7-bewezen-stappen-voor-community-building-op-youtube

Maak je gebruik van YouTube, maar willen aantallen videoweergaven of fans niet stijgen? Valt het je op dat de interactie met de huidige abonnees laag is en wil je juist meer interactie met je fans? Wil je simpelweg een succes maken van je YouTube-kanaal en wil je tips hebben voor hoe je dit vanaf vandaag kunt aanvliegen? Dan is dit artikel echt iets voor jou!

Vandaag laat ik je in 7 bewezen stappen zien hoe je jouw YouTube-community laat groeien en zowel interactie als het aantal videoweergaven laat toenemen.

#1 Titels & thumbnails zijn king!

Het maakt niet uit hoe geweldig je video’s of de ideeën die je hebt zijn, wanneer je geen goede titel en thumbnail hebt voor jouw YouTube-video kun je het vergeten. YouTube bestaat al vele jaren en dagelijks worden er vele nieuwe video’s gepubliceerd. Om de aandacht te trekken van jouw doelgroep begint het daarom simpelweg bij de vraag: hoe val ik nou daadwerkelijk op?

Wanneer je echt wilt opvallen, zijn de titel en thumbnail van je YouTube-video allesbepalend. Zo was er een bedrijf dat al een tijdje video’s maakte, maar vrijwel niemand bekeek deze video’s door slechte titels en thumbnails. Na het aanpassen van de  titels en thumbnails door deze echt te focussen op de behoefte van de doelgroep, nam het aantal videoweergaven met 7.000.000 weergaven toe! Kaboom! Dat is de kracht van het hebben van een goede titel en thumbnail.

YouTube titel en thumbnail

Wanneer je kijkt naar bovenstaande afbeelding, zie je mijn thumbnails (afbeelding) en daaronder de titel. Zelf heb ik gebruikgemaakt van de kleur rood omdat deze goed opvalt. De hoofdkleur van YouTube is zelf ook rood, dus dit zet me wel aan het denken om misschien te kiezen voor een andere kleur. Wat je direct al ziet, is dat de tekst in de rode balk vrijwel niet te lezen is. Dat moet anders, zodat je de aandacht sneller trekt van jouw doelgroep. Daarbij heb ik nog een aantal belangrijke punten voor een echte goede titel en thumbnail:

Tips voor een goede titel & thumbnail

Je titel en thumbnail zijn allesbepalend en de meest YouTube-goeroes zijn nog langer bezig met het bedenken van een goede titel en thumbnail dan het opnemen van de video zelf. Volg daarom onderstaande tips op:

#A. Story & emotie

Wil je snel de aandacht trekken van jouw doelgroep? Weet dan tegen welke problemen jouw doelgroep aanloopt en zorg ervoor dat hun pijnpunt / probleem vermeld staat in de titel zelf. Door gebruik te maken van Powerwoorden kun je met jouw titel de lezer beïnvloeden, zodat hij bij jouw doelgroep ook eerder zal opvallen. Mensen zoeken immers naar een oplossing  voor hun problemen, dus laat met jouw titel en thumbnail zien dat jij daadwerkelijk hun probleem kunt oplossen.

B. Hoog contrast & opvallende kleuren

Je afbeelding is allesbepalend, dus zorg ervoor dat je de juiste kleuren gebruikt. Wit zal bijvoorbeeld niet werken omdat YouTube zelf veel gebruikmaakt van wit. Kleuren zoals oranje, rood of misschien wel felgeel, zijn kleuren waarmee je de aandacht trekt van jouw doelgroep. Maak daarom een bewuste keuze, zodat je sneller de aandacht wint van je doelgroep.

C. Titels en thumbnails niet hetzelfde maken

Woops, ze zeggen altijd dat je zelf het goede voorbeeld moet geven. Kijkende naar mijn thumbnails zie je dat die dezelfde teksten hebben als de titels. Dat komt omdat mijn titels soms te lang zijn voor de beschikbare ruimte en daarom worden afgebroken. Er is hier geen fout of juist antwoord, maar het is wel belangrijk om ervoor te zorgen dat je een pakkende titel en thumbnail titel hebt. Ga dus voor jezelf na of je zowel voor de titel als voor de tekst in de thumbnail iets anders kunt gebruiken. Hierdoor trek je sneller de aandacht van je doelgroep.

D. Rekening houden met mobiel

Yup, we maken steeds meer gebruik van mobiel, dat bekend staat om de kleinere schermen. Nou ja, in ieder geval kleiner dan die van je laptop of computer ;-) Belangrijk is dan ook dat je ervoor zorgt dat je thumbnail eenvoudig te bekijken is via een klein scherm. Wanneer je een thumbnailafbeelding opmaakt, zoom dan enkele keren uit zodat je dan kunt testen of de tekst in je thumbnail nog wel goed leesbaar is.

E. Test je thumbnail!

Heel, heel, heel belangrijk wanneer je twijfelt! Test je thumbnail en kom erachter of hij daadwerkelijk de aandacht trekt van je doelgroep. Je kunt dit bijvoorbeeld testen door je afbeelding + video te plaatsen op Facebook en dan te testen welke afbeelding voor de meeste kliks zorgt. De afbeelding met de meeste kliks gebruik je dan voor je YouTube-video.

#2 ‘Grijp’ de kijker in 15 seconden

Dus je dacht met een goede titel en thumbnail kom ik er wel? Moah… daar komt nog eens de 15-secondenregel bij. In de eerste 15 seconden van je video moet je de bezoeker met zijn snufferd tegen het scherm trekken en hem laten zien dat de aankomende minuten die hij investeert in het bekijken van jouw video het dubbel en dwars waard zijn!

Begin dus niet met het vertellen van een hoop onnozele dingen waar de kijker niks aan heeft. Speel in op zijn pijnpunten, laat hem weten dat jij de oplossing hebt en dat wanneer hij de video NU gaat kijken hij antwoord krijgt op zijn vragen. Wanneer je het op deze manier aanvliegt, is de kans erg groot dat de kijker jouw video gaat bekijken en tevens afkijken omdat hij eindelijk antwoord krijgt op zijn vragen.

#3 Stel vragen aan jouw kijkers

Je bent dit artikel aan het lezen omdat je een community wilt opbouwen via YouTube. Een community is een groep mensen die met elkaar communiceert. Dus geen one-way-direction waarbij jij enkel aan het praten bent en al helemaal niet een one-way-direction waar je het enkel over jezelf hebt. Betrek de kijker bij jouw video en laat weten dat zijn mening erg belangrijk voor jou is.

Je kunt dit eenvoudig doen door goed na te denken over een gerichte vraag die je aan het einde van jouw video stelt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan: Dankjewel voor het bekijken van deze video. Tegen wat voor problemen loop jij aan op het gebied van YouTube-community-building? Ik ben erg benieuwd naar jouw probleem. Plaats daarom nu jouw vragen onder deze video en samen met de community gaan wij het oplossen.  Dus nogmaals: Tegen wat voor problemen loop jij aan op het gebied van community-building via YouTube?

Get it? Iemand die erg goed is in community-building en tevens het verzinnen van goede vragen is Marie Forleo. Aan het einde van haar video stelt ze altijd een slimme en laagdrempelige vraag aan haar community. Belangrijk bij deze vraag is dat je aan jouw kijkers wel laat zien dat je hun vragen echt serieus neemt. Door enkel te vragen: “Wat is jouw mening over deze video?” zien ze niet in wat hun belang is. Laat mensen daarom weten dat hun vragen, interactie en stem belangrijk zijn en dat ze hierdoor deel uitmaken van de community.

Marie-Forleo-YouTube-community-building

#4 Ga in op vragen van jouw community

Hoe zou jij het vinden wanneer jouw vraag wordt uitgelicht via het YouTube-kanaal waar jij jouw vraag hebt gesteld? Ik zou het eerlijk gezegd geweldig vinden, want dit laat zien hoe belangrijk ik voor die persoon ben. En je raadt het al… ik ben niet de enige. Wij vinden het allemaal geweldig wanneer mensen naar ons luisteren en al helemaal wanneer wij “one moment of fame” krijgen. Hierdoor neemt al snel het deelgedrag toe, waardoor je video ook nog eens meer exposure krijgt.

Iemand die dit erg slim uitvoert is Gary Vaynerchuck. Gary geeft zijn fans dagelijks de kans om al hun vragen te stellen via de social-mediakanalen. Vanuit zijn DailyVee pakt hij dan enkele vragen eruit en licht deze toe in zijn video. Een geweldige manier van community-building als je het mij vraagt en nog belangrijker: juist door jouw community een stem te geven, kun je snel onderzoeken waar hun behoefte en problemen liggen en kun je hierdoor eenvoudig en snel “supervideo’s” opzetten gericht op de behoefte van je doelgroep!

Ik hoor nog te vaak om mij heen dat bedrijven tegen het probleem aanlopen dat ze geen idee hebben waarover ze berichten moeten schrijven of YouTubevideo’s moeten maken. Het antwoord is dus vrij simpel op dit probleem: vraag het je community!

Gary Vaynerchuck community building YouTube

#5 Wees consistent en maak gebruik van een planning

Ben je een liefhebber van series kijken op tv of programma’s zoals “Ik houd van Holland”? Al deze programma’s worden uitgezonden op een vaste dag en tijdstip. Ze doen dit zodat het voor mensen een gewoonte wordt om bijvoorbeeld zaterdagavond “Ik houd van Holland” te kijken. Hoe vaak hoor je immers niet van: nee rond die tijd moet ik GTST kijken! Sodeju, programma gemist bekend? ;-)

Anyway, wat je dus wilt is consistentie in het plaatsen van je YouTube-video’s. Vraag jezelf af hoeveel video’s je wilt publiceren per week, maand of jaar. Wanneer je dat weet, kun je de video’s gaan inplannen op vaste dagen en  tijden. Door dit consistent vast te houden, zul je zien dat het al snel een gewoonte begint te worden bij jouw doelgroep. Door mijn gratis online marketing round-up op dinsdag weet ik zelf hoe belangrijk consistentie is. Door drukte lukte het mij een aantal keren niet en dan kreeg ik al snel verschillende mailtjes van mensen dat ze de nieuwsbrief niet hadden ontvangen. Gesproken over consistentie dus!

Consistentie is niet enkel handig voor jouw doelgroep, zelf vind ik het tevens professioneel. Het laat zien dat je een persoon van structuur bent, dat je goed over dingen nadenkt en dat je jouw fans serieus neemt. Daarom erg belangrijk: weet wat haalbaar is voor het publiceren van je video’s en maak daarvoor een duidelijke planning, eentje die je zelfs kunt halen wanneer je 3 weken op vakantie gaat.

#6 Deel je “waarom”

In het boek “Start With Why” van Simon Sinek, vertelt Simon over waarom het zo belangrijk is om duidelijk te maken naar mensen wat je “waarom” is. Door duidelijk te communiceren wat je “waarom” is, kunnen mensen zich sneller en eenvoudiger aansluiten bij jou. Het onderbuikgevoel speelt hierbij een belangrijke rol en dit is ook erg belangrijk om duidelijk te maken naar jouw doelgroep via jouw YouTube-kanaal.

Wat je namelijk wilt is duidelijk maken naar jouw community via YouTube dat je samenwerkt aan dezelfde missie. Dat je samen dezelfde kant opkijkt, dezelfde vraagtekens zet achter problemen en dat je samen wilt werken aan een oplossing. Wanneer je dit duidelijk kunt communiceren via jouw YouTube-kanaal, gaan mensen eerder abonnee worden van je kanaal omdat ze weten dat no-matter waar jouw video’s over gaan, dat ze bijdragen aan dezelfde missie.

Kijkende naar mijzelf en met de “waarom” in mijn gedachten, zie ik dat ik daarom ook verschillende rolmodellen in mijn leven heb die allemaal op dezelfde missie zijn als ik. Of ze nou actief zijn op YouTube, Instagram, Facebook, Twitter of noem-ook-maar-een-ander-kanaal. Ik weet dat de informatie die ze daar delen van meerwaarde voor mij is, omdat ze hun missie uitdragen.

Dus een belangrijke vraag: Wat is jouw waarom?

#7 Community-building met YouTube Live

Wist je dat YouTube net zoals Facebook de optie heeft voor het uitzenden van live-video’s? Live-video’s zijn een geweldige manier om te werken aan community-building omdat je hier direct oog-in-oog staat met jouw community. Zelf vind ik live-video’s geweldig omdat het mensen de mogelijkheid geeft om direct hun vragen te stellen en ook direct antwoord te krijgen. Een mooie manier van community-building, vind je ook niet?

Wanneer je YouTube Live wilt inzetten voor community-building, zijn er enkele belangrijke tips:

A. Stel een reminder in

Wanneer je van start gaat met YouTube Live is het erg belangrijk dat mensen snel gaan deelnemen aan je video. Zonder publiek wordt het al weer snel een one-way-direction video. Je kunt dit eenvoudig oplossen door mensen een sms’je of WhatsAppbericht te sturen, met daarbij een directe link naar je live-video, zodat ze met één enkele klik direct kunnen deelnemen. Door de drukte vergeten mensen immers vaak dat ze zich hadden aangemeld voor de YouTube-live-video. Maak daarom gebruik van een reminder via Whatsapp, e-mail of andere manieren om ervoor te zorgen dat mensen gaan kijken naar je live-video.

B. Promotie

Wanneer je tijd gaat investeren in het opzetten van de YouTube-live-video is promotie altijd key! Begin enkele weken van te voren al met het promoten van de live-video. Breng iedereen op de hoogte en laat ze eventueel hun e-mailadres of 06-nummer achterlaten zodat jij ze wanneer jij live gaat een reminder kunt toesturen (zie punt a).

C. Wat is je doel?

Eigenlijk de belangrijkste tip! Wat is jouw doel van de YouTube-live-video? Je moet weten wat je doel is om maximaal rendement te behalen met de video. Wil je voor interactie gaan? Zorg er dan voor dat je video minimaal 1 uur duurt zodat je langer de tijd hebt om meer mensen deel te laten nemen aan de video. Wil je voor inschrijvingen voor een online cursus gaan? Vergeet dan niet om het een gedeelte van je live-video te hebben over je online cursus en te zorgen voor een mogelijkheid dat mensen zich direct kunnen aanmelden.

Doelen zijn van belang zoals je al ziet, want deze hebben invloed op hoe en hoe lang je YouTube-live gaat inzetten.

En nu aan de slag! Hoe kan ik jou helpen?

Door het uitvoeren van de stappen in dit artikel zul je al snel zien dat je resultaten beter worden. Welke tips waren echte eye-openers voor jou en loop jij nog tegen vraagstukken aan op het gebied van community-building via YouTube? Laat je brandende vragen hieronder achter zodat ik samen met mijn community jouw vragen kan beantwoorden.

Dus mijn vraag aan jou: wat ga jij vanaf vandaag anders doen om te werken aan jouw YouTube-community?

Klaar voor community-building via YouTube?

Wat ga jij vanaf vandaag anders doen om te werken aan jouw YouTube-community? Laat je reactie hieronder achter.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *