Strategische-marketingadviezen-voor-eigenaar-Tom

Dit artikel is geschreven voor een eigenaar uit mijn netwerk. Een eigenaar die als doel heeft zijn onderneming te laten groeien maar hierbij niet altijd de juiste keuzes maakt. Die een trial-and-errorproces bewandelt waarvan de meeste trials al eens bewandeld zijn. Die heel veel aan dit artikel heeft om de grip terug te krijgen op zijn marketing, zodat zijn bedrijf de aankomende maanden zal groeien.

Ben jij ook zo’n eigenaar die zijn bedrijf wil laten groeien? Die de grip terug wil op zijn marketing? Doelstellingen wil behalen zoals meer omzet, naamsbekendheid of het opschalen van zijn business? En meer kan genieten van zijn eigen bedrijf en passie en minder tijd hoeft te investeren in marketing?

Ja? Volg dan ook de marketingadviezen op die ik nu met jou ga delen.

Waar ben jij echt goed in?

Weet je waar ik persoonlijk heel bang voor was begin dit jaar? Om een keuze te maken uit alle dingen die ik kan en daar de dingen uit te kiezen waar ik echt goed in ben.

Want stel nu dat ik bepaalde dingen niet meer ga doen, waar opeens wel vraag naar is? Dan loop ik simpelweg klanten mis en dus ook business. Dat wil ik niet!

Toch is strepen in al jouw activiteiten en diensten het beste wat je kan doen. Je bent immers niet onwijs goed in alles. En wat jij wilt, is juist die dingen doen waar je echt goed in bent. Zo trek je klanten aan die jou begrijpen, die jou in hun ogen zien als een expert en niet een mannetje-van-alles.

Mannetjes-van-alles, daar zijn er een heleboel van. Echte die-hardexperts die niks anders doen dan een paar dingen waar ze echt ontzettend goed in zijn, daar zijn er veel minder van in deze wereld.

Dus maak een keuze eigenaar Tom

Nee, hij heet niet Tom, maar ik vind het fijn om deze eigenaar een naam te geven, zodat het wat eenvoudiger typen voor mij is. Tom moet namelijk kiezen waar hij echt goed in is.

Tom gaat nu van links naar rechts en van voor naar achter. Tom zit in de stress, heeft tijd tekort en al zijn activiteiten krijgen slechts 20% aandacht.

Dat gaat niet werken. En dat weet Tom nu wel, waardoor hij stappen aan het maken is om zich beter te gaan focussen. Doet hij dat niet, dan zal hij nooit zijn bedrijf laten groeien omdat hij overal maar half werk levert.

Oftewel Tom: Maak een keuze waar je echt goed in bent en dan…

Focus jezelf en verkoop vele nee’s

Ben jij iemand die op alles ja zegt of ben je ook een nee-verkoper? Tom is namelijk een echte ja-verkoper.

Tom kan alles! Soms denk ik dat Tom een superman is…, maar dat kan ook komen omdat ik de laatste tijd veel Marvel-video’s aan het kijken ben.

Tom die gaat de hele wereld rond en zelf snap ik niet meer waar Tom zich nu echt mee bezighoudt. Ik vraag me immers af hoe hij het ene nu echt goed kan doen, als hij totaal niet met dat ene bezig is wat wel zijn “core-business” is.

Focus! Dat is mijn advies naar Tom en ook naar jou als jij op Tom lijkt. Zelf leek ik ook wel een beetje op Tom en zei ik heel vaak JA!

Waarom? Omdat ik geen business wou mislopen, omdat ik stiekem wel een beetje bang was voor schaarste in deze wereld.

Ik heb mezelf daarom 1 regel geleerd en die gaat als volgt: Als je JA tegen iets zegt, zeg je NEE tegen iets anders.

En weet je wat het meest vervelende is? Veelal heb je niet eens door waar je NEE tegen zegt. En veelal zijn het juist die dingen die je écht ontzettend tof vindt.

Daarom wil ik dat Tom en jij je vanaf vandaag gaan focussen. Wat is nu echt jouw product of dienst waar je ontzettend goed in bent?

Weet je het? Mooi…, de volgende keer als iemand met jou contact opneemt en het gaat niet over die ene dienst of product, dan verkoop je een NEE.

Of je zegt dat jij de beller met een echte expert in contact kan brengen en niet met een mannetje-van-alles.

Investeer enkel in hetgeen waar je focus ligt

Als je mij een beetje kent, dan weet jij dat ik ontzettend veel uren en geld investeer in kennis. Ik ben een echte kennisjunkie die het maximale uit zijn leven wil halen door zoveel mogelijk kennis te vergaren en daarmee ondernemers te trainen op basis van mijn mentortraject.

Dit heeft trouwens ook een nadeel. Ik moet namelijk uitkijken dat ik enkel investeer in hetgeen waar mij focus ligt.

Ik weet dit, Tom weet het nog niet en na het lezen van dit artikel weet hij het wel. Tom die investeert namelijk veel meer euro’s in de gebieden waarop niet zijn focust ligt. En gek genoeg vraagt hij zich dan af waarom zijn focusgebied (core-business) niet goed presteert.

Misschien herken je dit bij jezelf ook wel: investeren in marketingtrainingen die je niet tot uitvoering brengt, webinars volgen waar je niks mee doet, een nieuwe website realiseren die je verwaarloost, coaches en mentoren inschakelen wat in het begin ontzettend interessant is, maar waar je daarna weinig tot niks meer mee doet en wat dacht je van al die uren en euro’s die je in producten, diensten en advertentiekanalen gooit waar je uiteindelijk niks mee doet.

Het bovenstaande doen heel veel eigenaren van bedrijven. Veelal weten ze na een tijdje niet meer goed waar ze al hun geld aan uitgeven.

Daarom het volgende advies: waar ligt op dit moment jouw focus? Investeer daar je tijd en euro’s in en laat dat eerst groeien voordat je iets anders erbij pakt.

Dat brengt mij tevens op het volgende punt:

Besef dat marketing een permanente investering is

Bij 99% van de bedrijven is marketing een rollercoaster. Wanneer het goed gaat, dan wordt er niet naar om gekeken en wanneer het slecht gaat dan word alles uit de kast getrokken. Je creëert je eigen rollercoaster.

Marketing heeft permanente aandacht en dus investering in uren en euro’s nodig. Euro’s wanneer je de marketing wilt uitbesteden en wanneer je wilt adverteren. Uren wanneer je zelf grip op je marketing wilt hebben en succes in eigen handen wilt houden.

Mijn advies is om altijd zelf de grip op je marketing te houden. Hierbij refereer ik even niet aan Tom, maar wel aan een 5-tal andere eigenaren die ik vorige maand sprak.

Deze eigenaren hadden namelijk verschillende zogeheten experts voor zichzelf aan de slag. Het enige nadeel van deze experts was dat iedereen zijn eigen kant opging, er vele euro’s overboord werden gegooid en niemand wist wat het doel van de eigenaren was.

Resultaat? Vele nieuwe bezoekers op de website die direct weer afhaakten omdat ze aanklopten op het verkeerde adres.

Maar laten we even terug gaan naar het besef dat marketing een permanente investering is. Je kunt er simpelweg gewoon niet mee stoppen. Je zult altijd marketing moeten inzetten om nieuwe klanten aan te trekken.

Ja mond-tot-mond-marketing vergt ook marketing. Hoeft niet, maar dan kan ik je nu alvast garanderen dat je niet het uiterste haalt uit de mond-tot-mond-marketing.

Daarom 1 hele grote tip: wanneer je marketing echt goed wilt inzetten, werk dan vanuit een marketingstrategie en ga een permanente commitment aan bij het uitvoeren van die strategie. En dus…

Houd je aan je afspraken

Geef toe…, we zijn allen wel eens een keer onze afspraken niet nagekomen. Zelf is mij dat ook overkomen. Maar Tom die zou als core-business moeten hebben om afspraken niet na te komen.

Afspraken met zichzelf niet en ook niet met de mensen waarmee hij samenwerkt. Een eerlijk gezegd is afspraken met jezelf niet nakomen nog het allergevaarlijkste.

Waarom? Het niet nakomen van de afspraken met jezelf zorgt ervoor dat je zelfvertrouwen drastisch afneemt. En mensen met een laag zelfvertrouwen zitten zichzelf in de weg om hun business te laten groeien.

Wat dacht je namelijk van de afspraken met jezelf om vandaag dat ene artikel te schrijven maar je komt er niet aan toe. Of die ene nieuwsbrief, video of klant die je zou benaderen en je houdt jezelf niet aan de afspraak. Dit heeft misschien op korte termijn niet de grootste impact maar wel op lange termijn.

Commitment, consistentie en vertrouwen zijn belangrijke pijlers voor jou om je bedrijf te laten groeien. Sterker nog: commitment en vertrouwen zijn 2 kernwaarden van mezelf die ik iedere dag oplees.

Want ik heb zelf ook in een periode gezeten met een laag zelfvertrouwen, niet nakomen van afspraken en dus commitments en een inconsistentie in de uitvoering van mijn marketing.

Resultaat? Op korte termijn had ik nergens last van. Pas enkele maanden later kwam het besef wat de impact was.

Houd je daarom aan je afspraken niet alleen met andere mensen maar ook met jezelf. Dat is één van de belangrijkste pijlers om je bedrijf te laten groeien.

Makkelijker gezegd dan gedaan?

Zoek dan een mentor

Waarschijnlijk ben je zelf al ontzettend goed op weg en heb je voor jouw bedrijf ook goede ideeën. Enkel vind je het lastig om dit alles tot uitwerking te brengen, om de juiste keuzes te maken, prioriteiten op te stellen en je hier aan te houden.

Door de waan van de dag laat je jou leiden door dingen waarvan je denkt dat het prioriteiten zijn, maar die niets meer doen dan je enkel afhouden van de belangrijkste dingen. Dat is leuk voor je ego die denkt aan het einde van de dag heeeeeeeel veeeeel gedaan te hebben, maar niet voor de groei van jouw bedrijf zelf.

Daarom is mijn advies om een mentor te zoeken. En nee, dat hoeft niet een levensechte mentor te zijn. Je kan ook de juiste boeken opzoeken en deze doornemen om jezelf te trainen in hetgeen waar je beter in moet worden.

Maar besef goed…, dat je flinke meters kunt maken en je bedrijf nog harder kan laten groeien, wanneer je de juiste mentor hebt.

There you go Tom

Ik ben van mening dat deze informatie Tom goed op weg gaat helpen. Tom beseft zelf ook dat het tijd is om dingen anders aan te pakken. Enkel door de waan van de dag en de “drukte” komt Tom er niet aan toe.

Daarom hoop ik Tom geholpen te hebben met dit artikel en ook jou. Stiekem lijk jij ook wel op Tom of niet? Anders had je dit artikel niet afgelezen.

Voor alle Toms ga je eens hier verdiepen.

Voor alle “niet Toms”, hopelijk heb je iets kunnen opsteken uit dit artikel.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *