[info_box title=”TITLE”]Ben jij ook die ondernemer, die zijn doelgroep online wil  bereiken? Wil jij effectief gebruik maken van social media en ook daadwerkelijk resultaat behalen? Is jouw antwoord hierop JA? Dan is het van belang een social media plan/strategie te realiseren. Want zonder plan heb je geen focus en weet je niet wat je moet doen. Je kunt het vergelijken met een marketingplan, ook zonder marketingplan is het lastig je doelstellingen te realiseren.[/info_box]

Dit is het tweede artikel over de realisatie van de social media strategie. In het eerste artikel hadden we het over de Pyramide. Wil je de aankomende artikelen ook ontvangen? Zorg er dan voor dat je mijn nieuwsbriefTwitter Facebook kanalen goed in de gaten houdt. Daarnaast zou ik het leuk vinden als je een reactie wilt achterlaten met jouw mening.

Waar staan we nu?

Als je wilt beginnen met het inzetten van social media. Dan is het van belang dat je weet waar jij jezelf nu bevindt. Dit kun je eenvoudig doen door het beantwoorden van de volgende vragen:

Social media vragen

  • Welke marketing kanalen gebruik ik nu?
  • Hoeveel fans/volgers heb ik op deze kanalen?
  • Hoe is de interactie met de doelgroep?
  • Wat zijn eventuele verbeterpunten

Overige online marketing vragen

  • Wat is het gemiddeld aantal bezoekers dat nu vanaf mijn social media kanalen komt?
  • Hoeveel bezoekers had mijn website deze maand?
  • Hoeveel abonnees op mijn nieuwsbrief  heb ik?

Bovenstaande overige online marketing vragen zijn optioneel. Deze kan ik niet concreet weergeven, omdat ik niet weet van welke online kanalen jij (nog meer) gebruik maakt.

Wat doet mijn concurrentie ofwel concullega’s

Als je weet waar jij jezelf momenteel bevindt, dan is het uiteraard ook van belang dat jij weet waar jouw concurrentie ofwel concullega’s zich bevinden.

Waarom is dit zo belangrijk?

Je moet het wiel niet opnieuw willen uitvinden. Door te zoeken naar je concurrenten, kun je zien hoe zij hun doelgroep benaderen. Belangrijke punten om te analyseren zijn:

  • Welke berichten doen het goed? ( Vele reacties, likes, retweets, zijn interessant)
  • Welke berichten doen het niet goed? En waarom niet?
  • Maakt de concurrentie gebruik van verschillende thema’s in berichten?
  • Op welke tijden en dagen is de doelgroep het meest actief?

[cta_box title=”TITLE”]Belangrijk: Kijk altijd hoe groot de fanbase van de concurrent is. Stel dat de concurrent 5.000 fans heeft, maar hij krijgt bijvoorbeeld gemiddeld maar 10 reacties op een bericht. Dan betekent het dat de berichten slecht presteren. Vaak gaat het dan ook om concurrenten die gebruik maken van zogenaamde like-en-win of volg-en-retweet acties.[/cta_box]

Tip: Om snel te onderzoeken welke kanalen je concurrerende bedrijven gebruiken, maak je gebruik van www.namechecklist.comTweet dit

 Namechecklist - Zie waar jouw doelgroep actief is op social media

Wie is mijn doelgroep?

Dat steeds meer bedrijven gebruik gaan maken van social media is een feit. Maar dit wil nog niet zeggen dat men weet wat men doet. Veel bedrijven maken namelijk gebruik van verkeerde kanalen,  dus waar hun doelgroep niet actief is.

Hoe kom ik erachter waar mijn doelgroep actief is?

Luisteren  is één van de manieren om erachter te komen waar jouw doelgroep actief is. Ga kijken op verschillende kanalen waar jij jouw doelgroep kunt vinden. Kijk hoe de doelgroep met elkaar communiceert en waar hun interesses liggen. Vind je het moeilijk om jouw doelgroep te vinden? Maak dan gebruik van onderstaande demografische gegevens:

 Social Media Demografische gegevens Nederland

Belangrijk punten

  • Maak je veel gebruik van visuele beelden? Dan kan Facebook, YouTube en of Pinterest interessant voor jou zijn. Als je doelgroep daar natuurlijk actief is!
  • Wil je naar buiten komen als een autoriteit? Dan is Linkedin erg interessant.
  • Maak je gebruik van veel video’s? Dan raad ik jou YouTube aan. YouTube is de nummer 2 zoekmachine van de wereld.

Generatie doelgroep

Het is belangrijk te weten hoe jouw doelgroep zichzelf voortbeweegt. Er bestaan namelijk drie verschillende generaties.

Elk van bovenstaande generatie, heeft een andere manier van leven. Binnenkort zal ik over ieder van bovenstaande generatie een artikel schrijven.

Wat zijn mijn social media doelstellingen?

Social media doelstellingen? Bestaan die? Ja ze bestaan, maar het zijn getransformeerde doelstellingen.

Als je gebruik gaat maken van social media, dan moet je natuurlijk daarvoor een reden hebben. Alleen omdat een vriend zegt dat je het moet gebruiken,  is geen goede reden! Je moet een doel hebben om social media in te schakelen. Daarom moet je kijken vanuit jouw marketingplan. Wat zijn de doelstellingen van dit jaar? Meer naamsbekendheid genereren? Meer ambassadeurs binnenhalen? Meer omzet genereren? Schrijf ze op en transformeer ze tot social media doelstellingen

Doelstellingen zorgen voor focus! Focus zorgt voor succes! Tweet dit

 Een voorbeeld van doelstelling transformatie

Stel dat jouw marketingdoelstelling voor dit jaar is: Het vergroten van je naamsbekendheid.

Huidige situatie

Social media doelstellingen

Bovenstaande kan een voorbeeld zijn in je huidige marketingplan hoe je meer naamsbekendheid wilt genereren.


Social media doelstelling

Social media doelstellingen omgezet

 

Bovenstaande kan een voorbeeld zijn in je huidige marketingplan hoe je meer naamsbekendheid wilt genereren. 

Doelstelling versterken door middel van KPI

Als je nog iets dieper wilt gaan in je social media doelstellingen kun je verschillende KPI’s (Key Performance Indicator) opzetten.

Realiseren van een actieve social media community

  • Aantal fans
  • Aantal volgers
  • Twitter mentions
  • Twitter Retweets
  • Facebook vind ik leuks, delen en reacties
  • LinkedIn discussies
  • LinkedIn reacties
  • LinkedIn vind ik interessant

Activeren en vinden van Ambassadeurs

  • Mensen die het meest over jou praten
  • Mensen die het meest kopen
  • Mensen die andere mensen helpen met betrekking tot jouw producten
  • Mensen die vaak feedback geven
  • Mensen die regelmatig hun aankoop delen van jouw producten
  • Mensen die jou aanraden

 Gebruik maken van Facebook advertenties

  • Behaalde bereik in de Facebook advertentie periode
  • Aantal kliks
  • Nieuwe fans
  • Traffic van de advertentie naar de website

Bovenstaande KPI’s, zijn een voorbeeld hoe je jouw doelstellingen nog beter kunt onderbouwen.

[cta_box title=”TITLE”]Belangrijk: Zorg voor doelstellingen! Zonder doelstellingen heb je geen focus en dat zorgt ervoor dat je maar iets doet.[/cta_box]

Bovenstaande punten uitgevoerd? Kies jouw kanaal

Als je bovenstaande punten hebt uitgevoerd moet het voor jou vrij eenvoudig zijn om jouw kanalen te kiezen.

Ingewikkeld?

[info_box title=”TITLE”] Loop je vast op een van bovenstaande punten? Heb je tips of ben je momenteel bezig met het realiseren van jouw social media strategie? Laat hieronder een berichtje achter en ik zal er vandaag nog op terug reageren! [/info_box]

4 antwoorden
  1. Nicole
    Nicole zegt:

    Hoi Wouter,
    Ik ben bezig met het schrijven van een socialmediaplan voor een woningcorporatie. Met dit plan wil ik richten op twee verschillende doelgroepen met verschillende opleidingsniveaus. Is het handig om hierbij een middenweg te kiezen qua woordgebruik e.d., of denk je dat het handiger is om bijv. Twitter op de ene groep te richten en Facebook op de andere?
    Alvast bedankt!

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *