Zijn jouw online-marketingcampagnes rendabel? Kom erachter in 5 stappen

Geen idee of investeringen in tijd en geld in online-marketing ook daadwerkelijk iets opleveren? Ben je druk bezig met nattevingerwerk en ga je op je onderbuikgevoel af in jouw online-marketing? Stop dan nu met jouw huidige activiteiten en investeer 5 minuten in het lezen van dit artikel zodat je vanaf vandaag jouw tijd en geld gericht investeert.

Voorkom een online-marketing misinvestering!

Ik zie het helaas nog te vaak om mij heen gebeuren, bij kleine maar ook bij hele grote bedrijven. Er wordt nog te weinig geanalyseerd, waardoor er vele euro’s en uren worden besteed aan online-marketingactiviteiten die niet rendabel zijn. Zo jammer om te zien, want met enkele kleine aanpassingen en toevoegingen is het vrij eenvoudig om te zien of de tijd die je investeert in online-marketing, ook daadwerkelijk rendabel is.

Wees niet zoals de vele andere bedrijven en investeer juist in de voorbereiding van jouw online-marketingactiviteiten en online-marketingstrategie. Met een kleine investering en het opvolgen van onderstaande tips zie je eenvoudig en snel op ieder gewenst moment van de dag of jouw online-marketingactiviteiten wel of niet rendabel zijn.

#1 Definieer je doelstellingen

Bij alles wat je doet, zakelijk of privé, is het belangrijk om doelen / doelstellingen te hebben. Zonder doelen weet je niet waar je naar moet kijken, wat voor stappen je moet zetten om deze te behalen en wanneer je met welke activiteiten aan de slag moet gaan. Daarom wil ik jou vragen om voor jezelf duidelijk te maken wat jouw doelstellingen zijn voor jouw online-marketingcampagnes.

Belangrijk bij het bepalen van doelstellingen is dat je per kanaal kijkt wat je inzet en ook per kanaal doelstellingen gaat opzetten. Ieder kanaal heeft op basis van de customer journey andere doelstellingen nodig.

Voorbeeld bloggen & doelstellingen

Wanneer we kijken naar blogactiviteiten, dan ben ik van mening dat hier niet naar conversies gekeken mag worden. In ieder geval niet conversies in de zin van dat mensen zaken met jou gaan doen. Vaak lezen mensen artikelen wanneer zij nog in de oriëntatiefase zijn. In deze fase zijn ze druk bezig met zelforiëntatie en erachter komen of jij daadwerkelijk het bedrijf bent waar ze zaken mee willen doen. Een conversie die bijvoorbeeld bij een blog wel interessant is, is dat mensen zich aanmelden voor je nieuwsbrief of een e-book downloaden. Dit kan dan ook direct een doel zijn van het bloggen (genereren van conversies). Een andere doelstelling van bloggen kan het traffic genereren naar de website zijn of om bezoekers vaker terughalen naar jouw website (terugkomende bezoekers).

Door het duidelijk formuleren van je doelstellingen, kan er dagelijks, wekelijks en maandelijks goed bekeken worden of de activiteiten die ingezet worden ook daadwerkelijk bijdragen aan de online-marketingdoelstellingen. Belangrijk hierbij is om duidelijke Key Performance Indicators (KPI’s) vast te stellen, zodat het analyseren eenvoudiger wordt.

#2 Maak je Key Performance Indicators inzichtelijk

“Wooow, wat zijn Key Performance Indicators (KPI’s)”, zul je misschien denken. KPI’s zijn metrics die het analyseren van jouw doelstellingen eenvoudiger maakt. Simpelweg gezegd: stel dat je LinkedIn inzet en je wilt werken aan je doelstellingnaamsbekendheid. Naar welke statistieken moet je dan kijken?

Geen idee welke? Dat is de reden waarom je KPI’s nodig hebt. Doelstellingen zijn erg belangrijk, maar zonder KPI’s weet je niet naar welke statistieken je maandelijks moet kijken. Log voor de grap maar eens in op Google Analytics en je zult zien dat er duizenden statistieken zien. Naar welke moet je kijken? Welke dragen bij aan je doelstellingen?

Maak je KPI’s inzichtelijk

Voorkom vele uren ploeteren tussen de verschillende statistieken. Kies eerst voor jezelf welke KPI’s voor jou van belang zijn. Zet je Facebook in en is jouw doelstelling Naamsbekendheid? Kies dan voor KPI’s zoals:

  • Aantal berichtweergaven
  • Aantal paginaweergaven
  • Organisch bereik
  • Betaald bereik
  • Nieuwe fans

Stel deze KPI’s op in een Excelsheet of kies voor een onlinedashboard (zie stap 5), zodat je eenvoudig en snel toegang hebt tot al jouw KPI’s. Houd deze KPI’s dagelijks, wekelijks of maandelijks bij (ligt aan de omvang van je activiteiten en bedrijf) bij zodat je daadwerkelijk weet of de tijd die je investeert in de online-marketingkanalen daadwerkelijk ook rendabel is en bijdraagt aan je online-marketingdoelstellingen.

#3 Korte termijn en lange termijn

OMG, yup dat is iets wat nog vaak in mijn hoofd naar bovenkomt. Wanneer je een kortetermijnvisie hebt dan is online-marketing echt niks voor jou! Marketing heeft tijd nodig en hierbij speelt de customer journey van jouw doelgroep een belangrijke rol. Ik heb klanten waarbij de customer journey van hun klant 8 maanden duurt en ik heb klanten waar ik te maken heb met impulsieve kopers die binnen 1 dag beslissen. Hoe lang duurt de customer journey van jouw klant? Wordt iemand direct wanneer ze jou zien klant of hebben ze meer tijd nodig om zich te oriënteren?

Investeer minimaal 3 maanden

Belangrijk is om echt rekening te houden met een minimale investeringstermijn van 3 maanden. En dan wil ik echt hameren op minimale investering. In de eerste 3 maanden van jouw online-marketingactiviteiten gaat het om het leren kennen van jouw doelgroep, wat werkt wel en wat werkt niet? Je gaat in deze 3 maanden veel data genereren, zodat je het kunt gaan onderzoeken en optimaliseren. Zet je Adwords in? Gooi die geldkraan dan open en geef het minimaal 3 maanden de tijd zodat je voldoende gegevens hebt om daarna bij te sturen. Heb je niet voldoende geld? Doe het dan gewoon niet, want het heeft een lange adem nodig om daadwerkelijk rendabel te zijn.

Kijk uit voor online-marketingbureau’s die je bergen geld beloven en nummer-1-posities in Google en whatever ze je nog meer voor b#llsh#tverhalen te vertellen hebben (sorry voor mijn woorden ;-) ). Als geld verdienen zo eenvoudig was, dan waren we allemaal rijk geweest maar dat is gewoon niet zo. Nogmaals: het heeft tijd nodig! Mocht je voor een online-marketingbureau kiezen, kies er dan voor één die net zoals ik hierboven zeg: zegt dat wanneer je echt succes wilt behalen op het gebied van online-marketing, je moet kiezen voor een langetermijnfocus, langetermijnmarketing en tevens een langetermijnmarketingbudget.

Investeer minimaal 3 maanden in online marketing en kijk daarna pas naar rendement

#4 Meetbaar maken van je kanalen

Wanneer je voor jezelf inzichtelijk hebt wat je doelstellingen en KPI’s zijn, dan moet je aan de slag gaan met het daadwerkelijk meetbaar maken van deze kanalen. Wat voor tools heb je nodig? Het voordeel van social-mediakanalen zoals: Facebook, Twitter en LinkedIn is dat deze kanalen zelf hun eigen statistieken hebben. Maar wat dacht je van jouw website? Jouw website heeft niet standaard een manier om zijn statistieken op te vragen. Hiervoor kun je het beste kiezen voor Google Analytics (die je hoogstwaarschijnlijk zelf nog moet instellen).

Instellingen voor het meetbaar maken van je kanalen

Doelstellingen zijn leuk, maar wanneer je niet de juiste tools hebt dan houdt het vaak al erg snel op. Iets wat je in ieder geval ingesteld wilt hebben naast Google Analytics, is het meetbaar maken van conversies. Met conversies bedoel ik bijvoorbeeld mensen die een contactformulier invullen, e-book downloaden, betaling afronden en andere belangrijke activiteiten. Voor social-mediakanalen zoals Facebook en natuurlijk ook voor Google Analytics moet je deze conversies handmatig instellen anders kom je er nooit achter of de kanalen die je inzet daadwerkelijk ook rendabel zijn.

Handmatig instellen, is dat lastig? Nee, ik heb er voor jou een artikel overgeschreven zodat je dit vandaag nog in kunt stellen. Druk op onderstaande button voor het artikel:

#5 Analyse en statistieken in één oogopslag

Awesome, je hebt nu alles ingesteld, zet verschillende online-marketingkanalen in en dat betekent dat… je behoorlijk wat kanalen af moet gaan voor het analyseren van de statistieken. Poeh, dat gaat veel tijd kosten denk je ook niet? :O

Goed nieuws! Er zijn verschillende tools waar je gebruik van kunt maken, zodat je alle statistieken van alle kanalen in één oogopslag inzichtelijk hebt. Hierdoor hoef je niet van Google Analytics, over te schakelen naar Facebook, dan naar LinkedIn en weer naar een ander kanaal. Nee, met een kleine investering kun je onder andere met onderstaande tools al jouw statistieken in één oogopslag analyseren:

  • Cyfe
  • Dashthis
  • Geckoboard
  • Klipfolio

Uiteraard zijn er nog vele andere tools, maar zelf werk ik vaak met Dashthis of Geckoboard. Deze tools zijn echt geweldig om alleen mee te werken of in een team. Voor verschillende klanten van mij maken we tevens gebruik van narrowcasting. Hierdoor wordt het team binnen het bedrijf dagelijks via een scherm eenvoudig op de hoogte gehouden van alle activiteiten en statistieken. Wanneer je jouw team wilt motiveren dan is dat echt geweldig om gebruik van te maken. Naast het motiveren van het team is er één groot voordeel, namelijk dat je eenvoudig je huidige statistieken met die van een maand of jaar geleden kunt vergelijken. Met verschillende kleuren kun je dan zien of je op de juiste weg bent.

Al je statistieken in één oogopslag door middel van een online dashboard!

En nu aan de slag!

Yeah, zo zie je maar dat er niet veel stappen nodig zijn voor het daadwerkelijk inzichtelijk maken van jouw online-marketingstatistieken. Voer alle stappen in dit artikel uit en vertrouw mij dat de investering in een onlinedashboard nooit een slechte investering is. Het bespaart je veel tijd & remember….time is money! Daarbij hoop ik duidelijk te hebben gemaakt dat je minimaal 3 maanden moet investeren in online-marketing om er daadwerkelijk achter te komen of jouw online-marketingactiviteiten rendabel zijn.

Zin om samen aan de slag te gaan met jouw online-marketingactiviteiten?  Let’s drink some coffee together! 

Klaar voor het analyseren van jouw online-marketingactiviteiten?

Ik ben erg benieuwd of de tips in dit artikel jou kunnen helpen bij het analyseren van jouw online-marketingactiviteiten. Laat je reactie hieronder achter.

2 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *