[info_box title=”TITLE”]Ben jij ook die ondernemer, die zijn doelgroep online wil  bereiken? Wil jij effectief gebruik maken van social media en ook daadwerkelijk resultaat behalen? Is jouw antwoord hierop JA? Dan is het van belang een social media plan/strategie te realiseren. Want zonder plan heb je geen focus en weet je niet wat je moet doen. Je kunt het vergelijken met een marketingplan, ook zonder marketingplan is het lastig je doelstellingen te realiseren.[/info_box]

Hoe je zo’n social media strategie realiseert ga ik behandelen in de aankomende artikelen. Zorg er dus voor dat je mijn nieuwsbrief, Twitter & Facebook kanalen goed in de gaten houdt. Daarnaast zou ik het leuk vinden als je een reactie wilt achterlaten met jouw mening. 

Laten we beginnen met het inzetten van social media….

Wat ik vaak hoor is: “Wouter we willen Facebook gebruiken!” En als ik dan vraag waarom? Dan krijg ik meestal als antwoord: “Ja mijn collega of vriend zegt dat ik daar als ondernemer aanwezig moet zijn, want alle andere ondernemers zijn daar ook aanwezig.” Dat is niet de juiste motivatie:  je moet kijken waar jouw doelgroep zich bevindt en daarbij dan de juiste kanalen kiezen.

Maar voor het zover is, is het van belang dat we eerst de piramide aflopen.

Zorg dat je klaar bent voor de inzet van social media

Om te zorgen dat je goed voorbereid bent, is het van belang dat je de volgende piramide afloopt. Deze piramide zorgt ervoor dat je optimaal gebruik gaat maken van social media.

social media online marketing pyramide

 

Organisatie – Van WAT naar WAAROM

Jouw organisatie is de basis waarin al jouw activiteiten komen te staan. Vaak valt het mij tijdens het netwerken op dat  ik altijd weer hetzelfde verhaal van mensen hoor.

Wat doe jij? Ik houd mij bezig met het realiseren van social media strategieën, waardoor mensen sneller hun doelstellingen kunnen behalen en veel geld kunnen verdienen.


Of: Ik ben een architect en ik ontwerp de mooiste huizen voor mensen.

 

Dit werkt niet!
Iedereen wil je succesvol maken. Er is geen ondernemer die zal zeggen dat hij je niet succesvol zal maken. Want zou men dat zeggen, dan zou je met dat bedrijf geen zaken gaan doen

Waarom werkt dit niet?
Het heeft te maken met onze hersenen. Als je in een gesprek begint over WAT je doet, dan raak je mensen op hun neocortex. De neocortex is het hersengedeelte dat de taal verstaat. Eenvoudig gezegd: als iemand naar jou komt en zijn WAT-verhaal houdt dan ga jij op dat moment nadenken of de persoon wel te vertrouwen is en of hij jou wel kan helpen.

Hoe moet het dan wel?
Je moet mensen raken op hun gevoel/emotie. Je moet ervoor zorgen dat mensen het gevoel krijgen, dat ze met jou zaken willen gaan doen omdat jij jouw passie naleeft.

Voorbeeld: Wat doe jij? Elke ochtend als ik uit bed kom, wil ik ondernemers en bedrijven laten groeien. Dit komt omdat het mijn passie is en omdat ik gelukkig word als ik mensen kan inspireren en kan activeren om hun doelgroep online te bereiken. Als ik zie dat een klant groeit en daardoor succesvol wordt, dan ben ik gelukkig.

Waarom werkt dit wel?
Deze manier zorgt ervoor dat je mensen op hun gevoel/emotie raakt. Je raakt mensen op hun limbisch brein. Het limbisch brein is het hersengedeelte dat gevoelig is voor emoties. Als wij ons ergens goed bij voelen, dan is de kans vele malen groter dat wij zaken met die persoon gaan doen. Het voordeel voor ons “verkopers” is, dat het limbisch brein geen taal verstaat. Het kan dus alleen emoties voelen maar het kan niet bij zichzelf nagaan: klopt dit wel? Is dit wel verstandig? Moet ik wel met hem zaken gaan doen?

Weet je WAAROM
Zoals je hierboven al leest, is het van belang dat je weet WAAROM je bent begonnen met je onderneming. Vanuit dit punt kun je ervoor zorgen dat je ook daadwerkelijk jouw WAAROM deelt via de social media kanalen. De activiteiten die jij doet en de informatie die jij deelt, zijn het antwoord op jouw WAAROM.

Klinkt ingewikkeld?
Ik raad je dan aan om onderstaande video te bekijken van Simon Sinek. En als je bent geraakt door de video, dan raad ik jou het boek Start With Why aan.

Huisstijl

Bij iedere onderneming hoort een huisstijl. De huisstijl is het gezicht van jouw bedrijf. Deze zorgt ervoor dat mensen je herkennen, waar men je ook maar tegenkomt. Zorg er daarom voor dat
je consistent omgaat met je huisstijl. Als je naar mijn logo kijkt, dan zie je de kleur blauw.

Huisstijl log van Wouter Kleinsman Online Marketing

Als je naar mijn website gaat, dan zie je deze kleuren ook duidelijk naar voren komen. Maar niet alleen op mijn website, ook op mijn visitekaartje, brochure, briefpapier en auto. En als je mij persoonlijk tegenkomt, dan zul je zien dat ik een blauw jasje draag.

Deze consistentie zorgt ervoor, dat mensen nooit twijfelen of zij zich wel bevinden op de juiste website, social media kanaal en/of andere manieren hoe ik communiceer met mijn doelgroep.

[cta_box title=”TITLE”]Zorg er dus voor dat jouw huisstijl consistent is.[/cta_box]

Website – jouw thuishonk

Je hoort het mij bij al mijn presentaties zeggen: Ik vind de website altijd nog vele malen belangrijker dan de social media kanalen. Waarom? De website is van jezelf maar de social media kanalen niet. Of het nou Facebook, Twitter, LinkedIn, YouTube of een ander kanaal is, het is niet van jou. Jij hebt een account aangemaakt op een platform van iemand anders. En dit betekent dan ook, dat als bijvoorbeeld Facebook morgen zegt dat ze jouw profiel verwijderen, dat jij hier niks tegen in te brengen hebt.

Gevolg….
Je bent jouw bereik kwijt. Je bent al jouw fans en/of volgers kwijt die eerst wisten waar ze jou konden vinden. Daarom is het van belang dat je ervoor zorgt dat je mensen van de social media kanalen meeneemt naar je website. Mocht het dan gebeuren dat Facebook jouw profiel verwijdert, dan weet jouw doelgroep je altijd terug te vinden op jouw website.

Social media – tijd voor de grote duik

Pas nadat je de piramide hebt afgerond, kun je beginnen met social media. Uiteraard kun je ook eerder beginnen, maar die keuze laat ik aan jou over. Je kunt beter goed voorbereid zijn, dan dat je halverwege erachter komt dat je bijvoorbeeld niet tevreden bent met je huisstijl. Of dat je door het niet hebben van jouw WAAROM antwoord, niet weet hoe jij jezelf moet profileren via de social media kanalen. Trek er daarom een aantal dagen en/of weken voor uit om eerst de piramide voor elkaar te hebben. Als je dat voor elkaar hebt, dan is het tijd om de grote duik te maken!

Ik zeg altijd: als Felix Baumgartner geen plan had gehad en niet goed voorbereid was geweest op de sprong van zijn leven, dan was hij kilometers naar beneden gevallen en uiteindelijk op de grond te pletter zijn geslagen. Maar omdat hij zich goed had voorbereid en een plan had, bereikte hij zachtjes de grond.

Het volgende artikel gaat over de voorbereiding van de social media strategie.

[info_box title=”TITLE”]Ik ben erg benieuwd wat jij van deze eerste stap vindt. Heb jij het ook op deze manier aangepakt of geloof jij niet in het hebben van een goed plan? Graag hoor ik jouw mening. [/info_box]

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *