Referentiemarketing is hoofdzaak in jouw online-marketingstrategie

Heb je het gevoel dat je veel moeite moet doen om het vertrouwen te winnen van jouw doelgroep? Wil je een strategie in handen krijgen waarmee je het vertrouwen van jouw doelgroep via online marketing binnen enkele minuten wint? Een strategie die voor ieder bedrijf te implementeren is? Lees dan nu mijn artikel over handige tips voor het winnen van vertrouwen door middel van referenties.

Waarom referenties?

In de afgelopen jaren zijn referenties steeds belangrijker geworden. Wanneer we kijken naar de oriëntatiefase van jouw online doelgroep (customer journey) dan is één van de meest belangrijke fases de “evaluatiefase“. De evaluatiefase (evaluation) bevindt zich voor de aankoopfase en in deze fase gaat de zich oriënterende doelgroep kijken naar wat andere mensen over jouw bedrijf en product of dienst zeggen. Moeten ze wel met jou zaken doen of zeggen andere mensen van niet? En waar vinden zij deze referenties?

Dynamic customer journey

 

Wanneer je er zeker van wilt zijn dat jouw doelgroep zonder enig probleem de evaluatiefase doorloopt, is het vanaf vandaag van belang dat jij je gaat focussen op het verzamelen van referenties. Zonder het hebben van referenties is de kans zeer groot dat jouw doelgroep zal afhaken en dat ze met één van jouw concurrenten zaken gaan doen, omdat jouw concurrent wel heel goed weet hoe belangrijk referenties zijn en tevens hoe zij aan deze referenties komen. Benieuwd hoe je eenvoudig aan referenties kunt komen? Lees snel verder.

De cijfers liegen er niet om

Misschien hoor je de verhalen wel vaker over referenties en denk je misschien “Ja maar wie gelooft er nou in referenties? Referenties kun je toch kopen?” Dit zijn naar mijn gevoel enkel verkeerde redenen om er niet aan te beginnen. Uit verschillende onderzoeken, uit mijn eigen ervaring én uit die van mijn klanten waar ik de online-marketingcampagnes voor uitvoer, ben ik er voor de volle 100% van overtuigd dat het hebben van referenties een echte must is.

Case-voor-referenties

Altijd wanneer ik als social-mediaspreker optreed, vertel ik hoe belangrijk referenties zijn. We maken allemaal wel eens gebruik van referenties. Denk maar aan die vakantie die je ging boeken, het aanschaffen van een nieuwe mobiele telefoon of misschien wel het zaken doen met een online-marketingbureau. Vaak vragen wij ons eigen netwerk of maken we gebruik van internet om erachter te komen of we zaken willen doen met een bedrijf of dat ene product willen kopen. Het onderzoek van de Edelman Trust Barometer liegt er ook niet om:

edelman trust barometer 2015

 

In de statistieken hierboven zie je dat wij het eerst familie en vrienden geloven en daarna een expert. Uit eerdere onderzoeken van de Edelman Trust Barometer blijkt dat wij mensen die op ons lijken ook eerder vertrouwen. Wanneer je dus gebruikmaakt van referenties kun je ervoor zorgen dat je het vertrouwen van jouw potentiële klanten op een snellere manier wint. Benieuwd hoe? Hieronder komen de tips!

Facebookreferenties

Wanneer je gebruikmaakt van Facebookmarketing en weet dat jouw doelgroep hier ook actief is, dan adviseer ik je om referenties te gaan verzamelen via Facebook. Wat mijzelf is opgevallen bij enkele klanten, is dat mensen daadwerkelijk op basis van Facebookreferenties hun keuzes maken. Een goed voorbeeld is een wellness center waarvoor ik al ruim 3 jaar de online-marketingcampagnes uitvoer. Wat ons opviel is dat mensen die onzeker zijn over het bezoeken van een wellness center juist op basis van onze positieve referenties worden overtuigd om toch een reservering te maken. Krachtig, vind je ook niet?

Facebook referenties marketing

Wanneer iemand bij jou een referentie achterlaat via Facebook dan adviseer ik je om die persoon altijd persoonlijk te bedanken voor deze referentie of op zijn minst de referentie te liken zodat men weet dat je het op prijs stelt dat hij/zij een referentie heeft achtergelaten. O ja, wist je al dat Facebookreferenties worden verwerkt in de zoekresultaten van Google?

facebook referentie - hamam het oosten

Hoe kom je aan Facebookreferenties?

Wanneer je aan Facebookreferenties wilt komen, is het van belang dat jij jouw doelgroep hiervan op de hoogte stelt. Uiteraard zou het mooi zijn wanneer jouw doelgroep uit zichzelf een referentie achterlaat, maar in de praktijk is dit helaas vaak niet het geval. Daarom kun je gebruikmaken van verschillende methodes om aan Facebookreferenties te komen:

  • Vraag het jouw klanten: Wanneer jouw klanten een product of dienst bij je hebben aangeschaft, dan kun je altijd de klant vragen of hij een referentie wil achterlaten op jouw Facebookpagina om op die manier de klanttevredenheid te laten zien. Helaas is de kans groot dat mensen dit niet snel doen. Waarom? Omdat bijna ieder bedrijf vraagt om referenties.
  • Verzin een ludieke actie: Wanneer je jouw klant wilt activeren om een referentie achter te laten, kun je beter een ludieke actie verzinnen. Denk bijvoorbeeld aan het verloten van één van jouw producten of diensten wanneer mensen een referentie achterlaten. Ik kan je vertellen dat een goede campagne dé manier kan zijn voor het verzamelen van heel veel referenties. Aan het einde van dit artikel laat ik jou zien hoe ik eenvoudig binnen 2 dagen aan 60 nieuwe referenties kwam.

 

LinkedInaanbevelingen

Ben je een zelfstandig ondernemer of misschien wel een accountmanager binnen een bedrijf die zichzelf moet weten te verkopen? Ik kan je garanderen dat voordat jij bij de potentiële klant aan tafel zit, zij jou al hebben gescreend via LinkedIn. Gekeken naar de afgelopen 2 jaar viel het mij op dat voordat iedere afspraak plaatsvond, de desbetreffende persoon mij al had opgezocht via LinkedIn. Misschien ook wel via Facebook, Twitter of andere kanalen, maar via LinkedIn kun je eenvoudig zien welke mensen voor het laatst jouw profiel hebben bekeken. Heb jij op LinkedIn wel aanbevelingen? Zo niet, dan adviseer ik je om hier zo spoedig mogelijk een strategie voor te gaan bepalen, want potentiële klanten die jouw opzoeken via LinkedIn zullen erg gevoelig zijn voor de positieve referenties van mensen waarvoor / waarmee je hebt samengewerkt.

Hoe kom ik aan LinkedInaanbevelingen?

Wanneer je aan LinkedInaanbevelingen wilt komen, kun je gebruikmaken van één van mijn twee technieken.

Just ask!

Jazeker, je zult er misschien van versteld staan, maar door mensen te vragen of ze een referentie willen achterlaten op jouw LinkedInaccount neemt de kans al  toe. En weet je wanneer deze kans al helemaal toeneemt? Wanneer je net met deze mensen zaken hebt gedaan of misschien wel na die ene geweldige meeting met jouw huidige klant waar duidelijk is geworden hoe tevreden zij zijn over de samenwerking met jou. Voor mij werkt deze strategie in ieder geval wel en het valt mij op dat mijn klanten vaak zonder enig probleem een referentie willen achterlaten. Vragen dus!

linkedin referenties wouter kleinsman

Let’s play it dirty!

Wanneer mijn bovenstaande tactiek niet werkt, dan is er nog één tactiek die ik je van harte aanbeveel. En dat is de tactiek van WederkerigheidDe tactiek werkt eigenlijk zeer eenvoudig en gaat als volgt: wanneer je een referentie van iemand wilt ontvangen maar deze niet wilt vragen, laat je eerst een uitgebreide referentie bij die betreffende persoon achter. Bij het schrijven van deze referentie neem je de tijd om het geloofwaardig over te laten komen zodat de ontvanger daadwerkelijk ook inziet dat je hier tijd in hebt gestoken. Referentie achtergelaten? Dan is het nu de tijd van wachten en hopen dat hij het gevoel krijgt dat hij bij jou een referentie moet achterlaten. Wanneer dit gevoel is gecreëerd dan noemen wij dit ook wel wederkerigheid en hierdoor zal diegene dan ook bij jou een referentie achterlaten. Lukt het niet? Stuur hem dan alsjeblieft geen berichtje maar accepteer het ;-)

Twitterreferenties

Hee, echt waar? Twitterreferenties? Jazeker ze bestaan “echt”. In ieder geval als je mijn tactiek hanteert. Heb je ooit wel eens een positieve tweet mogen ontvangen van een klant? Wat heb je toen met deze tweet gedaan? Vaak wanneer wij positieve tweets krijgen dan reageren wij erop of retweeten wij het bericht en gaan daarna weer verder met waar we mee bezig waren. Maar eigenlijk ben je op dat moment een referentie aan het weggooien. Onduidelijk? Lees hieronder mijn strategie.

Favorite / Like de tweet

Wanneer je een positieve tweet ontvangt, kun je het beste deze tweet favorieten. Door een recente update van Twitter noemen zij dit nu liken. Wanneer je positieve reacties zult liken, zullen deze tweets automatisch opgeslagen worden en nu begint mijn strategie: door het liken van alle positieve reacties creëer je een lijst van positieve tweets. En wat gaan we doen met deze lijst van positieve tweets? Deze gaan we bijvoorbeeld verwerken op onze website. Stel dat je net zoals ik een social-mediaspreker bent en je hebt vele positieve tweets. Dan is het een goed idee om op de websitepagina waar jij jezelf verkoopt als spreker, deze positieve tweets te vertonen. Op deze manier help je de oriënterende bezoeker in de evaluatiefase bij het maken van zijn keuzes. Slim idee, vind je ook niet?

Hoe plaats je de tweet op jouw site?

Het is afhankelijk van hoe jouw website is gebouwd. Hieronder zie je een tweetal plugins die je kunt gebruiken.

Wat je eventueel ook kunt doen, is zelf navigeren naar de tweet die je wilt plaatsen op jouw website. Hieronder heb ik een voorbeeld gemaakt hoe je dit het beste kunt doen.

embed-tweet-twitter-in-website

Wanneer je bovenstaande optie hebt gedaan, dan zal jouw tweet vertoond worden op de desbetreffende pagina waar jij deze tweet hebt geplaatst.

Referenties via een klantbeoordelingswebsite

Wanneer jouw doelgroep zich minder tot niet bevindt op social media, dan is het beter om te kiezen voor een klantbeoordelingswebsite. Een klantbeoordelingswebsite is een onafhankelijke website waar jij als bedrijf een account op kunt maken waar jouw klanten een referentie kunnen achterlaten. Zelf ben ik een grote voorstander van een klantbeoordelingswebsite omdat iedereen op deze pagina een referentie achter kan laten. Mensen hoeven geen gebruik te maken van een social-mediakanaal waardoor de drempel al een stuk lager ligt voor het achterlaten van een referentie. Daarbij heeft het tevens vele voordelen zoals:

Sterren in de zoekresultaten

Wanneer je 30 unieke recensies hebt mogen ontvangen in de afgelopen twaalf maanden en deze referenties samen een gemiddelde hebben van 3.5 sterren of hoger, dan worden jouw sterren verwerkt in de zoekresultaten van Google. Uit onderzoek is gebleken dat het vertonen van sterren in de zoekresultaten leidt tot 17% meer doorkliks naar jouw website wat tevens zal leiden tot een lagere investering in Google Adwords wanneer je hier gebruik van maakt.

coolblue referenties google zoekmachine

Automatisering van verzoek

Bij de meeste klantbeoordelingswebsites kun je gebruikmaken van automatisering. Hierbij kun je het systeem zo instellen dat wanneer iemand een product bij jou koopt, de koper enkele dagen of weken later een e-mail krijgt met het verzoek voor het achterlaten van een referentie. Het automatiseren hiervan bespaart je veel tijd en je vergeet ook nooit om een nieuwe klant te benaderen met het verzoek om een referentie achter te laten.

trustpilot referentie verzoek

Je eigen beoordelingspagina

Wanneer je een account aanmaakt via de klantbeoordelingswebsite zal ook jouw eigen klantbeoordelingspagina worden ingericht. Vaak kun je deze pagina nog zelf voorzien van extra informatie over jouw bedrijf. Handig wanneer je bijvoorbeeld in een nieuwsbrief of op jouw website mensen wilt verwijzen naar jouw referenties.

Integreren van referenties in jouw website

Een ander voordeel van een klantbeoordelingswebsite is dat je de mogelijkheid hebt tot het plaatsen van een widget op jouw website. Door het plaatsen van deze widget, worden de referenties verwerkt op jouw website. Een mooie manier om de doelgroep die nog in de evaluatiefase zit te overtuigen met jouw positieve referenties.

referenties verwerken op website Thefeedbackcompany

Waar vind ik deze klantbeoordelingswebsite?

Er zijn eigenlijk vele verschillende soorten klantbeoordelingswebsites. Hieronder heb ik een overzicht gemaakt van mijn favorieten:

Case: Binnen 2 dagen 50+ referenties

Zoals ik je eerder beloofde, zou ik mijn geheim nog delen van het succes achter het verzamelen van referenties. Ongeveer 3 weken geleden ging één van mijn klanten aan de slag met het inzetten van de klantbeoordelingswebsite. Onze doelstelling was om in minder dan 1 maand voldoende referenties binnen te halen, zodat wij zo spoedig mogelijk de sterren vertoond zouden krijgen in de zoekresultaten. Wat wij hebben gedaan is eenvoudig maar het was zeer effectief.

Opzetten van een campagne

Omdat mijn klant geen webshop heeft maar een wellness center, maakten wij een overzicht  van alle bezoekers en hebben wij op basis van deze lijst een campagne opgezet.

De wedstrijd is eenvoudig

Mensen die een referentie achterlaten op de klantbeoordelingswebsite maken kans op het winnen van een heerlijk arrangement voor twee personen. Ik wil nadrukkelijk naar voren laten komen dat wij mensen niet hebben gevraagd een positieve referentie achter te laten. Zoals iedere onafhankelijke klantbeoordelingswebsite laat weten, mag je mensen niet de opdracht geven enkel positieve referenties achter te laten want hierdoor zal het systeem niet meer functioneren zoals het zou moeten.

Toen wij de campagne opzetten, hebben wij deze gepromoot via onze social-mediakanalen en tevens via onze nieuwsbrief. Binnen 2 dagen hadden wij al 50+ tevreden referenties ontvangen. Zou je denken dat dit korte, vluchtig geschreven referenties waren? Totaal niet. Wij hebben in deze 2 dagen zeer uitgebreide referenties mogen ontvangen van onze tevreden klanten. Benieuwd hoe jij snel aan referenties kunt komen? Probeer het met een ludieke campagne.

Stay focust and get those reviews!

Onderschat de kracht van referenties niet, want zonder referenties zul je vele potentiële klanten mislopen! In een artikel dat ik schreef over de Law of Diffusion of Innovation zul je tevens zien hoe belangrijk het is om referenties te verzamelen. Zorg er dus voor dat je rekening houdt met reviews in jouw online-marketingstrategie en maak een verstandige keuze met betrekking tot de kanalen die voor jou van belang zijn. Mijn voorkeur gaat in ieder geval altijd uit naar een klantbeoordelingswebsite omdat deze toegankelijk is voor iedereen en tevens vanwege de sterren die worden vertoond in de zoekresultaten.

Aan de slag met het verzamelen van referenties!

Ik ben erg benieuwd of de tips in dit artikel jou kunnen helpen bij het verzamelen van referenties. Wanneer je hulp nodig hebt kun je altijd contact met mij opnemen.

1 antwoord
  1. Lisanne
    Lisanne zegt:

    In bovenstaand voorbeeld is te zien dat Coolblue 4,3 sterren
    heeft, is dit op basis van het beoordelingssysteem KiyOh waarmee bij Coolblue
    wordt gewerkt of zijn dit referenties die op een andere manier verkregen zijn?
    Groetjes, Lisanne

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *