See Think Do Care Model van Google Online Marketing

Weet jij waar jouw doelgroep online naar op zoek is? Is het looppad van jouw doelgroep inzichtelijk en weet je welke content / informatie potentiële klanten in iedere fase nodig hebben? Wanneer je doelgericht aan de slag wilt met contentmarketing, dan is het See-Think-Do-Care-model van Google uitermate belangrijk. Zonder inzicht in dit model is de kans erg groot dat jij jouw doelgroep misloopt.

Jouw klant is niet direct ‘ready to buy’

Wanneer je jezelf verplaatst in jouw doelgroep, dan kom je er al snel achter dat mensen vaak niet direct klaar zijn om te kopen. Stel je loopt de kledingwinkel binnen, dan wil je niet direct een medewerker die op je afstapt en zegt: “Koop dit!! Koop dat!!” Nee…, dat werkt in deze tijd niet. Wanneer je namelijk de winkel binnenloopt, ga je jezelf eerst oriënteren. Je gaat kijken wat voor kleren ze hebben, je laat je eventueel adviseren door je vriend of vriendin, past wat kleding, eventueel loop je nog even de winkel uit en gaat naar andere winkels en pas daarna maak je jouw definitieve keuze. Wat ik zojuist omschreef kan een looppad van jouw klant zijn. Ook wel genoemd customer journey.

Omdat jouw klant vaak niet direct ‘ready to buy’ is, moet je jouw content / berichten afstemmen op de verschillende fases in hun journey. Dit is dan ook de reden waarom het See-Think-Do-Care-model superinteressant voor jou is. Door het slim integreren van dit model, kan het je ook nog eens heel veel Adwordskosten schelen.

Integreer See-Think-Do-Care en bespaar op Adwords

“Hoezo besparen op Adwords?” denk je misschien. Het probleem met Adwords is dat het Adwordsadverteren al vele jaren bestaat. De concurrentie is vaak hoog (of je moet in de techniekbranche zitten) en dat betekent dat je soms al snel 9 euro kwijt bent voor een klik die niet direct tot een conversie leidt. Bij Adwords wil je tevens inzoomen op zoekwoorden en wil je enkel die zoekwoorden gebruiken waarbij de intentie van jouw doelgroep het hoogst is om direct jouw product of dienst te kopen, zoals: Computer online bestellen, online marketing spreker boeken en andere zoekwoorden die direct leiden tot conversie. Hierdoor nemen de kosten al flink toe en vergeet niet dat een groot deel van jouw doelgroep niet direct klaar is om te kopen. Ze hebben eerst andere informatie nodig voor het maken van hun keuzes. En raad eens… de informatie die ze nodig hebben (de stappen voor het koopproces) wil je niet inzetten op Adwords, want dat is veel te duur.

Wat je namelijk wilt is het inzetten van het See-Think-Do-Care-model, zodat jouw organische posities in de zoekmachine van Google verbeteren en jij in plaats van enkel te verkopen, eerst kan starten met het helpen van jouw doelgroep.

Stop selling, and start helping

Het See-Think-Do-Care-model gaat dus om helpen?

Correct, dat klopt inderdaad! Wat je wilt doen is jouw doelgroep online door de verschillende fases van hun oriëntatie heen loodsen. En hoe doe je dit? Door content / berichten te produceren en te verspreiden die jouw doelgroep helpen. Het See-Think-Do-Care-model kun je vergelijken met het al oude model AIDA. Dit model staat voor: Attention, Interest, Desire, Action.

Herken je het model nog? Je kunt het model in de marketingtijd van nu altijd nog gebruiken. Uiteraard heeft het hier en daar een upgrade nodig, vandaar dat we ook kiezen voor het See-Think-Do-Care-model van Google. Google heeft een mooie video gemaakt over hoe wij in deze tijd keuzes maken en ons via de verschillende online-kanalen oriënteren. Deze video sluit goed aan bij het See-Think-Do-Care-model.

Benieuwd na het lezen van de eerste 500+ woorden hoe je vanaf vandaag het model kunt integreren in jouw huidige online-marketingactiviteiten? Let’s go!

Integreren van het See-Think-Do-Care-model

Wanneer je kijkt naar onderstaande afbeelding, dan zie je het model van Google. Door gebruik te maken van dit model kun je beter inspelen op de behoefte van jouw doelgroep en zorg je ervoor dat alles wat je online doet met betrekking tot content aansluit op die behoefte.

See think do care model google infographic

See

Dit is de fase waarin jouw doelgroep nog geen klant is en nog geen koopintentie heeft. Voor jou is het van belang om in deze fase te werken aan jouw naamsbekendheid, om ervoor te zorgen dat je top of mind wordt en de aandacht wint van je doelgroep. Dankzij interessante kanalen als Facebook kun je een omschrijving maken van jouw potentiële doelgroep en kun je zo al vrij doelgroepgericht adverteren om te werken aan jouw naamsbekendheid. In deze fase draait het om gezien worden en wat daarbij erg belangrijk is, is dat je gezien wordt door jouw potentiële doelgroep en niet door iedereen op deze aardbol. Dat kost je immers te veel geld.

See – tips

Bij See draait het dus om gezien worden. Hiervoor kun je verschillende activiteiten inzetten via het internet. Onderstaand enkele tips voor jou die je in principe direct vandaag kunt implementeren:

Think

In deze fase is jouw potentiële doelgroep al iets verder in het koopproces (customer journey) en is er een commerciële intentie. Via het online web gaat de doelgroep vaak op zoek naar informatie, inspiratie en gaat kijken wat de mogelijkheden op de markt zijn. In deze fase is er de kans dat er gericht informatie wordt verzameld door middel van: blogs, Youtubevideo’s, social-mediakanalen en andere online activiteiten.

Think – tips

Wanneer je in aanraking wilt komen met jouw potentiële doelgroep, dan moet je informatie gaan realiseren die helpt in de thinkfase. Je kunt dit op verschillende manieren doen zoals:

1. Bloggen

Denk hierbij aan het schrijven van interessante artikelen die jouw doelgroep helpt in het oriëntatieproces. Bijvoorbeeld:

  • 10 social-mediatools die handig zijn voor iedere marketeer
  • 5 tips hoe jij jouw kamer klaarmaakt voor de winter
  • 6 boeken die interessant zijn voor iedere huisvrouw

2. Vloggen (videobloggen)

Vloggen is eigenlijk bloggen 2.0. Met video’s kun je ook jouw doelgroep informeren op basis van onderwerpen omschreven in bovenstaande stap.

3. Social-mediakanalen

Deel jouw kennis via de social-mediakanalen en help de doelgroep tijdens het oriëntatieproces. Jouw doelgroep heeft door de snelle digitale tijd verschillende kanalen om informatie binnen te halen. Social is één van deze kanalen.

Do

In deze fase heeft jouw potentiële doelgroep een daadwerkelijke koopintentie. Men weet wat men wil hebben, wat de mogelijkheden zijn en tevens bij wie men dit product of dienst wil afnemen. Tijd voor deze potentiële doelgroep om de stap te zetten tot daadwerkelijk actie. Denk hierbij aan: aankoop doen, dichtstbijzijnde winkel opzoeken, inschrijven e-mailadres, vraag stellen via livechat etc.

Do – tips

Zorg er in de Do-fase voor dat alle informatie en mogelijkheden aanwezig zijn voor jouw doelgroep zodat ze eenvoudig over kunnen gaan tot actie. Vraag jezelf af welke activiteiten en functionaliteiten nodig zijn. Denk hierbij aan de mogelijkheid tot inschrijving nieuwsbrief, responsive webdesign, livechat en andere activiteiten waardoor de doelgroep direct in actie kan komen. Weet ook dat een gemiddelde bezoeker 7x je website moet bezoeken voordat hij zijn aankoop zal doen. Maak daarom gebruik van remarketing om je bezoekers terug te halen naar jouw website.

Een bezoeker bezoekt gemiddeld 7x je website voordat hij zijn aankoop doet

Care

In deze fase heeft jouw klant zijn aankoop gedaan en nu is het tijd om deze klant om te zetten in een loyale klant. Loyale klanten zijn superinteressant want dit zijn de mensen die vaak op een positieve manier over jou praten met hun vrienden en netwerk. Belangrijk is daarom dat je goed gaat kijken wat voor informatie je moet verstrekken om van klanten loyale klanten te maken.

Care – tips

Op het gebied van klanten omzetten in loyale klanten zijn veel activiteiten mogelijk. Denk hierbij aan:

  • klantcampagnes waarbij ze kans maken op leuke prijzen / kortingen
  • maandelijkse informatieve mailing zodat ze het uiterste uit jouw product of dienst kunnen halen
  • informatieve app waarmee ze meer kunnen leren over het aangeschafte product of dienst
  • en meer!

Dit artikel vind je interessant: Coolblue en de transformatie van klant naar ambassadeur 

Hoe nu te integreren?

Wanneer je vandaag aan de slag wilt gaan met het integreren van het See-Think-Do-Care-model adviseer ik je om eerst voor jezelf duidelijk te maken welke informatie al aanwezig is. Heb je al artikelen geschreven of video’s gemaakt? Maak deze informatie eerst inzichtelijk en plaats deze in een duidelijk overzicht, zodat je precies weet welke informatie je hebt voor welke fase. Speciaal voor jou heb ik een bestand gemaakt waar je al jouw informatie in kwijt kunt. Door het inzichtelijk maken van deze informatie, zie je precies voor welke fases je wel en geen informatie hebt.

Vaak is er een overload aan informatie die helpt bij de Thinkfase, maar nog geen informatie die helpt bij de Do-fase. Hierdoor is de kans erg groot dat mensen zichzelf wel kunnen oriënteren via jouw website, maar dat het overgaan van oriëntatie naar daadwerkelijk het koopproces niet moglijk is. Een gemiste kans! Download daarom mijn See-Think-Do-Care-bestand in Excel zodat je vandaag nog inzichtelijk hebt voor welke fases je meer informatie moet realiseren.

Download: See, Think, Do Care Template

Laat je gegevens hieronder achter en ik stuur hem direct naar jou toe! 

Leg een verharde weg aan voor jouw doelgroep

Ik zie het model van See-Think-Do-Care, maar ook de customer journey in eerste instantie als een weg die nauwelijks nog is aangelegd. Zo heb je bijvoorbeeld goed nagedacht over hoe je top of mind wordt en de aandacht van jouw doelgroep kan winnen, maar nog niet over wat voor informatie nodig is voor de doelgroep die zich verder wil oriënteren. Op zo’n moment is de kans groot dat de doelgroep afhaakt. Belangrijk is dat je op tijd gaat kijken hoe je een verharde weg kunt aanleggen. Een weg die voorzien is van alle informatie, zodat jouw klant zich eenvoudig kan oriënteren en zijn keuze kan valideren. Voor jouw als bedrijf is het van belang dat al deze informatie aanwezig is, waardoor jouw doelgroep eenvoudig over jouw verharde weg kan lopen, waardoor de kans op nieuwe klanten aanzienlijk toeneemt.

See think do care model google infographic

En nu aan de slag!

Ik hoop dat je op basis van dit artikel jouw huidige online-marketingactiviteiten naar de next level kunt brengen. Het integreren van het See-Think-Do-Care-model is erg belangrijk. Het zorgt er niet alleen voor dat jouw doelgroep zich beter kan oriënteren, het zorgt er ook voor dat de tijd die jij online investeert daadwerkelijk ook geld gaat opleveren. Om optimaal gebruik te maken van dit model, adviseer ik je om onderstaande artikelen ook nog even goed door te nemen en dan weet ik 100% zeker dat je grote stappen vooruit gaat zetten:

PS

Het See-Think-Do-Care-Excelbestand nog niet gedownload? Laat je naam & e-mailadres hieronder achter en ik stuur hem direct naar jou toe. Zo kun je binnen 10 seconden aan de slag! Uiteraard ga ik netjes met jouw gegevens om en ik zal je niet spammen :-)

Download: See, Think, Do Care Template

Laat je gegevens hieronder achter en ik stuur hem direct naar jou toe! 

 

Klaar om aan de slag te gaan met het See-Think-Do-Care Model van Google?

Ik ben erg benieuwd of de tips in dit artikel jou kunnen helpen om aan de slag te gaan met het See-Think-Do-Care Model van Google. Laat je reactie hieronder achter.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *