Waarom online marketing beter is dan offline marketing!

Wanneer ik aan marketing van deze tijd denk, dan denk ik aan het maken van keuzes. Waar ga je voor? Voor een advertentie in de krant, lid worden van een businessclub, het omarmen van een online-marketingbureau of toch voor een ludieke guerrillamarketingcampagne? Alles kost geld, maar wanneer je het goed aanpakt praten we niet over kosten maar praten we over investeringen die helpen bij het laten groeien van jouw bedrijf.

Vandaag wil ik je daarom enkele belangrijke redenen geven waarom online marketing beter is dan offline marketing. Uiteraard moet je dit artikel met een knipoog lezen maar toch is het goed om bij ieder punt stil te staan.

Belang online marketing

Ik schrijf dit artikel omdat ik de afgelopen maanden bij zowel middelgrote als grote bedrijven aan tafel zat en er onduidelijkheid was over de voordelen van online marketing. Vaak wordt er gekeken naar concurrenten die het slecht aanpakken op het gebied van online marketing en dan wordt er al snel gezegd: “Online marketing is niks voor ons.” Maar in deze tijd is online marketing  voor vrijwel ieder bedrijf van belang. Als het niet nu is, dan zal het over 10 jaar zeker zo zijn want de jongere generaties groeien op in een digitale tijd. Maar door deze verschuiving zul je al snel zien dat straks iedereen zich online bevindt. En om deze reden adviseer ik jou dan ook om onderstaande punten door te nemen.

Internetgebruikers worldwide

Bron: Dazeinfo.com 

Je bouwt aan een toekomst 

Wanneer we kijken naar offline media, dan loop je altijd tegen het probleem aan dat het maar tijdelijk is. Een flyer die je uitdeelt in de stad of een billboard die één maand langs de weg staat, het is een investering in tijdelijke aandacht en daarna zal deze weer verdwijnen. Met online marketing werk je letterlijk aan jouw toekomst. Denk maar eens aan de artikelen die je publiceert op internet. Deze worden geïndexeerd door de zoekmachine van Google waardoor je in de loop van de komende jaren steeds beter online gevonden wordt door jouw doelgroep. Of wat dacht je van jouw social-mediakanalen of van e-mailmarketing? Je begint bij nul volgers / fans / abonnees en gaandeweg bouw je een heel bestand op aan fans en abonnees waarop je daarna jouw online-marketingcampagnes kunt richten. De enige manier waardoor je dit kwijt kunt raken is door de verschuiving in interesse in de social-mediakanalen of in de manier waarop wij informatie tot ons nemen. Denk maar eens aan Hyves dat vele jaren geleden “the place to be” was, maar nu getransformeerd is tot HyvesGames. Als jij toekomst ziet in internet, zorg er dan voor dat je zo veel mogelijk gegevens binnenhaalt van jouw doelgroep, zodat je nooit jouw doelgroep kwijt bent wanneer Facebook, LinkedIn of een ander kanaal ermee stopt.

Dit artikel vind je interessant

Data verzamelen via de social-mediakanalen: waarom en hoe?

Het is beter meetbaar

Wanneer we kijken naar offline media dan is het lastig om deze campagnes meetbaar te maken. De enige manier om dit te doen is om mensen bijvoorbeeld te verwijzen naar een unieke pagina op jouw website die je vermeldt op de flyer of om mensen te vragen hoe ze jou zijn tegengekomen.

Met online marketing kun je alles goed meten, uiteraard wanneer je wel eerst goed jouw online-marketingkanalen instelt. Met Google Analytics kun je eenvoudig doelen instellen op jouw website en zo kun je binnen no-time zien hoeveel mensen in deze maand jouw contactformulier hebben ingevuld of hoeveel mensen jouw product hebben gekocht. Uiteraard moet je deze doelen wel eerst instellen via Google Analytics en dit is iets wat veel bedrijven al snel vergeten. Ze installeren Google Analytics, controleren maandelijks enkel de websitegebruikers en vergeten om hun doelen te definiëren. Hetzelfde geldt voor Google Adwords, Facebookadverteren en andere manieren van adverteren via social-media of online adverteren. Stel altijd je doelen in zodat je de resultaten goed meetbaar kunt maken. Wanneer je dit doet dan benut je het voordeel van online marketing dat heet: Meten = Weten = Maximaal rendement behalen.

Adverteren is goedkoper

Wanneer we kijken naar offline adverteren (in de krant of bijvoorbeeld een billboard) versus online adverteren en social media adverteren, dan zie je al direct dat online adverteren vele malen goedkoper is. Een advertentie in de krant kost je al snel 500 euro waarbij je dan een oplage van rond de 13.000 hebt. Bij online adverteren zou je voor die oplage ongeveer € 40 of misschien zelfs wel minder betalen. En daarbij spreken we dan nog niet eens over hoeveel mensen daadwerkelijk jouw advertentie te zien krijgen. Want bij offline adverteren moet je de verkoper maar geloven over hoeveel mensen je daadwerkelijk gaat bereiken. Via online en social media adverteren kun je aan de hand van de statistieken daadwerkelijk zien hoeveel mensen je gaat bereiken en hebt bereikt.

En om het allemaal nog aantrekkelijker te maken, kun je via het online en social media adverteren kiezen voor kost per klik, dat staat voor “enkel betalen wanneer jouw doelgroep klikt op jouw advertentie”. Kortweg: online en social media adverteren zijn vaak goedkoper en het rendement is hoger.

Campagnes kun je real-time bijsturen

Wanneer de flyer de brievenbus bereikt, is het afwachten hoe mensen zullen gaan reageren op deze flyer. Vaak worden enkele steekproeven gehouden om erachter te komen welke flyer het beste werkt en deze wordt dan onder de gehele doelgroep verspreid. Online is dit vaak hetzelfde maar het voordeel van online-campagnes is dat je de campagne vrijwel ieder moment kunt aanpassen.

Stel dat je een online advertentie hebt die mensen uitnodigt om mee te doen aan een actie maar na een week heeft er nog niemand op jouw advertentie geklikt? Je kunt dan eenvoudig deze advertentie aanpassen en optimaliseren zodat hij beter zal presteren. Met offline flyeren is dit helaas niet mogelijk want wanneer de flyer in de brievenbus zit kun je moeilijk een week later met een viltstift bij iedereen langsgaan om de flyer aan te passen ;-)

Dit artikel vind je interessant

In 9 stappen wekelijks jouw Facebookadvertentie optimaliseren

Doelgroepadresgegevens “liggen op straat”

Wanneer we kijken naar offline direct mailings loop je al snel tegen het probleem aan dat je niet over een adressenlijst van jouw doelgroep beschikt. De enige oplossing is dan vaak het kopen van een adressenlijst zodat je vanuit daar jouw campagne de deur uit kunt doen. Je loopt dan echter vaak ook nog eens tegen het probleem aan dat adressenlijsten verouderd zijn waardoor veel adressen niet meer kloppen.

Het voordeel van online en social media adverteren is dat kanalen zoals Adwords, Facebook, LinkedIn, Twitter en andere kanalen al over de benodigde data beschikken. “Gegevens liggen op straat” waarvan je ook nog gratis gebruik kunt maken. Je hoeft dus niet te investeren in dure adressenlijsten, maar kunt eenvoudig online jouw doelgroep bepalen en vanuit daar de online campagnes activeren. Of wanneer je beschikt over een CRM met daarin e-mailadressen of telefoonnummers dan kun je op basis van deze gegevens jouw doelgroep ook bereiken met een social media advertentie.

Dit artikel vind je interessant

5 doeltreffende Facebookadvertentiecampagnes met gebruik van data

Opnieuw bereiken van geïnteresseerden 

Of je nu offline of online jouw doelgroep benadert, vaak heeft niet iedereen direct de gelegenheid om daadwerkelijk de tijd te nemen om zich in jou te verdiepen. Denk maar eens aan de mensen die buiten flyers uitdelen en je aanspreken. Je neemt even de tijd om het verhaal van deze mensen aan te horen en daarna ga je weer verder met hetgeen waarmee je bezig was. Daarna is het voor de mensen die aan het flyeren zijn, vrijwel onmogelijk om jou opnieuw te bereiken.

Stel dat we nu hetzelfde online doen. We zetten een campagne op waarbij wij jouw aandacht trekken en je brengt een bezoek aan onze website. Helaas ben je te druk en moet je na enkele minuten van oriënteren de website verlaten om verder te gaan met hetgeen waarmee je bezig was. Dankzij remarketing kunnen wij jou eenvoudig weer terughalen door het vertonen van een advertentiebanner die wij voorbeeld vertonen via Facebook (Facebook remarketing) of bijvoorbeeld via andere websites waar Googlebanners vertoond worden (Google remarketing). Door het slim inzetten van remarketingcampagnes kun je de aandacht terugwinnen van een bezoeker die eerder geïnteresseerd in je was. Een belangrijke tactiek, want het zou immers zonde zijn om geld te investeren in het winnen van de aandacht van een geïnteresseerde doelgroep om die daarna kwijt te raken.

[ctt template=”5″ link=”8e75d” via=”yes” ]Een bezoeker moet gemiddeld 7 keer jouw website bezoeken voordat hij klant wordt. [/ctt]

Niet gooien met de ogen dicht maar met laserprecisie

Ik had het al even over het adverteren in de krant. Ik wil geheel niet de indruk wekken dat adverteren in de krant slecht is, maar ik vergelijk het wel vaak met: gooien met de ogen dicht. Het is altijd lastig om in te schoatten welke mensen je gaat bereiken en ook hoeveel mensen je gaat bereiken. Onlangs sprak ik nog met een bedrijf dat mij liet weten dat ze enkele duizenden euro’s op jaarbasis investeren in krantenadvertenties maar dat ze er bijna niks uithalen. Wanneer ik dan kom met de vraag: “Hoe maak je het krantenartikel meetbaar? Dan komt er het antwoord: “Dat doen we niet.” Natuurlijk is dit een gemiste kans maar offline adverteren geeft je gewoon beperkte mogelijkheden om het meetbaar te maken en daardoor is het vaak gooien met de ogen dicht, hopen dat je iets raakt en dat het uiteindelijk iets zal opleveren.

Online adverteren biedt je de mogelijkheid om lasergericht mensen te bereiken. Denk maar aan adverteren op basis van demografische gegevens, CRM-gegevens of remarketing. Je investeert in online en social media advertenties waarbij je gericht de advertenties naar buiten kunt brengen en kunt aangeven wie je wel en niet wilt bereiken. Bij een krant, flyer, billboard of andere manier van offline adverteren is het afwachten wie de advertentie ziet en wat ze er mee gaan doen.

De oplossing: ga crossmediaal

Wanneer je een voorstander van offline marketing bent, dan wil ik je vragen om nog even rustig op je stoel te blijven zitten. Natuurlijk heb ik online marketing in het positief licht gezet, maar dat komt ook omdat op de punten die ik behandelde in dit artikel, online marketing het van offline marketing wint. Maar zoals ik vrijwel iedereen adviseer, heb je in deze tijd nog altijd te maken met een offline- en online-doelgroep. En tevens ben ik van mening dat over enkele jaren er weer een punt zal komen dat mensen “online moe” worden. Of misschien wel dat de meeste bedrijven stoppen met offline marketing en zich enkel nog op online gaan richten. Wanneer dit gebeurt, zal er ook weer meer ruimte komen voor offline marketing. Denk maar eens aan de brievenbus die op dit moment nog belaagd wordt met vele reclamekrantjes e.d. Misschien is dit over enkele jaren niet meer zo waardoor het voor jou eenvoudiger wordt om weer onder de aandacht te komen via de brievenbus.

Zelf word ik door verschillende offline-marketingbureaus ingehuurd als interim online-marketingspecialist of interim social-mediaspecialist om samen gave crossmediale campagnes op te zetten. Dankzij de samenwerking van offline en online wordt maximaal rendement behaald. Je zult in deze tijd offline nog moeten combineren met online om jouw doelgroep te bereiken. Doe je dit niet dan loop je een groot deel van jouw doelgroep mis.

Zullen we samen een campagne opzetten?

Ik ben erg benieuwd hoe je over offline en online marketing denkt. Mocht je hulp nodig hebben bij het opzetten van een crossmediale campagne en ben je zoekende naar een online-marketingbureau of social-mediabureau? Klik dan hier voor het maken van een afspraak voor een gratis kennismakingsgesprek. 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *