De-'4-gevaarlijke-marketingvalkuilen'-van-de-ondernemer

De digitale wereld is een wereld van gemene valkuilen voor ondernemers geworden.

Jij, ik en vele anderen lopen het gevaar om ons te laten beïnvloeden door slimme marketingtrucjes, marketing-apen en Amerikaanse strategieën waar de gemiddelde Nederlander een walgneiging van krijgt.

Ik word de laatste tijd overspoeld met mailtjes van ondernemers die er nog maar weinig van snappen. En ik geef ze groot gelijk. De afgelopen maanden bestaat 80% van mijn Facebooknieuwsoverzicht uit advertenties van marketeers die je allen hun “succesformule” proberen te verkopen.

Gek genoeg trappen er heel wat ondernemers in en 2 maanden later, na een gemiddelde investering van € 3.500, kloppen ze bij mij aan of ik ze kan helpen. Ik wil niet dat jij in deze marketingtrucjes trapt. Ik wil dat jij jouw focus op je marketing houdt en hierdoor meer tijd kunt investeren in je core-business.

Ik heb dit artikel geschreven om je te behoeden voor “gevaarlijke valkuilen”. Daarnaast wil ik tevens mijn “geheime marketinggroep” introduceren, maar meer hierover aan het einde van dit artikel.

Tijd om even heel eerlijk te zijn over de dingen die ik op dit moment zie.

#1 We zijn een stelletje consumenten

Aan de ene kant is het erg fijn dat we Google hebben en dat we antwoord kunnen krijgen op al onze vragen. Aan de andere kant is het een enorme valkuil waar je kostbare tijd in valt.

Het valt mij de laatste jaren op hoe enorm wij aan het consumeren zijn. Social media is hierbij een erg versterkende factor, maar denk ook eens aan nieuwsbrieven, online webinars, e-books, video’s en ga zo maar door.

Er is een overload aan informatie waar wij als ondernemers in worden gezogen. En de valkuil hierbij is al snel dat we meer aan het consumeren zijn dan dat we daadwerkelijk iets toepassen in de praktijk.

Ik zelf heb honderden boeken gelezen, vele congressen bezocht, ik ben bij UPW van Tony Robbins geweest en ik kreeg héél veel nieuwsbrieven. Ik ben vorige week maar eens begonnen met me afmelden voor 922 nieuwsbrieven.

Unroll me afmelden nieuwsbrieven

 

Enkel door te consumeren kom jij als ondernemer niet waar je wilt komen. Je wordt er eerlijk gezegd juist ongelukkig van, want iedere marketing-expert vertelt je weer iets anders.

Mijn advies is dan ook om te kiezen voor één persoon waar je echt het advies van opvolgt. Één persoon, één strategie en daar ligt de aankomende maanden je focus op. Zo behoud jij jouw focus en houd je voldoende tijd over voor jouw core-business. Zo kun je daadwerkelijk jouw zuurverdiende euro’s investeren in een coach, trainer of onlineprogramma waar je echt wat aan hebt.

Vergeet immers niet dat de informatie die je op dit moment tot je neemt vaak maar 1 doel heeft en dat is jou raken op je pijnpunten en je dan iets verkopen.

Dat is niet erg maar wanneer je hier gevoelig voor bent, ben je al snel enkele duizenden euro’s kwijt aan een tal van strategieën die niet samen te combineren zijn. Ik wil je hier voor waarschuwen zodat je minder gaat consumeren en meer in actie komt.

Volg nu direct dit actiepunt op:

  1. Voer stap 2 uit nadat je dit artikel hebt afgelezen en je “de marketinggroep” hebt bezocht. Anders ben je hoogstwaarschijnlijk afgeleid en keer je niet meer terug naar dit artikel.
  2. Ga naar de website van “Unroll.me” en meld je voor alle rotzooi af die voor jou niet meer waardevol is.

#2 Kuddegedrag

Keuzes maken op basis van wat andere mensen zeggen en doen. Yup, dat is iets wat wij maar al te graag doen en marketeers weten dat maar al te goed. Robert Cialdini schrijft er in zijn boek “Invloed” over en noemt deze krachtige manier ook wel sociale bewijskracht.

Kuddegedrag is ontzettend gevaarlijk, voornamelijk wanneer er misbruik van word gemaakt. En ik kan je vertellen…, er wordt ontzettend veel misbruik van gemaakt, bij zzp’ers, mkb- en grootbedrijven, ik heb het overal gezien.

Advertenties waarin marketeers pronken met de tonnen aan euro’s die ze hebben geïnvesteerd in adverteren. (wauw zoveel…dan moet hij wel goed zijn). Ik zal mijn frustraties niet met je delen, maar 9 van de 10 mailtjes die ik vorige maand ontving gingen allen over “hoe ik binnen 30 dagen heel wat geld verdiende”.

En ik kan je vertellen…, ik ben behoorlijk selectief met de mensen waar ik mijn e-mailadres aan geef.

Kijk er dus alsjeblieft voor uit, want kuddegedrag kan je echt de das omdoen.

Als online-marketeer kan ik behoorlijk wat mensen helpen, maar er zijn er ook genoeg die ik niet kan helpen. Wanneer jij je dus enkel focust op de mensen die ik heb geholpen en daarop je keuzes baseert, dan kun je nog wel eens van de koude kermis thuiskomen.

Maak daarom niet enkel je keuzes op basis van aantallen mensen die door iemand zijn geholpen. Volg je eigen weg, verdiep je goed in iemand die jou wil helpen voordat je een keuze maakt. Wat voor het ene bedrijf een successtrategie is, hoeft dat voor jou nog niet te zijn.

#3 Geen focus

Punt 1 + punt 2 samen zorgen er al snel voor dat jij je focus verliest. Geen focus is wat bij veel ondernemers speelt. We zijn continu bezig met het zoeken naar de “succesformule”.

Werkt het binnen 1 maand niet? Dan stoppen we ermee en zoeken we naar een andere strategie.

Een enorme valkuil dus, want ik kan je nu al vertellen dat er geen “sucesformule” is die binnen 1 maand een enorme boost geeft aan je omzet.

Mijn advies is dan ook om de punten in dit artikel vanaf vandaag direct te implementeren. En dat niet alleen, want bij dit punt “punt #3” wil ik je handige tips meegeven voor meer focus.

Focustip #1

Zet voor jezelf een 12-weken-plan op.

Maak in dit plan heel duidelijk wat je iedere week doet op het gebied van marketing.

Pak het eerste uurtje of 30 minuten van je dag om deze activiteiten uit te voeren.

Doe dit 12 weken lang, waarbij je iedere maand de resultaten goed in de gaten houdt.

Na 12 weken trek jij jouw conclusies en ga je kijken wat beter kan en wat al goed werkt.

Focustip #2

Zelf heb ik een app-blocker op mijn telefoon. Hierdoor kan ik van 7:00 tot 18:00 uur niet inloggen op Facebook, Snapchat en Instagram.

Daarnaast maak ik gebruik van de app “Forrest”. Een leuke app waarbij ik boompjes plant die enkel overleven wanneer ik 45 minuten mijn mobiel niet aanraak.

Focustip #3

Kies voor één coach / rolmodel die je volgt.

Ik zelf ben een enorme fan van modelleren (kijken wat iemand doet en het nadoen).

Goede strategie, maar het werkt alleen wanneer je van 1 persoon de adviezen aanneemt. Doe je dat niet, dan is de kans groot dat je van links naar rechts en van voor naar achter gaat.

Resultaat: jouw doelgroep snapt er niks meer van!

#4 Geen kpi’s en dashboard

Wanneer was het de laatste keer dat jij inlogde op Google Analytics en er daadwerkelijk ook iets van begreep? Vele ondernemers snappen niks van Google Analytics omdat ze niet weten waar ze naar moeten kijken.

“Wauw, ik heb 4.000 bezoekers, 13.000 sessies en 80% nieuwe bezoekers, VET!”

Uhm…, dat is niet vet. Weet je wat echt VET is?

Weten welke statistieken jou dichterbij je doel brengen.

Veel ondernemers laten zich verleiden door blogartikelen op internet die gaan over “Hoe ik binnen 1 maand 10.000 bezoekers genereerde” of “7 seo-tactieken waardoor je op positie 1 komt”.

Leuke dingen allemaal, maar aantallen zeggen niks. Aantallen zeggen enkel iets wanneer het daadwerkelijk ook helpt bij de groei van jouw bedrijf. 10.000 bezoekers naar je site waarbij iedereen binnen 5 seconden afhaakt is niet handig.

De oplossing

Stel per kanaal wat je inzet 3 kpi’s voor jezelf op, 3 statistieken die voor jou het allerbelangrijkste zijn.

Richt daarna voor jezelf in een dashboard in via Google Data Studio. In dit dashboard zet je de kpi’s van de kanalen. Zo hoef je niet meer in te loggen op Google Analytics of de diverse social-mediakanalen. Zo zie je in één oogopslag al jouw belangrijke kpi’s en voor de rest niks.

Lekker simpel, rust aan je kop en weten waar het om draait.

Uhmm Google Data Studio..? Ja, ik ben bezig met het opzetten van een korte videocursus. Deze zal ik het allereerst gaan delen in de “exclusieve marketinggroep”, eventueel daarna misschien nog openbaar.

Maar dat laatste is niet zeker…

En dan nu het moment suprême…

In dit artikel maakte ik duidelijk dat ik niet wil dat je in valkuilen trapt. Ik wil dat jij focus krijgt op je marketing, deze behoudt zodat je meer tijd overhoudt voor jouw core-business. Dat je één duidelijke strategie voor jezelf hebt, één coach en slechts een aantal kpi’s.

Wanneer dit voor jou belangrijk is, dan wil ik je uitnodigen in de marketinggroep. (klik klik)

Deze groep is voor iedere ondernemer die stappen wil ondernemen en niet enkel wil consumeren. Een groep waar jij niet enkel van mij leert, maar waarin vele andere, serieuze ondernemers ook voor jou klaar staan.

Een groep van harde afspraken, focus en resultaat.

Iets voor jou? Klik dan nu hier en stop met consumeren.

Succes!

 

 

Fotokrediet – Shutterstock: Marketingvalkuilen

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *