Coolblue en de slimme e-mailmarketing techniek

[info_box title=”TITLE”]Heb jij een eigen webshop en maak jij gebruik van e-mailmarketing? Ja of nee? Dit korte artikel laat je zien hoe een eenvoudige follow-up mail voor nog meer omzet kan zorgen.[/info_box]

Aankoop gedaan bij Coolblue

Vorige week kocht ik de LG G2 bij Coolblue. Coolblue is dan misschien niet de goedkoopste, maar ik betaal graag extra voor hun geweldige service en snelle levering! Na de aankoop kreeg ik van Coolblue twee slimme e-mailtjes.

E-mailmarketing #1: Is dit ook interessant voor jou?

Enkele dagen na de aanschaf van mijn mobiele telefoon kreeg ik van Coolblue een mailtje met als onderwerp: bescherming voor uw LG G2. In deze e-mail begonnen ze al meteen met de angst van iedere gebruiker van een smartphone: lelijke krasjes en/of deukjes. Dat wil ik niet! Dus ik las snel verder.

Coolblue en hun  e-mail marketing techniek mailing 1

In deze slimme e-mail lieten ze mij accessoires zien die ik kan gebruiken voor mijn nieuwe smartphone. Een briljante actie natuurlijk, want steeds meer mensen weten na verschillende telefoons te hebben gehad, dat het toch wel slim is om een beschermhoesje aan te schaffen.

Coolblue en hun  e-mail marketing techniek mailing 1

Door een goed voorgeprogrammeerde e-mail, heeft Coolblue ervoor gezorgd dat ik een mooie case heb aangeschaft voor mijn mobiele telefoon. De kans was er natuurlijk dat ik de case zou gaan aanschaffen bij een andere winkel. Maar juist door de goede timing van deze e-mail, kreeg ik de prikkel van Coolblue en bestelde ik het hoesje.

E-mailmarketing 2:  Hoe beviel uw aankoop?

Ik neem het vaak mee in mijn social media sessies: referenties en dus mond-tot-mond reclame is één van de meest sterke vormen van marketing. Men maakt steeds vaker gebruik van vergelijkwebsites als Zoover, Tweakers, Trustpilot en andere websites, om te bekijken of we de aankoop wel of niet moeten doen. Referenties zorgen voor sociale bewijskracht en sociale bewijskracht zorgt ervoor dat mensen sneller een product kopen waar andere mensen ook tevreden over zijn.

Coolblue speelt hier goed op in door een e-mail te sturen met de vraag of je een referentie wilt achterlaten.

Coolblue en hun  e-mail marketing techniek mailing 3

Een korte maar toch duidelijke e-mail verhoogt de kans op het binnenhalen van nieuwe referenties. Vele mensen maken gebruik van Tweakers als het gaat om het aanschaffen van elektronische producten. Slim bedacht dus van Coolblue om te vragen voor een shopreview achter te laten op de website van Tweakers.

Mijn mening over de twee e-mails

Voor het eerst in lange tijd heb ik niet het gevoel gehad dat ik ben gespamd door een webshop. Dit kwam naar mijn gevoel door de relevante en goed getimede mailtjes die ik van Coolblue kreeg. Doordat de e-mail ook nog eens een foto bevatte van één van hun medewerkers, nam bij mij de likeability toe.

Ik mis iets……

Sinds mijn aanschaf van de nieuwe telefoon, heb ik nog geen mailtje ontvangen met daarin de vraag of ik een referentie wil schrijven over de mobiel op de website van Coolblue. Misschien is het hiervoor nog te kort tijd en komt deze pas na een maand. Persoonlijk vind ik dit een belangrijk punt, want juist door het hebben van referenties over producten op de website, is de kans op een snelle aankoop groter.

Key take-aways

  • Time de follow-up e-mails goed;
  • Zorg voor relevantie en spam de koper niet;
  • Personaliseer de e-mail;
  • Maak gebruik van een pakkende titel;
  • Verwerk de foto van een medewerker in de e-mail
  • Verzamel referenties

[info_box title=”TITLE”] Wat vind jij van bovenstaande emailmarketing technieken? Laat je mening hieronder achter[/info_box]

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *