Kijk uit! Slechte marketing is als een slechte relatie

Of je nu een directeur of een marketingmanager bent, de aankomende 10 minuten moet je écht even goed opletten!

Goed opletten, omdat ik om mij heen vele bedrijven zie waarbij de marketing lijkt op een slechte relatie.

Ik weet niet of je zelf wel eens last hebt gehad van een slechte relatie? Maar vrijwel iedere slechte relatie kent dezelfde symptonen.

En niet alleen een slechte relatie! Voor marketing is het niet anders.

Wil jij jouw marketing serieus nemen en het niet laten lijken op een slechte relatie?

Wil je er 100% zeker van zijn dat je marketing op een liefdevolle relatie gaat lijken?

Voorkom dan de relatiedip en volg de tips op die jouw marketing weer helemaal tot bloei laten komen.

 

#1 Het begint allemaal leuk

Als we kijken naar de vergelijking tussen een relatie en marketing, dan begint alles altijd erg leuk. Je maakt kennis met nieuwe online-marketingkanalen, start je eigen blog en spendeert de eerste honderd euro aan online adverteren.

Je gaat op ontdekkingstocht met jouw team en gaat samen kijken hoe je de aankomende maanden deze activiteiten rendabel gaat krijgen. In eerste instantie verloopt alles lekker:

  • Je ziet een groei in het aantal websitebezoekers.
  • Nieuwe fans verbinden zich aan je social-mediakanalen.
  • Eerste opdracht komt binnen via een advertentie.
  • Je belandt op pagina 1 van Google.
  • En nog veel meer nieuwe, leuke dingen…

Je komt in de flow dat alles lekker loopt en je merkt dat de medewerkers het naar hun zin hebben. Totdat je tegen obstakels begint aan te lopen.

 

#2 Je probeert het weer opnieuw

Obstakels daar lopen we allemaal tegenaan. Of het nou in een relatie is of in jouw marketing-activiteiten.

Obstakels zijn helemaal niet erg, want die houden je altijd scherp. Wanneer je marketingmachine 100% vlekkeloos zou lopen dan gaat er iets fout.

Een relatie heeft soms ook zijn dingetjes, maar hé…, dat is juist goed want op zulke momenten ben je op ontdekkingstocht om een relatie nog mooier te maken.

Het gevaarlijke bij marketing is dat er vaak binnen een organisatie veel gebeurt. Marketeers binnen de organisatie zien dat bepaalde dingen niet lekker lopen, maar ze hebben onvoldoende tijd om het op te pakken.

Of…, je hebt als directeur een marketeer aangenomen die nog onvoldoende ervaring heeft, waardoor hij niet 1, 2, 3 het probleem inziet waar jullie op het gebied van marketing tegenaanlopen.

Wat er op dat moment vaak gebeurt? Campagnes worden snel nagekeken en waar mogelijk (met de beperkte kennis) geoptimaliseerd en de campagnes draaien weer verder.

#3 De marketing verandert in een blinde liefde

Het grootste gevaar wat zich nu openbaart? De marketing-activiteiten die lopen, beginnen te veranderen in een blinde liefde.

Er ontstaan verschillende marketingproblemen, denk aan:

  • de website waar geen nieuwe opdrachten op binnenkomen.
  • de Adwords-campagne die niet meer rendabel is.
  • het aantal fans op de social-mediakanalen dat niet meer toeneemt.
  • het verlies van je posities in de zoekmachine.

Klinkt als grote problemen, is het niet? Enkel omdat je al langer in dit traject zit, beginnen dingen je minder te storen of op te vallen.

Als freelance marketeer vallen mij deze problemen op binnen organisaties, enkel zitten de medewerkers vaak al te diep in het bedrijf zelf.

Ze worden blind voor de dingen die spelen en dat is net zoals bij een relatie. Je vrienden zien wel dat het niet lekker loopt, maar je ziet zelf vaak enkel de mooie kanten van de relatie.

Op zulke momenten kan ik jou 2 belangrijke adviezen geven:

  1. Neem contact op met mij als Interim online-marketingspecialist.
  2. Neem een nieuwe medewerker aan die nog een frisse blik heeft.

Je kunt de blinde marketing niet ontlopen wanneer je niet iemand aanneemt met een frisse blik. Ik zie dit bij organisaties van 5 tot aan 500 medewerkers.

Kleine foutjes die leiden tot grote problemen worden niet getackeld. Puur omdat die kleine foutjes een gewoonte zijn geworden of dat er vaak naar de verkeerde statistieken worden gekeken.

#4 Proberen en nog eens proberen

Wanneer je last hebt van blinde liefde of blinde marketing, dan ga je vaak bepaalde processen opnieuw uitvoeren. Je gaat samen kijken waar het fout loopt en hoe je de problemen oplost.

Dit kan goed gaan, maar ook totaal fout waardoor je 3 maanden later toch de stekker eruit trekt.

Hoe zorg je er nou voor dat je de stekker er niet hoeft uit te trekken? Hoe zorg je ervoor dat je het nog eens gaat proberen en dat het wel gaat lukken?

Ik ben geen relatie-therapeut maar een online marketeer. De tips op relatiegebied krijg je daarom niet van mij, maar wel de tips op marketinggebied.

Wat je moet doen is simpel

Wanneer je dingen opnieuw wilt proberen binnen je organisatie, dan moet je gebruik gaan maken van de juiste tools.

Is de website het probleem? Investeer dan in een goede website-optimalisatietool zoals VWO of Hotjar.

Ga testen en vergelijken en kom erachter wat wel en wat niet werkt. De dingen die niet werken die haal je eruit en de succes-elementen die houd je erin.

Advertentiecampagnes niet meer rendabel?

  1. Stop
  2. Pak een kop koffie en leun naar achteren in je stoel
  3. Neem de tijd om de campagnes door te nemen
  4. Zet verschillende nieuwe campagnes op en start met A/B-testen
  5. Test, analyseer en optimaliseer je campagnes
  6. Kom erachter wat WEL werkt en NIET werkt

#5 Leer van je slechte relatie en schakel hulp in

Een slechte relatie is niet alleen pijnlijk voor jezelf, het is vaak ook pijnlijk voor de mensen om je heen.

Slechte marketing? Dat is ook pijnlijk voor mij als ik het bij jou in de organisatie zie gebeuren.

Dit is ook de reden waarom ik dit artikel heb geschreven. Ik zie het zo vaak gebeuren dat er verschillende marketingproblemen binnen organisaties zijn, maar dat ze er blind voor zijn.

De oplossing is vaak eenvoudig, maar doordat het bedrijf vaak te druk is, zien ze het niet. Of ze maken simpel de verkeerde keuze door het inhuren van een pas afgestudeerde medewerker of een stagiaire.

Vaak denk je hiermee de oplossing gevonden te hebben. Enkel wanneer jij een slechte relatie hebt, dan heb je professionele hulp nodig.

Iemand die zelf al door die vervelende periode is geweest en een goede oplossing heeft. Je wilt immers niet nog eens maanden lang op ontdekkingstocht om te leren wat wel en wat niet werkt.

Daarom is mijn advies om goed om je heen te kijken én goed naar het volgende te kijken:

  1. Welke marketingproblemen spelen zich af in je organisatie?
  2. Hoelang loop je al tegen deze marketingproblemen op?
  3. Ben je ontevreden over de huidige marketingresultaten?
  4. Heb je het gevoel dat je marketing een blinde liefde wordt?
  5. Ben je toe aan een frisse blik?
  6. Wil je weten of het anders kan en waardoor je relatie / marketing geweldig zal worden?

Als op één van deze vragen het antwoord “JA” is, dan is het tijd dat wij kennis gaan maken.

Samen gaan we kijken waar de problemen liggen op het gebied van de marketing en hoe deze opgelost kunnen worden.

Zoals ik al zei: vaak heb je een frisse blik nodig van iemand die nog niet opgezogen is in jouw organisatie. Wanneer je deze keuze maakt, zul je zien wat voor grote stappen je organisatie zal maken.

Klaar voor een frisse blik? Klik hier & laten we kennismaken!

 

Fotokrediet: Shutterstock – Slechte marketing

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *