De 6 geheimen van het online overtuigen van jouw doelgroep

Weet jij hoe je jouw doelgroep psychologisch kunt beïnvloeden? Geen enkele online-marketingcampagne kan zonder de inzet van mediapsychologie. Door erachter te komen hoe de hersenen functioneren, kun je gebruik maken van beïnvloedingstechnieken die ervoor zorgen dat je een persoon laat doen wat jij wilt. Benieuwd hoe dit in zijn werk gaat? In dit artikel deel ik de zes geheimen van het overtuigen via de online-marketingkanalen.

Inleiding

In 2000 schreef Dr. Robert B. Cialdini het boek: Invloed – De zes geheimen van het overtuigen. In dit boek vertelde hij over de 6 technieken hoe je jouw doelgroep kunt overtuigen en kunt sturen naar de gewenste actie. Het boek heeft voornamelijk de focus op het offline overtuigen van jouw doelgroep. Om een vertaalslag te maken van offline naar online, heb ik dit eenvoudige maar zeer effectieve artikel voor jou geschreven.

#1 Beïnvloedingswapen – Wederkerigheid

Wederkerigheid is een techniek die al vele jaren bestaat. Om wederkerigheid te activeren zorg je ervoor dat je een persoon helpt of van dienst bent zonder dat je er iets voor terugvraagt. Hierdoor creëer je bij de andere persoon een gevoel in zijn onderbuik, dat hij iets voor jou terug moet doen. Oftewel, door iets gratis weg te geven zorg je ervoor dat de ander vindt dat hij of zij iets terug moet doen.

Online wederkerigheid voorbeelden

Voorbeeld 1

Wederkerigheid kun je online toepassen op verschillende manieren. Zo kun je een gratis e-book weggeven via jouw website en/of socialmedia-kanalen. Hierbij moet de focus liggen op het gratis weggeven van het e-book. Je doet dit dus niet in ruil voor hun e-mailadres. Als je mensen vraagt om hun e-mailadres waarbij zij dan het e-book ontvangen, dan hebben wij het niet over wederkerigheid.

Voorbeeld

Door het geven van een gratis webinar, kun je ook wederkerigheid activeren bij de de kijkers. Hierbij is het dus van belang dat je alleen gratis informatie en kennis weggeeft. Je vraagt mensen niets iets terug te doen.

media-psychologie-wedekerigheid

#2 Beïnvloedingswapen – Commitment en consistentie

Commitment en consistentie zijn technieken waar we vaak onopgemerkt gebruik van maken. Denk maar eens aan een weddenschap waarbij je zegt dat Nederland 100% zeker gaat winnen. Voor de tijd heb je nog enige twijfel maar nadat je het hebt gezegd dat Nederland gaat winnen en jij jouw geld hebt ingezet, heb je veel meer vertrouwen in de kans dat Nederland gaat winnen.

Waarom

Je hebt een commitment gesloten door op papier te zetten / geld in te zetten dat Nederland gaat winnen. Door dit commitment is het vrij lastig om tijdens de wedstrijd te zeggen dat Nederland niet gaat winnen. Je hebt immers gezegd dat Nederland gaat winnen en hierin wil je uiteraard consistent blijven.

Online commitment en consistentie voorbeelden

Voorbeeld 1

In dit digitale tijdperk schaffen wij steeds vaker onze producten aan via het internet. Ik zelf als sportfanaat bezoek maandelijks de website Body & Fitshop. Via deze website bestel ik altijd de producten die ik nodig heb als sporter. Ik loop echter af en toen tegen het probleem aan dat een product niet meer op voorraad is. Om ervoor te zorgen dat Body & Fitshop mij niet kwijtraakt als klant, geven ze mij de mogelijkheid voor het achterlaten van mijn e-mailadres waarmee ik op de hoogte wordt gehouden wanneer het product weer voorradig is. Op dit moment heb ik, nagenoeg zonder erbij na te denken, met mijzelf een commitment afgesloten. Wanneer het product weer voorradig is en ik een notificatie krijg via de e-mail, dan is er een kans dat ik het product alsnog aanschaf.

body en fitshop psychology

Voorbeeld 2

Stel dat je binnenkort een nieuwe dienst op de markt zet. Bijvoorbeeld een e-mailmarketingtraining. Dan is het uiteraard van belang dat je bij lancering zoveel mogelijk mensen krijgt die zich inschrijven voor deze training. Om te zorgen voor zoveel mogelijk inschrijvingen passen wij de techniek van commitment en consistentie toe. We kiezen er hier voor om met behulp van Twitter deze techniek te activeren.

Twitterbericht

Over enkele weken gaat mijn e-mailmarketingtraining van start. Zal een e-mailmarketingtraining voor jou ook interessant zijn? Antwoord dan met Ja!

Twitterbericht 2

Loop jij ook tegen vraagtekens aan op het gebied van e-mailmarketing? Stel dat ik een oplossing zou hebben, zou je die dan willen ontvangen?

Twitterbericht 3

De e-mailmarketingtraining voor ondernemers en marketingspecialisten gaat van start. Klik snel hier voor de early-birdkorting en krijg direct toegang tot de training.

Doordat mensen gaan reageren op de tweets, laten ze zien dat ze interesse hebben in de training. Hierdoor ontstaat er een commitment en zijn ze eerder geneigd om de training te gaan volgen.

consistentie-en-commitment

#3 Beinvloedingswapen – Sociale bewijskracht

In één van mijn vorige artikelen had ik het al over sociale bewijskracht. Wat we zien in deze wereld is dat mensen kuddedieren zijn. Als een aantal mensen zegt dat het zo is, dan moet het wel goed zijn. Sociale bewijskracht zorgt er dus voor dat je eerder een idee opvolgt dat meerdere mensen ook goed vinden dan wat maar 1 persoon goed vindt.

Online sociale-bewijskracht voorbeelden

Voorbeeld 1

De term social media zegt het al. Via social media kun je mensen op een effectieve manier beïnvloeden voor het maken van een bepaalde keuze. Twee jaar geleden had ik voor een Hamam / saunagelegenheid als doelstelling om de drempel tot binnenkomen te verlagen. Om ervoor te zorgen dat mensen zagen hoe tevreden andere mensen over onze Hamam waren, stelden wij de vraag via onze maandelijkse nieuwsbrief of mensen een referentie wilden achterlaten op onze Facebookpagina.

hamam het oosten sociale bewijskracht

Om er ook daadwerkelijk achter te komen of mensen door middel van referenties eerder de keuze hadden gemaakt om onze Hamam te betreden, vroegen wij bij aankomst hoe ze in contact waren gekomen met onze Hamam. Vele mensen gaven aan via Facebook en via de vele tevreden reacties van mensen.

Voorbeeld 2

Coolblue pakt het slim aan door mensen de mogelijkheid te geven om een referentie achter te laten bij een aangekocht product.

reviews coolblue

media-psychologie-sociale-bewijskracht

#4 Beinvloedingswapen – Sympathie

Sympathie wordt door Dr. Robert Cialdini ook wel de vriendelijke dief genoemd. Als wij iemand kennen of graag mogen, dan is de kans vele malen groter dat wij ja zeggen op hun vraag. Denk maar eens aan de welbekende Tupperware Party’s. Vaak kopen mensen daar producten omdat ze bijvoorbeeld hun buurvrouw (die de Tupperware Party organiseert) niet teleur willen stellen.

Online Sympathie voorbeeld

Een goed voorbeeld is Booking.com. Als je voor jouw gezin zoekende bent naar een hotel via Booking.com heb je de mogelijkheid om te kijken wat andere mensen van het hotel vinden. Natuurlijk ervaart een gezin een hotel anders dan een groep jongeren. Booking.com speelt hier erg slim op in door een filteroptie toe te voegen. Bij deze filteroptie kun je aangeven dat je alleen de referenties van gezinnen wilt zien. Hierdoor krijg je dus gelijksoortige referenties te zien en daar draait het nou juist om bij sympathie.

Fletcher sociale bewijskracht

 

media-psychologie-symphatie

#5 Beinvloedingswapen – Autoriteit

Herinner jij je die reclame nog van tandpasta waar een man in een witte jas vertelde hoe goed die tandpasta wel niet was? Als personen zijn wij gevoelig voor autoriteiten en nemen daarom ook sneller iets aan van een autoriteit dan van de baas van het tandpastabedrijf zelf.

Online Autoriteit – voorbeeld

Een goed voorbeeld op het gebied van autoriteit is fietsenwinkel.nl. Bovenaan hun website hebben ze onder hun logo staan “De grootste fietsenwinkel van Nederland”. Door deze tekst claimen ze, dat zij de grootste fietswinkel van Nederland zijn. Als bevestiging op deze zin laten ze daarbij ook nog eens zien dat ze meer dan 100.000 fietsen hebben verkocht.

fietswinkel pschologie

media-psychologie-autoriteit

 

#6 Beinvloedingswapen – Schaarste

Als wij mensen voor één ding bang zijn in deze wereld, dan is het wel schaarste of eigenlijk de kans lopen om iets te verliezen. Een mooi voorbeeld is het verhaal van Dr. Robert Cialdini. Hij vertelde over een groot eiland waar bijna geen enkele toerist naartoe zou willen gaan. Enkele maanden later werd er bekend gemaakt dat er een bevolking zou komen te leven op het eiland en dat toeristen nog maar 1 maand de tijd hadden om het eiland te bezoeken. Door het creëren van deze vorm van schaarste, werd het eiland die maand overspoeld door vele toeristen.

Online Schaarste – voorbeeld

Dat het creëren van online schaarste werkt, dat is voor mij wel meer dan duidelijk. Op de website van Hamam Het Oosten hebben wij maandelijkse een actie lopen waarbij je een heerlijk arrangement kunt claimen voor een lage prijs. Om een vorm van schaarste te creëren, geven wij aan dat er nog maar een beperkt aantal coupons voorradig zijn. Het resultaat is overweldigend.

schaarste

media-psychologie-schaarste

Gebruik gemaakt van de Overtuigsinwapens?

Heb jij al gebruikgemaakt van één van bovenstaande overtuigingswapens. Laat je reactie hieronder achter.

2 antwoorden
  1. Bryan Berendsen
    Bryan Berendsen zegt:

    Wederom een leuk en uitgebreid artikel Wouter, ik waardeer met name de duidelijke voorbeelden en uitleg! Ben nu zelf toevallig ook bezig met het boek, na jouw artikel ook zeker zin om meer te lezen uit het boek. Met regelmaat maak ik in de praktijk gebruik van ‘geheim 4: sympathie’.

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *