Realiseer in 7 stappen de Facebookstrategie voor jouw bedrijf

Wil jij als bedrijf gebruik gaan maken van Facebook, maar weet je niet hoe je moet beginnen? Dan is de reden hoogstwaarschijnlijk dat je geen Facebookstrategie hebt. Een Facebookstrategie kun je eenvoudig opzetten en zorgt voor een duidelijke focus en voor het behalen van jouw Facebookdoelstellingen.

In dit artikel leer ik je de 5 belangrijkste stappen in het realiseren van een Facebookstrategie.

Waarom een Facebookstrategie?

Het valt mij iedere keer weer op dat veel bedrijven wel een bedrijfsstrategie hebben, maar geen Facebookstrategie. Uiteraard hoef je niet per se een Facebookstrategie te hebben, maar wat wil je dan met Facebook bereiken? Weet je wel of jouw doelgroep actief is op Facebook en wat de behoeftes zijn van jouw doelgroep? Door een minimale tijdsinvestering voor het maken van een strategie, zul je antwoord krijgen op die vragen en behaal je uiteindelijk positieve resultaten met de inzet van Facebook.

Stap 1: Is mijn doelgroep actief op Facebook?

Voordat we gaan beginnen met het realiseren van de Facebookstrategie, is het van belang dat we eerst gaan controleren of de doelgroep daadwerkelijk wel actief is op Facebook. Om te controleren of de doelgroep actief is op Facebook, maken we gebruik van de Facebookadvertentiemodule. Hierbij maken we de keuze voor het aanmaken van een nieuwe Facebookadvertentie. Aan de hand van onderstaande 2 stappen kun je zien of jouw doelgroep daadwerkelijk actief is op Facebook.

PS Je kunt ook meerdere omschrijvingen van jouw doelgroep invoeren zoals interesses en gedrag

Vinden van jouw doelgroep via Facebook

Stap 2: Wat zijn mijn Facebookdoelstellingen en KPI’s?

Als je weet of jouw doelgroep actief is op Facebook, is het van belang dat je een duidelijke omschrijving maakt van jouw doelstellingen en daaraan Key Performance Indicators (KPI’s) koppelt. Voor het omschrijven van de Facebook KPI’s adviseer ik je om gebruik te maken van het Social Impact Model (zie hieronder).

Voorbeeld Facebookdoelstellingen

  • Naamsbekendheid creëren;
  • Inzage krijgen in de behoeftes van de doelgroep;
  • Traffic genereren naar de website;
  • Verhogen van de huidige marketingomzet;

Facebook Key Performance Indicators

Social Impact Model - Key Performance Indicators

Klik hier voor meer Social Media Modellen

 

Stap 3: Hoe bereik ik mijn doelgroep via Facebook?

Na het bepalen van de Facebookdoelstellingen en KPI’s, is het van belang dat jij jouw doelgroep gaat bereiken. Je kunt dit doen door het inschakelen van jouw huidige marketingkanalen, maar je kunt er ook voor  kiezen om gebruik te maken van Facebookadvertenties.

Facebookdoelgroep bereiken met huidige marketingkanalen

Als je liever nog geen geld wilt investeren in Facebook, dan kun je het beste gebruik maken van jouw huidige marketingkanalen. Denk hierbij aan het verwerken van het Facebookicoon met daarbij een link op:

  • Website
  • Nieuwsbrief
  • Visitekaartje
  • Flyer
  • Menukaart
  • Bierviltje
  • Kassabon

Belangrijk:

Geef mensen altijd een reden om jou op te zoeken op Facebook. Alleen het verwerken van een Facebookicoon is te weinig. Stel jezelf de vraag: Wat is de meerwaarde van mijn Facebookpagina voor mijn doelgroep? De meerwaarde verpak je dan in een korte zin die je bij het Facebookicoon vermeldt.

Facebookdoelgroep bereiken met advertenties

Heb je een budget te investeren in Facebook? Dan kun je ervoor kiezen om een Facebookadvertentie op te zetten. Hierbij kun je dan jouw doelgroep omschrijven zoals in stap 1 en voor een klein bedrag jouw doelgroep op een snelle manier bereiken. Een Facebookadvertentie kan er als volgt uit komen te zien:

facebook en instagram advertentie a:b test

Stap 3: Wat is de behoefte van mijn doelgroep?

Als je wilt dat jouw doelgroep fan gaat worden van jouw Facebookpagina,  is het van belang dat je weet wat de behoefte van jouw doelgroep is zodat je informatie kunt delen die van meerwaarde voor hen is.

Het bepalen van de behoefte van jouw doelgroep moet in principe niet moeilijk zijn. Je hebt als het goed is een dienst of product om het probleem van een specifieke doelgroep op te lossen. Ik ben in de wereld van de online marketing gedoken, omdat ik zag dat veel bedrijven moeite hebben met het bereiken van hun doelgroep. Om te helpen ben ik begonnen met het trainen en begeleiden van deze bedrijven. Als ik nu aan jou vraag: wat is het probleem dat jij oplost voor jouw doelgroep, kun jij mij daar dan een antwoord op geven?

Meer leren over contentmarketing?

Lees mijn artikel  “Genoeg redenen waarom je een contentmarketingstrategie nodig hebt

Stap 4: Behoefte omzetten naar Facebookberichten

Als je weet wat de behoefte van jouw doelgroep is, dan is het tijd om deze behoeftes om te vormen tot Facebookberichten. Wees alsjeblieft niet zoals andere bedrijven die berichten delen zonder enige meerwaarde, maar leg jezelf de taak op om het leven van jouw doelgroep te veranderen en ze te inspireren en entertainen. Over ieder bericht moet worden nagedacht en het moet in verhouding zijn met jouw bedrijf.

Robert Doggers deelde tijdens het eerste Facebook Congres in Nederland een interessante sheet over verschillende soorten themaberichten die je op Facebook kunt gebruiken. Lees het artikel hier.

Download hier mijn template voor het opstellen van een Facebookberichtenkalender >>

Neem onderstaande voorbeelden goed in je op en vraag jezelf af: Hoe kan ik van meerwaarde zijn voor mijn doelgroep?

Facebook berichten - Content Needs van Robert Doggers

Stap 5: Berichten omzetten naar actie

Als je Facebookmarketing succesvol wilt inzetten, dan moet je een contentmarketingstrategie hebben die aansluit op de Customer Journey van jouw klant. Het model AIDA dat al vele jaren wordt gebruikt, kun je integreren in jouw contentmarketingstrategie. Waar je namelijk voor moet zorgen is dat je door middel van contentmarketing de aandacht trekt van jouw doelgroep, gevolgd door interesse, verlangen en uiteindelijk de actie. Zonder het bouwen van een funnel vindt er geen transformatie van bezoeker naar klant plaats.

Klik hier voor het realiseren van jouw contentmarketingstrategie >>

 

Stap 6: Ga de interactie aan

Mensen worden niet zomaar fan van je Facebookpagina. Mensen worden fan van je pagina omdat ze deel uit willen maken van een community. Een community is een groep mensen die bij elkaar komt omdat ze dezelfde interesse met elkaar delen. Daarnaast worden mensen fan van jouw pagina omdat jij voldoet aan hun behoeftes.

Social media zijn niet gemaakt om alleen te zenden. Social media zijn voor het zenden, ontvangen en de interactie aangaan met jouw fans. Zorg er daarom ook voor dat jij jouw Facebookbedrijfspagina goed in de gaten houdt. Als er een vraag wordt gesteld door fans, geef dan ook antwoord op die vraag en laat merken dat je voor hen klaar staat. In deze tijd moet je actief zijn waar jouw doelgroep actief is. Beantwoord jij hun vraag niet of los jij hun probleem niet op, dan ontstaat er een kans dat je klant overloopt naar de concurrent.

Stap 7: Analyseren en rapporteren

Als laatste stap van de Facebookstrategie, is het van belang dat je minimaal 1 keer per maand de statistieken bijhoudt van jouw Facebookpagina. We kunnen dit eenvoudig doen aan de hand van stap 2: wat zijn mijn Facebookdoelstellingen en KPI’s. Belangrijk hierbij is dat jij je focust op onderstaande punten:

  • Welke berichten doen het goed en waarom doen deze het goed?
  • Hoeveel nieuwe fans heeft de pagina?
  • Hoeveel fans zijn we kwijtgeraakt?
  • Wat is ons totale bereik?
  • Hoeveel reacties, vind-ik-leuks, delen, kliks heeft ieder bericht?

Aan de hand van de statistieken kun je iedere maand Facebook effectiever inzetten. Je komt er namelijk achter in welke berichten jouw doelgroep is geïnteresseerd en in welke berichten niet. Door het steeds beter leren kennen van jouw doelgroep, kun je inspelen op hun behoeftes en verlangens.

Klaar voor het opzetten of optimaliseren van jouw Facebookstrategie?

Hulp nodig bij het realiseren / optimaliseren van jouw Facebookstrategie? Klik hier en laten we kennismaken.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *