[info_box title=”TITLE”]Ben jij ook één van de personen die het lastig vindt om goede interessante content te vinden? Content die up-to-date is en niet al maanden oud? En twijfel je ook op welke tijden je deze content moet plaatsen op je social media kanalen? ‘s Ochtends, ’s middags of ’s avonds?[/info_box]

Lees dan dit artikel! In dit artikel leer ik je op een eenvoudige manier hoe je snel de beste content kunt vinden en op welke tijden je het beste jouw content kunt plaatsen.

Als ondernemer of als medewerker bij een bedrijf, heb je vaak wel meer dingen aan je hoofd, dan alleen het beheren van de social media kanalen. Content vinden en content plaatsen kost veel tijd. En als het dan die ene dag is dat je een bericht moet verspreiden, dan weet je niet wat je moet verspreiden!

Elk bericht dat je verstuurt via je social media kanaal, moet een bericht met een doel zijn. Daarom leer ik je in dit artikel, hoe je ervoor kunt zorgen dat ieder bericht dat je verspreidt een bericht van hoge kwaliteit is!

[info_box title=””] Dit is deel 2 van het tweedelige artikel. In dit artikel vertel ik je over het plaatsen van de content op de juiste tijden. In deel 1 vertelde ik je al over het verzamelen van interessante content. [/info_box]

#1 Verdiep jezelf in je doelgroep

Als je begint met het verspreiden van je berichten, heb je nog geen statistieken van wanneer jouw doelgroep actief is. Daarom is het erg belangrijk dat je te verdiepen in je doelgroep.

Wat is je doelgroep? Man, vrouw of beide? Wat is de gemiddelde leeftijd van je doelgroep? Wat doet jouw doelgroep op een doordeweekse dag? Al deze vragen kun je als het goed is al van te voren beantwoorden. Aan de hand hiervan kun je er dan ook snel genoeg achter komen, wanneer jouw doelgroep het meest actief is op social media.

De doelgroep Jongeren is vaak rond 10:30 en 13:00 uur actief. Waarschijnlijk zijn dit de tijden dat jongeren pauze hebben en dan hun nieuwste Tweets en/of Facebook-berichten checken. Door op deze tijden je berichten voor jongeren te verspreiden, is de kans groter dat ze de berichten ook daadwerkelijk zien.

De doelgroep tussen 26 – 60 jaar is een doelgroep die aan het werk is. Deze mensen staan ‘s ochtends vroeg op en komen rond 17:00 terug van hun werk. Na het werken moeten ze eten koken, daarna de kinderen naar bed brengen en daarna kunnen ze genieten van hun kopje koffie op de bank. Dat houdt in dat ze online zijn ‘s ochtends rond 7:00 uur als ze uit bed komen en tussen 20:00 en 22:00 uur, want dan zitten ze meestal op de bank voor de tv hun updates door te nemen.

[cta_box title=”TITLE”]Bovenstaande tijden zijn een voorbeeld van wanneer een bepaalde doelgroep actief is.[/cta_box]

Om te weten wanneer mensen actief zijn op social media moet je hun dag in je hoofd schetsen! – Tweet deze quote

#2 Maak gebruik van Crowdbooster

Crowdbooster is een gratis tool die je kunt gebruiken voor jouw Twitter-account. Eén van de voordelen van deze tool is dat hij aangeeft wanneer je Twitter-volgers het meest actief zijn. Dit geeft hij aan door een eenvoudige tijdlijn met daarop cirkels. Hoe groter de cirkel, hoe meer mensen actief zijn op een bepaald tijdsstip. Voor jezelf dus een handige manier van analyseren, dus tijdbesparend.

Als je het interessant vind om Crowdbooster te gaan gebruiken, dan is het een aanrader om dit artikel te lezen: 7 Social Media Tools die je kostbare Tijd besparen

Crowdbooster

#3 Maak gebruik van een content kalender

Om ervoor te zorgen dat je berichten verspreidt met een hoge kwaliteit, is het van belang om een content-kalender te maken.

Het voordeel van een content-kalender:

  • Je hebt een duidelijk maandoverzicht van al je content items;
  • Je kunt goed in de gaten houden of je bijvoorbeeld niet teveel reclame maakt;
  • Minder stress, want je kunt in principe de 1ste van de maand al berichten schrijven die je een week later plaatst;
  • Een gratis manier van analyseren.

Door content-kalender netjes uit te werken, kun je aan het eind van iedere maand elk bericht analyseren. Door het gebruiken van de Facebook-statistieken, kun je zien hoe goed elk bericht het doet.

  • Hoeveel “vind ik leuks”, delen en reacties heeft het geplaatste bericht;
  • Hoeveel mensen hebben het bericht gezien;
  • Hoeveel mensen hebben op het bericht geklikt;
  • Op welke tijd en welke dag is het bericht geplaatst.

Aan de hand van bovenstaande punten kun je al snel zien in welke berichten jouw doelgroep al dan niet geïnteresseerd is. En daarnaast kun je zien op welke tijden je het grootste bereik hebt. Door het maken van deze content-kalender, kun je Facebook maandelijks nog effectiever inzetten.


Download gratis de Facebook Content Kalender door op bovenstaande afbeelding te klikken of hier!

#4 Maak gebruik van Edgerank-checker of PostRocket

Als je niet van analyseren houdt of je vindt dat het teveel tijd kost, dan is een tool zoals Edgerank-checker of Postrocket echt iets voor jou.

Voordelen Edgerank-checker

  • Geeft aan op welke dagen en welke tijden je het best je berichten via Facebook kunt verspreiden;
  • Geeft aan welk type post het beste werkt (afbeelding, video of tekstbericht);
  • Geeft aan hoe vaak je per dag een bericht moet verspreiden
  • Geeft aan hoe de levenscyclus van elk individueel bericht eruit ziet.

Meer informatie over Edgerank-checker klik hier

Voordelen van PostRocket

  • Je kunt je berichten schrijven en plaatsen in PostRocket, en dat plaatst dan je berichten automatisch op Facebook wanneer jouw doelgroep het meest actief is;
  • Als je een bericht met een link plaatst in PostRocket, dan geeft het automatisch aan welke afbeeldingen je kunt gebruiken voor het bericht;
  • Je kunt via PostRocket teksten toevoegen aan je foto’s
  • Elke dag krijg je tips met betrekking tot jouw Facebook-berichten. Hierbij wordt aangegeven wat voor soort berichten je het beste kunt verspreiden en hoe vaak.

#5 De gouden tip

Social media gaat om mensen. Denk daarom niet te moeilijk, maar kruip in de huid van jouw doelgroep. Als jij jezelf in je doelgroep kunt verplaatsen, dan weet je wanneer jouw doelgroep het meest actief is. Tools zijn niet beslist nodig, maar zorgen er wel voor dat je maandelijks meer tijd overhoudt. Als je gebruik maakt van mijn content-kalender, dan kost het handmatig analyseren je ongeveer twee uur per maand. Door het investeren van twee uur per maand kom je erachter wanneer je doelgroep het meest actief is op Facebook en in welke berichten deze al dan niet geïnteresseerd is.

[info_box title=”TITLE”]Wist jij van te voren al wanneer jouw doelgroep actief is op social media? Of kun jij bovenstaande tips goed gebruiken? Laat jouw reactie hieronder achter![/info_box]

5 antwoorden
  1. Vera
    Vera zegt:

    Ik zie dat Postrocket niet langer bestaat. Per 15 aug 2013 opgeheven. Was er wel benieuwd naar.
    Hootsuite blijft volgens mij een goede oplossing. Facebook, Twitter , Linkedin, Google+ alles in een keer voorbereiden en inplannen. Je moet alleen zelf het tijdstip bepalen.

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *