Data verzamelen via de social-mediakanalen: waarom en hoe

Maak je als bedrijf gebruik van de online-marketingkanalen? Dan is het belangrijk dat je data verzamelt. Data verzamelen is in deze tijd cruciaal, kost niet veel tijd maar je moet goed weten hoe je dit het beste aanpakt. Dit artikel geeft antwoord op de vragen:

  • Waarom moet je data verzamelen?
  • Hoe kun je data verzamelen via jouw social-mediakanalen?

Inleiding

Een groot deel van de huidige generatie oriënteert zich online. Voor een bedrijf is het van belang in contact te komen met de doelgroep, een community op te zetten en onder de aandacht te blijven. Wanneer je vanaf scratch moet beginnen met het verdienen van aandacht, dan kan dit een behoorlijke investering in tijd en geld zijn. Inzetten van advertenties is een goed middel om snel de aandacht te trekken van jouw doelgroep en te bouwen aan een community. Wanneer je enkele maanden onderweg bent, zul je zien dat je bereik toeneemt. Mensen weten je website, social-mediakanalen en andere online-marketingkanalen die je inzet om de aandacht te winnen te vinden. Echter, wanneer je op dit moment het verzamelen van data vergeet, dan kan het binnen de kortste keren game-over zijn. Benieuwd waarom? Lees snel verder.

Social media data verzamelen

Waarom data verzamelen?

Sinds de opkomst van social-mediamarketing zie je dat steeds meer bedrijven zich gaan richten op het creëren van massale online community’s op Facebook, Twitter, LinkedIn en andere social-mediakanalen. Daarnaast proberen ze onder de aandacht te komen via zoekmachines door zoekmachineoptimalisatie toe te passen en Adwords-advertenties te plaatsen. Maar iets waar veel bedrijven zich helemaal niet bewust van zijn, is dat er een dag komt dat een social-mediakanaal zoals Facebook er mee stopt. Of dat er problemen ontstaan met je website en je deze kwijtraakt. Op dat moment raak je alles kwijt: je social-mediafans, LinkedIncontacten en websitebezoekers die bekend waren met je website.

En dan?

Had je dit artikel maar  eerder gelezen. Door vanaf de eerste dag data te verzamelen, is het geen enkel probleem als je al jouw social-mediakanalen kwijtraakt. Je hebt op dat moment een datalijst van al jouw social-mediafans, connecties en websitebezoekers. Aan de hand van deze data kun je eenvoudig via een nieuw social-mediakanaal opnieuw de aandacht winnen van fans en connecties die je in de loop van de jaren hebt verzameld. Om ervoor te zorgen dat je vanaf vandaag kunt beginnen, behandel ik hieronder hoe je data kunt verzamelen via jouw social-mediakanalen.

In mijn vorige artikel heb ik het gehad over

In mijn volgende artikel ga ik het hebben over

  • Gebruikmaken van de verzamelde data

Data verzamelen via jouw social-mediakanalen

Veel bedrijven zijn druk bezig met het realiseren van community’s via kanalen zoals Facebook, Twitter, LinkedIn en andere social-mediakanalen. Enkel vergeten bedrijven vaak dat deze social-mediakanalen niet van hun zelf zijn. Het is daarom belangrijk dat je een manier gaat verzinnen hoe je achter de gegevens van jouw fanbase komt. Ik heb het dan bijvoorbeeld over het verzamelen van de e-mailadressen van al jouw social-mediafans. Mocht het op een dag zo zijn dat een social-mediakanaal ermee stopt, dan heb je altijd nog de e-mailadressen van jouw social-mediafans zodat je deze via een ander kanaal kunt bereiken. Benieuwd hoe je dit moet aanpakken? Lees het hieronder:

#1 Data verzamelen via Facebook

Wanneer je als bedrijf gebruikmaakt van het social-mediakanaal Facebook, dan is het van belang dat wanneer je een campagne opzet  je altijd rekening houdt met data verzamelen. Campagnes waarbij mensen fan van je pagina moeten worden en het bericht moeten delen, zijn niet meer de meest tactische campagnes. Ik adviseer je om bij zulke campagnes te focussen op het verzamelen van contactgegevens van deze mensen.

Voorbeeld: Deel en win actie

Voorheen was ik enkel bezig met het realiseren van een zo groot mogelijke fanbase op basis van like-deel-en-win-acties. Nu houd ik me voornamelijk bezig met het onder de aandacht brengen van acties met als hoofddoel het verzamelen van contactgegevens. Hieronder staat een voorbeeld van een campagne die ik heb opgezet voor één van mijn klanten, ‘Hamam Het Oosten’. De focus ligt hierbij op het vergroten van ons bereik in combinatie met het verzamelen van e-mailadressen. In onderstaande campagne maken wij duidelijk aan de doelgroep dat mensen op de link moeten klikken om mee te doen aan deze actie. Wanneer ze op de link klikken worden ze meegenomen naar een pagina waar ze hun naam en e-mailadres moeten achterlaten. Een campagne zoals deze levert binnen twee weken minimaal 100 e-mailadressen op. Vergeleken met de prijs die wij weggeven zijn de kosten per e-mailadres zeer laag.

social-media facebook campagne - hamam het oosten

Voorbeeld: Contest campagne

Wanneer je een professionele Facebookcampagne wilt opzetten, dan adviseer ik je om gebruik te maken van een campagnetool zoals AgoraPulse. Via AgoraPulse kun je met een minimale investering van € 29 per maand, een professionele Facebookcampagne opzetten, waarbij je zelf geen enkele kennis van programmeren nodig hebt. Dankzij AgoraPulse kun je in minder dan één dag een campagne lanceren en starten met het verzamelen van data. Denk hierbij aan een fotowedstrijd, quiz of andere leuke acties. Door het organiseren van een campagne zorg je niet enkel voor het verzamelen van data. Ook zul je zien dat bij een succesvolle campagne je fanbase groeit en dat fans het ook waarderen wanneer je hun verrast met een leuke Facebookcampagne. Kijk voor meer informatie over AgoraPulse onderstaande video. Tevens kun je ook een gratis versie uitproberen door hier te klikken 

#2 Data verzamelen via LinkedIn

Als we kijken naar de belangrijkste data op LinkedIn, dan is het wel jouw contactpersonenlijst die je in de jaren hebt opgebouwd. Wat veel bedrijven nog niet weten, is dat je met één klik op de knop een export kunt maken van al jouw contacten en dat je hierdoor per persoon een overzicht krijgt van al hun gegevens. Aan de hand van deze gegevens kun je lasergericht advertenties opzetten waarbij je enkel de mensen benadert die voor jou interessant zijn. Hieronder zie je een voorbeeld van hoe je zo’n export maakt van jouw LinkedInlijst.

linkedin-connecties-exporteren

#3 Data verzamelen via Twitter

Wanneer we kijken naar Twitter, dan kunnen we een zelfde soort campagne opzetten die ik in stap 1 bij Facebook ook heb behandeld. In plaats van een Twittercampagne waarbij mensen je moeten gaan volgen en de tweet moeten retweeten, kun je mensen de opdracht geven om hun naam en e-mailadres achter te laten en de tweet laten retweeten. Op deze manier zorg je ervoor dat je campagne een breder bereik krijgt en verzamel je tevens de e-mailadressen van de mensen die meedoen aan de campagne.

twitter campagne voor hamam het oosten

Twittervolgers exporteren

Bij Twitter is het helaas niet mogelijk om op een gratis manier een export te maken van al jouw volgers. Door gebruik te maken van een socialmediatool zoals Agorapulse, heb je wel de mogelijkheid om jouw volgerslijst te exporteren. Je krijgt dan een overzicht van: naam, Twitternaam, taal, locatie en andere gegevens. Handig om deze gegevens binnen handbereik te hebben. Mocht het zo zijn dat jij je Twitteraccount kwijtraakt, dan heb je altijd nog alle namen van de mensen die jou volgden via Twitter.

twitter exporteren van social media volgers

Klaar voor het verzamelen van data via jouw social-mediakanalen?

Ik ben erg benieuwd of de tips in dit artikel je kunnen helpen bij het verzamelen van data via jouw social-mediakanalen. Laat je reactie hieronder achter.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *