Marketingmodellen en de weg naar relevantie (+masterclass)

Zoek je naar een marketingmodel dat past bij jouw organisatie? Of maak je al gebruik van een marketingmodel dat je naar de next-level moet brengen? Stop dan even en neem de tijd om dit artikel door te nemen.

Op internet zijn honderden modellen te vinden en ook zijn er voldoende mogelijkheden om gratis en/of betaalde trainingen aan te schaffen. Enkel is er 1 grote “MAAR”  waarom je moet uitkijken met de tijd die je investeert in deze informatie / trainingen.

Het is een valkuil waar vele bedrijven, groot en klein, intrappen. Mijn doel is om jou de aankomende maanden iets aan te bieden waar je echt iets aan hebt. Iets waarmee je jouw doelen gaat behalen en waarmee je tijd en geld bespaart.

Benieuwd naar de next-level van het marketingmodel dat past bij jouw bedrijf, naar de mogelijkheden en hoe ik jou hiermee kan helpen? Lees dan nu snel verder.

#1. Marketingmodellen zijn niks nieuws

First of all, laat ik eerlijk tegen je zijn…, een marketingmodel is niks nieuws. De kans is groot dat jij binnen jouw organisatie al gebruikmaakt van een marketingmodel. De vraag is enkel: levert jouw huidige marketingmodel de resultaten op die je wilt behalen?

Het gevaar zit hem namelijk in de verouderde marketingmodellen en / of modellen die simpelweg niet passen bij jouw bedrijf. Iets wat bij het ene bedrijf werkt, hoeft nog niet te werken bij het andere bedrijf.

Zo heb je bijvoorbeeld te maken met verschillende core-business-typen:

  • Klantrelatiebusiness
  • Productinnovatiebusiness
  • Infrastructuurbusiness

Weet jij van jezelf waar jij je op richt? Vele bedrijven weten dit van zichzelf niet / hebben dit voor zichzelf niet inzichtelijk.

Als je van jezelf al niet weet wat voor type business je bent, dan is het vinden van een marketingmodel wat daarop aansluit haast onmogelijk. Want laten we eerlijk zijn: waar zijn de keuzes die je maakt op gebaseerd?

Keuzes maken begint bij het type core business in combinatie met je brandidentiteit:

  • Missie
  • Visie
  • Belofte
  • Kernwaarden
  • USP’s
  • Propositie

Heb jij dit voor jezelf wel inzichtelijk? En zo ja, ben jij dan van mening dat het huidige marketingmodel past bij jouw type business en brandidentiteit?

Ik stel je deze vraag omdat ik te veel 1-fit-all-strategieën om mij heen zie. Deze strategieën worden vaak op internet aangeboden door middel van betaalde online-trainingen of door middel van online-marketingbureau’s die snel denken geld te verdienen met een kortetermijnvisie in plaats van langetermijnvisie.

Zelf geloof ik niet in een 1-fit-all-strategie. Ieder bedrijf is anders, met een eigen brandidentiteit en een doelgroep die andere behoeftes heeft. Denken dat er een gouden ei is of een 1-fit-all-strategie vind ik persoonlijk kortetermijndenken.

Daarom wil ik je vandaag anders laten denken en laten zien hoe het naar mijn mening wel moet. Mocht je bij deze woorden nog niet zijn afgehaakt, dan ga ik je nu vertellen waar ik op uit ben met dit artikel.

#2 Mijn doel voor de aankomende maanden

Ik heb simpelweg voor de aankomende maanden één duidelijk doel voor jou en voor mijzelf dat ik ga waarmaken. Het doel is om een model te realiseren waarmee jij jouw eigen digitaal marketingsucces kunt modelleren.

Voor ieder bedrijf ziet digitaal marketingsucces er namelijk anders uit. Zo heb je als bedrijf niet enkel een eigen brandidentiteit, maar ook jouw doelgroep en doelstellingen zijn anders. Op basis van het model dat ik bijna klaar heb, kun jij eenvoudig jouw digitaal marketingsucces modelleren.

De richtlijnen van dit model zijn:

  • Waarderen
  • Begrijpen
  • Reageren

Binnenkort ga ik hier verder inhoudelijk op in. Waar ik je nu alvast voor wil uitnodigen is de offline masterclass gericht op dit nieuwe model. Ik moet het nog vorm gaan geven, maar wat ik je nu kan vertellen is dat tijdens deze offline masterclass wij in een kleine groep in een x-aantal dagen jouw model voor digitaal marketingsucces gaan opzetten. Een model dat 100% aansluit op jouw bedrijf. Een helder model dat je direct kunt implementeren binnen jouw organisatie.

Om  dit artikel niet te veel in een promotioneel stuk te veranderen, kun je via onderstaande button alvast aangeven of jij interesse hebt in deze offline masterclass. Je behoort dan tot de “beta-testers”, waardoor de eenmalige investering in jouw digitale marketingsucces ook vele malen lager zal zijn. Laat het hieronder weten en vergeet niet om dit artikel verder te lezen.

Ja, ik ben geïnteresseerd in de masterclass >>

#3 Complexe strategieën en lage prioriteiten

Je zult je op dit moment misschien afvragen waarom het tijd is voor een nieuw marketingmodel of waarom je een marketingmodel moet integreren binnen jouw organisatie.

Mijn antwoord op deze vraag is: ik zie veelal complexe strategieën om mij heen die te veel tijd kosten om te integreren. In de wereld waarin wij nu leven moet je snel kunnen schakelen.

Complexe strategieën zorgen vaak voor lage prioriteiten en uitstelgedrag. Vaak worden activiteiten opzijgeschoven door de dagelijkse gang van zaken en prioriteiten. Met als resultaat dat er uiteindelijk tijd en geld geïnvesteerd zijn in een strategie die niet wordt toegepast.

Hoe ik dit weet? Ik zag dit bij 2/3 van mijn klanten voordat ik voor ze aan de slag ging. Dit is ook de reden waarom ik bezig ben met het afronden van mijn eigen model. Het draait immers allemaal om:

  • Waarderen
  • Begrijpen
  • Reageren

Een model zonder deze 3 componenten zal zorgen voor onduidelijkheid, niet weten waar je het nu daadwerkelijk voor doet en wat er nou daadwerkelijk van jou en je medewerkers verwacht wordt.

Het resultaat: Maximaal 2 maanden van continuïteit in je marketing die daarna overruled wordt door de huidige werkzaamheden binnen jouw organisatie. Waarom zou je het immers nog doen als je niet voor jezelf inzichtelijk hebt waarom je het doet en wat het je moet opleveren.

Dit brengt mij ook meteen bij punt 4:

#4 Wat is nou echt relevant voor jou?

Zoals ik bij “punt #1” al aangaf, is relevantie een groot probleem binnen organisaties. Dit heeft vaak te maken met het “gouden-ei verhaal” of de “1-fit-all-strategie”.

Ik heb letterlijk miljoenenbedrijven om mij heen gezien die de strategie van Coolblue 1-op-1 overnamen. Of honderden ondernemers die via het internet een zogenaamde “successtrategie” aanschaften.

Het resultaat van deze keuze was vaak: vele marketingeuro’s en -uren investeren in een strategie die niet relevant voor jouw bedrijf is. Niet alleen de doelgroep begreep niet meer waar het bedrijf nou echt voor stond (brandidentiteit), ook directeuren zelf hadden verwachtingen die ze geen waarheid konden maken.

Mijn vragen aan jou zijn dan ook: 

  • Wat is echt relevant voor jouw bedrijf?
  • Hoe modelleer jij nu jouw eigen digitale marketingsucces?
  • Weet je precies wat je de aankomende maanden moet doen om jouw doelen te bereiken?
  • Welk model, strategie ga je hiervoor hanteren? Pluk je een “1-fit-all-strategie” van internet af , huur je een online-marketingbureau in of ga je zelf jouw marketingsucces modelleren?

Belangrijk is dat je een keuze maakt die relevant voor jou is, die past bij jouw type bedrijf, brandidentiteit en nummer-1-prioriteit: jouw doelgroep.

#5 So does it fit?

Ben jij op dit moment van mening dat je een marketingmodel / plan van aanpak hebt dat 100% relevant is voor jouw bedrijf? Awesome, dan kun je dit artikel afsluiten en kun je verder gaan met jouw dagelijkse werkzaamheden.

Ben je er niet 100% van overtuigd, dan is mijn advies om vandaag stappen te ondernemen om een 100% relevante strategie voor jouw bedrijf op te stellen. Stel je hierbij vragen zoals:

  • Waar staan wij voor als bedrijf (brandidentiteit)?
  • Wie is onze doelgroep en wat zijn hun behoeftes?
  • Via welke kanalen dienen wij actief te zijn om onze doelgroep te ondersteunen?
  • Hoe ziet onze maandelijkse campagnekalender eruit en wie is waar verantwoordelijk voor?

Door jezelf deze vragen te stellen, kom je er voor jezelf direct al achter waar je op dit moment tekortdoet. Vanuit daar is het tijd om aan de slag te gaan met het modelleren van jouw digitale marketingsucces.

#6 Hoe zet je de eerste stap?

Zoals ik je al liet weten, staan de aankomende maanden in het teken van het modelleren van jouw marketingsucces. Voor inspiratie kun je daarom mij het beste volgen via Instagram @wouterkleinsman. Via de Instagrampagina deel ik verschillende marketingmodellen en houd ik je op de hoogte van mijn eigen model, waarmee jij jouw eigen marketingsucces kunt gaan modelleren.

Wanneer je nu direct stappen wilt ondernemen, dan adviseer ik je om aan te geven dat je interesse hebt in de offline masterclass (klik hier). De eerste masterclass wordt medio maart verzorgd voor een beperkte groep “beta-testers” die in een x-aantal trainingen hun model / strategie tot digitaal marketingsucces zullen realiseren en implementeren.

#7 Join the beta

Zoals ik al aangaf in dit artikel wordt er nog te veel gezocht naar het “gouden-ei” en de 1-fit-all-strategieën. Wat ik wil, is dat je daadwerkelijk als bedrijf de keuzes gaat maken die 100%  bij jouw bedrijf passen.

Mijn doel van dit artikel was om jou in te laten zien waar het op dit moment vaak fout gaat en om je op de hoogte te brengen van mijn marketingmodel en tevens de eerstkomende offline masterclass.

Je kunt nu voor jezelf de keuze maken of je mijn informatie wilt blijven consumeren en mijn weg wilt volgen naar het marketingmodel (door mij te volgen via dit blog, Instagram en mijn nieuwsbrief) of door nu direct de stap te nemen en aan te geven dat je interesse hebt in de offline masterclass.

Zoals aangegeven is er beperkte ruimte voor de masterclass en beta. Ik zeg dit niet omdat het woord “beperkt” een psychologisch woord is om mensen sneller te overtuigen om actie te nemen. Ik zeg beperkt omdat enkel succes bereikt kan worden wanneer de groep niet te groot wordt.

So let me know what it’s going to be…..consumeren (klik en volg) of de offline masterclass (ja ik heb interesse).

 

Fotokrediet Shutterstock – Marketingmodel

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *