Wil je jouw doelgroep online op een strategische en effectieve manier beïnvloeden? Wil je jouw doelgroep sneller over de streep trekken om met jou zaken te doen? Wil je minder investeren in online adverteren en juist jouw tevreden klanten en social influencers aan het woord laten? Dan is social-influencers-marketing iets voor jou!

Wat is social-influencers-marketing?

Tegenwoordig is nagenoeg iedereen actief in digitale netwerken, waarin we dagelijks communiceren. Dat zijn mensen zoals jij en ik, maar denk ook aan bekende Nederlanders zoals bijvoorbeeld Nick en Simon of internationale bekendheden zoals Justin Bieber. Hoe interessant is het als deze mensen oprechte reclame voor jou gaan maken? Oprechte reclame in de vorm van bijvoorbeeld een foto waarop ze jouw merk dragen. Influencers-marketing gaat over het online beïnvloeden van jouw doelgroep door al dan niet bekende mensen in hun netwerk te activeren om over jou te praten. In mijn artikelen en als social- en online-marketingspreker heb ik het vaak over de kracht van onderstaande afbeelding:

2016-edelman-trust-barometer-global-results-21-1024

Wij laten ons sneller beïnvloeden door experts of mensen zoals wijzelf. De Edelman Barometer hierboven laat het duidelijk zien en het blijkt ook altijd uit de tests die ik doe bij deelnemers aan mijn trainingen. Experts, vrienden of vriendinnen of zogeheten rolmodellen zijn mensen die we sneller volgen. Wil je dus je doelgroep online beïnvloeden door middel van social-influencers-marketing? Lees dan nu snel verder.

Een bedrijf is niet meer wat ze zelf zeggen tegen hun klant, maar wat de klanten vertellen tegen elkaar

Waarom starten met social-influencers-marketing?

Heb ik je aandacht voor social-influencers-marketing getrokken? Dan speelt bij jou misschien nog de vraag: “Wouter, wat zijn nu echt de voordelen voor mijn bedrijf?”

Besparen op advertentiekosten

Je bespaart vele duizenden euro’s die je nu in andere online-marketingplatformen steekt, zoals Facebookadverteren, LinkedInadverteren, Google Adwords en vele andere kanalen. Deze kanalen zijn zeer effectief wanneer je adverteren goed toepast, maar ze kunnen je ook de vele duizenden euro’s per maand kosten. Pas social-influencers-marketing goed toe en het hoeft niet veel te kosten en soms kan het geheel gratis.

Groter organisch bereik Facebook

Het organisch bereiken van jouw fans op Facebook wordt steeds moeilijker. Vrienden kunnen elkaar veel eenvoudiger bereiken door berichten te delen op Facebook. Voordeel van het integreren van social-influencers-marketing is dat je bereik via Facebook  vele malen groter zal zijn, omdat vrienden met elkaar over jou praten.

Social-influencers-marketing-voor-groter-bereik

Makkelijk te beïnvloeden

Social-influencers-marketing speelt in op het feit dat wij ons makkelijk laten beïnvloeden door de mening van onze vrienden. Zelf kwam ik daar vorige week nog even achter toen ik een nieuwe auto uit Duitsland had gekocht. Via de app kreeg ik foto’s toegestuurd van mijn tussenpersoon die de auto ging ophalen en ik dacht “Mooie foto’s.” Ik stuurde deze door naar mijn zwager, die mij vertelde dat hij allemaal krassen zag. Snel stuurde ik het bericht door naar mijn tussenpersoon. Wat ik niet door had, was dat mijn zwager één grote grap aan het maken was. Gesproken over hoe makkelijk ik te beïnvloeden ben op basis van zijn mening.

Alright, dus het is interessant voor mij?

Jazeker, ik ben van mening dat social-influencers-marketing voor iedereen interessant is! Maar nu zul je je misschien afvragen: “Wouter, hoe kan ik social-influencers-marketing integreren in mijn online-marketingactiviteiten?” Nou goed nieuws, hieronder zie je enkele praktijkvoorbeelden van bedrijven die ontzettend slim gebruikmaken van social-influencers-marketing.

#1 Shredz

Shredz richt zich met verschillende supplementen op bodybuilders en sportieve mensen die in de sportschool aan hun lichaam willen werken en daarvoor maandelijks wel enkele euro’s willen investeren. Instagram is een kanaal waar vele atleten, bodybuilders en andere idolen actief zijn om aan hun doelgroep te laten zien hoe ze dagelijks bezig zijn met het trainen. Deze mensen hebben vaak een enorm aantal volgers die de atleten als echte idolen en rolmodellen zien. Hun droom is vaak om net zo’n lichaam te krijgen als de atleet en is op dat moment al sneller te beïnvloeden dan iemand die de atleet niet als een rolmodel ziet.

Wat Shredz onwijs slim heeft gedaan, is het opbouwen van een loyale social-influencers-doelgroep van bekende atleten die gebruikmaken van het merk. Die influencers hebben soms wel meer dan een 1.000.000 volgers die dan bijvoorbeeld kunnen  profiteren van 10% korting wanneer ze de kortingscoupon gebruiken van de atleet. Zo kan Shredz zelf ook nog eens meten welke atleten hun belangrijkste ambassadeurs zijn. Door deze slimme keuze is het merk Shredz de laatste jaren enorm gegroeid.

Voor de mensen met gevoelige ogen. Snel verder scrollen ;-)

Shredz-social-influence-marketing

#2 GoPro

GoPro’s zijn de camera’s die bijvoorbeeld op mountainbikes of op je helm te monteren zijn, zodat je ieder wild avontuur van jezelf kunt vastleggen. Mensen die gebruikmaken van GoPro leggen hun verhalen vast en delen die ook graag. GoPro speelt hier slim op in door hun loyale klanten te activeren om hun beelden online te delen. Met een simpele zoekopdracht via YouTube krijg je al meer dan 36.500.000 resultaten! Al deze video’s bereiken dagelijks vele duizenden mensen, hun eigen klanten maar ook vele mensen die nog geen GoPro hebben en door de beelden beïnvloed worden om in actie te komen.

Wat GoPro ontzettend goed doet, is het bieden van een podium aan hun loyale fans. Met verschillende wedstrijden dagen ze hun fans uit om de meest aantrekkelijke en wildste video te maken waarmee ze dan kans maken op exposure én interessante prijzen. Loyale fans willen graag hun avonturen delen, zonder de intentie om hun vrienden ervan te overtuigen om ook een GoPro te halen. Ze geloven in GoPro en willen dat graag delen met de buitenwereld. Dat is dus ontzettend sterke social-influence-marketing!

#3 Gastblogging Nummer 1

Vele succesvolle bedrijven die social-influence-marketing toepassen, laten weten dat gastblogging altijd nog hun nummer-1-activiteit is als het gaat om beïnvloeden. En gelijk geef ik ze inderdaad! Gastblogging is enorm effectief omdat artikelen vrijwel overal gedeeld kunnen worden, of het nou in print, social-mediakanalen, forums of andere kanalen is. Artikelen zijn gewoon ontzettend interessant in deze tijd.

Zelf werk ik al enkele jaren samen met verschillende social influencers die weer werken voor mijn klanten. Zo werk ik voor een groot opleidingsinstituut, waarvoor ik op zoek ben gegaan naar social influencers die vrijwel dezelfde doelgroep bereiken als mijn klant en die zelf de voordelen zagen van een samenwerking. Het geweldige aan deze samenwerking is dat de social influencer een enorm sterk social bereik heeft. Berichten die hij schrijft worden al snel 1.000 keer gedeeld door zijn netwerk. Vergeleken met onze eigen artikelen in de beginperiode is dat enorm veel! De social influencer was daarom al snel een grote aanwinst voor ons vanwege zijn actieve fans. We zagen ook daadwerkelijke een enorme omzetstijging. En nog belangrijker: het is voor beide kanten een win-win situatie. Mensen die bij ons de opleiding volgen, kunnen een vervolgtraject nemen bij de social influencer en vice versa.

#4 Affiliate marketing

Affiliate is wanneer goed toegepast ook een vorm van social influence. Bij affiliate marketing kun je er namelijk voor kiezen dat andere mensen door middel van bijvoorbeeld banners, jouw producten onder de aandacht brengen van hun doelgroep. Wanneer iemand dan op zo’n banner klikt en daadwerkelijk ook het product aankoopt, krijgt de plaatser van de banners hiervoor een kleine commissie. Het is vergelijkbaar met Shredz, dat ambassadeurs activeert om reclame te maken door het aanbieden van een kortingscoupon.

Affiliate marketing bestaat al heel wat jaren en vaak wordt het zo slim geïntegreerd in de website, dat mensen het niet eens door hebben. Amazon is hier een groot voorbeeld van. Ze verkopen zelf producten, maar ook door andere partijen worden producten verkocht via het platform van Amazon. Affiliate marketing kan enorm krachtig zijn wanneer de marketing wordt toegepast via ambassadeurs die daadwerkelijk ook dezelfde doelgroep hebben. Het plaatsen van banners over computers wanneer jezelf blogt over computers is erg interessant en tevens kent jouw doelgroep jou als “de man van de computer” dus kun je ze ook eerder overhalen. Andersom werkt niet of minder goed.

#5 Coolblue en de blauwe doos van creativiteit

Wanneer je iets koopt bij Coolblue, zit dat vaak verpakt in een mooie blauwe doos. Wat Coolblue hierbij slim doet, is een wedstrijd organiseren met deze doos. Cooblue daagt mensen namelijk uit om hun creativiteit los te laten op deze doos en van het resultaat een foto te maken. Iedere maand kiezen hun eigen fans via Facebook wie de winnaar van de maand wordt. Superslim gedaan, want door zo’n social-influence-campagne activeren ze hun huidige klanten om reclame te maken voor Coolblue.

Coolblue social influence marketing

En je raadt het al… Coolblue is zelf ook nog eens erg creatief ;-)

Coobllue nadoen van influence marketing

Waar moet je opletten met social-influence-marketing?

#1 Doel

Je begint met het bepalen van een doel. Shredz probeert meer omzet te genereren, Coolblue werkt aan naamsbekendheid en GoPro gaat om de beleving. Wat wil jij nou daadwerkelijk gaan bereiken met social-influence-marketing?

#2 Doelgroep

Het gaat vaak nog eens niet om de bekendheid van de social influencer zelf. Door het inschakelen van een Justin Bieber ben je niet alleen veel geld kwijt, Justin moet ook nog eens aansluiten op jouw doelgroep. Wat je zo hier en daar nog wel eens ziet, is dat mensen reclame maken voor een bepaald product wat eigenlijk totaal niet bij ze past, maar ook niet bij jouw doelgroep. Belangrijk is dan ook dat je social influencers inschakelt die op jouw doelgroep lijken en waarmee je geassocieerd wilt worden. Anders prikken mensen er al snel doorheen.

#3 Be real not fake social influencer

Heb je een prachtig hotel en wil je social influencers werven die je daar laat overnachten waarbij ze foto’s en video’s gaan maken? Zorg er dan voor dat deze social influencers zelf ook een echte hotelfanaten zijn. Wanneer je influencers gaat benaderen die op Instagram en Facebook wilde avonturen van kamperen delen, dan klopt het beeld niet. Zorg er daarom voor dat social influencers een duidelijke link hebben met hetgeen jij aanbiedt. Dit zorgt er ook voor dat de social infleuncer meer autoriteit heeft.

#4 Kies niet voor social-influencer-spammers

Helaas kom ik ze nog veel tegen, jazeker: social-influence-spammers. Zelf bedacht qua naam, maar wat ik ermee bedoel is: influencers die daadwerkelijk reclame maken voor alles, van auto’s tot aan sokken, pyama’s en noem het maar op. Dit werkt gewoon niet! Mensen prikken ook hier doorheen. Kies dus nooit voor zulke influencers.

#5 Duidelijke afspraken en eventueel contracten

Wanneer je gaat samenwerken met een social influencer, zorg er dan voor dat er duidelijke afspraken worden gemaakt. Wat verwacht je van een social influencer? Wat moet hij dagelijks, wekelijks, maandelijks aanleveren? Wat kan hij van jou verwachten? Wanneer spreek je over een succesvolle samenwerking? Mag de social influencer samenwerken met andere bedrijven?

Leg dit alles goed vast, zodat het voor beide kanten een prettige samenwerking wordt. Juist wanneer beide partijen geloven in de samenwerking, zul je zien dat de resultaten, de kwaliteit van de samenwerking en de sociale invloed richting de doelgroep vele malen beter zijn!

En nu aan de slag!

Met bovenstaande voorbeelden en de andere tips moet je vanaf vandaag je eerste stappen kunnen maken in de wereld van social-influence-marketing. Er zijn vele, vele, vele voorbeelden van bedrijven die al gebruikmaken van social-influence-marketing. Bovenstaande voorbeelden zijn nog geen 1% van de bedrijven die het al doen. Redbull is bijvoorbeeld ook een geweldig voorbeeld van hoe je social-influence-marketing toepast in de sportwereld.

Belangrijk bij social-influence-marketing is altijd nog dat het moet bijdragen aan de doelstellingen van je online-marketingstrategie. Het kost immers veel tijd en daarom wil je gewoon dat het gaat werken en geen misinvestering wordt.

Wil je social influence nu direct toepassen? Deel dit artikel dan met je doelgroep en je eerste social-influence-mini-campagne is uitgevoerd ;-)

Aan de slag met Social influence marketing?

Ik ben erg benieuwd of de tips in dit artikel jou kunnen helpen bij het inzetten van social influence marketing. Welke tips uit dit artikel ga jij opvolgen?

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *