7 stappen voor de sky-rocketing lancering van jezelf op social media

Share on twitter
Tweet dit
Share on linkedin
Deel op linkedin

Ben je op zoek naar een hands-on stappenplan om vandaag te beginnen met social media? Vraag je je af wat de eerste stap is? Gefeliciteerd! Je bent op de juiste plek. Dit 7 stappenplan helpt je met eenvoudige stappen op weg naar een succesvolle sky-rocketing social media strategie!

Elke strategie kent haar eigen regels, en dat geldt ook voor je social media strategie. In je strategie beschrijf je wat je wilt bereiken en welke middelen je daarvoor inzet. Een goed uitgewerkte social media strategie houdt je op het juiste pad naar succes. Het helpt je focussen. Ontwerp stap voor stap je eigen strategie en je zult zien dat je concrete resultaten krijgt. Dat maakt het een stuk leuker! Hier volgen de 7 stappen voor je strategie:


#1 Omschrijf je doelgroep

Wie wil je helpen? Op welke doelgroep richt jij je? Beschrijf je doelgroep zo concreet mogelijk. Bijvoorbeeld: mannen die part-time willen werken, geen hoofdkostwinner zijn, met een gezin met kinderen, woonachtig in Friesland, Groningen en Overijssel. Leeftijd 35 tot 55 jaar. Met interesse in technologie.

Als je weet op wie je je richt, kun je vervolgens gericht vaststellen via welke platformen of communities je in contact komt met je doelgroep. Social media platformen als Facebook, LinkedIn en Twitter bewegen zich richting mainstream. Toch kent elke platform haar eigen doelgroep en wijze van communiceren. Start een zoekopdracht in Google (met woorden die je doelgroep gebruikt) en ontdek waar je doelgroep actief is. Krijg inzicht in wat je concurrenten doen en op welke social media platformen ze prominent aanwezig zijn . Zo kun je gericht in contact komen met jouw specifieke doelgroep. Je zult zien dat je resultaten positief uitpakken.

#2 Formuleer je doelstelling

Beschrijf concreet wat je wilt bereiken met je social media strategie. Je doelstelling helpt je vast te stellen welke middelen je nodig hebt en hoe je die gaat inzetten. Om je op weg te helpen, volgen hier een aantal voorbeelden:

  • Verhogen van web traffic naar je website;
  • Verhogen van je maandelijkse omzet;
  • Creëren van meer naamsbekendheid;
  • Uitbreiden van je klantenservice (niet alleen via de telefoon maar ook via Twitter en Facebook);
  • Bouwen aan loyaliteit met een community (een vaste plek waar jouw doelgroep bij elkaar komt);
  • Email adressen verzamelen voor je nieuwsbrief (een uitstekend kanaal om je producten en diensten aan te bieden);

#3 Besteed aandacht aan design

Het ontwerp van je website en social media profielen bepaalt het succes van je strategie. Op internet krijg je maar één kans om een blijvende indruk te maken. Zorg dat je ontwerp er professioneel uitziet. Maak het daarnaast helder wat je aanbiedt en wat je doelgroep dient te doen om dat te krijgen. Zo kun je bij het design van je Facebook pagina rekening houden met het verzamelen van email adressen. Je hebt hiervoor een applicatie nodig (Email Service Provider) en tevens een heldere Call-to-Action (CTA) die precies vertelt wat je doelgroep moet doen en krijgt als ze zich inschrijven voor je nieuwsbrief. Maak je design zo dat je een maximaal aantal inschrijvers krijgt voor je nieuwsbrief.

#4 Stel een content kalender op

Je bent al aardig op weg voor een skyrocketing presence op het social web! Nu volgt het belangrijkste onderdeel: content. Wat heb je je doelgroep te bieden? Welke content gebruik je om je doelgroep uit te nodigen naar je website en aan je te binden? Het antwoord vind je met de eenvoudige vraag: “Waar is jouw doelgroep naar op zoek?” Een aantal voorbeelden:

  • Wekelijkse blog posts met handige tips;
  • Grappige en originele foto’s;
  • Informatieve en entertainende video’s;
  • Audio opnames;

Stel een content kalender op die je dwingt om consistent te bouwen aan een relatie met je doelgroep. In je content kalender leg je vast welk type content je maakt, met welk thema en met welke frequentie je dit verspreid.

#5 Ontwerp een promotie plan

Naast je content kalender, heb je een plan nodig om je content te promoten. Ontwerp hiervoor een promotie kalender. Leg concreet vast via welke media en met welke frequentie je je boodschap onder de aandacht brengt. Zorg daarbij dat je geen push strategie volgt, maar nodig je doelgroep uit om kennis te nemen van je content. Je kunt je content op verschillende manieren promoten:

  • Plaats een link naar je social media platform op je print materiaal (flyers, nieuwsbrief)
  • Gebruik social media iconen (grafische links) op je website
  • Integreer een Facebook likebox op je website
  • Hang een poster op in je bedrijf met je content kalender (Infographic)
  • Vertel in je wekelijkse post wat je lezers volgende keer mogen verwachten

#6 Genereer engagement

Stappen 1 tot en met 5 van je plan, zijn voorbereiding op hoe je in contact komt met je doelgroep en wat je ze aanbiedt. Stap 6 is gericht op het verspreiden van je boodschap via vrienden of volgers van je doelgroep. Hoe zorg je ervoor dat je doelgroep je content zo de moeite waard vindt, dat ze dit willen delen met hun vrienden? Denk aan acties als het liken van je Facebook pagina, het retweeten van je tweets of het geven van commentaar op je blog post.

Mari Smith: Content is King, but Engagement is Queen”. Zonder engagement, blijft je content beperkt tot een kleine groep

Engagement genereer je door contact te leggen met anderen, te luisteren, vragen te stellen, content te delen van anderen, share buttons toe te voegen op je site, Calls-to-Actions te plaatsen (vraag om het delen), je content af te wisselen en informatie met entertainment te mixen tot Infotainment.

Hoe je meer likes en interactie krijgt


Klik op de afbeelding voor tips hoe je meer likes en reacties krijgt

#7 Analyseer je resultaten

Meten = weten! Nu je stap 1 tot en met 6 in werking hebt gezet, wil je vaststellen of je plan tot gewenst resultaat leidt. Kijk daarom elke week of elke maand wat het effect is van je social media strategie. Facebook biedt daarvoor zeer gedetailleerde cijfers met Facebook Insights. Mocht je het succes van Twitter of LinkedIn willen monitoren, kijk dan eens uit naar een social media management tool als Sprout Social of HootSuite. Deze management tools bieden je enerzijds de mogelijkheid om verspreiding van je tweets of Facebook updates te automatiseren, anderzijds geven ze je inzicht in statistieken. Tevens kun je ze integreren met Google analytics. Formuleer een aantal kerncijfers, monitor je resultaten en stel je plan bij om je effectiviteit te vergroten. Om je op weg te helpen, volgen hier een aantal voorbeelden van kerncijfers:

  • Het aantal bezoekers van je website;
  • Het aantal page views van je website;
  • Het aantal Twitter volgers;
  • Het aantal fans op Facebook;
  • Aantal Likes, Shares en Comments;
  • Tijdstippen waarop je doelgroep actief is;
  • Type content dat ‘t meeste engagement genereert;
  • Soort feedback op je berichten (positief, negatief, vragen, opmerkingen).

Volg dit 7 stappenplan en bouw zo aan het succes van je social media strategie. Niet als doel, maar als middel om je zichtbaarheid op het social web te vergroten. Met dit plan vergoot je de effectiviteit van je social media activiteiten en nodig je je doelgroep uit om kennis te nemen van je producten of diensten. De basis voor een Sky-Rocketing success van je bedrijf!

Klaar voor de lancering van jezelf op social media?

Ik ben erg benieuwd of de tips in dit artikel jou kunnen helpen bij de lancering van jezelf op social media. Laat je reactie hieronder achter.

Wouterr Kleinsman Boek

WEES DE EERSTE
DIE HET BOEK
IN HANDEN KRIJGT

Krijg als eerste een e-mail en sms met een link naar de pre-sale die eind augustus 2020 begint.