Kijk uit voor de marketing aap en de comfort marketeer

Hoe belangrijk is het voor jou om de juiste marketeer in dienst te hebben of de samenwerking met een online-marketeer-expert aan te gaan? Héél belangrijk, is het niet? Kijk dan uit voor de marketing-aap en de comfort-marketeer.

Deze twee figuren kunnen jou het leven namelijk flink moeilijk maken! Daarom wil ik je nu vertellen waarom het niet slim is om met deze mensen een samenwerking aan te gaan.

“Ik wil ze een trap onder de kont geven…”

Dat was de uitspraak die ik vorig week nog maakte richting mijn businesscoach. Ik weet niet of jou het is opgevallen, maar ik zie dagelijks gemiddeld 8 unieke Facebookadvertenties van allemaal marketing-apen.

Marketing-apen? Ja marketing-apen!

De marketing-aap

De marketing-aap is het type die online een Amerikaanse training heeft gevolgd hoe je binnen 10 dagen 100.000 euro omzet. Het type die nog maar net om de hoek komt kijken en met zijn advertenties “kwetsbare” mensen aan het bereiken is.

Een marketing-aap houdt van mensen en systemen nadoen. De marketing-aap doet precies het Amerikaanse systeem na en verkoopt dit systeem 1-op-1. Hij is een na-aper. Iemand die de onzin van iemand anders gelooft en deze onzin weer door verkoopt.

Ik word er misselijk van en wil ze een trap onder de kont geven! Als je het mij vraagt, gaat het bij deze mensen maar om één ding en dat is: rotzooi de wereld in trappen en “snel rijk worden”.

F*ck the customer, give me your money!

De marketing-aap is vaak ook een persoon die heilig gelooft in systemen. Als je dit programma downloadt of deze videocursus gaat volgen, dan verdien je binnen 30 dagen € 10.000.

Systemen zijn rotzooi als je het mij vraagt! Nou ja, rotzooi is misschien iets te veel gezegd, maar denken dat je met een systeem omzet gaat genereren?

Grow up! Marketing gaat niet enkel om systemen. Sterker nog.., de gehele marketing moet op een sterke fundering staan. Namelijk wie ben jij? Wat doe jij? Hoe help jij jouw doelgroep?

Daarbij is het dan van belang dat je goed voor jezelf inzichtelijk hebt hoe de customer journey van jouw klant eruitziet. Er is geen systeem dat voor ons allen werkt.

En toch, toch trappen zoveel mensen in de gemene advertenties van de marketing-aap. Hoe heerlijk zou het zijn om met een investering van € 79 in één maand al direct € 100.000 euro te genereren?

Dit jaar (en het is nog maar april) heb ik minstens € 14.000 geïnvesteerd in mijn businesscoach. Wist je dat hij mij ook via een soort van systeem heeft binnengehaald?

Systemen zijn niet erg, als je een goede intentie hebt en de doelgroep écht kunt helpen om hun leven te veranderen. Dan ben je het verplicht om jouw  doelgroep te benaderen met systemen en psychologische strategieën. Mijn businesscoach is een coach die ik nog nooit in mijn leven ben tegengekomen. Het is een persoon die keiharde afspraken maakt en beloftes doet en deze ook daadwerkelijk nakomt.

En dat, dat is iets wat de marketing-aap niet doet. De marketing-aap die ligt lekker in zijn bed te slapen en wordt ’s ochtends wakker en zit dat weer 10 mensen die zijn workshop hebben gekocht. De marketing-aap die lacht zich kapot dat mensen in zijn “onnozele Amerikaanse verkoopstrategie” trappen. Hij geeft vaak geen f*ck om de mensen, zolang zijn portemonnee maar gevuld wordt.

Deze mensen volgen allen een geautomatiseerd systeem en wanneer ze klaar zijn voelen zij zich nog ellendiger dan voordat zij de training volgden. Omdat de meeste marketing-apen een 30-dagengarantie hebben (niet goed, geld terug), ben ik eens op avontuur gegaan om te kijken wat ze daadwerkelijk bieden.

Resultaat: Zet je website op, bied een e-book aan, zet een geautomatiseerde funnel op, lok de mensen met een advertentie,  creëer schaarste en urgentie en haal de klant binnen.

Alsjeblieft, bovenstaande regel is bij de gemiddelde marketing-aap € 3.000 waard.

Neem een juiste beslissing

Nu je de marketing-aap kent, zie jij ze, net zoals ik, vast wel dagelijks via de social-mediakanalen voorbijkomen. Het lastige is enkel dat je naast de marketing-apen ook marketeers hebt die jou echt kunnen helpen.

Hoe prik je daar nu doorheen en hoe zorg je ervoor dat je niet voor de verkeerde kiest? Ga er sowieso niet vanuit wanneer hij zegt dat hij CEO is, € 75.000 per maand voor zichzelf genereert en 50.000 fans heeft, dat hij dan een expert is.

Daar trappen we ook zo vaak in. Het is beter om hem onder de loep te nemen en te kijken wat andere mensen zeggen.

Bekijk LinkedInreferenties, referenties voor bedrijven waar hij voor heeft gewerkt en zoek eens via Google op termen zoals “PersoonX oplichter” Vaak zijn dit al manieren om erachter te komen met wie je echt te maken hebt.

Ik zeg dus niet dat je nu iedere advertentie moet negeren via Facebook. Zoals ik je al vertelde, ben ik ook door mijn businesscoach bereikt door middel van een advertentie en een slim opgemaakte landingspagina. Maar ik ben blij dat hij het heeft gedaan. Hij is één van die personen die het verplicht is om deze systemen en technieken te gebruiken. Simpelweg omdat hij een goede intentie heeft en iedere euro die je in hem investeert haal je er dubbel en dwars uit.

Alright, genoeg over de marketing-aap en mijn businesscoach…

Maak kennis met de comfort-marketeer

Jij kent net zoals ik wel mensen die werkzaam zijn binnen een bedrijf, daar lekker werken van 9 tot 5 en daarna genieten van hun avondje. Helemaal niks mis mee, met deze mensen. Ik heb immers geleerd dat je ook moet genieten van je leven. Enkel wanneer je een marketeer werkzaam hebt binnen jouw bedrijf, dan kan dit op langere termijn problemen met zich mee brengen.

Één probleem is simpelweg dat de marketeer in zijn comfortzone zitHij heeft immers een goed betaalde baan en vaak is hij binnen het bedrijf  toch wel de aangewezen persoon die alles van marketing weet. Door die comfortzone, is de kans groot dat hij zich niet meer verder gaat ontwikkelen. En we weten allemaal waar dat op uitloopt…

De wereld van online marketing gaat snel en hierbij is het een must om jezelf te blijven ontwikkelen. Met mijn doel van minimaal 1 boek lezen per 2 weken doe ik er alles aan om zoveel mogelijk kennis binnen te halen. Veel marketeers doen dit dus niet. En dit zorgt er uiteindelijk voor dat je marketeers binnen je organisatie hebt die na 1 jaar al gedateerd zijn.

“Ja maar Wouter, onze marketeers zijn écht gedreven!” Jazeker, daar zijn er ook echt genoeg van!

Enkel door de jaren heen ben ik erachter gekomen dat het niet altijd de keuze van de marketeer is om zich binnen een comfortzone te begeven. Directeuren en marketingmanagers gooien de medewerkers vol met vele uren aan werk. Vele uren aan werk die ervoor zorgen dat marketeers ’s avonds soms nog vanuit huis moeten werken. Is dat nou zo erg?

Behoorlijk! Ik verneem namelijk van verschillende marketeers dat dit een reden is dat zij zichzelf ook niet kunnen doorontwikkelen.

Daar gaat je marketingbudget

Misschien vind je het niet erg dat je een comfort-marketeer in dienst hebt. Toch is er sowieso 1 ding dat je wel erg vindt: jouw comfort-marketeers verspillen jouw marketingbudget. Hoezo?

Campagnes zoals Adwords, Facebookadverteren, LinkedInadverteren, Bingadverteren, social-mediamarketing etc etc etc., maak je met campagnetools die zich verder ontwikkelen. Ik heb campagnes gezien waarin een Adwordscampagne nooit werd geoptimaliseerd door de comfort-marketeer.

Resultaat? € 1900 geïnvesteerd in bullsh*t!

Campagnes waarbij de comfort-marketeer niet wist naar welke statistieken hij moest kijken of zelfs campagnes waarbij het NIET mogelijk was om de winst te berekenen.

Hello!? What’s going on!

Ik kan je vertellen wat er aan de hand is. Je hebt een comfort-marketeer met een van-9-tot-5-mentaliteit.

I don’t care dat de campagne niet succesvol is. Ik heb mijn dagje van 9 tot 5 gemaakt en ga naar huis!

Is het allemaal zo erg?

Dat ligt eraan. Je kunt het gevaar van de comfort-marketeer namelijk uit de weg gaan.

En mijn advies is om de comfort-marketeer echt te weren. Om ervoor te zorgen dat je die-hard-marketeers in dienst hebt die er voor willen gaan.

Hoe je dat kunt aanpakken? Hieronder mijn ideeën die meteen geïmplementeerd kunnen worden:

  • Maak iedere vrijdag van 16:00 uur tot 17:00 uur inspiration friday! In dit uurtje heeft één van jouw marketeers (of samen) de taak om een inspirerende training op te zetten over de trends en vernieuwing op het gebied van marketing.
  • Stuur je marketeers naar een inspirerend congres of verras ze met interessante boeken op het gebied van marketing.
  • Van deze mogelijkheid wordt veel gebruikgemaakt: Het inhuren van een freelance online marketeer (zoals ik) om 1 dag in de week het kennisniveau van de huidige marketeers omhoog te halen, of daadwerkelijk voor een vaste samenwerking.

De laatste tip (freelance marketeer) wil ik nog even belichten, maar let wel: ik ben been marketing-aap.

Dé interim online-marketingspecialist

Het kan heel waardevol voor jou zijn om mij in te huren als interim 0nline-marketingspecialist. Waarom zul je denken?

Simpelweg omdat ik mezelf dagelijks ontwikkel en dit ook moet doen. Ik weet als geen ander hoe razendsnel deze marketingwereld gaat en dat beseffen mijn opdrachtgevers ook.

Sinds 2009 word ik door verschillende bedrijven van 3 medewerkers tot aan 80 medewerkers ingehuurd om het team te versterken. Hierbij gaat het vaak om het ontzorgen van de marketeers, maar juist ook om het kennisniveau van de huidige marketeers te upgraden naar de next-level.

Dit alles vertaalt zich in het verhogen van de omzet en het zorgt ook voor duidelijkheid richting de directeuren. Duidelijkheid in de vorm van transparantie. Statistieken en behaalde omzetten zijn duidelijk te analyseren en worden in kaart gebracht.

Ben jij van mening dat jouw onderneming / bedrijf / marketeers ondersteuning kunnen gebruiken? Dan sta ik graag voor jou klaar!

En nu aan de slag!

Mijn doel van dit artikel is om jou te beschermen tegen de marketing-aap en de comfort-marketeer. Ik zie dagelijks veel fout gaan en dit doet mij echt heel veel pijn en maakt me woedend.

Jij verdient het om serieuze mensen in dienst te hebben en om met de juiste mensen samen te werken. Laat je daarom niet verleiden door de marketing-apen, maar geef ze een trap onder de kont!

De comfort-marketeer daarentegen kiest er niet altijd zelf voor om een comfort-marketeer te worden. Onthoud dit goed en ga binnen je organisatie kijken wat er gaande is. Heb je gedreven marketeers? Of kunnen ze jou niet duidelijk maken hoeveel omzet ze deze maand hebben gegenereerd en klappen de laptops om 17:00 uur dicht?

Onderneem actie en verspil je geld niet! Ik heb je nu gewaarschuwd.

Succes!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *