Wil je op korte termijn aan de slag gaan met je (online) marketingplan? Vraag je jezelf af wat de belangrijkste pijlers zijn? Welke informatie zeker niet mag ontbreken?

Lees dan nu dit artikel want vandaag laat ik je zien met welke 5 pijlers je rekening moet houden bij het opstellen van een marketingplan.

Waarom een marketingplan een must-have is

First of all: ik ga het niet hebben over het A-tot-Z-marketingplan opstellen bij het starten van jouw bedrijf. In dit artikel ga ik het hebben over je “uitvoerende” marketingplan / online marketingplan.

Marketingplannen worden veelal door bedrijven opgesteld, 2 maanden intensief gebruikt en daarna verdwijnen ze in het donkerste hoekje van het kantoor. Waarom? Marketing wordt vaak als een randzaak gezien en als een noodplan als opeens het aantal klanten afneemt.

Wanneer als lekker loopt, dan kijken de meeste niet om naar hun marketing. Gaat het fout? Dan heb ik de ene na de andere aan de telefoon dat er snel iets moet gebeuren.

Mijn advies is om altijd een marketingplan te hebben, zodat je weet welke koers je gaat varen. Een marketingplan zorgt voor focus, weerhoudt je van slechte marketinginvesteringen en zorgt ervoor dat jouw team ook begrijpt waar ze het nou allemaal voor doen.

Belangrijk voor jezelf is dan ook om tijd te nemen voor het opstellen van een goed marketingplan. Een marketingplan dat je na 2 maanden nog steeds gebruikt. Sterker nog…, een marketingplan dat je uit blijft voeren, maar dat je uiteraard continu blijft updaten.

Zin om aan de slag te gaan? Bestudeer dan eerst onderstaande 5 pijlers voor een goed marketingplan.

#1 Geen “Why”: creëer een verlangen & bedrijfsmissie

“Waarom, Wouter? Waarom, waarom, waarom?” Dit was de vraag die ik mezelf bijna een jaar lang stelde.

“Waarom wil je nu echt marketing mentor worden? Waarom?”

Ik kan je eerlijk vertellen dat ik het antwoord na een jaar nog steeds niet had gevonden. Daarom koos ik ervoor om de samenwerking aan te gaan met ontwerpbureau Inc dat ontzettend goed is in positionering en nieuwe businessmodellen.

Ook toen kwamen we in eerste instantie weer op de vraag “Waarom?”  Na één maand kwamen we erachter dat ik geen keiharde waarom had.

Waar ik achterkwam, is dat ik een verlangen heb, een irritatie en dat deze samen hebben gezorgd voor mijn bedrijfsmissie:

  • Ik verlang namelijk naar een authentieke wereld waar bedrijven en mensen kunnen zijn zoals ze in het echt zijn.
  • Ik irriteer mij aan de vele b*llshit die businesscoaches en marketingcoaches verkopen en daarmee bedrijven afhankelijk van ze maken.
  • Mijn missie werd daarom: bedrijven weer grip geven op hun marketing zodat ze waardevolle verbindingen aan kunnen gaan met hun doelgroep via de best mogelijke kanalen.
  • En nu word het mij iedere dag nog duidelijker: mensen helpen op marketing- en ondernemersgebied geeft mij het fijnste gevoel in de wereld.

Dit resultaat kwam dus nooit uit mijn “waarom”. Ook niet nadat ik 2 keer het boek van Simon Sinek had gelezen over “waarom”. Daarom wil ik je het advies geven dat het niet altijd hoognodig is om achter je “waarom” komen.

Belangrijk is wel om een duidelijke bedrijfsmissie te hebben.

Waarom? Omdat mensen op deze manier aansluiting kunnen vinden op jouw bedrijf.

Wanneer je niet kunt communiceren wat nu echt jouw bedrijfsmissie is, dan zul je in jouw marketing van links naar rechts gaan. Het ontbreekt je aan focus omdat je niet goed weet wat je nu daadwerkelijk wilt.

Veel grote bedrijven zijn hiermee in de fout gegaan, bijvoorbeeld door het letterlijk kopiëren van marketingstrategieën zoals die van Coolblue.

Geen slimme zet, want doordat je letterlijk een strategie kopieert doe je jezelf voor als iemand die je niet bent. Dat ondervond ook “een bedrijf dat ik niet bij naam noem” dat een groot deel van hun klanten kwijtraakte omdat de klanten niet meer begrepen waar het bedrijf naartoe wilde.

#2 Keep it simple! 3 kpi’s

Deze kan ik niet vaak genoeg noemen. Zorg ervoor dat je niet meer dan 3 kpi’s (key performance indicators) hebt per kanaal / doelstelling. Te veel uren gaan vaak verloren aan marketingplannen waarin een meterslange waslijst aan kpi’s staat.

Heb je al eens in een kijkje genomen in Google Analytics? Dan weet je direct hoeveel statistieken daar wel niet uit te lezen zijn, 99% van deze statistieken is overbodig voor jou, niet interessant, leuk om naar te kijken maar totale tijdverspilling.

Houd het daarom voor jezelf eenvoudig:

  • zet in je marketingplan welke kpi’s per kanaal het allerbelangrijkste zijn;
  • verwerk deze kpi’s in een all-in-one-dashboard;
  • analyseer iedere week of maand de kpi’s;
  • stel iedere week of maand actiepunten vast voor het optimaliseren van je kpi’s.

Hoe meer je van jezelf vraagt, hoe groter de kans is dat je het niet tot uitvoering brengt.

Vraag je daarom het volgende af: Wat zijn voor mij nu dé kpi’s die het verschil gaan maken in mijn online succes? 

#3 Doelgroep eerst dan kanalen / technologie

Wil jij online aan de slag omdat je online aan de slag wilt gaan? Of wil je online aan de slag omdat jouw doelgroep online actief is?

Vaak wordt er in eerste instantie gekeken naar de mogelijkheden in kanalen en technologie en daarna pas naar de doelgroep. Soms wordt er zelfs enkel gekeken naar de kanalen en technologie en wordt de behoefte van de doelgroep totaal overgeslagen.

Alles wat je doet in jouw bedrijf zou moeten beginnen met het kijken naar de behoefte van jouw doelgroep. Waar sta je immers als je geen klanten hebt?

Juist ja, helemaal nergens. Hetzelfde geldt dus voor jouw marketingplan.

Je wilt weten wat de behoeftes zijn van jouw doelgroep, via welke kanalen zij zich oriënteren en hoe jij via deze kanalen actief kunt zijn om ze te helpen in hun oriëntatieproces.

Tijdens mijn strategiesessies maak ik altijd gebruik van 2 marketingmodellen:

Door het inzetten van deze 2 marketingmodellen krijg je een heldere inzage in:

  • wie jouw doelgroep nu daadwerkelijk is;
  • wat de behoeftes van de doelgroep zijn;
  • emoties en verwachtingen van de doelgroep;
  • via welke online kanalen de doelgroep zich oriënteert;
  • nog veel meer, klik daarom op de linkjes van Empathy map en Klantreis voor meer informatie.

Met deze informatie breng je direct jouw online succes naar de next-level. Je gaat dan campagnes voeren die echt interessant zijn voor jouw doelgroep en die aansluiten op jouw marketingdoelstellingen.

Wil je hier mee aan de slag? Neem dan contact met mij op.

#4 Consistentie is king!

Ongeveer 2/3 van de bedrijven die ik spreek heeft moeite met het behouden van consistentie in hun marketing.

De meest voorkomende reden? Zo doen maar iets en hebben geen marketingplan.

Met als resultaat? Ze geven het na 2 maanden al op.

Marketing heeft simpelweg tijd nodig, anders waren we allemaal al miljonair. Er bestaat niet zoiets als “de gouden marketingformule” of “de gouden marketingstrategie”. Stop dus ook met het zoeken naar deze waanzin.

Wanneer je consistent aan de slag wilt gaan met je marketing, heb je voor jezelf een marketingplan nodig en een duidelijke campagnekalender.

  • Welke kanalen ga je de aankomende maanden inzetten?
  • Op welke dagen ga je welk kanaal inzetten?
  • Wat ga je welke dag communiceren?
  • Hoe meet je succes?

Door een campagnekalender die je minstens 1 maand vooruit uitwerkt. heb je minstens 30 dagen de tijd om alles zo in te richten dat je marketing consistent is.

Wanneer je marketing consistent is, kun je aan het einde van de maand ook beter de resultaten analyseren en optimaliseren. Zo kom je er sneller achter wat wel en wat niet werkt.

Inconsistentie zorgt voor onduidelijkheid. Niet alleen voor jezelf (want je kunt de resultaten niet goed analyseren), maar ook naar jouw doelgroep want die weet niet wat die online van jou kan verwachten.

Inconsistentie kan ook zorgen voor schade aan je online-imago. Wanneer jij eerst iedere dag iets plaatste op social media en opeens stopt, dan koppelen nieuwe bezoekers dit aan jouw bedrijf met vragen zoals:

  • Bestaat het bedrijf nog wel?
  • Wat is de reden dat ze online niet meer actief zijn?
  • etc

Doe het daarom goed of doe het niet. Maar als je het doet, zorg dan voor een goede marketingplanning en consistente uitvoering.

#5 Maak het concreet en breng het tot uitvoering

Wanneer ik tijdens mijn strategiesessies samen met de klant aan de slag ga met het opzetten van de marketingstrategie, dan krijg ik altijd de volgende opmerking: “Wouter, dit is echt duidelijk en concreet!”

Hoe ik het aanpak? Door het inzetten van overzichtelijke marketingmodellen die eenvoudig zijn uit te voeren.

Marketingplannen daarentegen zijn vaak (te) lang, onduidelijk en niet concreet. Er staat wel in wat er moet gebeuren, maar niet in concrete stappen.

Zelf maakte ik deze fout enkele jaren geleden ook toen ik marketingstrategieën realiseerde. Ik merkte dat klanten wel wisten wat er moest gebeuren, maar niet in welke volgorde. Niet concreet dus waardoor het uitvoeren van de marketingstrategie te langzaam verliep.

Daarom investeer ik continu tijd in het optimaliseren van mijn marketingmodellen. Ze kunnen immers altijd nog concreter en overzichtelijker. Maar één ding weet ik nu wel: wanneer dingen concreet zijn worden ze ook eerder uitgevoerd.

Dingen die niet concreet genoeg zijn, vinden onze hersens niet leuk waardoor het vaak opzij wordt geschoven.

Het is dus aan jou om te zorgen dat jij het marketingplan concreet maakt. Heb je hier hulp bij nodig?

Neem dan nu contact met mij op.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *