Tweederde bedrijven lijdt aan Mediumism en dit is het medicijn!

Heads up! Of je nou een zzp’er bent, een directeur van een MKB-bedrijf of Enterprisebedrijf, dit artikel is ontzettend belangrijk voor jou en gaat vandaag jouw kijk op marketing veranderen.

Tweederde van de bedrijven lijdt aan Mediumism met als resultaat: weggegooide uren en marketingeuro’s.

Voorkom deze fout en investeer 10 minuten van je dag in resultaat voor je leven.

Waar gaat het op dit moment fout?

Met de komst van social-mediamarketing is het voor ieder bedrijf mogelijk geworden om eenvoudig en snel een gratis account aan te maken op de diverse kanalen.

Leuk met de gedachte dat je via een “gratis kanaal” de aandacht kunt trekken van jouw doelgroep. Minder leuk met de gedachte dat je insteek voor de volle 100% verkeerd is.

Het begint sowieso al bij de focus van vele bedrijven op de marktetingeuro’s die social media moeten opleveren. Wanneer een kanaal na één maand niet rendabel is, dan trekken ze al snel de stekker eruit.

Totaal de verkeerde manier van denken! En hier komt al direct Mediumism om de hoek heen kijken.

Wat hier namelijk fout gaat, is de manier waarop bedrijven social-mediakanalen inzetten. Bedrijven zetten ze namelijk in omdat ze deze kanalen eenvoudig en snel kunnen inschakelen.

Wat ze vergeten en waar het allemaal om draait? De beleving richting jouw doelgroep.

Mediumism: Het inzetten van verschillende kanalen, zonder het ontwerpen van een geweldige ervaring.

Dit is een fout die 2/3 van de bedrijven maakt. En vaak is één hoofdreden dat de drempel zo laag ligt om gratis kanalen op te zetten en daar onze “rotzooi” te verspreiden.

Van like-acties tot aan 100% promotionele berichten, continu marketingeuro’s in advertenties pompen en een duur designbureau inschakelen voor beeldmerken die maandelijks een flinke omzet moeten opleveren.

Bedrijven zijn totaal de doelgroep uit het oog verloren.

Het is tijd om wakker te worden, om te weten waar het écht om draait.

Wanneer dat besef komt, dan zul je een groei gaan zien in de successen van jouw bedrijf. Doe je dat niet?

Dan kun je je aansluiten bij de vele bedrijven die op de dag van vandaag nog steeds niet snappen waarom hun online-resultaten dalen.

Dé ervaring richting jouw klant

Wanneer jij je in de wereld van marketing begeeft, dan moet de focus altijd richten op de ervaring van jouw klant. Dit begint simpelweg bij jouw brandindentiteit en je waarden.

Waar sta je als bedrijf voor? En heel belangrijk: wat is de ervaring die je wilt creëren richting jouw doelgroep?

Wanneer je bovenstaande punten niet inzichtelijk voor jezelf hebt, dan is het een verloren zaak. Je zult zien dat bij alles wat je op dat moment online doet de focus ontbreekt.

Dit is ook wat je via de social-mediakanalen vaak ziet. Bedrijven zijn druk bezig met communiceren omdat ze “moeten” communiceren.

Hierdoor worden berichten geplaatst zonder er maar echt goed over na te denken wat de beleving moet zijn richting de doelgroep. Een gemiste kans.

Al helemaal omdat de kans groot is dat de doelgroep jou niet gaat volgen. Je bent niet interessant genoeg voor ze en ze hebben niet de mogelijkheid om zich aan te sluiten bij wie jij bent als bedrijf.

Prioriteiten:

  • Wat is jouw brandindentiteit?
  • Wat zijn jouw waarden?
  • Wat is “de ervaring” richting jouw doelgroep?

Waar draait het allemaal om bij ‘de ervaring’?

Voor het opzetten van een goede ervaring richting jouw doelgroep draait het om de onderstaande 3 punten:

  • voelen
  • denken
  • doen

Bij alles wat je offline en online doet, moet je voor jezelf inzichtelijk hebben hoe jij deze 3 punten gaat invullen.

De antwoorden op de vraag waar het om draait bij de ervaring? Die verzin je niet zelf, maar deze komen vanuit jouw doelgroep.

Klantinterviews en enquêtes zijn een must-have om echt verbinding te maken met jouw doelgroep.

Jijzelf en jouw medewerkers staan te dicht bij jouw bedrijf. Hierdoor zul je bevooroordeeld zijn en niet de juiste keuzes maken.

customer journey railroad europe

In de customer journey van Rail Europe (zie hierboven) zie je per fase hoe de punten zijn onderbouwd (thinking, feeling, experience).

Door deze punten goed inzichtelijk te hebben, kun je per fase een goede aansluiting vinden op jouw doelgroep. En het allerbelangrijkste natuurlijk: het creëren van een optimale ervaring.

Zonder het inzichtelijk hebben van deze punten zul je net zoals 2/3 van de bedrijven bezig  zijn met online-activiteiten zonder ook maar te weten waarom je het doet.

Dit is dan ook de reden waarom vele bedrijven hun uren en marketingeuro’s op straat gooien. Ze hebben geen flauw benul waar ze mee bezig zijn.

Statistieken liegen er niet om

In een eerder artikel door mezelf geschreven deelde ik opvallende statistieken omtrent “de ervaring”. Één van deze statistieken wil ik nogmaals onder de aandacht brengen:

85% van de mensen wil 25% meer betalen voor een product of dienst wanneer het ze een geweldige klantbeleving biedt.

Dit zegt genoeg toch? Kijk maar eens naar bedrijven zoals Coolblue.

Je weet dat je daar meer betaalt voor een product, maar dit heb je er vaak graag voor over. De ervaring in iedere fase van hun customer journey is gericht op: alles voor een glimlach.

Een duidelijke one-liner die je overal terug ziet komen. Een online-liner met een geweldige ervaring.

Wat is jouw one-liner? Wat is de ervaring die jij wilt achterlaten bij jouw doelgroep?

En iets wat nog veel belangrijker is: Hoe zorg je ervoor dat jouw doelgroep die ervaring werkelijk beleeft?

Beleven in iedere stap die ze maken in het gehele customer journey proces.

Customer journey + Ervaring = King!

Ik zet al meer dan 7 jaar customer journeys uit. Onwijs leuk om te doen, vooral omdat de digitale wereld zo snel gaat.

Ik merk dat vele bedrijven gefocust zijn op kanalen (Mediumism), SEA, SEO, Facebook en ga zo maar door.

Enkel met de focus op kanalen kom je er gewoon niet. Leuk dat je marketingbureau voor jou 100 leads kan genereren in één maand.

Dat is leuk voor je kortetermijnfocus, maar niet voor de lange termijn. Daar ga je deze strijd niet mee winnen.

Je zult namelijk zien, dat wanneer je op kanalen gefocust bent je continu vele euro’s moet pompen in onder de aandacht komen bij jouw doelgroep.

Wat jij wilt, is dat jouw doelgroep positief over jou gaat praten.

Je kunt dit zelf sturen door vandaag de keuze te maken hoe de ervaring is richting jouw doelgroep in iedere stap van de customer journey. Een ervaring kun je creëren en daarom ook sturen.

Het kost tijd, maar het gaat je ontzettend veel opleveren. Maak daarom voor jezelf de keuze.

  • Investeren in de customer journey & ervaring voor succes op lange termijn.
  • Snelle business waarbij je eindeloos vele kostbare euro’s moet investeren in advertenties.

De keuze voor mezelf en die voor mijn klanten is duidelijk. Enkel door het maken van de juiste keuze zal je bedrijf over enkele jaren nog bestaan.

Dus.., wat gaat het worden?

Ik help je graag bij het maken van de juiste keuze.

Wanneer je er klaar voor bent, kun je een overzichtssessie bij mij boeken (klik hier).

Samen gaan we winnen!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *