De 7 pijlers voor het opzetten van een succesvolle Google-Adwordscampagne

Wil je jouw online doelgroep bereiken door het inzetten van Google-Adwords-advertenties? Iedereen kan zo’n advertentie opzetten, maar een succesvolle advertentie opzetten is een heel ander verhaal. In dit artikel lees je wat de belangrijkste pijlers voor het opzetten van een goede Google-Adwords-advertentie zijn.

Waarom Google Adwords?

De oriëntatie van jouw doelgroep is veranderd. Voorheen oriënteerden mensen zich voornamelijk via de offline-kanalen. De laatste jaren zie je een grote verschuiving richting het online oriënteren via de verschillende online- en social-mediakanalen. Jouw doelgroep wordt steeds slimmer en beslist zelf via welke online-kanalen hij zich oriënteert. Eén van de meest gebruikte online-marketingkanalen in de zoektocht naar een product of dienst is de zoekmachine van Google. Het is dan ook belangrijk dat jij wordt gevonden als men zoekt naar een product of dienst dat jij levert. Om dit te bereiken kun je gebruikmaken van zoekmachineoptimalisatie, zodat je website beter wordt gevonden in de organische zoekresultaten. Een andere mogelijkheid is het gebruik van Google Adwords, de advertentiemogelijkheden van Google. Door het inzetten van Google Adwords kun je vanaf vandaag direct gevonden worden door jouw doelgroep. Wat je hiervoor nodig hebt is enkel een marketingbudget en uiteraard een doordachte Google-Adwordsstrategie. Benieuwd hoe zo’n doordachte strategie eruit ziet? Hieronder 7 belangrijke pijlers.

#1 Het hebben van doelstellingen

Het hebben van doelstellingen voor jouw Adwords-ads is een echte must have. Zonder doelstellingen kun je niet meten of je Adwords-advertentie een succes is of niet. Bepaal doelstellingen die voor jou van belang zijn. Denk hierbij bijvoorbeeld aan:

  • Traffic genereren naar de website
  • Verkopen van jouw producten / diensten
  • Leads verzamelen door middel van een contactformulier

Mijn advies: Focus je niet enkel op het genereren van traffic naar jouw website. Traffic is leuk, maar uiteindelijk gaat het om het verkopen van jouw producten / diensten. Zorg er daarom voor dat je website duidelijke call to actions heeft.

#2 Duidelijke call to actions op je website

Zoals ik in punt 1 al formuleerde is het enkel genereren van websitebezoeken niet interessant genoeg. Aan het einde van de maand moeten we immers geld in de knip hebben gebracht, zodat je verder kunt blijven gaan met het ding wat je het leukst vindt om te doen. Belangrijk is daarom om bewust te gaan kijken of je wel duidelijke call to actions op jouw website hebt.

Als je een webshop hebt dan spreekt het vanzelf dat de call to actions de “koop nu”- of “bestel”-knoppen zijn bij de producten. Maar wat als je een dienst verkoopt via jouw website? Op dat moment moet je ervoor zorgen dat je op iedere dienstpagina een duidelijke call to action hebt. Denk hierbij aan “vraag een offerte aan”  of “neem contact met ons op”. Voor het opzetten van pagina’s die daadwerkelijk converteren, adviseer ik jou om mijn artikel over ‘5 tips voor landingspagina’s die wel converteren‘ te lezen.

Mijn advies: Het hebben van duidelijke call to actions op jouw website is een echte must have. Zonder call to actions kun je geen conversie meten omdat men enkel de mogelijkheid heeft tot het bezoeken en verlaten van jouw website, wat eerlijk gezegd weggegooid geld is.

Google-adwords-bestellen-call-to-action

#3 Bepalen van doelen

Ik zie helaas nog te veel bedrijven die geen enkel benul hebben waar ze mee bezig zijn. Vaak wordt gezegd dat het inzetten van Adwords-advertenties te duur is en dat het weinig oplevert. Maar de bedrijven die dit schreeuwen, zijn voornamelijk de bedrijven die vooraf geen websitedoelen bepaalden. Zonder het hebben van websitedoelen, kun je niet meten hoeveel conversies jouw Adwords-ads hebben opgeleverd en daardoor kun je dan ook niet zien of het inzetten van Google Adwords rendabel is. Bepaal daarom jouw doelen via Google Analytics.

opzetten van google adwords doelen via google analytics

Via Google Analytics kun je binnen enkele minuten verschillende doelen aanmaken die voor jou van belang zijn. Denk hierbij aan het bepalen van een doel achter jouw contactformulier. Wanneer een bezoeker het contactformulier heeft ingevuld, kun je via Google Adwords en via Google Analytics zien wanneer deze conversie heeft plaatsgevonden en kun je ook achterhalen of deze bezoeker op jouw website kwam door middel van de door jou ingezette Adwords-advertentie.

google-adwords-en-googl-analytics-meetbare-doelenMijn advies: We weten het allemaal: meten = weten. Zonder iets te kunnen meten gooi je simpel weg je geld weg, maar heb je ook niet de benodigde gegevens om te onderzoeken of je Adwords-ads wel of niet rendabel zijn.

#4 Opzetten van verschillende advertentiegroepen

Wanneer je jouw doelgroep wilt benaderen met een Adwords-advertentie die echt aanspreekt, is het van belang dat je gebruik maakt van verschillende advertentiegroepen. Advertentiegroepen geven je de mogelijkheid om voor ieder product of dienst een unieke advertentie te laten zien.

Let bij het opzetten van jouw Adwords-advertentie goed op de menustructuur van jouw website. Belangrijk hierbij is dat je iedere dienst onderbrengt op een unieke pagina. Bij mij zou dit bijvoorbeeld zijn:

  • Online-marketingstrategie
  • Social-mediastrategie
  • Facebook adverteren
  • Twitter adverteren
  • LinkedIn adverteren
  • Google Adwords
  • Zoekmachineoptimalisatie
  • Etc…

Wanneer je de menustructuur hebt aangemaakt en ook duidelijk voor jezelf in beeld hebt gebracht, neem je deze structuur over voor jouw Adwordsadvertentiegroepen. Na het aanmaken van deze advertentiegroepen ga je voor iedere advertentiegroep de zoekwoorden instellen waarvan jij denkt dat de doelgroep die zal invoeren in de zoekmachine wanneer ze zoeken naar een dienst of product.

Google adwords advertentiegroepen

Mijn advies: Maak altijd gebruik van verschillende advertentiegroepen. Wanneer een doelgroep zoekende is naar schoenen dan moet hij niet een advertentie te zien krijgen die gaat over broeken. Belangrijk is dus om bij iedere advertentiegroep de juiste zoekwoorden in te stellen.

#5 Instellen van de juiste zoekwoorden

Wanneer je de verschillende advertentiegroepen hebt aangemaakt, is het van belang om de juiste zoekwoorden in te stellen. Je kunt gebruik maken van de Zoekwoordplanner om erachter te komen op welke zoekwoorden het meest gezocht wordt. Bij het instellen van jouw zoekwoorden kun je gebruikmaken van:

  • Breed zoeken
  • Modifier voor breed zoeken
  • Woordgroep
  • Exact zoekwoord
  • Uitsluitingszoekwoord

Google adwords zoekwoord opties

Mijn advies: Probeer zo min mogelijk gebruik te maken van de optie “Breed zoeken”. Het voordeel van “Breed zoeken” is dat je advertentie vaker geactiveerd wordt bij verschillende zoekopdrachten die passen bij het zoekwoord. Hierdoor kun je erachter komen wat voor zoekwoorden mensen invoeren die eventueel relevant zijn voor jouw bedrijf. Het nadeel is echter dat de zoekresultaat vaak irrelevant is. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een persoon die op zoek is naar “ambachtelijk koekenrecept” in plaats van “bestellen van ambachtelijke koeken”.  Mocht je gebruik maken van “Breed zoeken”, zet dan de kosten per klik (CPC) niet al te hoog.

#6 Het bepalen van de kosten per klik

Een veelgestelde vraag die ik als online marketeer krijg is: Wouter, hoe bepaal ik mijn maximale kosten per klik (CPC)? Voor het bepalen van jouw maximale kosten per klik, heb je onderstaande informatie nodig:

  • De conversieratio van jouw website. Aan de hand van deze informatie kun je kijken hoeveel kliks daadwerkelijk converteren. Deze conversieratio gaan we gebruiken als beginpunt, want uiteindelijk wil je ervoor zorgen dat de conversieratio verbetert door het optimaliseren van jouw landingspagina’s.
  • Jouw klant-levensduur-waarde. Dit kan bijvoorbeeld een eenmalige aanschaf zijn, maar het kan ook zo zijn dat jouw klant maandelijks 10 euro spendeert en voor 12 maanden klant bij jou blijft. Dat betekent dat jouw klant-levensduur-waarde € 120,- is.

Als je het bovenstaande weet, kun je jouw maximale CPC gaan berekenen. Voor deze calculatie maak ik gebruik van de volgende gegevens:

  • Conversie ratio: 1%
  • Klant-levensduur-waarde: € 120,-

Als je 1.000 klikken genereert waarvan 1% converteert, dan geeft dit ons 10 conversies.

De totale waarde van deze 10 conversies is € 120 * 10 = € 1.200-

Dat betekent dat je voor 1000 klikken, niet meer dan € 1200 / 1.000 = € 1.20 per klik wilt uitgeven.

Mijn advies: Bovenstaande calculatie is een methode die je kunt gebruiken voor het berekenen van je maximale CPC. Mijn advies is echter om je de eerste maanden te focussen op het verzamelen van data en om dit te doen is het beter om de maximale CPC te verhogen.

#7 Data verzamelen, optimalisatie en kwaliteitsscore

Laten we vanaf vandaag afspreken dat we ons de eerste 3 maanden niet focussen op conversies. De eerste 3 maanden staan in het teken van data verzamelen en zorgen voor een hoge kwaliteitsscore. Kan het focussen op conversies en data verzamelen niet samen gaan? Nee, dat kan niet. 

In de eerste 3 maanden is het van belang dat je gebruikmaakt van een hoge CPC zodat je voldoende data binnenkrijgt. Een hoge CPC zorgt ervoor dat je advertentie vaker wordt weergegeven omdat je meer biedt dan jouw concurrent. Doordat jouw advertenties vaker worden weergegeven kun je wekelijks evalueren of:

  • de zoekwoorden in combinatie met de advertentie de bezoeker interesseren; door erop te klikken.
  • de landingspagina aansluit op de zoekopdracht van de bezoeker; door actief te blijven op de website.

De meetbare en tevens belangrijkste statistieken hiervoor zijn:

  • aantal weergaven
  • aantal klikken
  • doorklikratio (CTR)

Waarom zijn deze statistieken zo belangrijk?
Deze statistieken hebben een grote invloed op de kwaliteitsscore van jouw advertenties. Ieder zoekwoord binnen jouw advertentie krijgt een kwaliteitsscore tussen de 1 en 10. Hoe hoger de kwaliteitsscore, hoe vaker jouw advertentie wordt vertoond maar tevens hoe minder je zult betalen per klik. Dit betekent dan ook dat een concurrent met een kwaliteitsscore van 5, meer per klik betaalt wanneer jij een kwaliteitsscore hebt van bijvoorbeeld 9.

Waarom is data verzamelen dus belangrijk?
Zonder het verzamelen van data kun jij jouw advertenties niet optimaliseren. Een veelgemaakte fout is dat bedrijven hun kosten per klik (CPC) omlaag schroeven. Hierdoor wordt de advertentie echter minder vertoond en zullen de resultaten enkel verslechteren in plaats van verbeteren.

Mijn advies: Maak de eerste 3 maanden gebruik van een hogere CPC, bijvoorbeeld € 4,- . Jouw taak in deze 3 maanden is:

  • het optimaliseren van de CTR; zorg ervoor dat de advertentie interessant genoeg is
  • het doorlopen van de zoekwoorden; sluit zoekwoorden uit waarop jouw advertentie niet geactiveerd moet worden en voeg nieuwe toe die veel gebruikt worden
  • het nalopen van de kwaliteitsscore en kijken hoe je deze kunt verbeteren

Opzetten van een eye-catching Adwordscampagne?

Ik ben ervan overtuigd dat je door middel van bovenstaande richtlijnen de juiste stappen zet in het opzetten van een succesvolle Adwordscampagne. Een belangrijk punt dat we echter niet hebben besproken in dit artikel is: het opzetten van een eye-catching Adwordscampagne. Ik verwijs je daarom graag door naar het artikel dat jou hierbij helpt: Klik hier voor eye-catching Adwordscampagnes.

Klaar voor het optimaliseren van jouw Adwords-advertenties?

Ik ben erg benieuwd of de tips in dit artikel jou kunnen helpen bij het optimaliseren van jouw Adwords-advertenties. Laat je reactie hieronder achter.

1 antwoord
  1. Michelle de Jong
    Michelle de Jong zegt:

    Hallo! Bedankt voor dit duidelijke artikel. Ik ben zelf een startende online ondernemer en ik zou graag wat meer met Google Adwords willen doen. Ik heb al een
    professionele
    website
    laten maken en denk erover om ook mijn Google Adwords uit te besteden, zodat ik meer effect zal zien. Hebben jullie nog tips?

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *