Stop met consumeren! Kijk uit voor onlinemarketing- & businesscoaches

Hoeveel uren investeerde jij in het lezen van boeken en artikelen en het volgen van webinars, online- en offlinetrainingen? En hoeveel van deze uren hebben jou ook daadwerkelijk iets opgeleverd? Zou je, als je terugkijkt, andere keuzes maken?

Vandaag deel ik met jou een ergernis die jij hoogstwaarschijnlijk ook herkent. Nee, je voelt je niet beroerd na het lezen van dit artikel, eerder gelukkig want ik ga je advies geven waar je écht iets aan hebt.

De zoektocht naar het gouden ei

De afgelopen jaren consumeerde ik heel veel informatie. Informatie op het gebied van marketing, mediapsychologie, digitale transformatie, businessmodellen, persoonlijke ontwikkeling, business-ontwikkelingen en ga zo maar door. Ik zag ook een bijzondere ontwikkeling: marketingtechnieken die 7 jaar geleden gratis met mij werden gedeeld, worden nu door “businesscoaches” en “onlinemarketing-goeroes” voor duizenden euro’s verkocht.

Maar.., geloven we dan echt dat er een formule bestaat waarmee iedereen binnen een jaar een omzet van een miljoen draait en dat we dan net als die goeroes een dure auto kunnen kopen en zaken alleen nog vanuit de strandstoel op een idyllisch strand regelen?

Het ziet er wel sexy uit: zo’n onlinemarketing-goeroe die voor een ontzettend dure auto staat. Die moet je toch wel serieus nemen?! Of die businesscoach die tientallen referenties heeft van mensen die hij succesvol maakte.

Het gouden ei? Dat moet vast en zeker wel bestaan! Hoe worden die mensen anders zo snel succesvol?

Snel succesvol bestaat niet

Misschien ga ik heel veel kritiek op dit wel heel afwijkende artikel krijgen. Maar  “overnight succes” of “het gouden ei” bestaan echt niet.

Gary Vaynerchuk had minstens 1.000 video’s nodig voordat hij ontdekt werd. Een succesvol gamer “Ninja Hyper” die nu € 500.000 per maand verdient aan gamen was minstens 10 jaar bezig om zijn naamsbekendheid op te bouwen.

Als ze dat niet eerlijk hadden gecommuniceerd, kun je zomaar geloven in overnight succes. Zo heb je nog nooit van iemand gehoord en zo is hij een “well known person” aka miljonair.

Het kost heel wat tijd om echt succesvol te worden. Daarom is het ook belangrijk om als ondernemer de keuze te maken met wie  je wel zaken gaat doen en met wie niet.

In januari van dit jaar, ben ik in samenwerking met Inc begonnen aan mijn herpositionering en het bepalen van mijn brandidentiteit. We zijn op moment van schrijven dit artikel, dus maart 2018, nog steeds aan het finetunen maar ik weet nu wel wat ik echt wil, waar ik voor sta, wat mijn missie is. Ik ken mijn visie en het “groter geheel”. Dat dit 3 maanden zou duren, had ik niet gedacht. 

Vele likes en gekke beloftes helpen ook niet

Ik ga niet met de vinger wijzen, maar ik zie heel wat Facebookpagina’s met duizenden gekochte Facebookfans, Instagramvolgers of zelfs LinkedInconnecties. Waarom maken mensen van die “gekke” keuzes?

Robert Cialdini noemt het ook wel sociale bewijskracht. Sommige mensen (best wel heel veel mensen) zijn daar behoorlijk gevoelig voor. Zo stond ik zelf vorige maand nog in een ontzettend lange file van auto’s bij Schiphol die allemaal door de slagboom moesten. Het gekke was dat er een extra slagboom was waar niemand stond. Dan zal er toch wel iets aan de hand zijn of niet? Blijkbaar niet want de slagboom werkte voor mij wel. Toch zie je dat heel veel mensen hun keuzes baseren op wat anderen doen, referenties, mensen met vele likes e.d.

92% van de wereldbevolking bekijkt referenties voordat ze hun keuze maken.

Dit is dan ook de reden waarom die gekke onlinemarketing- en businesscoaches heel wat euro’s investeren in nepvolgers, zodat andere mensen denken dat ze wel heel goed moeten zijn.

Meer dan 32.000 fans op een pagina, maar er worden heel weinig berichten geplaatst of er is zelden interactie met fans? Daar gaat niemand in deze wereld nog intrappen. Hopelijk jij ook niet, want dat is zonde van je geld.

Doe ook geen gekke beloftes die je niet kunt nakomen. Helaas zie ik dat om mij heen nog maar al te vaak gebeuren:

  • Online-marketingbureaus die komen met omzetbeloftes die ze niet waar kunnen maken.
  • Webshops die zeggen voor 23:59 uur besteld, morgen in huis en 2 weken later pas komen met hun pakketje.
  • Onlinemarketing-coaches die je beloven dat je met hun strategie in 3 maanden € 30.000 omzet haalt.
  • Of businesscoaches die je in één jaar minstens 1 miljoen euro aan omzet garanderen.

Als je je wilt onderscheiden, doe dat dan met beloftes die je echt kunt nakomen.  Doe je dat niet? Dan krijg je voor iedere valse belofte een negatieve referentie.

Je bent gewaarschuwd: trap niet in de valkuilen van de onlinemarketing-coaches en businesscoaches met hun vele fans of gekke beloftes. Doe eerst nog wat extra research om erachter te komen of ze de waarheid spreken.

Waarom deel ik dit met je?

Simpelweg omdat ik wel heel veel ondernemers om mij heen de ene naar de andere investering zie doen in uren en geld voor een online- of businesscoachtraining, terwijl ze eigenlijk helemaal niet weten waar zij nu daadwerkelijk voorstaan.

Hard schreeuwen en gekke beloftes doen kunnen we allemaal, maar onderscheidend zijn en dus een eigen identiteit hebben dat is een heel ander verhaal. En dat is waar een marketingstrategie begint: bij jezelf, “je brandidentiteit”.

Zonder dat, weet je nooit:

  • waar je nou daadwerkelijk voor staat en wat je meerwaarde is;
  • hoe je authentiek moet zijn;
  • of je links of rechts af moet slaan;
  • op welke manier je moet communiceren en welke kanalen jou daarbij helpen.

En dit is nog maar een tipje van de sluier. Alles, maar dan ook alles begint bij je brandidentiteit. Dat zul je tijdens mijn masterclass ook zien.

Ik maakte het sprongetje naar brandidentiteit omdat we veel te veel zoeken naar marketingtrucjes en het gouden ei en daardoor vergeten waar het echt omdraait: wie wij als persoon / bedrijf zijn, wie onze doelgroep is en wat zij belangrijk vinden.

Als je dat niet weet, kan geen enkele online-marketeer of businesscoach jou echt goed helpen. Dus…

Pak je strategie, focus en laat je niet meer afleiden

Aan het begin van dit artikel gaf ik je het advies om te stoppen met het zoeken naar het gouden ei. En ik ga het je nu nog een keer vertellen.

Wat die onlinemarketing-coaches en businesscoaches ook zeggen, het is allemaal niet zo spannend. Zij maken het spannend, anders gaat niemand zaken met ze doen.

Je vindt online geen succesformules en ook niet offline overigens. Als je het mij vraagt, zijn er 3 belangrijke dingen die je moet doen:

  • Bepaal voor jezelf een strategie.
  • Houd je aan deze strategie, day and night.
  • Laat je niet verleiden om van je route af te wijken.

Die strategie? Die kun jezelf uitzetten of in samenwerking met een online-marketingmentor. Ik zeg in samenwerking, omdat een succesvolle strategie samen opgesteld dient te worden. Het gaat immers om een product of dienst waar jij de meeste affiniteit mee hebt.

De online-marketingmentor kan jou ondersteunen, bijsturen en helpen bij het behouden van jouw focus. Zo werk je samen aan jouw online succes.

Denk je dat dit iets voor jou is? Dat je klaar bent voor de next-step in marketingland? Dat je niet meer wilt consumeren, maar nu echt in actie wilt komen waarbij jij je niet laten leiden door het aantal fans dat iemand heeft?

Kijk dan eens naar deze masterclass.

Succes!

 

Fotokrediet Shutterstock – Rijke ondernemer

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *