Google UTM Code Zo analyseer jij jouw Social-mediatraffic

Deel jij jouw websitelink of blogartikelen via social media? Wil je de traffic vanuit social media naar jouw website beter analyseren zodat je daadwerkelijk weet hoe rendabel jouw social-mediacampagnes zijn?

Maak gebruik van Google UTM code (Urchin Tracking Module), zodat je jouw social-mediatraffic kunt indelen op basis van campagnes, acties, thema’s en andere contentstructuren.

Vandaag leer ik jou hoe je Google UTM kunt inzetten om met Google Analytics alle data/traffic vanuit social media goed te analyseren.

Wat is Google UTM code?

Met Google UTM maak je iedere link meetbaar. Als je bijvoorbeeld een blogartikel deelt, kies je waarschijnlijk voor een “normale” link, zoals “www.wouterkleinsman.nl”. Zo’n link biedt in Google Analytics nauwelijks informatie. Je ziet eigenlijk alleen waar de traffic vandaan komt, zoals bijvoorbeeld Facebook, Twitter of LinkedIn, maar specifieke data zijn niet aanwezig. Dat is te weinig om te zien of  je social-media-inzet rendabel is.

Met Google UTM is dit gelukkig verleden tijd. Door het toevoegen van zogeheten parameters maak je iedere link meetbaar. Dat levert data op die je goed kunt analyseren. Een link ziet er zo uit:

Google UTMs - URL meetbaar maken social media

Wil je vanaf vandaag je social-media-activiteiten beter kunnen analyseren? Ik leg je dan nu stap voor stap uit hoe je dit eenvoudig aanpakt.

Analytics = kennis = mach

#1 Het opzetten van je Google UTM

Het opzetten van je Google-UTM-code kan eenvoudig via de Google UTM Builder. Wanneer je naar deze pagina gaat, zie je een overzicht van verschillende invulvelden die op dat moment nog leeg zijn. Heb je toch al eerder gebruikgemaakt van de Google UTM Builder, dan kunnen er eventueel velden ingevuld zijn en kun je uiteraard de oude gegevens verwijderen.

Google UTM Builder social media

In bovenstaande afbeelding zie je nu verschillende parameters die je mee kunt geven aan je URL. Deze parameters worden uiteindelijk vertoond in je Google Analytics, wat ik straks aan jou laat zien. Om de parameters op de juiste manier in te stellen, volgt hier een overzicht:

Campaign Source

Wanneer je de link gaat plaatsen via jouw social-mediakanaal is het belangrijk om te weten via welk kanaal jij de link gaat delen. Deel je de link via jouw Facebookpagina? Dan geef je bij campaign source aan: Facebook. Dit kun je voor ieder kanaal doen. Geef hier duidelijk voor jezelf aan via welk kanaal het gebeurt, zodat het voor iedereen duidelijk is wanneer ze in de statistieken van Google Analytics duiken.

Campaign Medium

Deel je de link via een Facebookbericht, video of een advertentie? Maak dit voor jezelf duidelijk door het in te vullen bij campaign medium. Wanneer ik zelf gebruikmaak van Facebookadverteren gebruik ik campaign medium altijd als de omschrijving van waar deze advertentie vertoond wordt.

Kies ik voor een A/B-test bij mijn Facebookadvertentie tussen nieuwsoverzicht en rechterkolom? Dan geef ik bij campaign medium aan:

  • Advertentie niewsoverzicht
  • Advertentie rechterkolom

Belangrijk is dat je goed aangeeft op wat voor manier je de link publiceert. Zo kun je in Google Analytics precies zien waar de traffic vandaan komt.

Campaign Name

Om via Google Analytics eenvoudig en snel overzicht te hebben, is je campaign name de parameter die je goed wilt omschrijven. De campaign name is namelijk van belang om alle traffic goed te kunnen categoriseren.

Zo kun je bijvoorbeeld al jouw normale social-mediaberichten koppelen aan de campaign name Google UTM: social media. Wanneer je een campagne aan het voeren bent, kun je de naam van jouw campagne meegeven. Zo houd je alle data van één unieke campagne eenvoudig bij elkaar en kun je aan het einde van de maand zien hoe die desbetreffende campagne heeft gefunctioneerd via de verschillende social-mediakanalen.

Campaign Content

Hee, ik sloeg er één over…dat klopt! Campaign term is niet interessant om je social-mediatraffic meetbaar te maken. Campaign content is wél superinteressant. Wanneer je namelijk verschillende linkjes van verschillende artikelen deelt via jouw social-mediakanaal, dan doe je er goed aan om deze allen duidelijk te omschrijven met een Google UTM campaign content parameter.

Voorbeeld: Stel ik deel op maandag 13 februari een artikel over Google UTM via LinkedIn. Wat ik dan doe, is het meegeven van de  volgende Google-UTM-parameter: 13 februari – Google UTM artikel.

Waarom is dit superinteressant? Op deze manier kun je met Google Analytics voor ieder bericht het rendement berekenen. Nu is het vaak zo dat Google Analytics laat zien dat de traffic via bijvoorbeeld Facebook komt, maar niet welk artikel de aanleiding is. Als je weet welke post bijvoorbeeld voor een nieuwe klant zorgt, kun je die post eventueel opnieuw inzetten of optimaliseren.

#2 Analyseren met Google Analytics

Awesome, wanneer je bovenstaande stappen hebt doorlopen en je enkele dagen aan de slag bent met het het inzetten van de Google UTM Builderkun je nu via Google Analytics je eerste data gaan analyseren. We gaan hiervoor naar Google Analytics en navigeren hier naar onderstaande tabblad: (Acquisitie > Campagnes > Alle campagnes)

https://analytics.google.com/

Je ziet nu een overzicht van al jouw in Google UTM gedefinieerde campagnes. Mis je enkele campagnes? Dan is de kans groot dat die campagnes geen traffic naar jouw website opleverden. Door op een campagne te klikken, krijg je meer informatie. In onderstaande afbeelding zie je hoe zo’n selectie er bij mij uitziet.

Google UTM overzicht

Belangrijk: Kijk uit met hoofdlettergebruik. In bovenstaande afbeelding zie je dat er verschillende categorieën voor de YouTube video zijn, in verband met een mogelijke typo maar ook omdat de een gebruikmaakt van een hoofdletter T in “YouTube” en de ander niet. Consistentie is dus erg belangrijk!

#3 Conversies analyseren met Google UTM

Heb je jouw doelen goed ingesteld via Google Analytics? Dan kun je nu ook zien hoe rendabel jouw social-media-activiteiten zijn. Omdat je gebruikmaakt van campaign content, kun je eenvoudig analyseren welk bericht heeft gezorgd voor een nieuwe aanvraag via jouw website. Of welk artikel heeft gezorgd voor een nieuwe inschrijving voor je nieuwsbrief. Erg belangrijk om te weten, want zo kun je ervoor kiezen om bepaalde berichten die je hebt gedeeld via social media eventueel extra aandacht te geven door middel van een advertentie.

En nu aan de slag!

Zijn de stappen duidelijk voor jou? Ik ben erg benieuwd of jij gebruik gaat maken van de Google UTM Builder. Laat daarom hieronder een reactie achter met een simpel antwoord zoals: “Ja” of “Nee”. Heb je een specifieke vraag over de Google UTM Builder, dan kun je die natuurlijk ook hieronder stellen.

Succes!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *