7 Tips maken je social media profielen zichtbaar

Steeds meer Nederlandse bedrijven maken sociale profielen aan. Zo heeft 53% van de bedrijven een Facebook pagina, 45% een Twitter Account, gebruikt 42% LinkedIn en zit 22% op YouTube (bron: Insites Consulting). Heb jij je eigen social media profielen en krijg je nog onvoldoende fans of volgers? Zoek je een slimme en effectieve manier om je bedrijf te promoten via social media? Lees dan dit artikel en start vandaag nog met je slimme social media promotie strategie.

#1 Zorg voor een snelle start

In mijn vorige artikelen las je hoe je meer actieve fans kunt werven op Facebook. De volgende stap is promotie van je social media profielen op plekken die niet altijd voor de hand liggen. Maak je social media profielen zichtbaar voor de doelgroep die je wilt aantrekken. Hieronder lees je enkele tips voor een effectieve social media promotie.

#2 Maak je website sociaal

Wist je dat je maximaal 7 seconden de tijd hebt om mensen te triggeren op jouw website? Als je ze na deze 7 seconden niet hebt overtuigd, dan verlaten ze jouw website. Bied je bezoekers een interessante website die social proof is. Hoe je dat doet, lees je nu:

Twitter

Als je gebruik maakt van Twitter, verwerk dan jouw laatste Tweets in je website met hierbij de buttonvolg ons op Twitter”. Door het plaatsen van je laatste tweets op je site, zorg je iedere dag voor verse content op je website. Daarnaast laat je mensen zien dat je interessante informatie deelt via Twitter en nodig je ze uit om je te volgen.

Facebook

Heb je een Facebook pagina? Voeg dan een Like Box toe aan je website. Als een bezoeker op jouw website komt en ziet dat één van zijn vrienden ook fan is van je Facebook pagina, leidt dat tot meer vertrouwen. Tevens houdt het je bezoeker langer vast op je site en vergroot het de kans dat hij je Facebook pagina liked.

YouTube

Als je gebruik maakt van YouTube, dan kun je jouw video’s integreren in jouw website. Zo kunnen je web bezoekers je video direct op je site bekijken, zonder naar je YouTube kanaal te gaan. Leid ze vervolgens naar je “volg ons op YouTube” om je andere video’s te bewonderen.

Om je social media profielen op je site te plaatsen, maak je gebruik van social media widgets. Zo bied je bezoekers een aantrekkelijke interactieve sociale web omgeving. Wil je web bezoekers aanzetten om je content te delen met vrienden of volgers, kies dan voor share buttons. Deze buttons vragen slechts één klik om je content te verspreiden! Kijk eens naar buttons zoals: Vind ik leukdelen, Pin to Pinterest,Plaats in de Buffer, Tweet en Recommend. Enkele goede plugins, die perfect passen bij je WordPress blog of website, zijn:

 #3 Sociale visitekaartjes

Als ondernemer of zoals mijn online-marketingbureau, heb je geweldige visitekaartjes die eye catching zijn en waar iedereen altijd even op kijkt als je na een gesprek jouw visitekaartje afgeeft. Op dit visitekaartje staan je adresgegevens en daarnaast jouw website en heel misschien een QR code. Zorg ervoor dat jouw social media pagina’s er ook op komen te staan. Plaats niet alleen een icoon van bijvoorbeeld Facebook en Linkedin, maar zet hierbij ook de URL (verwijzing) naar de desbetreffende social media pagina. Hiermee voorkom je dat mensen zelf moeten gaan zoeken op Facebook en de pagina niet kunnen vinden.

Visitekaartje Wouter Kleinsman Bureau voor online marketing en relationship marketing

#4 Plaatsen van social media iconen waar de ogen altijd zijn

Als we in een winkel lopen of we in een restaurant zitten, dan verkennen we meestal alles met onze ogen. Welke mensen zitten er? Wat voor een acties zijn er en wat is het menu van vandaag? Een perfecte kans om aandacht te krijgen voor je social media iconen. Bekijk eens de volgende voorbeelden om nieuwe volgers en fans uit te nodigen op plekken waar je wellicht niet aan dacht!

Affiches en Posters
Plaats je social media icoon met URL van het profiel op je affiches en posters. Wil je mensen extra motiveren om je pagina te Liken, bied dan in ruil voor een Like een coupon met korting op een bepaald artikel of etensgerecht.

Kassa bonnetjes
Wat doe jij als je betaald hebt? Waarschijnlijk kijk je je kassabon even na? Een ideale plek om je social media profiel te presenteren met een URL.

Walmart Facebook op kassa bonnetjes

TV schermen
Narrowcasting (tv schermen met reclame) is een ander voorbeeld om aandacht te vragen voor je social media pagina’s. Denk bijvoorbeeld aan het tonen van je laatste Tweets op het tv scherm. Of toon via Foursquare wie nog meer aanwezig is in je zaak.

Ingang
Waar letten mensen op als ze naar binnengaan? Juist! De deur. Niemand wil met zijn hoofd tegen de deur aanlopen! Heb je er wel eens aan gedacht je social media iconen op de deur te plaatsen? Maak je gebruik van Foursquare, vertel mensen dan dat inchecken bij jouw 5% korting oplevert. Of als ze met hun vriend of vriendin inchecken, ze het tweede artikel gratis krijgen.

Menukaart en bierviltjes
In een restaurant kijk je altijd op de menukaart. De ideale plek om aandacht te vragen voor je social media iconen. En plaats je social media iconen ook op je bierviltjes. Mensen wachten op hun eten en zoeken een tijdverdrijf. Ze spelen met je bierviltjes en kijken automatisch naar de opdruk. Let maar eens op hoeveel mensen hun mobiele telefoon pakken en je social media profielen bekijken.

Social biervultje met QR code en Facebook link

#5 Sociale email

Ondanks social media is een persoonlijke email nog steeds zeer effectief. Door je contacten regelmatig emails te sturen, onderhoud je je relatie. Plaats je social media iconen onderaan je email. Voeg een Call to Action toe, zoals “blijf op de hoogte”, en je hebt een aantrekkelijke uitnodiging voor je relaties. Maak het geheel compleet met een link naar je laatste blog en je laatste Tweet. Zoek je een handige tool om dit te doen? Bekijk dan eens Wisestamp. Dit is een gratis software tool om eenvoudig je email handtekening aan te vullen met social media profielen, je blog post en laatste tweet. WiseStamp gebruikt widgets om snel alle informatie te integreren in je email.

Wisestamp social integratie in e-mail handtekeningen

#6 Sociale Nieuwsbrief

Tot slot, je nieuwsbrief. Heb jij een nieuwsbrief om je klanten op de hoogte te houden? Zorg er dan voor dat jouw social media iconen hierop komen te staan. Mensen die je nieuwsbrief lezen en geïnteresseerd zijn in jouw informatie willen vaak nog meer informatie. Door het plaatsen van klikbare buttons in je nieuwsbrief, nodig je je lezers uit je profielen te bezoeken.

Denk ook eens aan het plaatsen van je laatste Tweet, blog artikel of ‘Vind onze pagina leuk’ oproep in je nieuwsbrief. Zo nodig je mensen die je nog niet volgen op Twitter of fan zijn op Facebook, uit om dat alsnog te doen.


#7 Kijk na vandaag eens met andere ogen naar plekken waar je ogen naartoe gaan.

Hou deze tips in gedachten en plaats je social media iconen op plekken die het vaakst bekeken worden. Kortom, maak je social media profielen zichtbaar. Je zult zien dat je hierdoor automatisch nieuwe fans of volgers krijgt.

Maak je al gebruik van een van de bovenstaande tips? Heb je een vraag of wil je jouw mening kwijt? Laat dan hieronder een reactie achter.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *