Doelgroep en doelstellingen - essentieel voor je marketingstrategie

Zit je in de oriëntatiefase van het opzetten van jouw marketingstrategie en verspil je tientallen uren aan het rondzwerven op internet om een stramien te vinden dat jij kunt gebruiken? Ben jij benieuwd naar de belangrijkste componenten van een marketingstrategie?

Lees dan dit artikel want vandaag leer ik jou wat de 4 belangrijkste componenten zijn van jouw marketingstrategie. Klaar met het lezen van het artikel? Volgende week staat deel 2 klaar.

Een groot deel van de bedrijven heeft geen marketingstrategie

Als online-marketingmentor is het mijn missie om bedrijven zelf weer de grip op hun marketing te geven. Hierdoor bezoek ik maandelijks tientallen bedrijven om ze te helpen bij het opzetten van hun marketingstrategie en de medewerkers te trainen zodat ze zelf aan de slag kunnen.

Één ding wat mij altijd opvalt is dat 2 op de 3 bedrijven geen marketingstrategie heeft. Veelal worden keuzes gemaakt op een onderbuikgevoel of door inspiratie te halen bij hoe concurrenten en zakenpartners het doen.

De verkeerde manier als je het mij vraagt! Ieder bedrijf is anders en hierdoor ook de oriëntatie van de doelgroep en de bijhorende behoeftes.

Ik begrijp dat deze keuze toch word gemaakt. Bij vele bedrijven wordt marketing gezien als een randzaak, iets wat in ieder geval nooit voorrang zal krijgen op lopende projecten en andere prioriteiten.

Herkenbaar? Mijn 4 tips gaan je helpen, je bespaart tijd en je marketing wordt effectiever, waardoor  je rendement op lange termijn ook toeneemt.

Here we go!

#1 Weet waar jij als bedrijf voor staat

Deze zal je vast niet vreemd in de oren klinken. Waar sta jij als bedrijf voor?

Ken jij jouw:

  • missie?
  • visie?
  • kernwaarden?

De kans is groot dat je ze niet kent, of er is zo lang geleden over nagedacht dat het is verouderd. Of geloof je er niet in?

Ik kan je 1 ding vertellen: wanneer jij niet weet wat jouw missie, visie en kernwaarden zijn, dan zal een groot deel van jouw doelgroep jou nooit begrijpen of aansluiting bij jou vinden. Ga daar dus eens naar kijken. In januari 2018 ben ik zelf aan de slag gegaan met mijn herpositionering, waardoor mijn missie en visie duidelijk zijn geworden. Hierdoor weet ik nu precies welke diensten ik moet opzetten en hoe ik mijn doelgroep ga helpen. Dit zorgt niet alleen voor duidelijkheid voor mezelf, maar ook voor mijn doelgroep.

#2 Maak gebruik van mijn Empathy Map

Stap 1, weten waar je voor staat is de basis, alleen zul je al gauw merken dat je aan een missie, visie en kernwaarden alleen niks hebt. Je moet je verhaal immers overbrengen op jouw doelgroep. En daar gaat het vaak fout.

Wie is namelijk jouw doelgroep? Ondernemers tussen de 35 – 55 die hoog opgeleid zijn? Succes met het bereiken ervan!

Enkel met demografische gegevens ga je het in deze tijd niet redden. Je moet achter de psychographics komen van jouw doelgroep. “Toe maar Wouter, gaan we met jargon gooien?” All right, ik ga het eenvoudig houden en mijn eigen ontworpen Empathy Map met je delen (zie hieronder)

empathy-map-wouter-kleinsman

De Empathy Map hierboven is het allereerste canvas wat ik met bedrijven doorneem als we aan de slag gaan met het realiseren van de online-marketingstrategie. Deze Empathy Map is 100% gericht op de diverse behoeftes, emoties, gedrag, doelen én meer van jouw doelgroep.

Wanneer je het goed wilt aanpakken, is mijn advies om deze Empathy Map op te pakken samen met de doelgroep (potentiële klanten, nieuwe klanten / huidige klanten) die jij wilt bereiken. Kijk eens of het mogelijk is om een groep van 5 mensen uit te nodigen waarmee jij deze Empathy Map gaat invullen. Op deze manier haal je de waardevolste data over jouw doelgroep binnen die je voor iedere online-marketingactiviteit kunt inzetten.

Kun je jouw doelgroep niet uitnodigen? Dan adviseer ik om het samen met jouw collega’s in te vullen. Wanneer je diverse functies hebt binnen jouw team, dan is mijn advies om van iedere functie 1 medewerker uit te kiezen.

Download via deze link de Empathy Map op A0 formaat >>

#3 Ontdek de reis van jouw doelgroep (customer journey)

Weet jij hoe jouw doelgroep zich online oriënteert? Op welke manieren en via welke kanalen halen zij de informatie binnen die zij nodig hebben voor het maken van hun keuzes?

First of all: Nee, jij kent jouw doelgroep niet goed genoeg. Deze fout zie ik iedere keer weer bij bedrijven.

Wanneer je onvoldoende tijd besteedt aan het ontdekken van de reis die jouw doelgroep aflegt, dan ga je domme keuzes maken zoals je 100% storten op zoekmachinemarketing of e-mailmarketing of noem maar op.

Met enkel 1 kanaal kom je er niet. Wat jij wilt weten is welke online touchpoints jij kunt creëren met jouw doelgroep. Want besef onderstaande goed:

Een klant neemt pas na 70% van zijn customer journey contact op met de verkoper

Dit wil dus simpelweg zeggen dat de eerste 70% van oriëntatie door de doelgroep zelf gebeurt, zonder dat men contact met jou opneemt. Dit is dan ook de reden waarom jij wilt weten wat de doelgroep in deze eerste 70% doet.

Naast mijn Empathy Map heb ik de customer-journey-canvas gerealiseerd. Dit 2e canvas vul ik samen in met zowel de doelgroep als medewerkers van het bedrijf.

customer-journey-canvas-wouter-kleinsman

Best wel tof hè, dat ik deze informatie gewoon gratis met je deel? Dit doe ik omdat ik jou wil laten zien dat marketing geen rocket-science is. Het kan wel behoorlijk ingewikkeld zijn en daarom heb ik in mijn missie opgenomen dat ik als online-marketingmentor jou weer de grip op jouw marketing wil geven.

Hoe ik dat doe? Nou met eenvoudige canvassen waar iedereen mee aan de slag kan gaan.

(PS. inspiratie voor customer journeys? Bekijk deze van Coolblue eens >>)

De customer-journey-canvas dien je in te vullen met zowel jouw doelgroep als medewerkers. In iedere fase wil je weten welke kanalen er in worden gezet en welke emoties er plaatsvinden, welke ervaring je over wilt brengen en ook wat de belangrijkste uitdagingen binnen jouw bedrijf zijn per fase.

Wanneer je deze informatie inzichtelijk hebt, weet je precies welke content je voor ieder kanaal / activiteit moet realiseren. Content die aansluit op de behoefte van jouw doelgroep en de fases van de customer journey

Heb jij hier ooit wel eens over nagedacht? Nee? Misschien? Tijd om het canvas via onderstaande link te downloaden en samen in te vullen met jouw doelgroep en medewerkers.

Download via deze link de Customer Journey op A0 formaat >>

#4 Doelstellingen en kpi’s

Nu ontbreken er alleen nog duidelijke doelstellingen en kpi’s. Hoe meet je anders jouw online succes?

Wat je never nooit wilt doen, is het toekennen van 1 of 2 doelstellingen aan jouw gehele online-marketingstrategie. Nee, je wilt per activiteit die online plaatsvindt doelstelling en kpi’s vaststellen.

Wanneer jij in stap 3 weet dat jouw doelgroep LinkedIn inzet tijdens de oriëntatie, dan is jouw doelstelling voor LinkedIn in ieder geval niet “nieuwe klanten verkrijgen”. Nee, de doelstelling is hier het informeren van jouw doelgroep met de informatie die voor ze van belang is.

All right, dus LinkedIn gaan we inzetten voor de oriëntatie van onze doelgroep:

  • LinkedIndoelstelling: informeren
  • Kpi’s: aantal mensen dat wij bereiken, aantal mensen dat de interactie aangaat met ons bericht, segment dat wordt toegekend aan onze informatie (niet interessant, geblokkeerd, verwijderd etc)

Dit is hoe je een goede doelstelling formuleert, waarbij je maximaal 3 kpi’s uitkiest, zodat je niet verdwaalt in alle statistieken die echt niet allemaal relevant zijn. Het maakt niet uit bij welk bedrijf ik kijk (groot of klein), de meeste bedrijven hebben tientallen kpi’s en hierdoor snappen ze er iedere maand niks van als ze om tafel zitten met het MT.

Oftewel:

  • 1 doelstelling per kanaal / activiteit
  • maximaal 3 kpi’s

Sum-up van dit eerste deel

There you go, je beschikt op dit moment al over de 4 belangrijkste componenten voor jouw online-marketingstrategie. Houd je van bulletpoints om het allemaal nog even snel door te nemen. Here you go:

  • Maak je missie, visie en kernwaarden inzichtelijk.
  • Download de Empathy Map en vul deze in.
  • Download de customer journey en vul deze in.
  • Stel per kanaal / activiteit 1 doelstelling en 3 kpi’s  op.

Wanneer je dit hebt gedaan, kun je volgende week aan de slag met het tweede artikel. Wil je dit traject liever samen met mij  oppakken? Klik dan hier voor het boeken van een kennismakingsgesprek.

99% van de bedrijven consumeert zonder het te integreren. Als ik  jouw online-marketingmentor wordt, help ik jou bij het navigeren en integreren.

Succes!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *