Facebookadvertentie of Adwordscampagne gaan je dag niet redden

Denk jij jouw business te kunnen runnen op een Facebookadvertentie of een Adwordscampagne? Vraag jij je soms wel eens af of je niet veel meer rendement uit jouw marketingactiviteiten kunt halen? Ben je ontevreden over je huidige online-marketingresultaten?

Dan is dit artikel echt iets voor jou! Vandaag laat ik je namelijk zien waarom jouw marketingrendement niet optimaal is en hoe je door het lezen van dit artikel dat rendement eenvoudig kunt verhogen.

Ready? Let’s go!

“Wouter…help! Ons bedrijf zakt in elkaar!”

Ongeveer een maand geleden ontving ik een “urgent” mailtje van een mkb’er waarvan de business in elkaar zakte. Al 13 jaar in het vak, richting de 4 miljoen aan jaarlijkse omzet en van de één op de andere dag zakt de hele business in elkaar.

Op zo’n moment denk je al snel dat het een grote klus gaat worden. Als iemand al 13 jaar in het vak zit en richting de 4 miljoen omzet gaat, dan loopt de business niet op een enkele eenvoudige advertentiecampagne.

Ahum…, daar zat ik dus helemaal fout met mijn aannames. Het bedrijf wist al 13 jaar op basis van een oerlelijke website en slechts een Facebookadvertentiecampagne en Adwordscampagne succesvol te zijn. O ja, vergeet daarbij niet de mannen die van deur tot deur gingen om het product te verkopen.

Typisch zo’n bedrijf dat probeert met de digitale tijd mee te gaan, maar simpelweg niet de juiste medewerkers in het team heeft om daar ook daadwerkelijk een succes van te maken. Via internet hadden ze zelf onderzoek gedaan naar welke online-kanalen ze het beste in konden zetten en met het inhuren van een tijdelijke online-marketingconsultant ging het een aantal jaren best goed.

Totdat de hele boel in elkaar zakte. Marketingbudgetten verhogen werkte niet meer, dus er werd op internet gezocht naar wie ze uit de brand kon helpen. Bij de zoekopdracht online-marketingexpert kwam ik in de zoekrankings goed naar voren en ik werd gebeld met de vraag of ik het bedrijf kon helpen.

De rest van het verhaal zal ik je besparen. Ik zoom nu in op de learnings voor dit bedrijf en hoe jij die toe kunt passen in jouw bedrijf.

Waar gaat het nu vaak fout?

Een groot deel van alle bedrijven is veel te druk bezig met het denken in kanalen en het op de voet volgen van de digitale veranderingen. Ja, we moeten iets met Adwords, iets met e-mailmarketing, nee, iets met conversieoptimalisatie of contentmarketing! 

Verkeerde mindset en al helemaal een verkeerde focus. Alles, maar dan ook echt alles begint bij jouw doelgroep en het kijken naar hoe zij zich online oriënteren en wat zij belangrijk vinden. Dit klinkt je hoogstwaarschijnlijk niet onbekend in de oren, maar de meeste bedrijven negeren het volkomen.

90% van de bedrijven waar ik aan tafel kom, denken in kanalen en zullen nooit tegen mij zeggen: “Weet je Wouter, wij hebben jou hier uitgenodigd omdat wij voor onszelf niet duidelijk hebben waar onze doelgroep zich online bevindt en hoe wij ze online een ervaring kunnen bieden waar zij naar verlangen.”

Uh uh…, gemiddelde gesprekken gaan zo:Hee Wouter, wij hebben jou hier uitgenodigd omdat we iets met social-mediamarketing willen, we horen dat we ongeveer 20x per week iets moeten plaatsen maar hebben eigenlijk geen idee wat!”

Zie je wat ik bedoel? Zonder ook maar iets te onderzoeken, is er al vastgesteld dat het bedrijf iets met social-mediamarketing wil doen. Komt dit jou ook bekend voor? Grote kans van wel.

Mijn vraag is simpel: Wanneer ik bij zo’n bedrijf aan tafel zit, dan heb ik vaak één simpele vraag: “Hebben jullie inzichtelijk hoe jullie doelgroep zich online oriënteert (customer journey)?”

De meeste bedrijven hebben hier geen antwoord op of eigenlijk wel, namelijk: “Nee, dat weten wij niet Wouter.”

Omdat ik dit antwoord zo ontzettend vaak krijg, heb ik me de afgelopen jaren verdiept in marketingstrategieën en marketingmodellen. Van alle deze input heb ik mijn eigen marketingmodel gemaakt, dat ik nu gebruik tijdens strategiesessies en masterclasses.

Marketing model Wouter Kleinsman

Nee, het bovenstaande is niet mijn marketingmodel, want dit zou de gemiddelde directeur of marketingmanager niet begrijpen. Het is wel een overzicht van inhoudelijke onderdelen waaruit mijn marketingmodel bestaat (deze wordt continu geüpdatet).

Ik laat je deze afbeelding zien omdat ik je iets duidelijk wil maken…

Je moet simpelweg je klantreis inzichtelijk hebben

Om eerst even snel terug te komen bij de titel van dit artikel: als je denkt dat je met alleen een Facebookadvertentie of Adwordscampagne een succesvol bedrijf kunt opzetten, dan heb je de afbeelding hierboven volledig genegeerd.

Natuurlijk, zoals ik zei zou een gemiddelde directeur of marketingmanager daar niks van snappen. Maar wat als je nu naar onderstaande afbeelding kijkt. Begrijp je het dan wel?

customer-journey-canvas-wouter-kleinsman

Bovenstaande is één onderdeel van mijn checklist die ik doorloop wanneer ik bij bedrijven aan tafel zit. Omdat ik nogal allergisch ben voor de “copy en paste online-marketingapen” laat ik hierboven niet de gehele sheet zien.

Wat je hierboven ziet, zijn de fases van de klantreis van je doelgroep. Voordat je aan de slag gaat met het inzetten van online marketing, moet je weten hoe de klantreis eruitziet en welke online-kanalen / offline-kanalen jouw doelgroep inzet om zijn pad te bewandelen.

Wat je wilt creëren zijn zogenoemde touchpoints. Je wilt aanwezig zijn waar jouw doelgroep ook aanwezig is. Doe je dat niet? Dan zal één van jouw concurrenten jou voor zijn en is de kans groot dat jij deze klant misloopt.

Zo loop je de klant niet mis

Zoals ik al zei denkt een gemiddeld bedrijf in kanalen. Wat je dan vaak ziet, is dat ze een dure Adwordscampagne hebben, een Facebook-advertentiecampagne of een andere vorm van adverteren. Leuk om de aandacht te trekken van jouw doelgroep, maar hierdoor heb je slechts één touchpoint te pakken.

Want wat gaat jouw doelgroep doen wanneer jij de aandacht hebt getrokken met een advertentiecampagne? Juist…, die gaat zich verder oriënteren op jouw website. Welke informatie is op zo’n moment belangrijk voor jouw doelgroep?

Met enkel een dienst- of productpagina kom je er niet. Eerst wil jij jouw doelgroep laten zien dat je een echte expert bent op jouw vakgebied, bijvoorbeeld met:

  • Artikelen gericht op de behoefte van jouw doelgroep;
  • Korte videoinstructies DIY (Do it yourself);
  • Whitepapers, e-books, noem het maar op!

Ook de psychologie van een mens speelt een rol, sympathie is een ontzettend krachtig psychologisch wapen. We doen eerder zaken met een bedrijf waar medewerkers werken waar wij op lijken. Slim zou dan ook het volgende zijn:

  • Een smoelenboek met foto’s van medewerkers;
  • Korte video’s waarin medewerkers aan het woord zijn.

ontwerpbureau inc

Ontwerpbureau INC doet dit bijvoorbeeld goed door te laten zien wie er binnen hun bedrijf werkt. Inc is een geweldig bedrijf dat ontzettend sterk is in positionering en vanuit daar bedrijven groot maken. (Zomaar even credits in dit artikel omdat ze het verdienen)

Bovenstaande 2 punten zijn al enkele activiteiten die jouw doelgroep onderneemt nadat jij hun aandacht hebt getrokken. Heb je hier geen rekening mee gehouden? Dan ben jij jouw potentiële klant hoogstwaarschijnlijk al misgelopen.

[ctt template=”4″ link=”bCh25″ via=”yes” ]Een klant neemt in zijn customer journey pas na 70% van zijn reis contact op met de verkoper als de verkoopbeslissing is gemaakt. [/ctt]

Daarom moet je eerst inzichtelijk hebben hoe jouw doelgroep zich oriënteert.

Daarom vallen bedrijven om

Bedrijven vallen in deze tijd simpelweg om, omdat ze niet goed weten hoe hun doelgroep zich online oriënteert. Bedrijven zijn wel actief via enkele touchpoints, maar ze zien er veel over het hoofd. Daarom ben ik op dit moment ontzettend druk bezig om jou en ook andere bedrijven in te laten zien hoe belangrijk een online-marketingstrategie is.

Daarom werk ik met mijn eigen marketingmodel en maakt deze een groot deel uit van de strategiesessies en de masterclass. Ieder bedrijf adviseer ik altijd om vanuit een strategie / klantreis te werken, omdat je het op korte termijn misschien zult winnen maar op de langere termijn niet.

Denk maar aan het bedrijf waar ik in dit artikel over begon. 13 jaar actief, € 4.000.000+ aan jaarlijkse omzet en nu opeens zakt het bedrijf in elkaar. Na 13 jaar komen ze erachter dat ze veel te druk bezig zijn geweest met het denken in kanalen in plaats van te kijken naar waar hun doelgroep actief is, hoe ze meerwaarde kunnen creëren richting hun doelgroep en hoe ze niet één van de bedrijven moeten zijn die allemaal hetzelfde doen.

Een afsluiter die je de ogen opent…

  • Zou jij van een wildvreemde verkoper aan de deur zijn product willen kopen als je het product nog niet kent?
  • Zou jij vanuit een Google-zoekopdracht direct kiezen voor een bedrijf wat daar verschijnt?
  • Zou jij een product interessanter vinden dan de oplossing die het product biedt?
  • Zou jij een man in een witte jas met een mooi wit gebit, vertrouwen als hij zou zeggen dat hij tandarts is?

Nee? Dan wordt het tijd dat jij gaat werken aan je marketingstrategie. Ik nodig je graag uit voor een strategiesessie of voor de masterclass. Natuurlijk kun je ook verder gaan zoals je nu doet, maar dan ga ik er vanuit dat je op minstens  één van bovenstaande vragen “Ja” antwoordde.

Succes!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *