Hoe wordt saaie Adwords-advertentie een eye catcher

Maak jij al gebruik van de social en online advertentiemogelijkheden? Door het inzetten van advertenties kun je op een snelle manier jouw potentiële doelgroep bereiken. Belangrijk hierbij is wel om te weten hoe je een advertentie opzet die de aandacht trekt van jouw doelgroep. Benieuwd hoe? In dit eerste artikel geef ik jou de belangrijkste tips voor het optimaliseren van jouw Adwords-advertentie. In het tweede artikel geef ik je de belangrijkste tips voor het optimaliseren van jouw Facebookadvertentie.

Inleiding

Online adverteren is niet alleen interessant voor bedrijven met een groot marketingbudget. Tegenwoordig kunnen ook bedrijven die een klein budget hebben zich prima online presenteren. Voor het mkb is het voornamelijk interessant om via de social-mediakanalen (lees Facebook) aanwezig te zijn met een pakkende advertentie. Voor midden- en grootbedrijven is de combinatie social en online adverteren de beste keuze. Belangrijk hierbij is wel dat er voldoende tijd wordt gestoken in het realiseren van deze advertenties. Rekening houden met de tips die ik jou in dit artikel geef, is dan ook een echte pre.

Opzetten van een succesvolle Adwordscampagne

Wanneer jouw doelgroep zich oriënteert via de zoekmachine van Google, zijn er 2 mogelijkheden om de aandacht te winnen. Je kunt ervoor zorgen dat je goed gevonden wordt in de organische zoekresultaten van Google door middel van zoekmachineoptimalisatie. Of je kunt ervoor kiezen om te gaan adverteren via Google door het inzetten van Adwords-advertenties. Door het inzetten van Adwords kun je vandaag nog de aandacht winnen van jouw doelgroep. Onderstaande punten helpen je.

Organische zoekresultaten

Organische zoekresultaten Google

Betaalde zoekresultaten Google Adwords

Optimalisatie omschrijving

Je trekt de aandacht van jouw doelgroep met een pakkende omschrijving. De doelgroep is zoekende naar een antwoord op een vraag en heeft op dat moment ook een behoefte. Probeer voor jezelf duidelijk in kaart te brengen wat die behoefte is. Belangrijk daarbij is dat je  laat zien waarom de zoeker voor jou moeten kiezen en niet voor de concurrent. Breng daarom onderstaande punten voor jezelf in beeld:

  • Waar is de doelgroep naar op zoek?
  • Welke oplossing bied jij om  het probleem van jouw doelgroep op te lossen?
  • Wat zijn jouw unique selling points?

Pakkende titel

De titel van jouw Google Adwords is de eye-catcher van de advertentie. Een pakkende titel biedt de oplossing op de vraag / zoekwoorden die ingevoerd worden in de zoekmachine. Maak gebruik van “attention grabbers” die duidelijk maken waarom ze voor jou moeten kiezen en niet voor iemand anders.

Attention grabbers

  • Maak gebruik van nummers: veel succesvolle advertenties maken gebruik van nummers. Nummers zorgen ervoor dat je visueel de tekst opbreekt. Denk hierbij aan prijsvermelding of kortingspercentage.
  • Maak gebruik van ASCII characters: gebruikmaken van ASCII characters zoals het percentageteken (%), het trademark-teken (®) of andere tekens zorgt voor onderscheid tegenover de concurrerende artikelen waardoor jouw advertentie meer opvalt.
  • Bied een deal: maak duidelijk waarom mensen voor jou moeten kiezen. Denk hierbij aan 100% garantie, nergens zo goedkoop of andere onderscheidende punten.
  • Duidelijke call to action: wanneer je de zoeker tot actie wilt aanzetten, is het van belang dat je gebruikmaakt van activerende woorden, shop nu, klik hier, download nu en andere activerende woorden.

Verzamelen van beoordelingen

Echt de aandacht van jouw doelgroep winnen én ze gelijk ook overtuigen? Dan is het van belang dat je beoordelingen gaat verzamelen. Beoordelingen die je bijvoorbeeld via  Trustpilot ontvangt, worden weergegeven door middel van sterren in jouw advertentie. Doordat veel bedrijven dit nog niet weten, vallen hierdoor de advertenties met beoordelingen eerder op.

Aantrekkelijke omschrijving

Naast een pakkende titel laat ook een goede omschrijving zien waarom de doelgroep voor jou moet kiezen. Van belang is dat je voor jouzelf een lijst opstelt met daarin alle unique selling points van jouw bedrijf, product en of diensten. Controleer via de zoekmachine van Google wel of jouw usp\’s daadwerkelijk uniek zijn. Het zou immers vreemd zijn wanneer een concurrerende advertentie gebruikmaakt van dezelfde usp\’s.

Voorbeelden unique selling points

  • De goedkoopste aanbieder
  • De beste klantenservice
  • Vandaag besteld is morgen in huis
  • Gratis retourneren

Wanneer je een overzicht hebt van al jouw unique selling points, is het aan jou om hierbij korte pakkende zinnen te schrijven.  Natuurlijk moet je rekening houden met de zoekwoorden die jouw doelgroep invoert in de zoekmachine. Wanneer iemand bijvoorbeeld zoekende is naar schoenen, dan raad ik jou aan om het woord schoenen te verwerken in de omschrijving. Door dit te doen worden de woorden dikgedrukt getoond in jouw advertentie. dikgedrukte zoekwoorden adwords advertentie

Versterkende sitelinks

Een zeer krachtige extensie zijn de sitelinks die weergegeven kunnen worden bij jouw Google Adwords advertentie. Ik zeg \’kunnen\’ omdat  sitelinks alleen worden opgeroepen als ze van meerwaarde zijn bij de zoekwoorden die de zoeker heeft ingevoerd in de zoekmachine. Het is daarom dus ook van belang dat je voor jezelf duidelijk maakt wat de behoefte van jouw doelgroep is. sitelinks voor adwords advertenties.png

Omschrijving behoefte doelgroep

  • Waar is de doelgroep naar op zoek?
  • Welke sitelinks helpen hem bij zijn zoekopdracht?

Wanneer je de sitelinks op basis van behoefte hebt verwerkt in de advertentie, neemt de kans toe dat je sitelinks daadwerkelijk ook vertoond worden in jouw advertentie.

Voordelen weergegeven sitelinks

  • Betere Click Through Rate (CTR) – uit onderzoek blijkt dat advertenties met sitelinks een betere CTR hebben. We hebben het dan over een stijging tussen de 2% en 10%.
  • Meer ruimte – door het vertonen van de sitelinks, zal je advertentie langer worden en hierdoor ook eerder opvallen.
  • Testen van landingspagina\’s – door gebruik te maken van verschillende sitelinks, kun je na een aantal weken analyseren welke pagina\’s leiden tot de meeste conversies.

Persoonlijke mening

Onderzoeken uitgevoerd door mijzelf bij mijn klanten, tonen aan dat bovenstaande punten een grote invloed hebben het klikgedrag van mensen. Ik adviseer je daarom ook om jouw huidige Adwords-advertenties naast deze tips te leggen en te kijken of je ze kunt transformeren naar eye-catching advertenties.

Klaar voor het optimaliseren van jouw Adwords-advertenties?

Ik ben erg benieuwd of de tips in dit artikel jou kunnen helpen bij het optimaliseren van jouw Adwords-advertenties. Laat je reactie hieronder achter.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

[GRATIS HIGH PERFORMANCE LIVE TRAINING] 
De 6 Geheimen Van De Meest Succesvolle Mensen Ter Wereld. DO 19 en DI 24 SEPT