Persoonlijke effectiviteit

Zo word je als persoon echt effectief in jouw persoonlijke en zakelijke leven!

boek cover

Download gratis hoofdstukken van mijn nieuwe boek ‘Zo word je een game changer’. Dit boek verschijnt op 17 november 2020 in heel Nederland.

Vul je gegevens in en krijg direct toegang tot zowel het boek alsmede de pre-sale pagina zodat je alvast het boek kan bestellen. Er is een beperkte voorraad.

Je vond deze pagina, dus de kans is groot dat je aan je persoonlijke effectiviteit wilt werken. Een goede keuze. Persoonlijke effectiviteit (productiviteit) is voor iedereen interessant. Voor ons, high performers, is persoonlijke effectiviteit één van de belangrijkste focuspunten. Zonder persoonlijke effectiviteit zul je namelijk nooit het uiterste uit je leven en je ondernemerschap kunnen halen.

Hoe je aan je persoonlijke effectiviteit kunt werken en waarom persoonlijke effectiviteit zo belangrijk is, dat kun je allemaal vinden op deze pagina. Je hoeft dus niet meer verder te zoeken op internet naar informatie over persoonlijke effectiviteit en productiviteit. Op deze pagina zul je alles vinden wat jou als persoon effectiever maakt in je leven en je ondernemerschap.

Ready?
Let’s go!


Wat is persoonlijke effectiviteit?

Het woord persoonlijke effectiviteit spreekt eigenlijk voor zich. Persoonlijke effectiviteit gaat over hoe effectief jij bent als persoon. Een dag heeft 24 uur. Daarvan slaap je er minimaal zeven. De resterende uren moet je dus zo effectief mogelijk inzetten om het meeste uit jouw dag kan halen. Hierbij kun je denken aan het uitvoeren van je activiteiten, maar ook het behalen van je doelen en mijlpalen. Uit de praktijk weet ik dat de tips en adviezen die ik op deze pagina geef, jou als persoon minstens 30% effectiever zullen maken.

Persoonlijke effectiviteit zorgt er simpelweg voor dat je meer gedaan krijgt in je dag. Dit kan individueel zijn, maar zeker ook in een team. Onderdelen van persoonlijke effectiviteit zijn bijvoorbeeld timemanagement, plannen en organiseren, focus, ontspanning, gezondheid en meer. Al deze factoren spelen een rol bij jouw persoonlijke effectiviteit.

Klinkt dit interessant en wil je hiermee aan de slag?
Let dan nu goed op, want hieronder volgen de belangrijkste adviezen.


We zijn niet effectief genoeg meer

Tegenwoordig zorgen socialmedianotificaties, telefoontjes, mailtjes et cetera voor nogal wat afleiding. De persoonlijke effectiviteit van vrijwel alle mensen in Nederland is hierdoor flink gedaald. Ook onze focustijd is enorm afgenomen. Mensen kunnen zich gewoon minder lang op een bepaalde taak concentreren.

Als high performance coach, coach ik ondernemers om het uiterste uit hun leven en hun ondernemerschap te halen. Eén ding wat me aan het begin van een coachingstraject altijd opvalt, is alle afleiding waar de ondernemer zichzelf aan blootstelt en waar hij zich niet eens meer bewust van is. Persoonlijke effectiviteit begint dan ook bij het creëren van bewustwording omtrent hoe (in-)effectief je op dit moment bezig bent. Door je simpelweg bewust te worden van je persoonlijke effectiviteit en de tips en adviezen die hieronder staan te implementeren, zul je minstens 30% effectiever worden.

Wist je namelijk dat je over de hele dag 30% minder productief bent als je ’s ochtends begint met het controleren van je mailbox en/of social media? Of dat minder dan 7 uur slaap hetzelfde effect heeft als het drinken van 4 à 6 glazen alcohol? Je kunt heel eenvoudig routines invoeren die jouw persoonlijke effectiviteit verbeteren. Zo heb je al snel een groei van 30% in je persoonlijke effectiviteit te pakken.


Persoonlijke effectiviteit begint dus bij bewustwording

Ga in gedachten eens terug naar gisteren. Heb jij enig idee hoe vaak je in die ene dag uit je flow bent gehaald door zaken als

  • het checken van je e-mail
  • het opnemen van je telefoon
  • onderbrekingen door je collega, partner, vriend of vriendin
  • social media
  • whatsapp
  • en ga zo maar door…

Hoe vaak werd ben jij gestoord? De kans is groot dat jij talloze keren per dag onderbroken wordt. En hoewel je misschien denkt dat dat geen impact heeft op je persoonlijke effectiviteit, kan ik je nu al vertellen: daar vergis je je lelijk.

Telkens wanneer je je werkzaamheden onderbreekt, kost het gemiddeld 10 minuten om opnieuw in de flow te komen. Wij high performers vergroten onze productiviteit door continu in een flow te blijven. Die flow begint dus bij bewustwording, en van daaruit integreren we routines en triggers in onze dag die ons persoonlijk effectief houden. Hierdoor ervaren wij een ware boost in onze productiviteit!

Hieronder volgen zeven adviezen om aan de slag te gaan met jouw persoonlijke effectiviteit. Na deze adviezen deel ik nóg een aantal belangrijke adviezen over dit onderwerp, met als doel dat jij na het lezen van deze pagina direct aan de slag kunt met het verbeteren van je persoonlijke effectiviteit.


Persoonlijke effectiviteit tip #1: Bewustzijn

De eerste stap naar persoonlijke effectiviteit is het creëren van bewustzijn. Als je kijkt naar de afgelopen week, was jij je volledig bewust van al jouw handelingen? Legde jij je mobiel heel bewust aan de kant en heb je regels voor jezelf wanneer je jouw berichtjes controleert?

Alles maar dan ook alles begint bij bewustzijn. Bewust je dag beleven zorgt ervoor dat je je ook bewust bent van de keuzes die je maakt. Bewuste keuzes zorgen voor meer persoonlijke effectiviteit.

Hoe je aan je bewustzijn werkt? Wat ik zelf doe is bij iedere nieuwe activiteit een intentie stellen.

  • Ga ik een boek lezen? Dan neem ik mezelf voor om gefocust te lezen.
  • Neem ik deel aan een training? Dan is het mijn intentie om aantekeningen te maken en kennis direct toe te passen.
  • Schrijf ik dit artikel? Dan is het mijn intentie om er met de aandacht voor de volle 100% bij te zijn, zodat ik volop waarde kan bieden.

De kracht van een goede intentie is dat je iedere keer bij een nieuwe activiteit jouw bewustzijn activeert. Je wordt je dus bewust van de keuzes die je maakt en van de nieuwe activiteit waarmee je aan de slag gaat.


Persoonlijke effectiviteit tip #2: Heb een doel

Een doel hebben in je leven is goed voor je persoonlijke effectiviteit. Nee, je hoeft geen doelen te hebben voor de komende 3 jaar. Het hebben van een doel voor dit jaar, of juist dit kwartaal of aankomende maand is wel een pre.

Dus vertel me, wat is jouw doel voor deze maand? Wanneer je voor jezelf nog geen duidelijk doel hebt, dan adviseer ik je om het volgende artikel te lezen: Visualiseren om je doelen en dromen te bereiken? Dit is hoe je het doet!

Wanneer je wel een doel hebt, dan maak je gedurende de dag bewuste keuzes die je dichterbij je doel brengen. Dat betekent ook dat je “nee” zegt tegen de dingen die je niet dichterbij je doel brengen. Dit is weer een stap dichterbij je persoonlijke effectiviteit. De vervolgstap is vervolgens om te gaan plannen. Dit is ook direct tip nummer 3…


Persoonlijke effectiviteit tip #3: Plannen

Plannen is een hele eenvoudige tip, toch plannen de meeste ondernemers niet of komen ze hun planning niet na. High performers weten hoe belangrijk het is om activiteiten te plannen. Zonder je dag te plannen duik je al snel je mailbox in om reactief in plaats van productief bezig te gaan.

Neem daarom een offline planner. Een simpel A4-schrift or whatever you like is voldoende om een goede planning op te stellen. Werk daarbij in blokken van 50 minuten gevolgd door 5 minuten pauze (nee, geen social media, wel rekken, strekken, ademhalen, water drinken etc). Doe dit iedere dag en zie hoe je productiever en dus effectiever wordt.

Check dit artikel: Productiviteit verhogen? Zet de 5X50 Productiviteit Formule in!


Persoonlijke effectiviteit tip #4: Weg met afleiding!

Afleiding is de nummer-1-killer van persoonlijke effectiviteit. Niet alleen zorgt afleiding ervoor dat je je taken niet afkrijgt, ook is de kans groter dat je sneller gestresst raakt en aan het einde van de dag een onvoldaan gevoel hebt. Wanneer je echt effectiever je dag door wilt komen, adviseer ik je onderstaande stappen (deze pas ik zelf toe).

  • Schakel alle notificaties op je mobiel uit.
  • Zet je mobiel op stil en controleer op vaste tijden.
  • Laat je mobiele telefoon nog een uur links liggen als uit je bed gaat en laat hem op vliegtuigstand staan.
  • Geen social media dus, maar ook geen krant of nieuws. Pak minimaal dat eerste uurtje van je dag voor jezelf (je eigen persoonlijke effectiviteit).
  • Plan je dag van tevoren en neem de planning de volgende ochtend door, zodat je weet wat je gaat doen.
  • Belangrijke taken? Maak het aan andere mensen duidelijk dat ze je met rust moeten laten.
  • Gebruik een productiviteit-app zoals “Forrest App”.
  • Gebruik een offline-agenda (en dus niet online want die leidt weer af).

Ook hier geldt simpelweg weer dat je je bewust moet worden en je intenties moet bepalen. En weet goed dat je mailbox en social media slechts agenda’s zijn van andere mensen die iets van jou verwachten in plaats van andersom. Plan daarom alles!

Check dit artikel: Focus kwijt? 11 tips om focus te vinden én productiviteit te verbeteren


Persoonlijke effectiviteit tip #5: Behandel jezelf goed

Veel mensen lopen een kater op in het weekend en zien niet in wat de invloed daarvan is op hun persoonlijke effectiviteit. Laat staan dat ze begrijpen wat het te weinig water drinken, het te veel koffie drinken, minder dan 7 uur slapen per nacht en een ongezonde manier van eten met ze doet. Kortom, veel mensen hebben een ongezonde levensstijl zonder dat zij zich daar bewust van zijn.

Je wordt persoonlijk effectiever als je bewuste keuzes maakt qua levensstijl. Ik maakte een aantal keuzes en dat zijn voor mij nu basisregels:

  • Minimaal 7 uur slaap per nacht – Slaap je vaak minder? Besef goed dat jouw cognitiviteit dan hetzelfde kan zijn als na het drinken van 4 glazen alcohol.
  • Minstens 3 liter water per dag – Je lichaam bestaat grotendeels uit water. Drink je te weinig? Dan presteert je lichaam niet optimaal.
  • Minimaal 3x sporten per week – Je lichaam heeft beweging nodig. Zelf sport ik 4 x per week en doe ik minimaal 2 x per week yoga. Een investering in tijd, die je op energiebasis direct weer terug wint.
  • Intermittent fasting: Oké, dit is voor de echte high achievers. Zelf eet ik enkel om 12:00 uur en 17:00 uur. Ik eet dan een vol bord met groenten in combinatie met een groene smoothie. Simpelweg gezegd: aangepaste paleo (veel groenten, geen granen, zuivel en vrijwel geen vlees).

Kijk ook eens heel bewust naar jouw levensstijl en vraag jezelf af of die je als persoon effectief maakt.


Persoonlijke effectiviteit tip 6: Heb een routine

Heb jij voor jezelf een routine? Een vaste dagelijkse manier van werken? Wij maken gedurende de dag heel wat keuzes! Na 15:00 uur ben je meestal niet meer productief en dus is je persoonlijke effectiviteit ook niet meer echt geweldig. Maak je keuzes daarom gedoseerd.

Hoe we dat doen? Juist ja, met het opzetten van een routine. Voor mezelf heb ik iedere dag een vaste routine. Van ’s ochtends 5:00 uur opstaan tot en met het om 21:30 uur naar bed gaan. Het fijne van een routine is dat je er niet meer bij na hoeft te denken en toch bewust bezig bent met het verbeteren van je persoonlijke effectiviteit.

Mijn hele routine raakt de belangrijke levensgebieden, zoals gezondheid, mijn partner, missie (onderneming), hobby’s, spiritualiteit etc. Vele mensen spreken over het hebben van “balans” in het leven. Ik spreek over het neerzetten van optimale resultaten, waarbij we niet alles gaan balanceren naar een 7, maar juist alles upgraden naar een 10. En ja dat is mogelijk door middel van high performance coaching.

Heb je voor jezelf nog geen vaste routine? Check dan dit artikel: 8 stappen voor een krachtige high performance ochtendroutine (morning routine)


Persoonlijke effectiviteit tip 7: Haal adem

Deze laatste tip behoort heel eerlijk gezegd onder tip 5. Toch verdient deze tip speciale aandacht, omdat het iets is wat we vrijwel iedere seconde doen zonder dat we er bij stil staan. De meeste effectiviteit als persoon haal je door bewust en goed adem te halen.

Zelf maak ik hiervoor gebruik van de ademhalingsoefening van Wim Hof. Het kan voor sommige mensen een “zware manier” van ademhalen zijn, maar het brengt je zoveel. Wat het je brengt? Dat lees je hier.

Wat ik je wel wil verklappen is dat het op de juiste manier ademhalen helpt bij het verkrijgen van een enorme energie-boost. Juist ja, dat lees je goed: ademhalen = de nummer-1-manier om gedurende dag vele malen meer energie te ervaren dan je nu doet.

Haal bewust adem en check dit artikel: Meer energie als ondernemer? Zet deze 8 meer energie technieken in!


Werken aan je persoonlijke effectiviteit

Bij het verhogen van je persoonlijke effectiviteit gaat het om het creëren van bewustzijn door het aanleren van gewoontes en routines die je iedere dag uitvoert. Als high performance coach help ik ondernemers het maximale uit hun leven en ondernemerschap te halen door onder andere te werken aan hun persoonlijke effectiviteit.


Persoonlijke effectiviteit boeken

Waarom het wiel zelf opnieuw uitvinden als er al zo ontzettend veel boeken zijn om te lezen? Als high performer lees ik zelf elke twee weken minimaal één boek. Ik heb de afgelopen jaren dan ook enorm veel boeken gelezen op het gebied van persoonlijke effectiviteit. Hoewel het voordeel is dat er ontzettend veel boeken zijn geschreven over persoonlijke effectiviteit, brengt het ook een nadeel met zich mee: waar moet je beginnen? Welke boeken over persoonlijke effectiviteit passen echt bij jou? Die deel ik hieronder graag met je! Met deze boekenlijst en mijn artikelen kun je jouw persoonlijke effectiviteit een heuse kickstart geven. Mijn advies is dan ook om serieus met deze boeken over persoonlijke effectiviteit aan de slag te gaan.


Podcast op het gebied van persoonlijke effectiviteit

Ben je meer een liefhebber van podcasts (oftewel: luisteren) dan van het lezen van boeken? Dan wil ik je adviseren om vanaf vandaag (wanneer je dat nog niet doet) mijn High Performance Podcast te volgen op het gebied van leven, ondernemen en gezondheid. Deze engelstalige podcast geeft je de belangrijkste adviezen op het gebied van persoonlijke ontwikkeling. Zo kun je tijdens het sporten, autorijden of wat dan ook jouw tijd op een goede manier investeren in je persoonlijke ontwikkeling en effectiviteit.


Genoeg gelezen? Zet de next step!

Heb je genoeg gelezen over persoonlijke effectiviteit en wil je echt aan het werk? Dan ben je klaar voor de next step: het inplannen van een doorbraaksessie.

In een doorbraaksessie bekijken we samen waar je zowel persoonlijk als zakelijk naartoe wilt, wat de obstakels zijn die jou op dit moment belemmeren om daar te komen, wat de eerste stap is die je direct al kunt zetten om zowel persoonlijk als zakelijk naar de next level te gaan, en of (en hoe) ik jou verder kan helpen om topresultaten neer te zetten op zakelijk gebied (meer omzet), maar ook qua privé-leven, gezondheid en impact!

Goed om te weten: voor een doorbraaksessie doorloop je eerst een korte intake. Deze intake kun je doen door hier te klikken.


Stap nog iets te groot?

Zo kun je ook aan de slag met jouw persoonlijke effectiviteit

Wanneer  je de stap om direct een doorbraaksessie in te plannen nog te groot vindt, dan heb ik nog volop adviezen waar je direct mee aan de slag kunt. Zo kun je in de eerste plaats mijn e-boek over persoonlijk leiderschap downloaden, namelijk: High Performance Ondernemerschap. Een echte must-read voor iedereen die wil werken aan zijn of haar persoonlijke effectiviteit. Ook kun je hieronder jouw naam en e-mailadres achterlaten. Je ontvangt dan gratis de 5×50-productiviteitformule in je mailbox. Daarnaast kun je deelnemen aan een geheel gratis online training op het gebied van persoonlijke ontwikkeling en ondernemerschap.

En wanneer je liever iets ‘rustigers’ wilt hebben voor bij de koffie of thee, dan heb ik veel artikelen voor je geschreven over persoonlijke effectiviteit. Het overzicht van deze artikelen zie je hieronder.

Ik wens je veel succes met je persoonlijke effectiviteit! Wanneer je de volgende stap wilt zetten, dan sta ik voor je klaar als gecertificeerd High Performance Coach.

word een game changer

No-nonsense coaching voor de zeer succesvolle ondernemers, directeuren en CEO’s die 100 procent committed zijn om naar het volgende niveau te gaan.

boek cover

klaar voor een buitengewoon leven? voor € 1.50 krijg je inzage in mijn upcoming boek: zo word je een game changer.

Things that are given to us for nothing, we place little value on. Things that we pay money for, we value. Bedankt Earl Nightingale voor deze wijze woorden! Daarom ook geen gratis inzage in mijn levensveranderende  boek maar een kleine investering van slechts € 1.50 voor ± twintig pagina’s vol waarde. 

Klik op bovenstaande button, betaal € 1.50 voor de inzage in mijn nieuwe boek en krijg de PDF direct naar je mailbox toegezonden.