan krijgen de bedrijven achter de websites geen gegevens van wat de bezoeker doet. Dit betekent dat online marketeers waarschijnlijk omzet gaan mislopen. Momenteel zie je vaak gepersonaliseerde advertenties op het internet. Dit kan omdat er een cookie op je device wordt geïnstalleerd bij het bezoeken van een website. Aan de hand hiervan kan een bedrijf maatwerk advertenties maken voor ieder persoon. Dit wordt ook wel segmentatie genoemd. Een maatwerk advertentie voor een bezoeker kan leiden tot een verhoging in sales.

 

Hoe om te gaan met de cookie wet?

Stel dat de bezoeker niet akkoord gaat met de cookie-wet? Dan is er volgens Jonas niks aan de hand. Bezoekers die niet akkoord gaan zijn immers niet interessant. Het gaat juist om de doelgroep die wel akkoord gaat, daarvan krijgen bedrijven zoals Sundio de interessante data binnen. En zoals Sundio heeft ervaren: 70% a 80% van de bezoekers gaat akkoord met de cookie-wet. Dit is dus nog een hoop data die je binnenkrijgt van je doelgroep. En we moeten niet klagen, we zijn namelijk zelf de schuldige aan de cookie-wet, omdat zoals Jonas zegt:

We hebben ons misdragen als kleine kinderen in een snoepwinkel. – Tweet deze quote

Zie ook: Sunweb: Geen omzetverlies door cookie-wet

Maar betekent dit dan dat we door moeten gaan?
Dit zal steeds lastiger worden. Hoe meer mensen opt out gaan, hoe minder statistieken we binnenkrijgen en dat betekent minder resultaat.

Oftewel zoals Jonas zegt: “Als we niet kunnen meten, kun je het beter niet doen!”


Opt-out brengt creativiteit met zich mee 

Tegenwoordig leven de advertisers van hun geautomatiseerde tools die excel-sheets vol schrijven met data waarna de advertentie eruit rolt. Hoe lelijk de advertentie hierdoor ook wordt, maakt niet uit! Want het levert de kliks en leads op die wij willen.

Maar door de opt-outs wordt er minder data gerealiseerd, hierdoor minder excel-sheets en dat leidt tot minder lelijke advertenties. Oftewel: Binnenkort gaan wij advertisers allemaal weer het Adobe Photoshop pakket installeren en weer met de hand advertenties maken.

Mijn persoonlijke inbreng
We hebben niet altijd deze moderne apparatuur gehad. En toch was er altijd wel een manier om resultaat te behalen. Hoe meer we naar onze doelgroep leven, hoe meer we leren over wat deze wil. Vroeger hadden we geen flitspalen en dus konden we 160 rijden Nu zijn er flitspalen, we bereiken nog steeds ons doel, maar doen er wel langer over. Zo is het met cookies ook. Toch betwijfel ik of de gemiddelde leek wel weet wat een cookie is en vooral wat een cookie doet.

Laat dus de websitebezoeker weten wat hij/zij misloopt als de cookie niet wordt geaccepteerd. Wil je liever gepersonaliseerde advertenties of wil je advertenties die niet voldoen aan je interesses?

In de woorden van Albert Heijn: Wil je als jongere een pak pampers of liever een gepersonaliseerde aanbieding, zoals korting op bier!

[info_box title=”TITLE”]Wat zijn jouw verwachtingen met betrekking tot de cookie-wet? Maak je er momenteel zelf al gebruik van? Laat jouw mening en of feedback hieronder achter.[/info_box]

2 antwoorden
  1. M.Peters
    M.Peters zegt:

    als bij de telegraaf GEEN cookies wilt dan kun je de telegraaf niet lezen, schandalig gewoon.
    en zo waren er nog een paar, dus wordt je verplicht WEL voor cookies te kiezen.

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *