Mobile Commerce - Maak er goed gebruik van!

Wanneer je aan de slag wilt gaan met het online bereiken van jouw doelgroep, is het hebben van een online-marketing- en social-mediastrategie een echte must. Wat veel bedrijven en tevens online-marketingbureau’s vergeten, is dat niet enkel de manier van communiceren sterk veranderd is, ook de manier van oriëntatie door de doelgroep is veranderd.

Van een desktop economy verschuiven we naar een mobile economy. Steeds vaker gebruiken we onze mobiele telefoon om niet alleen antwoord te krijgen op onze vragen maar ook om aankopen te doen. Jouw doelgroep is dus online aanwezig via de mobiele telefoon en voor jou is het van belang om na te gaan denken over een mobile strategy.

Inleiding

Zoals ik hierboven al liet weten gaan de mobiele telefoon en de tablet een steeds belangrijkere rol spelen in de online-marketingwereld. Het enkel hebben van een responsive website (een website die zich aanpast aan de grootte van een device) is niet meer voldoende. Jouw doelgroep heeft verschillende behoeftes en dan heb ik het over het verschil in behoefte per gebruikt device (computer, tablet en smartphone). De jongere generatie komt in hun tweede levensjaar al in aanraking met de nieuwste technologie. Ze worden letterlijk opgevoed met tablets en smartphones. En wanneer we kijken naar de generatie X (1966-1976), dan zien we dat ook steeds meer mensen in deze leeftijdsgroep zich gaan oriënteren via de mobiele telefoon en/of tablet.

Het is dus tijd om goed inzichtelijk te hebben of het voor jou van belang is om ‘mobile ready’ te worden en hoe je dit het beste aan kunt pakken. Als jij je nu niet richt op de mobiele gebruikers loop je nu én in de aankomende jaren een groot deel van jouw omzet mis.

Aankoop via mobile neemt toe in Nederland

Dat we dagelijks vele mensen over straat zien lopen met hun mobiele telefoon in de hand is niet nieuw meer voor ons. Wanneer je over straat loopt en je ziet niemand met een telefoon in de hand, dan zou je je eerder moeten afvragen wat er aan de hand is.

Het mobiel gebruik in Nederland is in de afgelopen jaren flink toegenomen. Waar in 2009 slechts 14.7% gebruikmaakte van een mobiele telefoon, is dat nu al meer als 35%. Maar ook het aantal aankopen dat mensen doen via hun mobiele telefoon en tablet neemt toe.

mobile-strategy - mobiele aankoop in nederland

Waar in het eerste kwartaal van 2015 de mobiele verkoop ongeveer 27% was, is deze in het tweede kwartaal al gestegen naar 34%. Dit betekent dus dat in een korte tijd het aantal aankopen via de mobile devices (mobiel en tablet) is toegenomen en dit zal zich in de aankomende maanden en jaren nog voortzetten. Voor jou is het dus van belang om keuzes te gaan maken en het onder de aandacht te brengen in jouw eigen bedrijf. Nu wachten, is in de toekomst omzet mislopen.

Mobile design van belang in mijn branche?

Wanneer je van mening bent dat enkel het hebben van een mobile design (website gericht op mobile devices) van belang is wanneer je een webshop hebt, zit je er geheel naast, lees dus zeker even door.

mobile strategy - mobiele aankoop in verschillende branches

Gekeken naar de statistieken van 2015 zie je dat branches zoals health & beauty steeds dichterbij de webshops komen (fashion & luxury). Wanneer je dus eigenaar bent van een wellness-center of misschien heb je een woonwinkel, besef dan dat ook een steeds groter deel van jouw doelgroep aankopen gaat doen via internet.

Uiteraard is het van belang om eerst onderzoek te doen binnen jouw eigen bedrijf of dit daadwerkelijk zo is. Je doet dit eenvoudig door in te loggen op Google Analytics en via het kopje mobiel > overzicht te zien via welk device mensen op jouw website komen.

Geoptimaliseerde site voor hogere conversies

Navigeren op een website met je vingers is niet handig. Frustraties nemen toe wanneer bezoekers op een website komen die niet is geoptimaliseerd voor mobile devices. De term responsive design moet je niet onbekend in de oren klinken en enkele weken geleden kwam Google met de update dat: “websites die geoptimaliseerd zijn voor de mobile devices, hoger gepositioneerd worden in de zoekresultaten.”

mobile strategy - conversies via geoptimaliseerde websites zijn hoger

Wanneer je dus kiest voor een responsive design, houd dan wel rekening met de behoefte van jouw doelgroep. Teveel webbureaus bieden hun klanten de mogelijkheid om hun huidige website om te zetten naar een responsive design, waarbij ze de huidige content 1-op-1 overnemen naar de responsive website, maar helaas is dit niet de meest gewenste manier.

Veel content die van belang is voor een bezoeker die jouw website opent via zijn computer, is vaak niet interessant voor een bezoeker die jouw website opent via zijn tablet of smartphone. De behoefte en de acties die de doelgroep onderneemt zijn geheel anders.

Zorg er daarom eerst voor dat je achter de behoefte van jouw doelgroep komt. Dan ga je jouw website responsive laten maken door een webbureau of een online-marketingbureau. Het zal beginnen bij een investering, maar in de loop van de tijd zie je dat het aantal conversies zal toenemen.

mobile strategy - conversies via geoptimaliseerde website beter in ieder funnel stage

Cross-device aankoop neemt toe

Waar ik het hierboven had over de verschillende behoeftes per device, is het goed om te weten dat de aankoop via cross-device ook aan het toenemen is. Cross-device staat voor de bezoeker die gebruikmaakt van verschillende devices voordat hij zijn aankoop doet. Als online-marketeer valt mij dit de laatste jaren ook op en natuurlijk is één van de redenen dat het social-mediagebruik in Nederland ook nog steeds aan het toenemen is.

Mensen die overdag aan het werk zijn, worden door bedrijven vaker via de social-mediakanalen op hun mobiele telefoon benaderd dan via de computer. Dit zorgt ervoor dat een eerste contactmoment met jouw website via de mobiele telefoon kan zijn. Later kunnen bezoekers dan achter hun computer verdergaan met hun oriëntatie via jouw website.

mobile strategy - cross-device aankoop neemt toe

Omdat de cross-device aankoop toeneemt, betekent dit ook dat je steeds beter moet gaan nadenken over hoe je een oriënterende bezoeker bij je houdt. Je wilt immers niet dat je de aandacht van jouw doelgroep wint via de mobiele telefoon en dat je ze daarna kwijtraakt omdat zij zich verplaatsen naar een tablet of computer.

Daarbij is het dan óók nog eens van belang dat je goed gaat nadenken over hoe je daadwerkelijke conversies gaat meten. Te vaak worden conversies gekoppeld aan de laatste fase (aankoop) en worden de assisterende fases vergeten (met assisterende fases bedoel ik de verschillende devices waar jouw doelgroep gebruik van maakt). Door deze assisterende fases te vergeten kun je uiteindelijk niet analyseren hoe het looppad van de cross-devices er daadwerkelijk uitziet en ga je hierdoor eventuele potentiële / assisterende devices buitensluiten.

Applicaties worden ook steeds interessanter

Wanneer je nog maar net de focus op mobiele verkoop hebt gelegd, dan kan de stap richting het realiseren van een applicatie voor jou nog te vroeg zijn. Toch moeten we de kracht van een mobiele applicatie niet onderschatten. Wanneer we namelijk kijken naar het aantal conversies van een mobiele website versus een applicatie, dan zien we dat de conversies voor applicaties een stuk hoger liggen.

mobile strategy - mobiele applicaties voor hogere conversies

De groei in de conversie-ratio is te verklaren: een goede applicatie functioneert altijd beter dan het navigeren via een mobiele website of computer. Door het integreren van slimme marketingtechnieken en datastromen, waarbij je de behoefte van jouw doelgroep steeds beter kunt analyseren, kun je er ook voor zorgen dat de ervaring bij jouw doelgroep toeneemt. Informatie die niet relevant is voor een specifieke doelgroep neem je weg, hierdoor krijgen de bezoekers enkel de informatie te zien die voor ze  van meerwaarde is.

Om nu direct te gaan zeggen dat ieder bedrijf gebruik moet gaan maken van een mobiele applicatie is niet relevant. Vaak zie je dat enkel huidige en loyale klanten gebruikmaken van een mobiele applicatie. Een bezoeker die eenmalig een aankoop doet, zal eerder gebruikmaken van de website dan een applicatie die hij eerst moet installeren. Maar het aanbieden van een applicatie voor jouw huidige en loyale klanten kan in de loop van de tijd een heuse aanwinst zijn. Uiteraard begint het allemaal eerst weer bij: wat is de behoefte van mijn doelgroep en op welke manier oriënteert hij zich?

Wat zijn de vervolgstappen?

Wanneer je na het lezen van mening bent dat het voor jou van belang is om je ook te gaan focussen op de mobiele doelgroep, dan moet je eerst gaan onderzoeken of jouw doelgroep zich daadwerkelijk wel oriënteert via de mobiele telefoon en tablet. Hoogstwaarschijnlijk (99,99%) zal dit wel zo zijn, maar wanneer je niet direct kunt investeren in een mobiele website en een mobile strategy dan is het goed om eerst met cijfers te komen voordat je vervolgstappen zet.

Vervolgens moet je gaan onderzoeken wat de verschillende behoeftes zijn van jouw doelgroep via de verschillende devices waar ze gebruik van maken. Je kunt dit doen door het opzetten van een brainstormsessie met jouw medewerkers. Nog beter is het analyseren van het gedrag van jouw websitebezoekers of het organiseren van een brainstormsessie waarbij je verschillende mensen uitnodigt die behoren tot jouw doelgroep. Wanneer het voor jou duidelijk is wat hun behoeftes zijn, kun je een online-marketingbureau inschakelen om de mobile strategy op te zetten en dan jouw mobile website te realiseren.

Wil je meer te weten komen over mobile commerce? Bekijk dan het rapport van Criteo. De statistieken van dit rapport heb ik tevens gebruikt bij het schrijven van dit artikel.

Klaar om aan de slag te gaan met Mobile Commerce?

Ik ben erg benieuwd of de tips in dit artikel jou kunnen helpen bij het opzetten van jouw mobiele strategie. Laat je reactie hieronder achter.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *