In 7 stappen jouw social-mediacampagne voor de feestdagen

De feestdagen komen er weer aan en veel bedrijven hebben hun social-mediacampagnes al klaarstaan. Jij ook? Bij het opzetten van een social-mediacampagne is het van belang dat je een plan opstelt zodat je weet waaraan jouw campagne moet voldoen. Benieuwd hoe zo’n campagneplan eruitziet? In dit artikel geef ik je de richtlijnen voor het opzetten van een succesvolle social-mediacampagne voor de feestdagen.

1. Wat zijn jouw doelstellingen voor de feestdagen?

Voordat je de social-mediacampagne kunt opzetten, is het van belang dat je weet wat voor doelstellingen je wilt behalen. Doelstellingen zorgen ervoor dat je richtlijnen hebt voor de social-mediacampagne die je gaat realiseren.

Doelstelling #1

Vergroten van de e-maillijst.

Oplossing

Het opzetten van een social-mediacampagne waarbij mensen hun gegevens moeten achterlaten voor het inschrijven naar aanleiding van de campagne. Om de campagne een extra boost te geven, krijgen mensen de opdracht om de campagne te delen met hun netwerk.

Voorbeeld

Bij Hamam Het Oosten geven wij ter promotie van onze online-deal een arrangement weg voor twee personen. Om ervoor te zorgen dat wij de gegevens ontvangen, krijgen mensen de opdracht om hun gegevens achter te laten en om het bericht te delen met hun vrienden zodat ze extra kans maken.

social-mediacampagne hamam het oosten

Doelstelling #2

Promotie van producten.

Oplossing

Het organiseren van een give-away van de producten die je wilt promoten. Hierbij de mensen de opdracht geven om de actie te delen met hun vrienden, zodat de kans op een virale social-mediacampagne groter wordt.

Voorbeeld

Een goed voorbeeld is de social-mediacampagne van Coolblue. Ter promotie van enkele nieuwe producten kunnen mensen aangeven welke prijzen ze het liefst willen winnen. Aan het einde van deze campagne worden de winnaars uitgekozen en de prijzen verloot. Het voordeel van deze actie is, dat Coolblue precies per persoon weet welke producten ze interessant vinden. Aan de hand van deze data ontvangen de verliezers aan het einde van de campagne een e-mail met daarin een korting op het product wat ze het meest interessant vonden. Erg slim!

social-mediacampagne coolblue

2. Op welke feestdagen ga jij je richten?

Het jaar kent veel feestdagen en daarom is het van belang dat je een keuze maakt, zodat je een planning kunt opzetten voor het realiseren van de social-mediacampagnes.

Social-mediacampagne - Feestdagen 2014

3. Hoe lang gaat jouw campagne duren?

Als je een social-mediacampagne succesvol wilt maken, heb je meer tijd nodig dan enkele dagen van promotie. Zorg ervoor dat je een minimale aanloop van 2 tot 3 weken hebt, zodat je voldoende tijd hebt voor de promotie van de social-mediacampagne. Om ervoor te zorgen dat je overal rekening mee houdt, adviseer ik jou om gebruik te maken van een social-mediaberichtenkalender. In deze berichten-kalender kun je alles bijhouden: duur social-media-advertenties, promotieberichten en andere vormen van promotie.

4. Ga je gebruik maken van een campagnetool?

Belangrijk bij het opzetten van een social-mediacampagne is de keuze of je wel of geen campagnetool wilt gaan gebruiken. Door het inzetten van een campagnetool kun je eenvoudig een campagne opzetten zonder dat je enige kennis van programmering nodig hebt. Daarnaast biedt het gebruikmaken van een social-mediacampagnetool meerdere voordelen.

Voordelen social-mediacampagnetool

  • Toegankelijk via ieder device.
  • Geen kennis nodig van programmeren.
  • Vaak gratis tot X-aantal deelnemers.
  • Brede keuze uit kant -en-klare campagnes.
  • Mogelijkheid tot het verzamelen van data.

Shortstack social-mediacampagnetool

Er zijn vele verschillende soorten social-mediacampagnetools. Één van mijn favorieten is Shortstack.

http://www.shortstack.com/

5. Wat voor prijs geef je weg?

Het is altijd van belang dat je een prijs weggeeft waarmee je de juiste doelgroep aanspreekt. Als je een visboer bent, dan geef je geen iPad weg want hierdoor is de kans erg groot dat je de verkeerde doelgroep bereikt. Ga altijd bij jouzelf na wat de doelstelling is van de social-mediacampagne en wat voor prijs hierbij het beste past. Zoals ik al eerder liet zien, geven wij bij Hamam Het Oosten altijd een arrangement weg wat we op dat moment aan het promoten zijn. Door het weggeven van een prijs die gelijk staat aan het te promoten product, zorg je ervoor dat je de juiste doelgroep bereikt.

social-mediacampagne lidl

6. Hoe ga je de social-mediacampagne promoten?

Zonder het promoten van jouw social-mediacampagne, is de kans klein dat mensen meedoen met jouw campagne. Zorg er daarom voor dat je een plan der promotie maakt. Stel jezelf de volgende vragen:

  • Via welk kanaal ga ik de social-mediacampagne promoten?
  • Op welke dagen en tijden deel ik de social-mediacampagne?
  • Welke advertentiemogelijkheden schakel ik in?(bijvoorbeeld Facebookadvertenties).

7. Checklist voor het lanceren van de campagne

Voordat je de social-mediacampagne start, is het van belang dat je alle activiteiten nogmaals doorloopt.

  • Heb ik mijn doelstellingen duidelijk op papier?
  • Heb ik een duidelijk overzicht van de feestdagen waar ik mij op ga richten?
  • Houd ik rekening met de lengte van de social-mediacampagne?
  • Maak ik wel of geen gebruik van een social-mediacampagnetool?
  • Is de prijs bekend?
  • Is er voldoende rekening gehouden met het promoten van de social-mediacampagne?

Klaar voor het opzetten van de social-mediacampagne?

Ik ben erg benieuwd of de tips in dit artikel jou kunnen helpen bij het opzetten van de social-mediacampagne. Laat je reactie hieronder achter.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *