Haal op een strategische manier jouw websitebezoekers terug

Wist je dat een bezoeker gemiddeld zeven keer jouw website bezoekt voordat hij zijn aankoop afrondt? De customer journey van jouw klant wordt steeds complexer en daarom is het van belang dat je een bezoeker en dus potentiële klant, niet kwijtraakt. Heb jij een online-marketingstrategie bedacht om onder de aandacht te blijven van jouw bezoekers die niet direct kopen?

In dit artikel vertel ik je over verschillende kanalen die je kunt inzetten om bezoekers die niet direct kopen terug te halen.

Customer journeys worden steeds langer

Wanneer we kijken naar de customer journey van jouw klant, dan zal deze steeds langer en complexer worden. Mensen zoals jij en ik hebben dankzij de digitale wereld vele hulpmiddelen om tot de juiste keuzes te komen. Producten worden niet meer gekocht binnen één websitebezoek. De potentiële doelgroep zet verschillende kanalen in tijdens zijn oriëntatieproces om de juiste keuze te maken. Een gemiddelde van zeven websitebezoeken is nodig om een potentiële klant om te zetten in een daadwerkelijke klant. Maar hoe haal je een websitebezoeker nou daadwerkelijk terug? Hoe blijf je onder de aandacht van deze bezoeker wanneer hij jouw website verlaat?

Hier wordt door de ondernemer vaak niet over nagedacht. Herken jij dat ook? Wanneer ik kijk naar mijn klanten, dan kan een customer journey wel 90 dagen duren! Wat gebeurt er in die 90 dagen? Hoe blijf je dan onder de aandacht van jouw doelgroep? Hiervoor moet je “de” kanalen gaan inzetten die jouw doelgroep gebruikt tijdens de dagen dat hij niet actief is op jouw website, maar zich wel aan het oriënteren is via het online web. Enig idee welke dit zijn? Lees snel verder.

Google analytics conversies vertragingen

#1 Kom achter het e-mailadres

Wanneer een potentiële klant actief is via jouw website, wil je het liefst achter zijn gegevens komen zodat je de bezoeker opnieuw kunt bereiken wanneer hij niet direct zijn aankoop doet. Met in het achterhoofd dat een bezoeker gemiddeld zeven keer jouw website moet bezoeken voordat hij zijn aankoop doet, is het een goede keuze om te kijken hoe je achter de gegevens van de bezoeker kunt komen om onder de aandacht te blijven wanneer hij jouw website verlaat.

Heb je nagedacht over het verzamelen van e-mailadressen? Het verzamelen van e-mailadressen is in deze tijd een echte must om potentiële bezoekers terug te krijgen naar jouw website. Met e-mailadressen kun je e-mailcampagnes versturen of wat dacht je van social-mediacampagnes opzetten die je richt op jouw e-mailbestand. Tijd dus om e-mailadressen te verzamelen, maar hoe pak je dat aan?

Het verzamel van e-mailadressen

Het verzamelen van e-mailadressen is eerlijk gezegd geen rocket sience. Er zijn verschillende methodes die je kunt inzetten om e-mailadressen te verzamelen. Hieronder staat een aantal voorbeelden voor zowel de B2B- als B2C-markt. Ik ben er van overtuigd dat je deze technieken wel kent, maar hoogstwaarschijnlijk nog niet hebt geïmplementeerd.

Inspired Access

Inspired Access E-mailmarketing

Inspired Access maakt slim gebruik van twee call to actions, waarbij de potentiële bezoeker een offerte kan aanvragen of laagdrempelig een brochure kan downloaden. De kans dat een oriënterende bezoeker een offerte zal aanvragen is vergeleken met het downloaden van een brochure nihil. Daarom vraagt Inspired Access de bezoeker om zijn gegevens achter te laten wanneer zij een brochure downloaden. Andere bedrijven in de technische sector bieden brochures vaak nog geheel “gratis” aan, een bezoeker hoeft dus geen gegevens achter te laten, maar kan de brochure direct downloaden. Misschien wel laagdrempelig, maar op die manier kom je er vrijwel nooit achter wie nou die brochure heeft gedownload.

Hotel Case 400

Hotel Case 400 e-mailmarketing online-marketing

Onlangs was ik in gesprek met een marketingbedrijf dat de marketing verzorgt voor hotel Casa 400. Zij lieten weten dat ook hier websitebezoekers niet direct hun aankoop doen. In deze branche worden hotels ernstig beconcurreerd door websites zoals Bookings.com en andere grote partijen. Hierbij zijn potentiële bezoekers eerst actief op de website van het hotel zelf en daarna switchen zij al snel over om hun reservering te doen via Bookings.com. Hotel Casa 400 maakt gebruik van een directe korting van 10% op een overnachting die je kunt claimen door een e-mailadres achter te laten, omdat het van belang is om belangrijke gegevens van de potentiële bezoekers te verzamelen zodat zij onder de aandacht blijven van deze bezoekers.

Social media examiner

Social media examiner e-mailmarketing online-marketing

Een techniek die je ongetwijfeld wel kent, is het aanbieden van een e-book. Social media examiner, maar tevens ook vele andere websites, maakt gebruik van deze strategie. Wanneer een bezoeker een langere tijd op de website actief is, kun je deze bezoeker bijvoorbeeld een e-book aanbieden dat zij geheel gratis kunnen downloaden wanneer zij hun e-mailadres achterlaten. Deze techniek hanteer ik zelf ook op mijn website en ik kan je adviseren om het ook te doen, want het is een simpele maar effectieve manier om e-mailadressen te verzamelen.

#2 Maak je website aantrekkelijk

Mensen zullen enkel vaker terugkeren op jouw website wanneer zij daar een reden voor hebben. Een statische website waarop niet veel gebeurt, zorgt ervoor dat een bezoeker niet snel terugkeert naar jouw website. Maak het daarom voor de bezoeker interessant om vaker terug te komen naar jouw website. Wij hebben immers een zwak voor het mislopen van interessante aanbiedingen of informatie. Hoe kun je deze bezoeker vaker terughalen naar jouw website?

#1 Maak gebruik van een blog

Maak het voor jouw doelgroep interessant door wekelijks interessante artikelen te delen op jouw website. Wij willen in deze digitale wereld dagelijks up-to-date blijven over alles wat ons interesseert. Wanneer jij weet wat voor jouw doelgroep van belang is, kun je hierover artikelen gaan schrijven wat ervoor zorgt dat jouw doelgroep eerder terugkeert op jouw website.

#2 Interessante en tijdelijke aanbiedingen

Wij zijn gevoelig voor het mislopen van belangrijke informatie en aanbiedingen. Websites zoals Groupon, Vakantieveiling en vele anderen weten slim gebruik te maken van deze menselijke zwakheid. Zelf kun je dit uiteraard ook doen wanneer je gebruikmaakt van aanbiedingen. Door een tijdelijke actie op te zetten met een beperkt aantal coupons, zul je al snel zien dat mensen eerder terugkomen naar jouw website om geen enkele deal te missen en hierdoor zullen zij ook eerder gaan kopen.

#3 Exclusieve webinars of trainingen

Wanneer je in de zakelijke dienstverlening zit, dan is het weggeven van producten of het doen van aanbiedingen niet interessant. Maar wat dacht je van het aanbieden van exclusieve webinars of trainingen? Wanneer een websitebezoeker actief is op jouw website, kun je hem op de hoogte stellen van aankomende webinars en of trainingen. Hierdoor zal de bezoeker eerder geneigd zijn om weer terug te keren naar jouw website. Wanneer ik kijk naar mijzelf, dan ben ik hier ook gevoelig voor. Bepaalde websites die bekend staan als autoriteiten op marketinggebied weten hier slim gebruik van te maken door mij te laten weten dat over een X aantal dagen een nieuw gratis webinar vermeld zal staan op hun website.

#3 Deel waardevolle informatie via de social-mediakanalen

Wanneer jouw bezoeker nog in de oriëntatiefase zit, dan is de kans groot dat hij zich naast jouw website, ook zal oriënteren via jouw social-mediakanalen. Voordat je social gaat inzetten (wanneer je dit nog niet doet) is het goed om eerst te onderzoeken van welke social-mediakanalen jouw doelgroep gebruikmaakt. Aan de hand van dit onderzoek ga je dan de juiste social-mediakanalen inzetten om daar vervolgens waardevolle informatie te delen.

Door aanwezig te zijn via de social-mediakanalen biedt jij jouw potentiële websitebezoeker andere kanalen waar hij up-to-date kan blijven over onder andere waardevolle informatie en jouw producten. Dit is een slimme strategie, want doordat jij jouw websitebezoekers gaat binden aan jouw social-mediakanalen blijf jij onder de aandacht van deze bezoekers die jouw website hebben verlaten. Vanuit daar is het aan jou om een goede social-mediastrategie op te zetten, waarbij je gaat kijken hoe je de websitebezoekers vanuit social om kunt zetten naar nieuwe klanten.

#4 Maak gebruik van Salesfeed

Wanneer je in de business-to-businessmarkt zit en je je ook bezighoudt met telesales, dan is het aanschaffen van een tool zoals Salesfeed een gouden uitkomst. Salesfeed is een tool die op de achtergrond van jouw website draait zonder dat jouw websitebezoekers dit weten. Waar bij andere tools, zoals die van Hubspotbezoekers eerst hun e-mailadres moeten achterlaten, is dit bij Salesfeed geheel niet nodig.

Een websitebezoeker die actief is op jouw website, zal door Salesfeed automatisch herkend worden. Hierbij kun jij dagelijks via Salesfeed zien welk bezoekers actief waren op jouw website en kun je daarbij tevens zien op welke pagina’s ze actief zijn geweest en voor hoe lang. Dit zijn waardevolle data, want aan de hand van deze informatie kun je jouw telesalesteam erop zetten om deze websitebezoekers te benaderen. Echter moet deze manier van marketing wel bij jouw bedrijf passen. Zelf ben ik namelijk niet van “koude aquisitie” .

#5 Haal bezoekers terug met remarketing

Zelf ben ik helemaal weg van remarketing. Remarketing is één van de sterkste manieren van adverteren, waarbij je enkel mensen benadert die al actief zijn geweest op jouw website. Het enige wat je hoeft te doen is het plaatsen van een zogeheten remarketingtag op jouw website en vanuit daar zal jouw remarketinglijst worden gevuld met websitebezoekers die actief op jouw website zijn geweest. Op basis van die informatie kun je dan verschillende doelgroepgerichte advertenties opzetten om jouw producten en/of diensten onder de aandacht te brengen van jouw doelgroep.

Uit verschillende pilots die ik heb opgezet voor mijn eigen klanten, zijn de resultaten meer dan positief en hierdoor maak ik zelf al meer dan twee jaar succesvol gebruik van remarketing. Zonder remarketing ben ik van mening dat we minstens een omzet hebben misgelopen van 40%! Hoe ik dit kan weten is eenvoudig. Voordat wij remarketing inzetten was het aantal aankopen via terugkerende bezoekers lager dan dat het nu is. Door het terughalen van websitebezoekers naar onze website door middel van remarketing, zie ik dat de aankopen stijgen.

Remarketing is niet enkel mogelijk via bannering op verschillende websites. Remarketing is tevens mogelijk via social-mediakanalen zoals Facebook, Twitter, Instagram en andere kanalen waar jouw doelgroep dagelijks op actief is. Wanneer je dus weet dat jouw websitebezoekers niet meer terugkeren naar jouw website voor het afronden van hun aankoop, dan adviseer ik jou om vandaag nog aan de slag te gaan met remarketing.

En nu..? Aan de slag!

Zoals je in dit artikel las, zijn er verschillende methodes om jouw doelgroep weer terug te krijgen naar jouw website. Uiteraard zijn er nog vele andere technieken, maar de technieken in dit artikel zijn eenvoudig en snel te implementeren. Ik wil je daarom ook echt adviseren om aan de slag te gaan met het terughalen van jouw websitebezoekers. Uit alle resultaten van mijn klanten kan ik je echt garanderen dat je potentiële klanten gaat mislopen wanneer je geen strategie hebt om ze terug te halen. De kans dat websitebezoekers uit zichzelf terugkomen is nihil wanneer je geen andere kanalen of technieken inschakelt. Neem daarom nogmaals dit artikel door en kijk welke technieken / kanalen jezelf kunt implementeren om de potentiële bezoekers terug te halen naar jouw website.

Klaar om jouw bezoekers terug te halen naar jouw website?

Ik ben erg benieuwd of de tips in dit artikel jou kunnen helpen bij het terughalen van jouw websitebezoekers. Mocht je hulp nodig hebben, dan kun je mij als online-marketingbureau altijd inschakelen.

1 antwoord
  1. Maxime Pel
    Maxime Pel zegt:

    Beste Wouter, wat leuk dat je SalesFeed geeft als tip!
    Dit is inderdaad een goede manier om onder andere bezoekers terug te halen naar je website. Ik wilde alleen nog even toevoegen dat SalesFeed er juist voor zorgt dat bedrijven hun leads niet ”koud” hoeven op te volgen. In je blog schrijf je namelijk dat je zelf niet bent van ”koude acquisitie”, maar met SalesFeed neem je juist contact op met bedrijven die al interesse getoond hebben in je product of dienst via je website. Wil je hier meer over weten, neem vooral contact met mij op!

    Met vriendelijke groet,
    Maxime Pel

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *