De 5 stappen die de basis vormen voor de advertentiestrategie

Wil je ook gaan adverteren via het online-web en jouw advertentiebudget op een efficiënte manier investeren? Lees dan dit artikel waarbij we de strategie in elkaar zetten voor de basis van een effectieve advertentiecampagne.

Inleiding

Sinds de lancering van de social-mediakanalen zoals: Facebook, Twitter en LinkedIn is het voor ieder bedrijf mogelijk om te adverteren. Voorheen betaalde je al snel boven de duizend euro voor een advertentie, maar sinds de lancering van de social-mediakanalen kun je met € 20,- al een succesvolle advertentiecampagne opzetten. Echter, omdat het opzetten van advertentiecampagnes zo eenvoudig is, maken bedrijven veel fouten op het gebied van het benaderen van hun doelgroep. Om ervoor te zorgen dat jij deze fout niet gaat maken, leer ik jou vandaag hoe je een effectieve strategie voor een advertentiecampagne opzet.

#1 – Doelstellingen en KPI’s

Als je een advertentiecampagne wilt opzetten, dan is de basis van iedere campagne het opstellen van de doelstellingen. Zonder doelstellingen kun je geen Key Performance Indicators (KPI’s) opstellen en weet je daarom ook niet of jouw advertentiecampagne succesvol is of niet. Hieronder staan een aantal voorbeelden.

Vergroten van de naamsbekendheid

  • Aantal nieuwe fans, volgers, connecties;
  • Aantal mensen  die mijn advertentie hebben gezien;
  • Interactie met de advertentie (kliks, reageren, delen, vind-ik-leuk, retweet);

Verkopen van een product

  • Aantal mensen die het product hebben bezocht;
  • Aantal mensen die het product hebben gekocht.

hoe weet je wat succes is, als je geen doel voor ogen hebt.jpg

#2 Doelgroep

Als je weet wat jouw doelstellingen van de advertentiecampagne zijn, dan is het van belang dat je een duidelijke omschrijving maakt van jouw doelgroep. Via de social-mediakanalen maar ook online-marketingkanalen kun je jouw doelgroep duidelijk omschrijven zodat de advertentie alleen maar getoond wordt aan de mensen die jij wilt bereiken. Belangrijke omschrijvingen van jouw doelgroep kunnen zijn:

  • Geslacht
  • Leeftijd
  • Woonplaats
  • Opleiding
  • Functie
  • Interesses

Voor zowel de social-mediakanalen als het adverteren via de online-marketingkanalen is er nog wel verschil op basis van welke gegevens je mensen kunt benaderen. Toch is het altijd van belang om in de huid te kruipen van jouw doelgroep of enkele van jouw huidige klanten te verzamelen en ze te interviewen. Mijn voorkeur gaat naar het interviewen van jouw huidige klanten, maar hier moet wel budget voor beschikbaar zijn.

Advertentiecampagne quote

#3 Design

Design is één van de belangrijkste stappen voor een effectieve advertentiecampagne. Design hoort eigenlijk bij het kopje doelgroep, maar verdient extra aandacht. Adverteren behoort tot marketing en bij marketing behoort mediapsychologie. Je wilt namelijk met een advertentie mensen aanzetten tot een bepaalde actie. Zonder een goed design en weten waar jouw doelgroep gevoelig voor is, is de kans tot falen groot. Ik zie dagelijks nog teveel advertenties die slecht opgemaakt zijn of die totaal niet aansluiten bij de juiste doelgroep. Enkele belangrijke richtlijnen voor een goede opmaak zijn:

  • Welke kleuren passen bij de doelgroep die je wilt bereiken;
  • Waar is mijn doelgroep gevoelig voor;
  • Wat is de call to action;

Om te zorgen voor een goede opmaak van jouw advertentie, adviseer ik jou om het volgende artikel te lezen: De psychologie en invloed van kleurenmarketing op ons onderbewustzijn 

Overtuigen van jouw doelgroep

#4 Bericht

In de afgelopen jaren heb ik geleerd, dat als je een product wilt verkopen jouw doelgroep er dan beter van moet worden. Te vaak zie ik nog advertenties die het alleen maar hebben over een bedrag dat verlaagd is en dat je daarom maar snel het product moet aanschaffen. Naar mijn gevoel werkt dit helemaal niet meer. Persoonlijk denk ik dat het belangrijker is om jouw doelgroep te overtuigen door te komen met een oplossing voor hun probleem. Een korting bieden kan erg effectief zijn maar je moet altijd een reactie oproepen bij mensen. Dit kun je doen door in te spelen op:

  • Angst: wat mis je als je dit product niet koopt?
  • Schaarste: mensen zijn vaak bang om iets te missen;
  • Socialproof: laat zien hoeveel mensen het product al hebben besteld.

Lees het artikel: “De 6 geheimen van het overtuigen van jouw doelgroep” voor meer tips.

Mensen kopen niet om logische redenen. Mensen kopen om emotionele redenen

#5 Monitoren, Analyseren, A/B-testen en Optimaliseren

Als de advertentiecampagne gerealiseerd is en je er zeker van bent dat hij voldoet aan bovenstaande punten kun je de advertentie lanceren. Op dit moment is het van belang dat je de advertentie goed in de gaten houdt. Aan de hand van jouw doelstellingen en KPI’s kun je dagelijks analyseren of de advertentiecampagne loopt zoals hij zou moeten lopen. Het kan namelijk zijn dat je tegen één van onderstaande problemen aanloopt.

  • Mensen klikken niet op de advertentie (zijn de advertentie en call to action duidelijk genoeg?);
  • Mensen klikken niet op de productlink (is het duidelijk genoeg dat ze op de link moeten klikken?);
  • Mensen kopen het product niet (heb je de juiste doelgroep wel omschreven?);
  • Mijn advertentie wordt niet vertoond (is je budget te laag?);

Bovenstaande punten zijn de meest voorkomende problemen waar je tegen aan kunt lopen. Om zeker te zijn dat je advertentie goed is opgezet, zou je ook kunnen overwegen om meerdere advertenties op te zetten met ieder een ander design. Dit noemen we ook wel A/B-testen. Door het op te zetten van verschillende advertenties zie je al snel welk design het beste presteert met welke tekst erbij.

Belangrijk: Maak je gebruik van een social-media-advertentie? Zorg er dan voor dat je ook de reacties van mensen in de gaten houdt. Het zou jammer zijn als mensen komen met een vraag en jij deze vraag niet beantwoordt.

er bestaat niet zoiets als een permanent advertentiesucces

Klaar voor het opzetten van jouw advertentiestrategie?

Ik ben erg benieuwd of de tips in dit artikel jou kunnen helpen bij het opzetten van de advertentiestrategie. Laat je reactie hieronder achter.

3 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *